Auteur Topic: Bloei in juni 2010  (gelezen 39238 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #135 Gepost op: 30 juni 2010, 21:23:11 »
Ook een Campanula fan Pim ??  ;)

Zo zijn er nog.

1) de reuzegrote eerste bloem van Campanula incurva is geopend.  De plant is drie jaar oud, bloeide vorig jaar uitbundig maar maakte ook een paar zijrozetten en ook dit jaar bloeit hij opnieuw.  Ik zie tot nu toe echter nog geen nieuwe zijrozetjes in ontwikkeling... het zou wel eens zijn laatste jaar kunnen zijn - maar volgens de literatuur (en de ervaring van Frankie een paar posts hoger) is hij eigenlijk monocarp..
2 en 3) de reeds uitvoerig aan bot gekomen Campanula cochlearifolia - een blauwe en een witte vorm - allebei uit hetzelfde zaad opgekweekt vorig jaar.
4) Campanula sartorii is wel erg laag blijvend - tweejarig maar zaait zich vriendelijkerwijze uit zodat je steeds een kolonietje blijft behouden.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #136 Gepost op: 30 juni 2010, 21:45:15 »
En terwijl we toch bezig zijn :

1) Dicentra 'King of Hearts' ging in april aan het bloeien (zie hoger) en geeft het nog bij lange niet op (Waar voor ons geld !!)
2) Iris flavissima vond ik vanmorgen in bloei.  Deze schoonheid bloeit, amper 5 cm hoog, in Centraal en Oost Azië (Rusland, Kazakstan, Mongolië) in niet te natte graslanden.
3) Edraianthus tenuifolius is normaal iets donkerder van kleur, maar ik denk dat de grote hitte de bloemen vroeger deed open gaan dan de bedoeling was.
4) Edraianthus sutjeskae - genoemd naar de valei waar hij voorkomt in de Dinarische alpen in Montenegro.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #137 Gepost op: 30 juni 2010, 21:49:35 »
Een aantal Lewisia's plezieren mij nog steeds met hun uitbundige kleuren !!  :D :D

1) Deze hybride L. x rediviva toonde ik al eens eerder met zijn eerste bloem, nu is hij op kruissnelheid !
2) L. tweedyi alba begint een tweede bloeironde (wat wel meer voorkomt bij jongere planten)
3 en 4) twee vormen van de gewone L. cotyledon - maar wat is gewoon ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #138 Gepost op: 30 juni 2010, 22:26:07 »
En terwijl we toch bezig zijn :

1) Dicentra 'King of Hearts' ging in april aan het bloeien (zie hoger) en geeft het nog bij lange niet op (Waar voor ons geld !!)
2) Iris flavissima vond ik vanmorgen in bloei.  Deze schoonheid bloeit, amper 5 cm hoog, in Centraal en Oost Azië (Rusland, Kazakstan, Mongolië) in niet te natte graslanden.
3) Edraianthus tenuifolius is normaal iets donkerder van kleur, maar ik denk dat de grote hitte de bloemen vroeger deed open gaan dan de bedoeling was.
4) Edraianthus sutjeskae - genoemd naar de valei waar hij voorkomt in de Dinarische alpen in Montenegro.

Schitterend Irisje Luc :P Kan me heel erg bekoren ! (Jef heeft dus toch gelijk met zijn lofrede...)
Die Edraianthus sutjeskae mag er ook zijn en is nog niet zo algemeen denk ik.Ik heb er eentje in de tuf gezet vorig jaar maar die heeft voorlopig nog niet gebloeid.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #139 Gepost op: 30 juni 2010, 22:35:47 »
Een aantal Lewisia's plezieren mij nog steeds met hun uitbundige kleuren !!  :D :D

1) Deze hybride L. x rediviva toonde ik al eens eerder met zijn eerste bloem, nu is hij op kruissnelheid !
2) L. tweedyi alba begint een tweede bloeironde (wat wel meer voorkomt bij jongere planten)

Twee prachtige planten  Luc waarbij de eerste een echte hartenbreker is! Onterecht dat deze Lewisia's uit de mode zijn geraakt.Dit zijn de ideale uithangborden voor een "revival"  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #140 Gepost op: 30 juni 2010, 22:44:52 »
Deze Aquilegia einseliana heeft al eens vroeger op het jaar gebloeid maar begint nu aan zijn tweede ronde ... Het loof zelf blijft voorlopig bij mij maar enkele centimeters hoog ,dus lekker compact.Maar eerlijkheidshalve, hij staat er nog maar in sinds enkele maanden... 
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2010, 22:48:33 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #141 Gepost op: 1 juli 2010, 09:03:45 »
Dit zijn de ideale uithangborden voor een "revival"  ;)

We doen ons best Kris !!  ;)

Die Aquilegia heb ik nog nooit gezien - hij heeft wel opmerkelijk korte sporen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #142 Gepost op: 1 juli 2010, 22:20:45 »
Ook een Campanula fan Pim ??  ;)

Zo zijn er nog.

