Auteur Topic: Bloei van verleden jaar  (gelezen 6274 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Bloei van verleden jaar
« Gepost op: 23 februari 2010, 19:46:27 »
Als er nog niet zoveel bloeit op het moment in de tuin kunnen we nog altijd eens kijken naar eventuele bloemen van verleden jaar. Dit is wel geen rotsplant, maar een gewone inheemse 'wilde' plant, de kaardebol (Dipsacus silvestris). Deze tweejarige plant wordt manshoog en bloeit in de zomermaanden. De stekelige uitgebloeide bloemstengels blijven de hele winter overeind tot ver in het voorjaar. De zaaddozen zouden zeer geliefd zijn bij distelvinken, maar daar heb ik zelf nog niets van gemerkt. Verder zaait de plant zich gemakkelijk uit. Elk jaar laat ik er wel een paar staan vanwege het markante silhouet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2010, 22:11:58 »
Geen slecht idee om de laatste wintermaand met wat moois van voirg jaar op te fleuren Frankie.
Dit vond ik één van de blikvangers in mijn rotstuin vorig jaar :

Phlox mesoleuca 'Mary Maslin'
Een Mexicaanse phlox die 3-4 maand aan één stuk door bloeide.  Ik gaf hem deze winter een glasplaatje en wat vorstbescherming en voorlopig ziet ie er nog goed uit : fingers crossed !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2010, 22:17:37 »
Wat betreft kleur alleszins onklopbaar Luc.Van een eye-catcher gesproken. :o
Wordt hij wat hoger?
Ik heb Phlox nana -die ik ook heel dankbaar vind -maar die wordt aan het eind van het seizoen toch wat hoger waarbij de scheuten op den duur omvallen ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2010, 22:26:53 »
Op de eerste foto kun je't een beetje zien Kris - van de grond tot de top is ie zo'n 40 cm - maar hij gaat netjes liggen, terwijl de bloemen opgericht blijven.  Aan 't eind van het seizoen maakte hij wat grondscheuten, ik ga er van uit (als ie de winter tenminste overleeft...) dat hij volgend jaar nog wat meer gaat struiken.  Ik kijk er al naar uit !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2010, 22:40:58 »
Luc, ik ging van de veronderstelling uit dat deze Phlox buiten niet te houden was. Ik heb hem besteld bij Aberconwy.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2010, 23:08:08 »
Voor alle duidelijkheid, mensen, de foto van de kaardebolbloem is vandaag genomen, op 23 februari 2010, dus. De uitgebloeide bloemen blijven de hele winter intact.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2010, 23:21:05 »
Dit is de Calandrinia umbellata waarover ik het had (zie Patagonië). Een plaatsje in de volle zon op een goed gedraineerde bodem weet hij best te waarderen. En hij bloeit midden in de zomer, als dat geen meevaller is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2010, 09:33:37 »
Luc, ik ging van de veronderstelling uit dat deze Phlox buiten niet te houden was. Ik heb hem besteld bij Aberconwy.

Die van mij komt daar ook vandaan Jef, ik denk dat Aberconwy de enige is die 'em aanbiedt.  Zoals ik schreef heb ik hem goed beschermd deze winter zowel tegen vorst als overdreven vocht.  Ik heb de oude hoofscheut ook teruggesnoeid en reken voor dit seizoen op de nieuwe grondscheuten.
Voorlopig houdt hij zich kranig... ik ben optimist...


Frankie,
Hoe hoog bloeit die Calandrinia ?  Hele mooie, felle kleur ook !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2010, 18:47:28 »
Hij wordt zo'n 8 cm hoog en ongeveer 12 cm breed, Luc. En ja met die fluopaarsroze kleur is het een echte eyecather.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2010, 20:29:13 »
Frankie, ik heb een Calandrinia die hier fel op gelijkt, gewoon onder de naam Calandrinia sp., van zaad verzameld door Alan Bradshaw (Alplains) ergens in/op Volcan Antuco ( Chili ).
Deze zaait zich gewoon uit in de tuin.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2010, 20:29:46 »
Dit is de Calandrinia umbellata waarover ik het had (zie Patagonië). Een plaatsje in de volle zon op een goed gedraineerde bodem weet hij best te waarderen. En hij bloeit midden in de zomer, als dat geen meevaller is.

Ongetwijfeld mooie plant Frankie en de bloeiperiode (midden in de zomer ...)is een onmiskenbaar voordeel!
We komen in onze rotstuin altijd planten te kort die later op het jaar bloeien.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2010, 18:35:40 »
Ja, dat  is zo Kris, echter de laatste paar jaar ga ik steeds meer op zoek naar geschikte zomerbloeiende rotstuinplanten, en mits enig zoekwerk vind je soms wel eens wat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2010, 18:40:09 »
Dit is er nog ééntje van verleden jaar, Draba longisiliqua, één van de mooiste draba's uit dit leuke geslacht. Het is echter wel één van de moeilijkste voor buitenteelt, een kas is beter geschikt, hij verdraagt namelijk weinig tot geen water over zich heen. Mijn exemplaar heeft ondanks m'n goede zorgen het loodje gelegd. Uit zaad zal ik hem opnieuw proberen op te kweken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2010, 19:39:59 »
Dit is er nog ééntje van verleden jaar, Draba longisiliqua, één van de mooiste draba's uit dit leuke geslacht. Het is echter wel één van de moeilijkste voor buitenteelt, een kas is beter geschikt, hij verdraagt namelijk weinig tot geen water over zich heen. Mijn exemplaar heeft ondanks m'n goede zorgen het loodje gelegd. Uit zaad zal ik hem opnieuw proberen op te kweken.

Alweer mooi "gerief " Frankie ,zulke planten daar doen we het voor!
Prachtig...,maar dat zijn gewoonlijk ook de moeilijke .Succes met de zaaisessie van deze grandcru classé van de draba's.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei van verleden jaar
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2010, 20:15:14 »
Van Draba longilisiqua heb ik een plant die een doormeter heeft van minstens 20 cm en nog nooit gebloeid.  >:(  Sinds vorig jaar heb ik een andere kloon. Hopelijk bloeit die wel.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains