Auteur Topic: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)  (gelezen 197238 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #120 Gepost op: 24 maart 2012, 22:24:01 »
Een nieuwe passie is
geboren. ((2
Hier enkele foto's van de voorkant rotstuin met waterval.
Prachtige waterval, Danny, maar wat ik mij afvraag is of de constructie wel stevig genoeg is om alle weersomstandigheden of het betreden van de rotstuin te doorstaan. Misschien is het hier en daar wel wat aan elkaar gemetst ?  ))4
In ieder geval, welkom bij het momenteel selecte groepje gebeten door de microbe die de volgende symptomen geeft :
1/ verlekkerd zijn op rotsplanten
2/ de vreemdste rotsconstructies tot stand brengen waarbij je 'normale' mensen constant in het haar doet krabben
3/ op wonderbaarlijke wijze stenen tot leven brengen
4/ een sterke aanleg tot bijziendheid ontwikkelen
5/ hoge koorts vooral in het voorjaar
6/ met een zaklamp plakkerige dieren lopen zoeken in het holst van de nacht, met als prettige bijwerking dat je de dieven op afstand houdt
7/ grote interesse in aardse bezittingen zoals zand, perlite, turf en zowat alles wat lijkt op een steen ((12


8/
7/


Jakkes, wat kan jij dat goed verwoorden, Jan. Ik dacht dat ik de enige gek was die er zo over dacht, maar ik ben niet alleen.
Wat Luc zegt, daar kan ik mij ook in vinden. Ruim tien jaar geleden behoorden borderplanten ook nog tot de collectie met alle gevolgen van dien: steunringen en stokken met touwen om torenhoge planten zoals ridderspoor en heleniums in het gelid te houden, elke jaar de verkeerde kleurcombinaties in de border, regelmatig die loodzware pollen uitdelven om ze vervolgens te delen, elk voorjaar die immense opkuis van dode grasstengels, enz... Tot ik het allemaal zat was en de hele zwik heb verwijderd om ... nog meer rotsplanten te kunnen huisvesten. En ik voel me er goed bij, yeah!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #121 Gepost op: 24 maart 2012, 22:26:11 »
Uw rotspartij vind ik overigens goed geslaagd. Een waterval in een rotspartij is al meteen één van de moeilijkste biotoopjes om te construeren. Je hebt het duidelijk in de vingers, Danny. Het toont nu nog wat kaaltjes, maar dat komt allemaal wel goed natuurlijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #122 Gepost op: 24 maart 2012, 22:59:24 »
Ik ging er nog meer van die dingen bijvoegen, Frankie, maar ik had geen inspiratie meer, vandaar dat er nog een 8 en een 7 bijstaat, en ondertussen was ik naar de bekerfinale voetbal aan het kijken en terwijl ook een pint aan het drinken en mijne kleine van 8 weken pap aan het geven, zeg nu nog eens dat mannen geen twee dingen tegelijk kunnen doen !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #123 Gepost op: 24 maart 2012, 23:29:10 »
.... onze bewondering groeit met de dag Jan...  ((13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #124 Gepost op: 25 maart 2012, 10:20:17 »
Bedankt voor alle leuke reacties en wijze raad ! Onze hobby is 'keitof'en gezond!
Het is best mogelijk dat de borders hier kleiner zullen worden en de rotstuinen alleen maar groeien . -2(

Jan, de constructie van de waterval is heel stevig. Aan de waterval zelf heb ik nu weinig aan veranderd (staat er al 5 jaar
zo bij) , is inderdaad ook op sommige plaatsen gemetst . Alleen wat verdere afwerking .

