Auteur Topic: Dwars door de oostelijke alpen.  (gelezen 64066 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #330 Gepost op: 4 januari 2016, 21:32:54 »
Weinig animo voor een gokje?

Nu dan, in de laatste meters naar boven, vind ik er ook nog een knappe Cerastium.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #331 Gepost op: 4 januari 2016, 21:40:23 »
En dan vind ik in het puinhellingsgebied...Papaver ernesti-mayeri, met de hagelwitte bloemen. Schijnbaar kon ook Jim Jermyn hem hier niet vinden, want hij maakt er geen melding van in zijn boek, hier op de Mangart. Het is een zelden geziene plant, nogal wiedes, want hij groeit in moeilijk te bereiken terrein.







Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #332 Gepost op: 4 januari 2016, 21:43:13 »
Wanneer je de plant op zijn best wil fotograferen, moet je een droge, mistloze dag uitkiezen. De bloemen zijn heel dun, en bij de minste wateropname zien ze er heel verlept uit.





Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #333 Gepost op: 4 januari 2016, 21:52:29 »
Met nog enkele plaatjes van een waterval uit de Raggaslucht, niet ver van ons verblijf gelegen in Karinthië, sluit ik deze trip af.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #334 Gepost op: 4 januari 2016, 21:54:08 »
Het typische gotische kerkje van Heiligenblut heb ik diverse keren gezien en gefotografeerd. Hier een beeld met zwaar noodweer op komst.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #335 Gepost op: 4 januari 2016, 22:08:09 »
Wow wow wow
Prachtig wat super weer.
Was echt een Pracht verhaal.
Zoals je ziet heb ik Pracht met een hoofdletter P getypt.
Dat heeft het ook verdiend.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #336 Gepost op: 4 januari 2016, 22:44:35 »
Dan zijn we nu bijna aan het eind van de trip.
De Mangart heeft bijna al zijn geheimen prijs gegeven...maar nog niet allemaal.

Er stonden ook nog veel meer planten dan dat ik hier getoond heb. Tijd was toen kostbaar, die paar keer dat we in Slovenië waren. De meeste aandacht ging dan ook uit naar C. zoysii en die vele Saxifraga's. Nu ik er aan terug denk, stond daar ook nog Aster alpinus, pedicularissoorten, Salixsoortjes, gentianen, enz... .
Dit is zonder twijfel het rijkste plantengebied dat ik tot nog toe heb bezocht in de Alpen. Je moet ook weten dat hier nog veel toppers groeien, die ik jammergenoeg niet heb gezien, te denken aan Petrocallis pyrenaica, Soldanella alpina en minima, Ranunculus alpestris en...Eritrichium nanum. Jawel, ook die is hier aanwezig!

In een poging om hier ook Eritrichium nanum te vinden, ben ik zo hoog mogelijk proberen te komen, want ja, Eritrichium groeit graag hoog op winderige plaatsen. Op de foto's zie je links, net onder de top, een groot puinhellingsgebied. Er komt al redelijk wat klim- en klauterwerk aan te pas, via stalen trappen en stalen kabels, langs verticale stukjes rotswand, om tot daar te komen. Het is dus niet voor iedereen weggelegd. Wanneer je die klauterpartij overleefd hebt, heb je twee keuzes. Ofwel ga je links, richting Italië, maar dat is echter weggelegd voor echte alpinisten, ofwel ga je rechts, rondom de top heen, door de puinvelden. Ook dat is niet zonder gevaar, één misstap en je ligt in de diepte. Ik ben er toch nog zo hoog mogelijk proberen te komen, tot net onder top, en daar vond ik nog een treasure. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Het is wederom iets dat in heel klein gebiedje hier voorkomt, een echt endeem dat enkel in het alpiene Slovenië en een grensstukje met Italië te vinden is.