1) de reuzegrote eerste bloem van Campanula incurva is geopend.  De plant is drie jaar oud, bloeide vorig jaar uitbundig maar maakte ook een paar zijrozetten en ook dit jaar bloeit hij opnieuw.  Ik zie tot nu toe echter nog geen nieuwe zijrozetjes in ontwikkeling... het zou wel eens zijn laatste jaar kunnen zijn - maar volgens de literatuur (en de ervaring van Frankie een paar posts hoger) is hij eigenlijk monocarp..
2 en 3) de reeds uitvoerig aan bot gekomen Campanula cochlearifolia - een blauwe en een witte vorm - allebei uit hetzelfde zaad opgekweekt vorig jaar.
4) Campanula sartorii is wel erg laag blijvend - tweejarig maar zaait zich vriendelijkerwijze uit zodat je steeds een kolonietje blijft behouden.

Prachtige exemplaren Luc. Natuurlijk die C.incurva steelt mijn hart, maar ik ben grote fan van C.sartorii, alleen, ik krijg hem nauwelijks aan de bloei. Complimenten voor dat schitterende exemplaar.
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #143 Gepost op: 1 juli 2010, 22:36:02 »

Prachtige exemplaren Luc. Natuurlijk die C.incurva steelt mijn hart, maar ik ben grote fan van C.sartorii, alleen, ik krijg hem nauwelijks aan de bloei. Complimenten voor dat schitterende exemplaar.

Hij bloeit momenteel uitbundig bij mij Pim. Dit jaar zelfs uitzonderlijk veel bloem aan een plant die zich heeft uitgezaaid op tufsteen ...Ik heb er een 3-tal staan (allemaal spontane zaailingen,de moederplant is al een keertje verwijderd)die ik af en toe kortwiek in de breedte (laag blijven ze wel maar in de breedte wordt het voor mijn kleine tuin soms nog te gortig )Nadat ik ze goed heb ingesnoeid durft de bloei het jaar daarop wat tegenvallen of zelfs een keertje wegblijven.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #144 Gepost op: 2 juli 2010, 09:25:23 »
Bij mij gedraagt hij zich bijna als een tweejarige.
Ik heb de indruk dat de plant(en) na de bloei bijna altijd verdwijnen - de zaaierlingen verschijnen dan echter in het najaar reeds en gaan na de winter vrij sterk uitgroeien tot de bloei.

Wat je op de foto ziet is slechts een deel ervan, maar ik denk dat mijn kolonietje zo'n 15 tal plantjes bevat over zo'n halve vierkante meter of zo.  Ik beperk het ook tot die oppervlakte want zoveel plaats heb ik nu ook weer niet !  :D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #145 Gepost op: 2 juli 2010, 23:20:30 »

Prachtige exemplaren Luc. Natuurlijk die C.incurva steelt mijn hart, maar ik ben grote fan van C.sartorii, alleen, ik krijg hem nauwelijks aan de bloei. Complimenten voor dat schitterende exemplaar.

Hij bloeit momenteel uitbundig bij mij Pim. Dit jaar zelfs uitzonderlijk veel bloem aan een plant die zich heeft uitgezaaid op tufsteen ...Ik heb er een 3-tal staan (allemaal spontane zaailingen,de moederplant is al een keertje verwijderd)die ik af en toe kortwiek in de breedte (laag blijven ze wel maar in de breedte wordt het voor mijn kleine tuin soms nog te gortig )Nadat ik ze goed heb ingesnoeid durft de bloei het jaar daarop wat tegenvallen of zelfs een keertje wegblijven.

Ik ga gewoon door met proberen Kris en Luc. Zal volgens seizoen wel worden denk ik.
Heemskerk, Noord-Holland