Auteur Topic: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)  (gelezen 197206 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #525 Gepost op: 21 november 2013, 23:39:27 »
Enfin, danke schön alleman, maar ik doe alleen maar mijn best voor de plantjes. Ik hoop dat ze mij erkentelijk zullen zijn voor mijn werken. --14

Wat betreft Saxen alleen, kan ik alle nieuwe rotstuinen proppens vol zetten, als ik wil.
Misschien zet ik CGN3 wel vol met Cumuluskes.......
 :o --6 ::) ???
Er moeten er natuurlijk ook wat andere planten in komen, niet te veel, maar toch.

Het is trouwens een ideale tijd, om nog vlug planten in stenen te planten.
Dit weekend begin ik er aan....
Pardon, doe ik verder.

Wat betreft mijn prijsvraag, als je 'Peach Melba' al zou hebben, dan heb ik wel een of andere remplaçant.

Wat zijn mijn volgende projecten ? Pfffff.
Een heel klein, ordinair tufsteentuintje met de weinige tufsteen die ik bezit.
Een ietsie pietsie groter maansteen rotstuintje.
Waar ik die twee dingen ga neerpoten, dat is nog een levensgrote vraag.
Nog een hele grote rotstuin of crevice garden met de straatstenen die ik nog over heb. Kan ik mij nog een beetje mee uitleven. Ik moet er nog wat over nadenken. Kan nog een tijdje duren, want dit jaar denk ik niet meer na.  ;D
Nog een paar verhoogde zandbedden om mijn verzameling Saxen, Dionysia's en Sempies wat uit te breiden.
Hier en daar wat renoverende werken.
Enzoverder.
Enzovoort.

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #526 Gepost op: 22 november 2013, 08:41:43 »
In wielertermen zou je de prijs voor de strijdlust krijgen, Jan !!!  _02
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #527 Gepost op: 22 november 2013, 09:01:55 »
Och, 't is gewoon puur amusement.
Al heb ik voor het loodzware werk bij het maken van mijn muur toch mijn sportdokter moeten inschakelen.
Een beetje bloeddoping kon geen kwaad, zei die. ))4
 --3
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #528 Gepost op: 22 november 2013, 22:39:23 »
Met een paar lavastenen die ik liggen had en er nog een paar bijgekocht bij Dockx ben ik begonnen met de crevice te laten aansluiten bij de rest en ineens ook een hoekje voor wat meer zuurminnende plantjes te kunnen zetten!
Het zijn vrij poreuze stenen, zeer gemakkelijk gaten in te boren, ze zijn gewoon op de bestaande grond geplaatst die van nature vrij nat is tussen de stenen is opgevuld met een mengeling van 1/3 lavagruis 0-6 , 1/3 lavasplit 8-16 , en 1/3 universele potgrond. achteraan sluit hij aan bij de moorbeet die nu ook afgestrooid is met lavagruis en split.
De crevice moet nog afgestrooid worden met slate maar dat is voor het voorjaar. Het beste effect zal zijn als de nieuwe lava donkerder wordt zoals je al kan zien aan de oude stenen die gebruikt zijn.

« Laatst bewerkt op: 22 november 2013, 22:42:22 door Hugo Van Woensel »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #529 Gepost op: 22 november 2013, 22:50:33 »
Ziet er prachtig uit Hugo! als dat eens allemaal vol met plantjes zal staan!!!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #530 Gepost op: 22 november 2013, 22:53:26 »
Jij bent ook een bezige bij Hugo ! De VRV lijkt tegenwoordig eerder op een bouwvakkersclub dan een plantenclub .... ;D
Maar we zien het allemaal zeer graag gebeuren ! Het gonst van de actie en dat zal later nog aanleiding geven tot allerlei interessante ervaringen met planten .....die hier weer kunnen uitgewisseld worden .De stenen worden maar mooier met de jaren , dat komt vanzelf ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #531 Gepost op: 22 november 2013, 23:02:00 »
Met een paar lavastenen die ik liggen had en er nog een paar bijgekocht bij Dockx ben ik begonnen met de crevice te laten aansluiten bij de rest en ineens ook een hoekje voor wat meer zuurminnende plantjes te kunnen zetten!
Het zijn vrij poreuze stenen, zeer gemakkelijk gaten in te boren, ze zijn gewoon op de bestaande grond geplaatst die van nature vrij nat is tussen de stenen is opgevuld met een mengeling van 1/3 lavagruis 0-6 , 1/3 lavasplit 8-16 , en 1/3 universele potgrond. achteraan sluit hij aan bij de moorbeet die nu ook afgestrooid is met lavagruis en split.
De crevice moet nog afgestrooid worden met slate maar dat is voor het voorjaar. Het beste effect zal zijn als de nieuwe lava donkerder wordt zoals je al kan zien aan de oude stenen die gebruikt zijn.

