Auteur Topic: Kruidachtige onbekende  (gelezen 2166 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Kruidachtige onbekende
« Gepost op: 19 augustus 2012, 14:56:32 »
Enige jaren geleden verzamelde ik op een wei in de Vogezen deze plant. De plant vormde er grote matten tussen het gras die op die manier mijn aandacht trok. Bij aanraking en kneuzing van het blad komt er een fijne, frisse, muntachtige geur vrij. In de tuin ontwikkelt deze plant een mooi gesloten tapijtje zoals ik ze zag in de vrije natuur en maakt in de zomer tot 8 cm hoge bloeiaren. Wie herkent deze plant?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Kruidachtige onbekende
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2012, 16:51:47 »
Het zegt me wel iets: een plant uit het geslacht Calamintha misschien?

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re:Kruidachtige onbekende
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2012, 17:55:17 »
Dooet me veel meer denken aan een thymus,vooral het blad.Zelfs Acinos arvensis heeft een bredere blad.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Kruidachtige onbekende
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2012, 18:12:48 »
Dooet me veel meer denken aan een thymus,vooral het blad.Zelfs Acinos arvensis heeft een bredere blad.

Jan, daar heb je helemaal gelijk in. Groeit Thymus pulegioides (zie foto: http://www.wildgingerfarm.com/Catalog/images/Thymuspulegioides001.JPG (die lijkt er wel wat op)) in de Vogezen?
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2012, 18:14:31 door Wim Boens »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Kruidachtige onbekende
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2012, 21:04:53 »
Zou hij dan niet de onmiskenbare kruidachtige geur van tijm moeten hebben. Frankie repte van een muntachtige geur. Ik heb zojuist even geroken aan mijn Calamintha nepeta, en ik ruik een frisse muntachtige, citroenachtige geur. Het is hem natuurlijk niet, laat dat duidelijk zijn

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Kruidachtige onbekende
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2012, 21:38:14 »
Zou hij dan niet de onmiskenbare kruidachtige geur van tijm moeten hebben. Frankie repte van een muntachtige geur. Ik heb zojuist even geroken aan mijn Calamintha nepeta, en ik ruik een frisse muntachtige, citroenachtige geur. Het is hem natuurlijk niet, laat dat duidelijk zijn

Dat is het hem net, Gerrit. Ik dacht ook eerst dat het ene of andere thymus was, maar de geur is totaal anders, een beetje te vergelijken met Calamintha, maar nog fijner.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re:Kruidachtige onbekende
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2012, 22:02:23 »
Kruidachtige tijm geur:Neen niet noodzakelijk.Ik heb er verschillende.Sommige hebben zelfs een onaangename geur!Zeker niet geschikt voor de keuken!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Kruidachtige onbekende
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2012, 07:50:36 »
Oe, Oe...ik weet weer waar het me bij het eerste zicht aan deed denken -8(: Calamintha sylvatica, ook omdat het de muntgeur is waar hij heel bekend voor is....maar die zal het wel niet zijn  ))4....misschien is het wel één of andere hybride?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Kruidachtige onbekende
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2012, 21:45:02 »
Oe, Oe...ik weet weer waar het me bij het eerste zicht aan deed denken -8(: Calamintha sylvatica, ook omdat het de muntgeur is waar hij heel bekend voor is....maar die zal het wel niet zijn  ))4....misschien is het wel één of andere hybride?

Neen Wim, ook een Calamintha sylvatica is het niet.
Maar ik denk nu dat we toch met een Thymus te maken hebben, nl. T. pulegioides. Maar wat een vreemde geur voor een tijm.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Kruidachtige onbekende
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2012, 22:11:43 »
Ik denk nu aan een Origanum jongens.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Kruidachtige onbekende
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2012, 21:20:09 »
Neen Gerrit, mijn besluit staat vast. Het is T. pulegioides. Verschillende bronnen die ik raadpleegde spreken van een vierkantachtige bloemstengels, welke mijn plant ook heeft.
Lichtervelde, West-Vlaanderen