Auteur Topic: Oxalis  (gelezen 85689 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Oxalis
« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2011, 20:08:05 »
Nog een tweetal die wel niet kunnen tippen aan oxalis loricata.
Oxalis adenophylla "Purple Heart"
Oxalis "Ione Hecker"
Torhout, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Oxalis
« Reactie #16 Gepost op: 20 april 2011, 22:34:53 »
Nog een tweetal die wel niet kunnen tippen aan oxalis loricata.
Oxalis adenophylla "Purple Heart"
Oxalis "Ione Hecker"

Ik heb bijgaande Oxalis ook onder de naam O. 'Ione Hecker' staan. Nu ik de kleurstelling van jouw 'Ione Hecker' zie, begin ik te twijfelen, Luc.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Oxalis
« Reactie #17 Gepost op: 27 april 2011, 21:24:55 »
Bloeiende Oxalissen blijven boeien.
Bij deze;
Oxalis patagonia
Oxalis x laciniata en nogmaals
Oxalis 'Ione Hecker'
Heemskerk, Noord-Holland

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Oxalis
« Reactie #18 Gepost op: 27 april 2011, 21:37:10 »
Bloeiende Oxalissen blijven boeien.
Bij deze;
Oxalis patagonia
Oxalis x laciniata en nogmaals
Oxalis 'Ione Hecker'
De "Ione Hecker" die je hier toont verschilt inderdaad nogal van hetgeen wij onder die naam hebben.
Dit zou strikt gesproken niet mogen kunnen omdat het een benoemde kloon is.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Oxalis
« Reactie #19 Gepost op: 2 mei 2011, 13:00:02 »
Met belangstelling volg ik de discussie over Oxalis "Ione Hecker".

Ikzelf meen een kloon van deze plant te hebben, maar na het zien van de foto's twijfel ik en vraag jullie mening.
De plant is afkomstig van 'De Bloemenhoek', de voormalige rotsplantenkwekerij in De Bilt. Deze plant is al meer dan 15 jaar oud.
De 'Bloemenhoek' is toch een boven alle twijfel verheven kwekerij geweest, door velen gewaardeerd en helaas verdwenen.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Oxalis
« Reactie #20 Gepost op: 2 mei 2011, 13:11:29 »
Met belangstelling volg ik de discussie over Oxalis "Ione Hecker".

Ikzelf meen een kloon van deze plant te hebben, maar na het zien van de foto's twijfel ik en vraag jullie mening.
De plant is afkomstig van 'De Bloemenhoek', de voormalige rotsplantenkwekerij in De Bilt. Deze plant is al meer dan 15 jaar oud.
De 'Bloemenhoek' is toch een boven alle twijfel verheven kwekerij geweest, door velen gewaardeerd en helaas verdwenen.
Kun je eens het blad van dichtbij fotograferen Gerrit.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Oxalis
« Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2011, 13:30:31 »
Hier is het Luc.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Oxalis
« Reactie #22 Gepost op: 2 mei 2011, 17:50:09 »
Moeilijke discussie, maar Ione Hecker zou er moeten als volgt uit zien : foto 1 (Plant van bij Ian Christie, die mij bezwoer dat dit de enige echte vorm zou zijn).

Foto 2 : NIET Ione Hecker zoals ik hem vele jaren geleden heb aangeschaft (met verkeerde naam dus)

Foto 3 : Oxalis 'Sheffield Swan'

Foto 4 : Oxalis "Hewswell Knight"
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Oxalis
« Reactie #23 Gepost op: 3 mei 2011, 08:26:21 »
Hier is het Luc.
Jouw plant zou de goeie kunnen zijn.
"Ione Hecker" is volgens de AGS encyclopedie een kruising tussen O. laciniata (die de bloemkenmerken geeft aan de kruising) en O. enneaphylla (die de bladkenmerken geeft).
De kleurschakeringen in de bloemen lijken mij goed. Het blad is wel extreem losgroeiend, wellicht door deze in een pot en in een niet te lichte plaats te houden ? Het resultaat blijft veel compacter en volgens mij stukken mooier als je ze buiten uitplant.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Oxalis
« Reactie #24 Gepost op: 3 mei 2011, 13:38:38 »
Dank je Luc voor de moeite die je hebt gedaan om eea op te zoeken. Leuk om te weten, dat ik alle moeite, die ik heb gedaan om hem te behouden niet voor niets is geweest.

