Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 305409 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: In het bollenbed
« Reactie #1485 Gepost op: 15 november 2020, 18:38:38 »
Momenteel staan 2 groepjes Crocus laevigatus (al eerder getoond) op hun hoogtepunt . Met het mooie weer gisteren nog eens het moment voor een fotootje ……. Ik ben vol lof over deze krokussen , ik kan er niet over ophouden , mijn favoriete krokussen voor deze periode van het jaar !!! Deze krokussen zullen nog meerdere weken verder bloeien tot de eerste lente (winter) bloeiers het hier overnemen ……..


Prachtig Danny! Die Crocus ‘laevigatus  moet ik onthouden ! Als die redelijk lang bloeien, is dat zeker goed meegenomen . Ik heb maar 1 soort herfstcrocussen en die zijn redelijk groot met een lange steel  ( naam kwijt ) waardoor ze heel gevoelig zijn om omver te vallen bij de minste regen  of wind .

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4103
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: In het bollenbed
« Reactie #1486 Gepost op: 16 november 2020, 09:52:41 »
Momenteel staan 2 groepjes Crocus laevigatus (al eerder getoond) op hun hoogtepunt . Met het mooie weer gisteren nog eens het moment voor een fotootje ……. Ik ben vol lof over deze krokussen , ik kan er niet over ophouden , mijn favoriete krokussen voor deze periode van het jaar !!! Deze krokussen zullen nog meerdere weken verder bloeien tot de eerste lente (winter) bloeiers het hier overnemen ……..


Prachtig Danny! Die Crocus ‘laevigatus  moet ik onthouden ! Als die redelijk lang bloeien, is dat zeker goed meegenomen . Ik heb maar 1 soort herfstcrocussen en die zijn redelijk groot met een lange steel  ( naam kwijt ) waardoor ze heel gevoelig zijn om omver te vallen bij de minste regen  of wind .
Lily-Anne, is die crocus misschien Crocus speciosus subsp. speciosus. Ik heb die dit jaar geplant (gemakkelijker soort) en die hebben inderdaad een lange steel en dus wind gevoelig.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1487 Gepost op: 16 november 2020, 19:51:11 »
Momenteel staan 2 groepjes Crocus laevigatus (al eerder getoond) op hun hoogtepunt . Met het mooie weer gisteren nog eens het moment voor een fotootje ……. Ik ben vol lof over deze krokussen , ik kan er niet over ophouden , mijn favoriete krokussen voor deze periode van het jaar !!! Deze krokussen zullen nog meerdere weken verder bloeien tot de eerste lente (winter) bloeiers het hier overnemen ……..


Prachtig Danny! Die Crocus ‘laevigatus  moet ik onthouden ! Als die redelijk lang bloeien, is dat zeker goed meegenomen . Ik heb maar 1 soort herfstcrocussen en die zijn redelijk groot met een lange steel  ( naam kwijt ) waardoor ze heel gevoelig zijn om omver te vallen bij de minste regen  of wind .

Is een goede soort voor een warme , zonnige plaats , Lily -Anne . Ziet eruit als een lentebloeier ( kan tegen een stootje) maar heeft wel een droge zomerrust nodig .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1488 Gepost op: 17 november 2020, 15:46:11 »
Momenteel staan 2 groepjes Crocus laevigatus (al eerder getoond) op hun hoogtepunt . Met het mooie weer gisteren nog eens het moment voor een fotootje ……. Ik ben vol lof over deze krokussen , ik kan er niet over ophouden , mijn favoriete krokussen voor deze periode van het jaar !!! Deze krokussen zullen nog meerdere weken verder bloeien tot de eerste lente (winter) bloeiers het hier overnemen ……..

Fantastisch Danny, en dan krijg je er de fantastische geur nog gratis bij !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1489 Gepost op: 7 december 2020, 18:58:29 »
In deze periode van het jaar is er maar weinig bloei , Crocus laevigatus is hier momenteel de enige bloeier in de bollenbedjes . Gisteren was het een aangename winterdag , Crocus laevigatus genoot van het zonnetje . Crocus laevigatus staat hier al weken lang in bloei en zal nog een tijdje doorgaan tot de eerste lente bloeiers in actie komen binnen enkele weken . Sommige neuzen staan al vrij ver van enkele lentebloeiers , gelukkig wordt alles een beetje afgeremd door het koude weer .

Deze zomer heb ik de meeste bollen herplant en herschikt , volgende zomer komt de rest aan de beurt . Sommige bollen had ik al 4 a 5 jaar niet meer herplant . Vooral krokussen heb ik herschikt in lager gelegen ( nieuwe ) bedjes , naar mijn gevoel stonden sommige soortjes te droog tijdens groei en bloei . Met de nodige herschikkingen gedaan te hebben hoop ik nu dat de meeste bollen op de juiste plaats staan . Ik zorg ook dat sommige bedjes voorzien worden van schaduwnetten na de bloei , om de natuurlijke omstandigheden na te bootsen . Veel krokussen houden niet van te veel zon na de bloei !

