Auteur Topic: Invasief bolgewas  (gelezen 1951 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Invasief bolgewas
« Gepost op: 31 mei 2018, 22:58:34 »
Ik heb al een paar jaar, in de rotstuin, last van een bolgewas dat steeds maar uitbreiding gaf. Uittrekken bracht niets op,  want de bladeren groeiden na een paar dagen gewoon weer verder.
Ten einde raad bracht het sterke middel R.Up  uiteindelijk wat hulp en volgend jaar zal dit hopelijk definitief bestreden zijn. Vandaag merkte ik in de voortuin ( dus een heel eind van de ‘besmette’
zone ) , een zelfde plant die erin gelukt was om zelfs tot bloei te komen! Onmiddellijk met de grote spade eruit gehaald en tot mijn verbazing zag ik dat de bol helemaal volzet was met kleine bolletjes! Hopelijk is er geen enkel broedbolletje aan mijn aandacht ontsnapt !
Wie kent deze plant? En waar is die inheems? En hoe krijg indie definitief weg?
Alvast hartelijke dank voor uw antwoord

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Invasief bolgewas
« Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2018, 17:29:32 »
Hmmm, ruikt hij licht naar Allium? Ik zou zeggen dat het Nothoscordum bivalve is...

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Invasief bolgewas
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2018, 10:28:53 »
Hoe is het toch mogelijk Wim, dat jij het juiste antwoord weeral direct weet? Wat een plantenkenner ben jij toch! Ik heb die naam eens opgezocht op het internet en het lijkt correct, alleen heb  ik nog niet gelezen  dat de bol veel langwerpige,  rijstvormige, broedbolletjes aanmaakt.( een beetje zoals speenkruid )
en dus niet gemakkelijk te verwijderen is.  Op zich kan de plant wel mooi zijn, maar al ze op een plaats beginnen te woekeren tussen kleine alpenplantjes  --13😡🤬 dan kan het zijn,  dat je de hele boel moet opgraven ( en er toch nog broedbolletjes achterblijven ........)
Hoe is die plant in onze tuin terecht gekomen? Ik veronderstel dat die niet inheems is en best niet in de natuur hier terecht komt!
In ieder geval hartelijke dank voor de juiste determinatie Wim!
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2018, 10:30:25 door Lily-Anne Vereecken »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Invasief bolgewas
« Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2018, 09:08:52 »
Hoe is het toch mogelijk Wim, dat jij het juiste antwoord weeral direct weet? Wat een plantenkenner ben jij toch! Ik heb die naam eens opgezocht op het internet en het lijkt correct, alleen heb  ik nog niet gelezen  dat de bol veel langwerpige,  rijstvormige, broedbolletjes aanmaakt.( een beetje zoals speenkruid )
en dus niet gemakkelijk te verwijderen is.  Op zich kan de plant wel mooi zijn, maar al ze op een plaats beginnen te woekeren tussen kleine alpenplantjes  --13😡🤬 dan kan het zijn,  dat je de hele boel moet opgraven ( en er toch nog broedbolletjes achterblijven ........)
Hoe is die plant in onze tuin terecht gekomen? Ik veronderstel dat die niet inheems is en best niet in de natuur hier terecht komt!
In ieder geval hartelijke dank voor de juiste determinatie Wim!

Bijna alle soorten uit dit geslacht maken broedbolletjes...en op de "juiste plaats" kan hij wel invasief zijn.
Hij wordt hier soms verkocht als plantje voor de tuin...meestal woekert hij niet in ons klimaat...het lijkt er op dat hij het in jouw tuin wel leuk vond  ::)
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2018, 09:10:32 door Wim Boens »

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4861
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Invasief bolgewas
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2018, 22:32:19 »
Ik heb hem ook in het zandbed van een koude bak en het is een echte woekeraar die zich ook nog uitzaait.  Er bestaat een goed bestrijdingsmiddel voor, een die we allemaal in de kast staan hebben en niet meer mogen gebruiken....
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2018, 22:34:27 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Invasief bolgewas
« Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2018, 13:39:40 »
Ik heb hem ook in het zandbed van een koude bak en het is een echte woekeraar die zich ook nog uitzaait.  Er bestaat een goed bestrijdingsmiddel voor, een die we allemaal in de kast staan hebben en niet meer mogen gebruiken....

 ;D