Auteur Topic: Zo doe ik het: Europese orchideeen zaaien  (gelezen 6642 keer)

Jan van Triest

  • Junior
  • **
  • Berichten: 104
Zo doe ik het: Europese orchideeen zaaien
« Gepost op: 17 december 2013, 17:34:01 »
Hierbij een uitleg hoe ik Europese orchideeën zaai.
Ca een twee jaar geleden kon ik via Gerra Goossen een laminaire flowkast overnemen.Deze heb ik gereed gemaakt voor gebruik.
De voorbereiding:
De flowkast zet ik op de tafel in mijn woonkamer. Dan zet ik hem aan. Met pure alcohol maak ik hem helemaal schoon. Als eerste moet ik voedingsbodems maken. Deze bestel ik via Gerra Goossen. In de flowkast zet ik steriele wavin kuipjes (plastic kuipjes). Hierin wordt gezaaid.Ik breng eerst 1 liter water en de voedingsbodem in een oude pan aan de kook. Als de substantie kookt laat ik deze door koken tot dat het niet meer schuimt. Nu heb ik een aantal grote hakpotten deze vul ik af met de voedingsbodem. Dan gaan deze potten met voedingsbodem in de hogedruk pan. Zodra de hogedruk pan op temperatuur is laat ik deze 45 minuten door koken. Na deze 45 minuten zet ik de hogedruk pan in de flowkast en haal de potten met voedingsbodem uit de pan.
Nu giet ik de voedingsbodem uit in de wavin kuipjes. Wanneer deze iets afgekoeld zijn doe ik de deksels er op. Zorg wel dat je de kuipjes niet aan raakt. Anders zijn deze geinfecteerd.
Nu moet ik eerst water steriliseren. Ik vul glazen flesjes met water en sluit deze af met een rubberen dop. Deze gaan ook in de Hogedruk pan. Wanneer het water in de pan op temperatuur is laat ik deze 45 minuten door koken. Dan gaat de pan in de flowkast en haal ik de flesjes er uit. Je kan dit het best al eerder gedaan hebben. Nu heb je gesteriliseerd water.
Het zaaien.
Als eerst maak ik het middel aan waarmee ik de zaden steriliseer. Ik steriliseer met twee derde water en een derde dunne bleek. Hierin doe ik een druppel afwas middel. Voor betere hechting aan het zaad.
Ik gebruik voor het steriliseren kleine flesjes met rubberen dopjes. De duur van het steriliseren is afhankelijk van welke soort we gaan zaaien. Ik gebruik een handleiding van de VOV. Dit is de Vereniging Orchideeën Vermeerdering.

Na het steriliseren moeten de zaden goed gespoeld worden. Ik doe dit in een zogeheten glazen kroesfilter. Ik spoel de zaden een keer of drie. Dit doe ik met gesteriliseerd water. Ik open een kuipje met voedingsbodem. Nu spuit ik met een grote steriele spuit een klein beetje steriel water in het kroesfiltertje en giet deze over de voedingsbodem. Door middel van het kuipje rond te draaien verdeel ik het zaad. Op het kuipje zet ik de soort die ik heb gezaaid. Datum en sterilisatie duur. En dan maar afwachten.

Ik raad ook een ieder aan om lid te worden van de VOV. Vereniging Orchideeën Vereniging. Bij deze vereniging kom je incontact met mensen die ook zelf zaaien.

Ik heb leren zaaien van Gerra Goossen. Gerra mijn dank hiervoor.
In een volgend stukje zal ik het gaan hebben over replaten.

Ik hoop dat ik een beetje meer info heb gegeven over hoe ik orchideeën zaai.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zo doe ik het: Europese orchideeen zaaien
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2013, 22:56:14 »
Alhoewel ik het zelf nog nooit heb kunnen toepassen is dat een interessante materie Jan. Bedankt om dit te delen met ons ! Ben er zeker van dat een aantal forumleden dit sterk op prijs stellen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Brian Blanken

  • Junior
  • **
  • Berichten: 194
Re: Zo doe ik het: Europese orchideeen zaaien
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2014, 14:53:52 »
Citaat
Ben er zeker van dat een aantal forumleden dit sterk op prijs stellen .

Dat kan je zeker zeggen 

Komende winter  ga ik ook nog eens proberen.

Brian Blanken

  • Junior
  • **
  • Berichten: 194
Re: Zo doe ik het: Europese orchideeen zaaien
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2015, 07:54:21 »
Jan

vorig jaar voor de 1 ste keer geprobeerd maar is niets geworden...

Weet waar de oorzaak ligt dus dat is al ok

dit jaar ga ik weer proberen :-)



ik zie dat jij van die kleine potjes gebruikt ( Plastiek ? )

waar heb jij deze gehaald ?

mvg

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zo doe ik het: Europese orchideeen zaaien
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2015, 22:40:53 »
Ik ben benieuwd naar jullie resultaten . Ik zou zo een orchideeën zaai in vitro, wel eens live willen meemaken . Het boeit me enorm, maar of ik dit ooit zelf zal doen weet ik nog niet.

Brian Blanken

  • Junior
  • **
  • Berichten: 194
Re: Zo doe ik het: Europese orchideeen zaaien
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2015, 15:07:28 »
Hoi


Vorige week zondag heb ik nog eens de kans gewaagd.
Dit keer op veel kleindere schaal
Bedoelend ik heb 6  gemaakt

4 potjes zijn daarvan volgens volgend vb

http://www.axamed.be/NL/product/533_5303_5346/0/4606/1/0/urinepotje-draaistop-steriel-125-ml-per-20.html

pispotjes  -2( ;D ;D ;D

Deze heb ik steriel ontvangen  dus mijn slaagkans is het meeste bij deze.

Foto’s volgen

Arthur vd Meer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Zo doe ik het: Europese orchideeen zaaien
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2018, 20:02:44 »
mag ik het recept van je medium dat je gebruikt
alvast bedankt arthur