Een fantastische basis is dat Hugo !  Dat wordt vingers aflikken wanneer je dat kan gaan beplanten - ik kan niet wachten op de beelden.
 ((12 ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #532 Gepost op: 22 november 2013, 23:03:33 »
Met een paar lavastenen die ik liggen had en er nog een paar bijgekocht bij Dockx ben ik begonnen met de crevice te laten aansluiten bij de rest en ineens ook een hoekje voor wat meer zuurminnende plantjes te kunnen zetten!
Het zijn vrij poreuze stenen, zeer gemakkelijk gaten in te boren, ze zijn gewoon op de bestaande grond geplaatst die van nature vrij nat is tussen de stenen is opgevuld met een mengeling van 1/3 lavagruis 0-6 , 1/3 lavasplit 8-16 , en 1/3 universele potgrond. achteraan sluit hij aan bij de moorbeet die nu ook afgestrooid is met lavagruis en split.
De crevice moet nog afgestrooid worden met slate maar dat is voor het voorjaar. Het beste effect zal zijn als de nieuwe lava donkerder wordt zoals je al kan zien aan de oude stenen die gebruikt zijn.

Heel gedurfd Hugo, om die verschillende gesteentes in één tuin te gebruiken, zo dicht op elkaar. Meestal leidt zoiets tot een onnatuurlijk geheel, maar jij slaagt er in om het tegendeel te bewijzen. De tuin heeft weliswaar nog wat jaren nodig om te rijpen, maar toch ziet het er bijzonder goed geslaagd uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #533 Gepost op: 22 november 2013, 23:10:03 »
 Bedankt Lilly-Anne Plantjes zullen zeker volgen, ik denk dat ik volgend jaar extra budget nodig heb om alles wat al klaar is te vullen :o --6
bovenop wat er nog moet gemaakt worden,het is de bedoeling om geen grond meer te zien! alléén planten en steen.
Dat wordt stevig onderhandelen met de madam ))8 ))8

Bedankt Kris; Haha!.. de Vlaamse rockbuilders vereniging (VRV)  ((12 Jan wordt zeker ook lid denk ik :D
Ik hoop wel volgend jaar met het meeste klaar te zijn zodat ik terug meer met planten kan bezig zijn(al hoewel ik mij zeer goed kan uitleven aan het opbouwen van de tuin)

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #534 Gepost op: 22 november 2013, 23:27:01 »

Heel gedurfd Hugo, om die verschillende gesteentes in één tuin te gebruiken, zo dicht op elkaar. Meestal leidt zoiets tot een onnatuurlijk geheel, maar jij slaagt er in om het tegendeel te bewijzen. De tuin heeft weliswaar nog wat jaren nodig om te rijpen, maar toch ziet het er bijzonder goed geslaagd uit.
[/quote]

Bedankt Frankie, het zal pas echt te zien zijn als alles voltooid is en doorweven met planten. Het is een keuze die je moet maken, ik had al een heel deel van de stenen en kon dan weer andere gratis of voor een prijsje op de kop tikken en daarbovenop wilde ik zoveel mogelijk verschillende biotopen creeëren om zo veel mogelijk verschillende planten te kunnen zetten.
Links zie je m'n verhoogd bed dat is afgestrooid met sahara split en dat ga ik ook gebruiken als alles klaar is om de tuinpaden te verharden zodoende dat de sahara alles omzweemd, als een rode draad door de tuin zeg maar!