Nu nog wat bewoners zoeken en alles volwassen laten worden en vooral genieten !  ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #125 Gepost op: 25 maart 2012, 10:32:20 »
Danny, ik heb nu je foto's pas bestudeerd. Vooral de berg met daarop het venushaar bevalt me. Je beschikt over een indrukwekkende hoeveelheid stenen, waar een rotstuinliefhebber alleen maar naar kan verlangen.
Door veel van die mooie stenen horizontaal te gebruiken krijg je een mooie gelaagdheid, zeg maar trappetjes.
Het lijkt me op de foto's een mooie eenheid met de paden te vormen en in de buurt van het terras. Het lijkt zo een harmonieus geheel. Je ziet hoe mooi een gele bloem het erin doet samen met die donkere stenen. Je zou moeten kiezen voor lichte bloemen, in pasteltinten. De keuze voor die Adiantum is ook goed. Meer daarvan en horizontaal tussen de stenen gaat erg mooi worden. Ze breiden zich sterk uit en volgen de voegen van de stenen.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #126 Gepost op: 25 maart 2012, 11:28:48 »
Ik ging er nog meer van die dingen bijvoegen, Frankie, maar ik had geen inspiratie meer, vandaar dat er nog een 8 en een 7 bijstaat, en ondertussen was ik naar de bekerfinale voetbal aan het kijken en terwijl ook een pint aan het drinken en mijne kleine van 8 weken pap aan het geven, zeg nu nog eens dat mannen geen twee dingen tegelijk kunnen doen !

Een kleine van 8 weken? Uw kleine of uw kleinkind misschien?  Dat lijkt hier een eeuwigheid geleden... en ik ben er eigenlijk niet rouwig om. Maar allée, dat heeft ook zijn charmes natuurlijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #127 Gepost op: 25 maart 2012, 20:42:28 »
Danny, ik heb nu je foto's pas bestudeerd. Vooral de berg met daarop het venushaar bevalt me. Je beschikt over een indrukwekkende hoeveelheid stenen, waar een rotstuinliefhebber alleen maar naar kan verlangen.
Door veel van die mooie stenen horizontaal te gebruiken krijg je een mooie gelaagdheid, zeg maar trappetjes.
Het lijkt me op de foto's een mooie eenheid met de paden te vormen en in de buurt van het terras. Het lijkt zo een harmonieus geheel. Je ziet hoe mooi een gele bloem het erin doet samen met die donkere stenen. Je zou moeten kiezen voor lichte bloemen, in pasteltinten. De keuze voor die Adiantum is ook goed. Meer daarvan en horizontaal tussen de stenen gaat erg mooi worden. Ze breiden zich sterk uit en volgen de voegen van de stenen.

Bedankt Gerrit voor je uitgebreide reactie ! Die Adiantum moest er voor mij zeker bij , heb ook nog een Asplenium
trichomanes 'Incisum' geplant. Die leuke varentjes combineren mooi met de stenen, vind ik. Ja, ze mogen zich wel goed 
uitbreiden ! Je hebt wel gelijk dat ik moet kiezen voor zachte pastelkleuren.
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #128 Gepost op: 25 maart 2012, 21:36:12 »
Danny, ik ben blij dat je constructie van de waterval stevig genoeg is, want de wetten der zwaartekracht zijn niet te onderschatten
en de spelingen der natuur soms niet te vatten ... ;D Vandaar dat je zal verwonderd zijn hoe je gekozen rotsplanten zich een weg doorheen je doolhof van stenen zullen zoeken.
Franky, ik ben nog een eindje verwijderd van het grootvaderschap, ons dochter Lotte is 11 jaar , zoon Lucas wordt er binnenkort 5, zoon Loran is 17 maand en de jongste spruit Lowie is dus twee maand.
Waarschijnlijk is opvolging verzekerd ...
Luc, ik bewonder je bewondering der wonderen des levens, zoals de bewondering van een tere, wondermooie, vergankelijke bloem ... ((4

Hierbij een relatief nieuw mini rotstuintje waar de stenen hier en daar al een mini beetje tot leven komen. )))1
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #129 Gepost op: 28 maart 2012, 16:48:15 »
Ik ben ook bezig aan een nieuw rotstuin projectje.

Zou ik durven te posten...  ))2


Alvast een mooie waterval Danny. ;)


Er komt hier ook nog een ander projectje met schaduwplanten. ((12

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #130 Gepost op: 28 maart 2012, 17:35:24 »
Ik ben ook bezig aan een nieuw rotstuin projectje.