Met het nieuwe seizoen in aantocht is de uitkijken naar de nieuwe aanwinsten , ook blijft het een uitdaging om het huidig assortiment in leven te houden . Na vele jaren te evalueren hoop ik nu om het bestaand assortiment ieder jaar in bloei te kunnen tonen . Toch wijken sommige soortjes af van mijn verschillende standaard omstandigheden en zal ik in de toekomst  niet meer blijven herproberen . ……..  Over deze laevigatus maak ik me geen zorgen , een heel dankbare  soort , zie foto's ……...
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1490 Gepost op: 9 december 2020, 15:01:02 »
We kijken samen met jou uit naar de verdere activiteiten in het (de) bollenbed(den) Danny !  -2(  Er valt hier enorm veel te leren voor Croconuts en we stellen je initiatief om dit alles met ons te delen dan ook heel hard op prijs !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1491 Gepost op: 13 december 2020, 21:05:13 »
We kijken samen met jou uit naar de verdere activiteiten in het (de) bollenbed(den) Danny !  -2(  Er valt hier enorm veel te leren voor Croconuts en we stellen je initiatief om dit alles met ons te delen dan ook heel hard op prijs !  ((14

Met veel plezier Luc , daarvoor dient dit schitterende forum !

Omdat Crocus laevigatus een heel goede soort is heb ik enkele nieuwe vormen aangeschaft , deze Crocus laevigatus ex CRO-1012 stond vandaag in bloei .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1492 Gepost op: 14 december 2020, 17:38:18 »
Enkele beelden van de dag , wat kleur in deze donkere dagen …….alhoewel vandaag was het hier zonnig ……

Crocus laevigatus ex CRO-1012

Crocus laevigatus dark bleu form doet nog altijd verder …..

Crocus laevigatus zaailingen geven nog niet op ……

Romulea bulbocodium is hier de eerste lente bloeier …..
« Laatst bewerkt op: 14 december 2020, 17:46:17 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1493 Gepost op: 15 december 2020, 08:59:03 »
Enkele beelden van de dag , wat kleur in deze donkere dagen …….alhoewel vandaag was het hier zonnig ……

Crocus laevigatus ex CRO-1012

Crocus laevigatus dark bleu form doet nog altijd verder …..

Crocus laevigatus zaailingen geven nog niet op ……

Romulea bulbocodium is hier de eerste lente bloeier …..

Ze blijven maar doorgaan hé Danny !  ((14
De Romulea vind ik ook altijd de moeite, een soortje dat zeker ondergewaardeerd wordt!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 428
Re: In het bollenbed
« Reactie #1494 Gepost op: 15 december 2020, 18:14:10 »
Crocus L en Romulea B  zijn prachtig in de korte dagen Danny ((3

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1495 Gepost op: 15 december 2020, 20:29:03 »
Enkele beelden van de dag , wat kleur in deze donkere dagen …….alhoewel vandaag was het hier zonnig ……

Crocus laevigatus ex CRO-1012

Crocus laevigatus dark bleu form doet nog altijd verder …..

Crocus laevigatus zaailingen geven nog niet op ……

Romulea bulbocodium is hier de eerste lente bloeier …..

Ze blijven maar doorgaan hé Danny !  ((14
De Romulea vind ik ook altijd de moeite, een soortje dat zeker ondergewaardeerd wordt!

Inderdaad , Luc . De eerste bloem laevigatus poste ik op 12 oktober , we zijn nu 2 maanden verder en ze bloeien nog steeds verder …… hoe groter de pol hoe langer de bloei aanhoud ……

Helemaal mee eens Luc , Romulea zie je veel te weinig in verzamelingen , de meeste soortjes zijn heel dankbaar en niet zo moeilijk .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1496 Gepost op: 15 december 2020, 20:34:06 »
Crocus L en Romulea B  zijn prachtig in de korte dagen Danny ((3

Dank je Marc , alles wat nu bloeit heeft wel een meerwaarde en fleurt een mens op hé …..
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1497 Gepost op: 20 december 2020, 21:10:27 »
Deze Crocus korolkowii x Snowtiger  mag hier de spits afbijten van eerste lente bloeiende krokus . Het gaat waarschijnlijk om een hybride tussen korokowii en michelsonii . Bloeit hier voor het derde jaar op rij maar ik ben er niet gerust in om deze beauty definitief te kunnen houden . Sommige vormen van korolkowii , michelsonii en alatavicus vind ik bijzonder lastig of het ligt aan mijn aanpak ?

Er was vandaag net iets te weinig zon om de bloem volledig te openen …...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1498 Gepost op: 20 december 2020, 21:16:06 »
Colchicum falcifolium begint er ook terug aan , bloeit hier elk jaar sinds 2015 , maar vermeerderen gaat bijzonder traag ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1499 Gepost op: 21 december 2020, 10:58:37 »
Deze Crocus korolkowii x Snowtiger  mag hier de spits afbijten van eerste lente bloeiende krokus . Het gaat waarschijnlijk om een hybride tussen korokowii en michelsonii . Bloeit hier voor het derde jaar op rij maar ik ben er niet gerust in om deze beauty definitief te kunnen houden . Sommige vormen van korolkowii , michelsonii en alatavicus vind ik bijzonder lastig of het ligt aan mijn aanpak ?

Er was vandaag net iets te weinig zon om de bloem volledig te openen …...

Een bijzonder mooie Crocus, Danny ! Dat donkere hart maakt hem bijzonder speciaal !  En wat korolkowii, michelsonii en alatavicus betreft ben ik het helemaal mee eens : zeker niet de gemakkelijkste soorten.  Ik denk dat die hier het best onder glas worden gehouden worden.  )1)
Harelbeke-West-Vlaanderen