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #535 Gepost op: 22 november 2013, 23:34:16 »


Een fantastische basis is dat Hugo !  Dat wordt vingers aflikken wanneer je dat kan gaan beplanten - ik kan niet wachten op de beelden.
 ((12 ((12

Ik op de plantjes Luc -2(
Probleem is hoe meer ik bouw hoe groter mijn verlanglijstje wordt  ))4 :o
« Laatst bewerkt op: 22 november 2013, 23:51:26 door Hugo Van Woensel »

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #536 Gepost op: 22 november 2013, 23:50:43 »
Bedankt Lilly-Anne Plantjes zullen zeker volgen, ik denk dat ik volgend jaar extra budget nodig heb om alles wat al klaar is te vullen :o --6
bovenop wat er nog moet gemaakt worden,het is de bedoeling om geen grond meer te zien! alléén planten en steen.
Dat wordt stevig onderhandelen met de madam ))8 ))8

Bedankt Kris; Haha!.. de Vlaamse rockbuilders vereniging (VRV)  ((12 Jan wordt zeker ook lid denk ik :D
Ik hoop wel volgend jaar met het meeste klaar te zijn zodat ik terug meer met planten kan bezig zijn(al hoewel ik mij zeer goed kan uitleven aan het opbouwen van de tuin)

Die mens luistert dus gewoon naar mij, weg met het gras ! Proficiat Hugo!
Je ligt voorlopig boven in de onderhandelingen zeker ?
Ik vind toch een heel klein beetje gedurfd.
Volgens Gerrit E. kunnen vreemden zien aan de hand van de tuin welke persoonlijkheid daar woont.
Bij jou dus een rijke persoonlijkheid. ;)
Nu ja, ik moet niet spreken, met mijn kameleon rotstuin. ::)
Bij mij heeft de persoonlijkheid wat meer weg van chaotische orde. :o
Ik ben automatisch lid zeker van de Vlaamse Rockbuilders ? 8)
Al moet ik nog heel wat gras en verschillende bomen opeten, vooraleer er hier enkel rotsplanten en steen te zien zullen zijn.
 -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #537 Gepost op: 23 november 2013, 00:10:29 »
"steen"rijk Jan net als gij!  ;)
Gedurft..? eigenlijk kan het totaal geheel mij niet zoveel schelen, als de planten maar goed staan!
Sommige lappendekens ogen ook mooi, de kunst is om alles met elkaar te verweven zodoende dat er geen afzonderlijke eilandjes ontstaan en alles deel uitmaakt van het geheel  ))4 )--1
Het is zo als alle stenen het zelfde moeten zijn kan men ook niet een paar honderd verschillende planten zetten vind ik, in de natuur staan ook geen honderden soorten op één plaats ))8 ))8 en dan wordt het ook een saaie boel denk ik.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #538 Gepost op: 23 november 2013, 00:27:43 »
Tuurlijk Hugo, ik trek mij dat ook allemaal niet aan en doe gewoon mijn goesting.
Bij mij primeren ook de planten en sommige vormgevingen die bij mijn rotstuinen te zien zijn, zijn louter enkel en alleen in het leven geroepen om de planten te plezieren.
Ik maak ook rotstuinen met verschillende soorten stenen. In de bergen zijn ook alle stenen niet gelijk.
Ik zou wel geen contrast maken met lavastenen en zandstenen, maar keuzes maak je natuurlijk zelf.
Om wat voorbeelden te geven : in mijn kameleon rotstuin zitten er kasseistenen, Ardense steen, marmer, zandsteen, rolkeien, groen-blauwe stenen van Zwitserland.
In crevice garden number 1, zitten er kasseistenen, 'straatstenen', marmerstenen, Ardense steen.
Die twee rotstuintjes moest ik maken met wat ik toen had, dus werd het een samenraapsel.
Maar na een jaar ongeveer, merk je al dat de verschillende soorten stenen, door mossen en algen en verwering een gelijkaardig kleur krijgen.
Dus na een tijdje komt het wel klaar.
 ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #539 Gepost op: 24 november 2013, 08:20:54 »
Ja jongens, hier zit er nog zo'n kameleon.
Ooit begonnen met maaskeien (dat waren de goedkoopste !), maar in de loop der jaren een partij gevonden zandstenen en dan weer (duurder) gekochte grijze ardenner, grauacke en tufsteen... een mens doet het met wat ter beschikking komt en is, nietwaar ??
Harelbeke-West-Vlaanderen