Zou ik durven te posten...  ))2

Doen Matthias, we zijn hier toch allemaal eeuwige studenten in "rock-gardening"....dus we zien graag veel en leren altijd iets bij!!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #131 Gepost op: 6 april 2012, 19:31:10 »
Ik heb deze week een mini tufsteentuintje aangelegd. ;D Heb al zoveel mooie beelden gezien op het
forum van tuftuinen en zo te zien voelen er vele rotsplanten zich daarin thuis ! Vorige zaterdag op
bezoek geweest bij Cathy Portier , in mijn winkelkarretje: 100 kg tufsteen en wat rotsplantjes . Dit moet ik natuurlijk ook uittesten ! Heb wat plaats gemaakt in de zonnige voortuin om deze tufstenen
te huisvesten . Je ziet ze bijna niet liggen maar er is toch wel plaats voor heel wat bewoners. Ik heb
2 gaten in de stenen geboord om er de eerste plantjes in te stoppen......
Ik vind dit wel bijzonder leuk en er komen in de toekomst zeker nog rotstuintjes bij !  ((12
foto 1,2 : de inplanting van de stenen
foto 3: Draba sphaeroides
foto 4: Delosperma congestum
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #132 Gepost op: 6 april 2012, 19:54:05 »
Ik heb deze week een mini tufsteentuintje aangelegd. ;D Heb al zoveel mooie beelden gezien op het
forum van tuftuinen en zo te zien voelen er vele rotsplanten zich daarin thuis ! Vorige zaterdag op
bezoek geweest bij Cathy Portier , in mijn winkelkarretje: 100 kg tufsteen en wat rotsplantjes . Dit moet ik natuurlijk ook uittesten ! Heb wat plaats gemaakt in de zonnige voortuin om deze tufstenen
te huisvesten . Je ziet ze bijna niet liggen maar er is toch wel plaats voor heel wat bewoners. Ik heb
2 gaten in de stenen geboord om er de eerste plantjes in te stoppen......
Ik vind dit wel bijzonder leuk en er komen in de toekomst zeker nog rotstuintjes bij !  ((12
foto 1,2 : de inplanting van de stenen
foto 3: Draba sphaeroides
foto 4: Delosperma congestum

Haha , dat zien we met veel plezier gebeuren Danny ! Dat noem ik een zeer gunstige ontwikkeling, goe bezig ! We kijken uit naar de verdere ontwikkeling....   
« Laatst bewerkt op: 6 april 2012, 19:55:50 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #133 Gepost op: 6 april 2012, 22:09:29 »
..... tufsteenitis.... voorwaar een gevaarlijk virus Danny....  --7
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #134 Gepost op: 6 april 2012, 22:19:34 »
Ik heb deze week een mini tufsteentuintje aangelegd. ;D Heb al zoveel mooie beelden gezien op het
forum van tuftuinen en zo te zien voelen er vele rotsplanten zich daarin thuis ! Vorige zaterdag op
bezoek geweest bij Cathy Portier , in mijn winkelkarretje: 100 kg tufsteen en wat rotsplantjes . Dit moet ik natuurlijk ook uittesten ! Heb wat plaats gemaakt in de zonnige voortuin om deze tufstenen
te huisvesten . Je ziet ze bijna niet liggen maar er is toch wel plaats voor heel wat bewoners. Ik heb
2 gaten in de stenen geboord om er de eerste plantjes in te stoppen......
Ik vind dit wel bijzonder leuk en er komen in de toekomst zeker nog rotstuintjes bij !  ((12
foto 1,2 : de inplanting van de stenen
foto 3: Draba sphaeroides
foto 4: Delosperma congestum

Ik zei het je al eerder, Danny, maar het tufsteentuinieren is een hele interessante invalshoek van de hobby. Al doende zul je leren wat kan en wat niet kan, zoals ik het al jaren doe. Dit wordt een ontdekkingsreis van teleurstellingen, tegenslagen, voltreffers en vreugdevolle momenten.

Eén tip: probeer het Japanse split niet meer te gebruiken tussen de tufstenen. Het geeft iets onnatuurlijk aan het geheel. Probeer met tufsteengruis, dolomietgruis of één of ander passend afstrooimateriaal.
Lichtervelde, West-Vlaanderen