Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > In en rond onze rotstuinen

aanleg waterval (+ eventueel beek)

(1/4) > >>

Carl Bolssens:
Hallo,

Ik heb het plan om naast onze garage een rotstuin aan te leggen.  Een kleine zwitersland noem ik het :).

Het is geen grote lap dat ik ga leggen, ik schat 7 m op 3.  Ik zou daar graag een kleine waterval in verwerken van 0.5m a 0.75 m hoogte.  Ik zou deze laten overlopen in een soort "bergbeekje" naar een kleine vijver (dient enkel om de beek in te laten uitkomen).  Het beekje zou maar een breedje hebben van max 25 cm. 
Nu heb ik eens links en rechts info gevraagd ivm met pompen enz.  Blijkbaar zijn de meningen nogal verdeeld,sommige zeggen filter bij sommige zeggen ge kunt dit doen met een eenvoudige pomp en nog andere zeggen je moet een speciale beeklooppomp komen,deze kosten al snel over de 200€.  Zijn er hier leden die ervaring hebben en info/tips kunnen geven?

Als reserve plan zou ik mss enkel de waterval aanleggen  :).

alvast bedankt voor eventuele antwoorden

Herman Mylemans:
Carl, ik weet niet of je dit al gelezen hebt. Maar op deze link (  http://www.gentians.be/index.php?page=articles&art=7 ) staat wel wat nuttige informatie over het maken van een bergrivier. Zeker zou ik een reservoir in de grond steken waaruit het water vertrekt en een overloop van je vijver opnieuw naar het reservoir. Stromend water verdampt veel vlugger en stenen zuigen ook water uit de rivier. Met een reservoir blijft je vijver altijd water genoeg hebben. Veel succes! 

Luc Gilgemyn:
Welkom op ons forum Carl !  ((12
Voor de aanleg van je nieuwe rotstuintje kan je hier ongetwijfeld tonnen inspiratie opdoen !
Een specifiek onderwerp over aanleg van een bergrivier (tje) hadden wij hier nog niet denk ik - dat is dus bij deze opgestart.
Hopelijk stroomt er hier nog wat nuttig info voor jouw binnen  ;) !  De tips van Herman zijn alvast een goed begin !

Gerrit Eijkelenboom:
Ik denk dat je bij Herman op de site veel informatie kan opdoen. Ik wil je als tip 2 dingen meegeven.

1. Maak geen heuvel in een vlak landschap, waarvanuit de top het water naar beneden valt of stroomt. Dat ziet er heel onnatuurlijk en gekunsteld uit. Probeer geen grote watervallen te maken. Een val van ca 10cm is al mooi en als je dat een paar keer herhaalt imiteer je een natuurlijk landschap. Je wilt immers 'Klein Zwitserland'.
2. Neem geen zwakke pomp. Later heb je spijt en is het weggegooid geld. Bedenk dat er veel wordt gevraagd van de techniek van een pomp. Hij maakt lange uren en moet vele jaren zijn werk doen in een vuile omgeving. Koop dus een duur merk. Neem ook overcapaciteit. zeker als hij de hoogte moet inpompen. En als de aanvoerbuis lang is, verlies je ook al snel capaciteit. 200 euro, ja daar moet je wel aan denken. O ja, let op dat je er een voor continue gebruik hebt, dus geen dompelpomp.

Carl Bolssens:
bedankt voor de tips, verdere tips blijven welkom natuurlijk :D.

En natuurlijk heb ik hier al enkele leuke ideetjes zien staan.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie