Auteur Topic: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit  (gelezen 53935 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #120 Gepost op: 6 juni 2017, 09:44:42 »
Halfweg de taluds is er een trapje (verscholen tussen wat struiken) waar je naar boven kan.  Bovenaan, net voor de struiken, groeit ook een klein kolonietje Ophrysjes, vorig jaar stonden daar meerdere planten te bloeien, dit jaar vond ik er maar één exemplaar, niet bepaaald het mooiste, maar hij heeft er wel een mooi uitzicht op het kanaal in de diepte.

« Laatst bewerkt op: 6 juni 2017, 09:55:50 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #121 Gepost op: 6 juni 2017, 09:55:19 »
verder staan er ook nog honderden planten van Epipactus palustris , bijna in bloei . Ik kon er eentje spotten die net in bloei stond

Ah, die staat daar ook? Waar ongeveer, Danny?

Waar precies Danny de foto genomen heeft weet ik natuurlijk niet Frankie, hij zal nog wel antwoorden veronderstel ik.  Er staan er wel heel veel tussen het fietspad en het kanaal net voor je bij het trapje komt dat ik hierboven vermeld heb.  Nu inderdaad nog niet in bloei.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #122 Gepost op: 6 juni 2017, 09:58:06 »

Wat een toeval allemaal, tout orchideeën minnend België en Nederland vervoegde zich aan het kanaal.  ((3


Jammer dat we de timing niet goed hadden Gerrit, we konden er een groepsbeleving van gemaakt hebben  -2(  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #123 Gepost op: 6 juni 2017, 17:03:18 »
verder staan er ook nog honderden planten van Epipactus palustris , bijna in bloei . Ik kon er eentje spotten die net in bloei stond

Ah, die staat daar ook? Waar ongeveer, Danny?

Die staan dicht bij het fietspad , een stuk verder bijna bij de brug , Frankie . Daar is het wat vochtiger ......
De meeste staan op de talluds (beneden ) maar ook langs het kanaal staan er enkele ( waar ik de foto nam)
Omdat het een vroeg seizoen is heb ik ze voor het eerst kunnen opmerken
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2017, 17:13:59 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #124 Gepost op: 6 juni 2017, 17:12:27 »
Op de vaarttalluds is er heel wat te zien . Ondanks het droge seizoen toch nog behoorlijk veel planten (Dactylorhiza)in bloei . Maar iets is mij helemaal niet duidelijk , er zijn toch duidelijke verschillen ......
Sommige planten zijn uitgebloeid anderen beginnen pas te bloeien ? Ik zie verschillen in de vorm en stand van de bladeren , de vorm van de bloemare , en de lip van de bloemen ...... zie foto's......allemaal D.praetermissa ?

Ik heb ook veel foto's van de verschillende vormen van de D. praetermissa subsp majalis. Het is een intrigerende soort met heel veel variatie, veel meer dan de vorm junialis. Ik heb er bij die bijna wit zijn, of heel licht roze en het patroon van de stipjes op de lip kan erg variëren. De ongevlekte, de majalis dus, heeft altijd kleine stipjes en de junialis lijntjes en streepjes en dotjes.

Maar ik begrijp je onbegrip. Kijk eens naar de Ophrys fuciflora. Je kunt en wilt gewoon niet accepteren, dat die "verschillende" individuen allemaal dezelfde zijn. Maar dat is ook voor taxonomen zo moeilijk: Wanneer wordt iets een zelfstandig taxon en wanneer is het een "normale" variatie.

Bedankt voor je uiteenzetting , Gerrit . Zoals je zegt als er veel variatie voorkomt kan je het soms moeilijk begrijpen dat het om één dezelfde soort gaat . De meeste planten zullen waarschijnlijk wel rietorchissen zijn , maar toch komt de vleeskleurige orchis hier voor , volgens natuurpunt , staat vermeld op het bord hier op de vaarttalluds . (zie foto begin
topic pag.2 reactie 29)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #125 Gepost op: 6 juni 2017, 17:19:55 »
Gezien er al zoveel foto's gepost werden over de taluds zal ik u die van mij maar besparen, op een paar uitzonderingen na.

De eerste foto's tonen - naar het einde toe van de taluds - waar de orchideeën zwaar beconcurreerd worden door lis/riet dat er opschiet.  Ik vraag mij af of dit uiteindelijk niet fataal wordt voor die populatie ?  Misschien weet iemand hier daar nog iets over te vertellen.

Heb ik ook gezien Luc , nog wat verder was alles al toegegroeid , de orchissen hadden het daar heel lastig .... --13
Daar moet dringend wel iets gebeuren ......
In die omgeving is het ook wat vochtiger , daar staat ook E.palustris
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #126 Gepost op: 6 juni 2017, 18:07:21 »
Volgend jaar zijn er weer nieuwe kansen Danny. Het is een prachtige uitdaging om de ontwikkelingen langs de vaart en de taluds te volgen en hier te bediscussiëren. Het belangrijkste discussie punt is het voorkomen daar van de vleeskleurige orchis, Dactylorhiza incarnata. Ik heb die niet gezien, maar dat betekent niet dat die daar niet voorkomt. Aan jou om te bewijzen dat hij daar wel voorkomt. En dat hoop ik!!

Opschot is de dood voor de orchideeën. Ik zag ook overal kleine bosjes ontstaat. Zo begint het.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #127 Gepost op: 6 juni 2017, 20:09:59 »
Volgend jaar zijn er weer nieuwe kansen Danny. Het is een prachtige uitdaging om de ontwikkelingen langs de vaart en de taluds te volgen en hier te bediscussiëren. Het belangrijkste discussie punt is het voorkomen daar van de vleeskleurige orchis, Dactylorhiza incarnata. Ik heb die niet gezien, maar dat betekent niet dat die daar niet voorkomt. Aan jou om te bewijzen dat hij daar wel voorkomt. En dat hoop ik!!

Opschot is de dood voor de orchideeën. Ik zag ook overal kleine bosjes ontstaat. Zo begint het.

Moen ligt op een goed half uurtje rijden , Gerrit . We volgen het verder op de komende jaren ......
Hopelijk laat natuurpunt dit schitterende natuurgebiedje niet verloren gaan .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #128 Gepost op: 6 juni 2017, 20:46:30 »
Volgend jaar zijn er weer nieuwe kansen Danny. Het is een prachtige uitdaging om de ontwikkelingen langs de vaart en de taluds te volgen en hier te bediscussiëren. Het belangrijkste discussie punt is het voorkomen daar van de vleeskleurige orchis, Dactylorhiza incarnata. Ik heb die niet gezien, maar dat betekent niet dat die daar niet voorkomt. Aan jou om te bewijzen dat hij daar wel voorkomt. En dat hoop ik!!

Opschot is de dood voor de orchideeën. Ik zag ook overal kleine bosjes ontstaat. Zo begint het.

Ik meen mij te herinneren eens opgevangen te hebben dat de talluds om de 3 jaar gemaaid worden Gerrit - en dat zou wel eens kunnen kloppen - ik herinner mij een tijd geleden een maaibeurt te hebben gezien en dat kan best 3 jaar geleden zijn.  Of zoiets het lis/riet tegenhoudt betwijfel ik maar ik ben onvoldoende kenner.  De kleine bosjes/boompjes zou dat wel moeten tegenhouden.  Ik rijd er per fiets wel een 20 tal keer per jaar voorbij, we kunnen het dus goed monitoren.  Die Dactylorhiza incarnata er uit vissen is wel een moeilijkere opgave.  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #129 Gepost op: 21 oktober 2018, 20:55:46 »
Was er dan niemand dit seizoen op de vaarttaluds? Ik wel.
Door het lekkere weertje deze zomer, eigenlijk nog geen tijd gehad om veel foto's te plaatsen.

Nu  dan, ergens in juni zeker was het, stonden er flink wat mooie exemplaren van Orchis militaris te bloeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #130 Gepost op: 21 oktober 2018, 20:56:37 »
Bijzonder mooie orchidee, dit soldaatje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #131 Gepost op: 21 oktober 2018, 20:57:41 »
Een detail van de mooi gevormde bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #132 Gepost op: 21 oktober 2018, 21:09:48 »
En er stond nog een en ander. Door de droogte die er toen ook al heerste bleven heel wat exemplaren redelijk klein. Maar dat maakte ze er niet minder mooi om, in tegen deel. Maar om welke species het hier gaat...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #133 Gepost op: 21 oktober 2018, 21:10:39 »
Deze was heel knap, kort op de stengel en vrij donkere bloemkleur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #134 Gepost op: 21 oktober 2018, 21:11:06 »
Drie op een rij.
Lichtervelde, West-Vlaanderen