Dionysia

Gestart door Ger van den Beuken, 9 februari 2011, 18:34:53

Vorige topic - Volgende topic

Rudi Berthels

Twee kruisingen van D. odora x D. tapetodes.
De eerste foto is Dionysia Inka Gold
De tweede foto is Dionysia Yellowstone

Rudi Berthels

Dionysia khatamii, ontdekt in mei 1999 en genoemd naar de vijfde president van Iran, Mohammad Khatami. Groeit op een hoogte van 2300 - 2600 m. zowel op graniet als op kalkstenen rotsen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Mark Stolk op  8 maart 2026, 20:32:28D. aretioides heeft het naar de zin in de koude kas
Knap resultaat Mark !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Wat een Dionysia power Rudi ! Hier nog een keer Dionysia curviflora en D.'Lycanae' 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Rudi Berthels

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 maart 2026, 11:30:21Wat een Dionysia power Rudi ! Hier nog een keer Dionysia curviflora en D.'Lycanae'
vollere bloei dan hier Kris,
Tweemaal Dionysia curviflora

Mark Stolk

Citaat van: Rudi Berthels op 12 maart 2026, 08:08:06Dionysia khatamii, ontdekt in mei 1999 en genoemd naar de vijfde president van Iran, Mohammad Khatami. Groeit op een hoogte van 2300 - 2600 m. zowel op graniet als op kalkstenen rotsen.

Bijzonder! En heel mooi
Met vriendelijke groet

Rudi Berthels

Deze Dopnysia heb ik gezaaid in '21 en laat ik vrij uitgroeien .De breedte is ongeveer 65 cm.
Dionysia ex Emmely

Rudi Berthels

Het was weer een interessante zaterdag daar in het verre Gent, waar blijven ze die sprekers toch halen en dan nog komen praten over mijn hobby, fantastisch en zegge het voort.
Wat hij niet verteld heeft is dat men na de bloei de bloempjes moet verwijderen om bladrot te vermijden.
Een niet zo prettige bezigheid maar het moet gebeuren. Ik doe het iets vroeger dan wanneer de bloei helemaal voorbij is maar het gaat makkelijker om ze te verwijderen.
Hieronder een voorbeeld bij Dionysia Inka Gold

Rudi Berthels

Twee Dionysia sarvestanica ' Spathula 'in bloei , dit waren twee stekken van 1 plant .

Herman Mylemans

Citaat van: Rudi Berthels op 17 maart 2026, 17:22:44Het was weer een interessante zaterdag daar in het verre Gent, waar blijven ze die sprekers toch halen en dan nog komen praten over mijn hobby, fantastisch en zegge het voort.
Wat hij niet verteld heeft is dat men na de bloei de bloempjes moet verwijderen om bladrot te vermijden.
Een niet zo prettige bezigheid maar het moet gebeuren. Ik doe het iets vroeger dan wanneer de bloei helemaal voorbij is maar het gaat makkelijker om ze te verwijderen.
Hieronder een voorbeeld bij Dionysia Inka Gold
Rudy is dat verwijderen met een pincet? Al goed dat je op pensioen bent.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Rudi Berthels

Herman, ge kunt die verwijderen met een pincet maar ik trek de bloempjes één voor één ervan af , dat gaat iets sneller. Het is inderdaad een hele klus als ge zo bij  een 150 planten de bloempjes moet verwijderen. Bezigheidstherapie, iedere dag een uurtje, kan ik wel volhouden

Rudi Berthels

Een minder mooie Dionysia met mooie citroengele bloemen is de Dionysia lurorum (op de foto lijken de bloemen iets donkerder)

Rudi Berthels

Voor mij de allermooiste Dio is Dionysia kuzichstanica

Rudi Berthels

Voor mij de allermooiste Dio is ongetwijfeld Dionysia kuzichstanica

Rudi Berthels

Vele Dionysia 's kan men niet of nauwelijks stekken zoals deze hier Dionysia microphylla, 1 procent slaagkans.