Ziet er best wel een spectaculaire wandeling uit Frankie , ik heb er wel zin in ..... ;)
Je moet natuurlijk wel wat geluk hebben als je naar iets zoekt die vrij zeldzaam is , soms ga je te vlug vooruit ( wegens tijdsgebrek ) en heb je wat over het hoofd gezien , ofwel staat die plant achter de hoek in de omgeving ..... of wat hoger of lager ...... het is niet zo simpel hé ..... . Ik heb zo eens 3 uur zitten zoeken naar E. nanum en ik wist dan nog waar die plant stond . Uiteindelijk vond ik deze plant na 3 uur zoeken ...... )--1 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #337 Gepost op: 4 januari 2016, 22:51:16 »
En dan vind ik in het puinhellingsgebied...Papaver ernesti-mayeri, met de hagelwitte bloemen. Schijnbaar kon ook Jim Jermyn hem hier niet vinden, want hij maakt er geen melding van in zijn boek, hier op de Mangart. Het is een zelden geziene plant, nogal wiedes, want hij groeit in moeilijk te bereiken terrein.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Ik dacht het nog , een ranunculus of een papaver , Frankie ! Wat een schitterende plant , super mooi !  ((3 ((14
Proficiat , je hebt dan wel geen E. nanum gevonden maar wel een evenwaardige zeldzame papaver !  ((3  ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #338 Gepost op: 4 januari 2016, 22:53:02 »
Dan zijn we nu bijna aan het eind van de trip.
De Mangart heeft bijna al zijn geheimen prijs gegeven...maar nog niet allemaal.

Er stonden ook nog veel meer planten dan dat ik hier getoond heb. Tijd was toen kostbaar, die paar keer dat we in Slovenië waren. De meeste aandacht ging dan ook uit naar C. zoysii en die vele Saxifraga's. Nu ik er aan terug denk, stond daar ook nog Aster alpinus, pedicularissoorten, Salixsoortjes, gentianen, enz... .
Dit is zonder twijfel het rijkste plantengebied dat ik tot nog toe heb bezocht in de Alpen. Je moet ook weten dat hier nog veel toppers groeien, die ik jammergenoeg niet heb gezien, te denken aan Petrocallis pyrenaica, Soldanella alpina en minima, Ranunculus alpestris en...Eritrichium nanum. Jawel, ook die is hier aanwezig!

In een poging om hier ook Eritrichium nanum te vinden, ben ik zo hoog mogelijk proberen te komen, want ja, Eritrichium groeit graag hoog op winderige plaatsen. Op de foto's zie je links, net onder de top, een groot puinhellingsgebied. Er komt al redelijk wat klim- en klauterwerk aan te pas, via stalen trappen en stalen kabels, langs verticale stukjes rotswand, om tot daar te komen. Het is dus niet voor iedereen weggelegd. Wanneer je die klauterpartij overleefd hebt, heb je twee keuzes. Ofwel ga je links, richting Italië, maar dat is echter weggelegd voor echte alpinisten, ofwel ga je rechts, rondom de top heen, door de puinvelden. Ook dat is niet zonder gevaar, één misstap en je ligt in de diepte. Ik ben er toch nog zo hoog mogelijk proberen te komen, tot net onder top, en daar vond ik nog een treasure. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Het is wederom iets dat in heel klein gebiedje hier voorkomt, een echt endeem dat enkel in het alpiene Slovenië en een grensstukje met Italië te vinden is.

Ziet er best wel een spectaculaire wandeling uit Frankie , ik heb er wel zin in ..... ;)
Je moet natuurlijk wel wat geluk hebben als je naar iets zoekt die vrij zeldzaam is , soms ga je te vlug vooruit ( wegens tijdsgebrek ) en heb je wat over het hoofd gezien , ofwel staat die plant achter de hoek in de omgeving ..... of wat hoger of lager ...... het is niet zo simpel hé ..... . Ik heb zo eens 3 uur zitten zoeken naar E. nanum en ik wist dan nog waar die plant stond . Uiteindelijk vond ik deze plant na 3 uur zoeken ...... )--1

