Auteur Topic: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk  (gelezen 9853 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #60 Gepost op: 9 december 2022, 17:33:09 »
Nog deze laatste foto's , ik heb het moeilijk om deze plaats te verlaten , je krijgt er niet genoeg van .........maar de tijd gaat veel te snel en we moeten terug naar het hotel  ........
Ja, het doet pijn als je de plek van je lievelingsplanten moet verlaten.  --13

Jazeker Herman !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #61 Gepost op: 9 december 2022, 17:39:43 »
Nog deze laatste foto's , ik heb het moeilijk om deze plaats te verlaten , je krijgt er niet genoeg van .........maar de tijd gaat veel te snel en we moeten terug naar het hotel  ........

Opnieuw een mooie donkere Danny . Ik ken dat gevoel zo goed , je zou er willen blijven en blijven zoeken . Het zijn van die plaatsen waarvan ik denk  ))4 , als dat soort plekjes nu  eens achter mijnen hoek zouden zijn zodat ik elke week een keertje langs zou kunnen gaan om te gaan zien .... 8)

Inderdaad Kris , een mens zou blijven zoeken en genieten , foto's nemen , enz .....jammer dat het 1200 km rijden is , ik zou elk jaar wel eens willen gaan zien  .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #62 Gepost op: 9 december 2022, 17:43:40 »
Opvallend was dat dit veldje ook goed bemest was ??? Ik dacht altijd dat orchideeën geen mest mogen hebben , anders verdwijnen ze ?

Ik vermoed dat alle planten die bestaan in deze  wereld wel iets van voeding nodig hebben Danny  ((--11 ((--11 Zelfs de ephiphyten die niet in de grond maar op boomstammen ed groeien ...
Alleen zullen ze het allemaal op hun manier opnemen en in de natuur doen ze dat vaak op manieren die wij nog lang niet allemaal kennen denk ik .Dit is mijn theorie  :In cultuur kunnen orchideeën vaak slecht tegen mest/voeding om diverse redenen. Als we bijv in potten kweken is dat al helemaal gevaarlijk omdat de afvalstoffen van die voeding niet kunnen uitspoelen zoals in volle grond .Maar ook in volle grond zijn er zoveel factoren ...De samenstelling van onze eigen grond/substraten en mengsels kunnen heel andere chemische reacties uitlokken met bepaalde voeding/mest dan dat gebeurd in de natuur.En wat met invloeden van klimaat daarop. Het is echt best ingewikkeld maar ik geloof wel dat die planten in de natuur wel ergens voeding opnemen en waar dat niet kan de planten ook achteruit gaan op termijn .

Bedankt voor uw uiteenzetting , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #63 Gepost op: 9 december 2022, 17:53:57 »
Deze site met Orchideeën en krokussen samen groeiend heeft me wel iets bijgebracht en me doen nadenken over het kweken van bepaalde krokussen thuis . Ik denk dat we sommige soorten krokussen moeten kweken in een orchideeënmengsel . In ieder geval , het is zeker het proberen waard !

Een ervaring dat ik nooit meer zal vergeten en me hopelijk verder zal helpen in het kweken van krokussen .......
« Laatst bewerkt op: 9 december 2022, 17:57:41 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #64 Gepost op: 9 december 2022, 18:56:17 »
prachtig danny zeker nu als andere nog niet in bloei staan is dit een prachtig tijdstip.
 ((12 het is genieten

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #65 Gepost op: 9 december 2022, 22:42:14 »
nog deze .....

Prachtige foto's, Danny, de variatie lijkt inderdaad wel eindeloos.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #66 Gepost op: 9 december 2022, 22:45:13 »
We zijn nog altijd op het Plateau van Caussols op een hoogte van ongeveer 1000 meter , we rijden wat rond op zoek naar een volgende interessante plaats ......

We passeren een klein bosje , we stoppen even om te verkennen ......

Hier veel Hepatica's te zien en hier en daar een Helleborus , een typische kalkgrond plant

Ik heb indertijd ook Crocus versicolor zien groeien op vrij grote hoogte, vanaf 1500-1600 m. Dat was op de zogenaamde subalpiene zone. Dit biotoop ziet er heel anders uit. De habitats van deze species zijn blijkbaar ook erg divers.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #67 Gepost op: 9 december 2022, 22:53:26 »
De variatie is heel groot !

Alweer een mooi serietje, Danny. Het bosje op foto nr 3 spreekt me enorm aan. Dit type heb ik ook enkele keren gezien en vind ik onweerstaanbaar mooi met het sterke lijnenspel.

Weet je, deze species is eigenlijk sterk ondergewaardeerd. De grote diversiteit maakt deze soort echter tot een exclusief hebbeding waar je een mooie collectie kan van aanleggen. Spijtig genoeg is hij niet zo gemakkelijk in cultuur. Al speelt natuurlijk ook de herkomst van het individu een grote rol. Van mijn wildcollecties heb ik niets meer over, van aangekochte exemplaren echter wel.

Je steekt je liefde voor deze zuidfranse schoonheid niet onder stoelen of banken. En terecht! Nogmaals, deze species verdient wat meer aandacht. In deze reportage en uw artikel voor Flora Montis ben je daar bijzonder goed in geslaagd!  ((3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #68 Gepost op: 10 december 2022, 17:16:31 »
nog deze .....

Prachtige foto's, Danny, de variatie lijkt inderdaad wel eindeloos.