Ja Danny, 't is niet altijd even simpel natuurlijk, soms komt er wel eens een flinke dosis geluk aan te pas om te vinden wat je zoekt. Hoe meer echter je de natuur kan intrekken, hoe meer je leert natuurlijk. Het is een materie waar je ook moet in groeien. Als ik mijn eerste uitstappen vergelijk met nu, ja dan kan ik wel zeggen dat ik wel al één en ander geleerd heb.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #339 Gepost op: 4 januari 2016, 22:54:42 »
En dan vind ik in het puinhellingsgebied...Papaver ernesti-mayeri, met de hagelwitte bloemen. Schijnbaar kon ook Jim Jermyn hem hier niet vinden, want hij maakt er geen melding van in zijn boek, hier op de Mangart. Het is een zelden geziene plant, nogal wiedes, want hij groeit in moeilijk te bereiken terrein.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Ik dacht het nog , een ranunculus of een papaver , Frankie ! Wat een schitterende plant , super mooi !  ((3 ((14
Proficiat , je hebt dan wel geen E. nanum gevonden maar wel een evenwaardige zeldzame papaver !  ((3  ((13

Zeker Danny, sterker nog, deze Papaver is vééééél zeldzamer dan Eritrichium nanum. Ik mag mij een tevreden man noemen!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #340 Gepost op: 4 januari 2016, 22:57:37 »
Het typische gotische kerkje van Heiligenblut heb ik diverse keren gezien en gefotografeerd. Hier een beeld met zwaar noodweer op komst.

(Link naar bijlage)

Heel fraai Frankie , prachtige foto !
Maar zoveel donkere wolken zie ik liever niet , zeker niet 's morgens als je vertrekt op avontuur ..... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #341 Gepost op: 4 januari 2016, 23:00:43 »
Het typische gotische kerkje van Heiligenblut heb ik diverse keren gezien en gefotografeerd. Hier een beeld met zwaar noodweer op komst.

(Link naar bijlage)

Heel fraai Frankie , prachtige foto !
Maar zoveel donkere wolken zie ik liever niet , zeker niet 's morgens als je vertrekt op avontuur ..... ;)

Tja Danny, als de hemel er zo uitzag deden we iets anders, mogelijkheden genoeg om je te vermaken in Karinthië. Maar inderdaad, ik zag het ook liever anders.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #342 Gepost op: 4 januari 2016, 23:03:47 »
En dan vind ik in het puinhellingsgebied...Papaver ernesti-mayeri, met de hagelwitte bloemen. Schijnbaar kon ook Jim Jermyn hem hier niet vinden, want hij maakt er geen melding van in zijn boek, hier op de Mangart. Het is een zelden geziene plant, nogal wiedes, want hij groeit in moeilijk te bereiken terrein.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Ik dacht het nog , een ranunculus of een papaver , Frankie ! Wat een schitterende plant , super mooi !  ((3 ((14
Proficiat , je hebt dan wel geen E. nanum gevonden maar wel een evenwaardige zeldzame papaver !  ((3  ((13

Zeker Danny, sterker nog, deze Papaver is vééééél zeldzamer dan Eritrichium nanum. Ik mag mij een tevreden man noemen!

Jazeker Frankie , daar kan ik wel inkomen , het was wel een succes ! Zoals je zegt , ervaring speelt een belangrijke rol , je moet een beetje een neus hebben waar je moet zoeken hé .....je leert altijd bij en weet nooit genoeg ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #343 Gepost op: 4 januari 2016, 23:06:36 »
Het typische gotische kerkje van Heiligenblut heb ik diverse keren gezien en gefotografeerd. Hier een beeld met zwaar noodweer op komst.

(Link naar bijlage)

Heel fraai Frankie , prachtige foto !
Maar zoveel donkere wolken zie ik liever niet , zeker niet 's morgens als je vertrekt op avontuur ..... ;)

Tja Danny, als de hemel er zo uitzag deden we iets anders, mogelijkheden genoeg om je te vermaken in Karinthië. Maar inderdaad, ik zag het ook liever anders.

Een snipperdag kan ook eens plezant zijn hé .... ;) maar heb toch liever ook wat plantenavonturen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Dwars door de oostelijke alpen.
« Reactie #344 Gepost op: 5 januari 2016, 17:28:27 »
En dan vind ik in het puinhellingsgebied...Papaver ernesti-mayeri, met de hagelwitte bloemen. Schijnbaar kon ook Jim Jermyn hem hier niet vinden, want hij maakt er geen melding van in zijn boek, hier op de Mangart. Het is een zelden geziene plant, nogal wiedes, want hij groeit in moeilijk te bereiken terrein.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)
Schittereeeeeeend !