Dank je , Frankie , je krijgt er niet genoeg van .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #69 Gepost op: 10 december 2022, 17:34:59 »
We zijn nog altijd op het Plateau van Caussols op een hoogte van ongeveer 1000 meter , we rijden wat rond op zoek naar een volgende interessante plaats ......

We passeren een klein bosje , we stoppen even om te verkennen ......

Hier veel Hepatica's te zien en hier en daar een Helleborus , een typische kalkgrond plant

Ik heb indertijd ook Crocus versicolor zien groeien op vrij grote hoogte, vanaf 1500-1600 m. Dat was op de zogenaamde subalpiene zone. Dit biotoop ziet er heel anders uit. De habitats van deze species zijn blijkbaar ook erg divers.

Klopt Frankie , die mooie populatie op col de Cayolle was zelfs op 1800 meter hoog . Dit was een ander biotoop , maar toch zie ik min of meer dezelfde omstandigheden . De verschillende hoogtes zijn erg divers , een ding is zeker , ze zijn erg kieskeurig van standplaats , misschien heeft het te maken met de hoeveelheid zuurstof , ph , mineralen in de grond ........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #70 Gepost op: 10 december 2022, 17:53:18 »
De variatie is heel groot !

Alweer een mooi serietje, Danny. Het bosje op foto nr 3 spreekt me enorm aan. Dit type heb ik ook enkele keren gezien en vind ik onweerstaanbaar mooi met het sterke lijnenspel.

Weet je, deze species is eigenlijk sterk ondergewaardeerd. De grote diversiteit maakt deze soort echter tot een exclusief hebbeding waar je een mooie collectie kan van aanleggen. Spijtig genoeg is hij niet zo gemakkelijk in cultuur. Al speelt natuurlijk ook de herkomst van het individu een grote rol. Van mijn wildcollecties heb ik niets meer over, van aangekochte exemplaren echter wel.

Je steekt je liefde voor deze zuidfranse schoonheid niet onder stoelen of banken. En terecht! Nogmaals, deze species verdient wat meer aandacht. In deze reportage en uw artikel voor Flora Montis ben je daar bijzonder goed in geslaagd!  ((3

Inderdaad Frankie , sommige vormen zijn echt bijzonder mooi ! Ik heb een vrij grote collectie krokussen, deze soort plaats ik wel tussen mijn favorieten , ook voor Janis Ruksans is dit een favoriet ! Zoals je zegt , het is leuk om deze soort te verzamelen vanwege de enorme variatie . Is inderdaad niet gemakkelijk in cultuur , maar ik denk eens je de juiste kweekmethode gevonden hebt het wel goed lukt , dit zeggen sommige kwekers . Het is wel meer en meer duidelijk dat krokussen van hoge hoogtes zich heel moeilijk kunnen aanpassen in ons klimaat op zeeniveau .

Het is een feit dat Crocus versicolor een heel grote favoriet is , met deze reportage wil ik inderdaad laten zien hoe mooi ze zijn , mijn avontuur daar in de streek van Castellane is nog niet ten einde , er volgen nog 2 daguitstappen ...... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #71 Gepost op: 10 december 2022, 18:45:53 »
ben benieuwd prachtig verslag

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #72 Gepost op: 11 december 2022, 20:47:35 »
ben benieuwd prachtig verslag

Dank je Bert , we gaan verder met de verkenning ......

Op het plateau van Caussols kan je gerust nog enkele dagen op verkenning gaan , ik vind het wel bijzonder dat Crocus versicolor daar groeit op lage hoogte , op 1000 meter hoogte daar helemaal in het zuiden , terwijl ze op de meeste andere groeiplaatsen meer noordelijk , hoger groeien tot zelfs op meer dan 1800 meter . Op onze tweede daguitstap gaan we niet terug naar Caussols maar verkennen we verder de streek rond Castellane . We rijden opnieuw richting het Zuid-Oosten . Het is de bedoeling om enkele colletjes te gaan verkennen die met de auto goed te bereiken zijn en toch hoog genoeg zijn . Ik wil graag een beeld hebben hoe algemeen Crocus versicolor voorkomt in deze streek . Ik beschik voor deze uitstap niet over info i.v.m. groeigebieden , dus ik ga enkel op mijn gevoel af ...... . Veel wegen waar je vrij hoog komt met de auto zijn er niet , nadat we de kaart goed bestudeerd te hebben , besluiten we te rijden naar Col de Bleine .  Deze col gelegen op een goeie 1400 meter is het hoogste punt in de streek met een mooi uitzicht op de uitlopers van de Alpen . Het is de bedoeling om de noordzijde te verkennen op zoek naar Crocus versicolor .

Hier op Col de Bleine heb je een mooi uitzicht op de uitlopers van de Alpen . Zoals je kan zien is er bijzonder weinig sneeuw te zien op de toppen in de verte . De sneeuwgrens ligt boven de 2000 meter , dus de lente is er heel vroeg bij dit jaar !

Tijdens onze verkenning maken we kennis met een eerste sneeuwveldje
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #73 Gepost op: 11 december 2022, 20:55:09 »
Tijdens onze verkenning kunnen we maretakken spotten in dennebomen , wat ik voor het eerst zie
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #74 Gepost op: 11 december 2022, 21:08:33 »
We verkennen de col en maken een wandeling van enkele uren . Voor het algemeen is er weinig bloei te bespeuren , tot grote vreugde vinden we toch een heel kleine populatie van Crocus versicolor langs een bosrand , terug op een noord helling .

De camera terug in actie ..... ;D
Ieper , West-Vlaanderen