De reden dat ik 'Ione Hecker' in potten heb is gelegen in het feit, dat jarenlange experimenten om hem buiten te kweken altijd zijn mislukt. Ik dreigde altijd na een winter de planten buiten te verliezen. Ze staan nu onder afdak buiten uit de zon. En dat is precies wat ze m.i. willen.
Een lichte plek maar niet in de regen. Vergeet niet, dat ik ze al meer dan 15 jaar heb.

Ik herinner me goed het onvergetelijke gezicht een aantal jaren geleden in de Botanische tuinen van Utrecht. Daar stonden ineens tientallen zo niet honderden 'Ione Heckers' op een groot oppervlak bij de entree van de rotstuin, Midden in de zon. Nou dat kon niet goed gaan natuurlijk en idd, het volgende jaar er meteen naar toegelopen, maar het meeste was weg.

Maar mijn plantjes kunnen idd, Luc, wat afslanken, want Ione lijdt aan obesitas. En das niet gezond. Ze hebben het te goed. Geen compost meer en vloeibare voeding, maar steenslag in de aarde.


Voor wie wil kan ik mijn wortelstokjes ruilen, ik heb er genoeg.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Oxalis
« Reactie #25 Gepost op: 3 mei 2011, 19:14:36 »
Dank je Luc voor de moeite die je hebt gedaan om eea op te zoeken. Leuk om te weten, dat ik alle moeite, die ik heb gedaan om hem te behouden niet voor niets is geweest.

De reden dat ik 'Ione Hecker' in potten heb is gelegen in het feit, dat jarenlange experimenten om hem buiten te kweken altijd zijn mislukt. Ik dreigde altijd na een winter de planten buiten te verliezen. Ze staan nu onder afdak buiten uit de zon. En dat is precies wat ze m.i. willen.
Een lichte plek maar niet in de regen. Vergeet niet, dat ik ze al meer dan 15 jaar heb.

Ik herinner me goed het onvergetelijke gezicht een aantal jaren geleden in de Botanische tuinen van Utrecht. Daar stonden ineens tientallen zo niet honderden 'Ione Heckers' op een groot oppervlak bij de entree van de rotstuin, Midden in de zon. Nou dat kon niet goed gaan natuurlijk en idd, het volgende jaar er meteen naar toegelopen, maar het meeste was weg.

Maar mijn plantjes kunnen idd, Luc, wat afslanken, want Ione lijdt aan obesitas. En das niet gezond. Ze hebben het te goed. Geen compost meer en vloeibare voeding, maar steenslag in de aarde.


Voor wie wil kan ik mijn wortelstokjes ruilen, ik heb er genoeg.

Ik ben nog niet vertrouwd met oxalis, mensen, verdragen deze dan geen al te veel zonlicht?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Oxalis
« Reactie #26 Gepost op: 3 mei 2011, 20:03:27 »
Ik heb met veel aandacht de uiteenzetting van Gerrit gelezen Frankie.
Eerlijk gezegd, ik heb ze altijd als zonne aanbidders gezien.  Bij mij staan ze overal rond in de rotstuin en de ene heeft al meer zon dan de andere.  Ik heb nog niet kunnen vaststellen dat ze het op een zonnige plaats minder goed doen ..  :-\
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Oxalis
« Reactie #27 Gepost op: 4 mei 2011, 09:12:13 »
Ook ik heb al mijn oxalissen in de rotstuin in de volle staan. Zonder problemen tot nu.
Zijn dit dan geen zonliefhebbers ?
Ik tracht ze 's winters wel zo droog mogelijk te houden door een afdekking. Is teveel wintervocht niet het probleem, want dit kan rotting van de bollen veroorzaken.
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2011, 10:59:33 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Oxalis
« Reactie #28 Gepost op: 4 mei 2011, 10:26:43 »
De mens is geneigd tot het conservatieve. Na een slechte ervaring probeert men het niet zo snel opnieuw. Ik ben zeker geen kenner van het geslacht en ben met vallen en opstaan tot mijn kennis gekomen. Nu hebben we het internet en binnen enkele minuten weten we alles over het kweken van bv. oxalis. En idd, alle sites die ik heb geraadpleegd zeggen hetzelfde als u. Een goed gedraineerde plek in de rotstuin in de zon. Je zou ze zelfs jaren kunnen verwaarlozen en ze zouden volledig winterhard zijn.

Geruggensteund door deze kennis en de ervaringen van u, zal ik mijn tactiek tov het houden van O.'Ione Hecker' aanpassen.


Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Oxalis
« Reactie #29 Gepost op: 5 mei 2011, 22:39:15 »
Ook ik heb al mijn oxalissen in de rotstuin in de volle staan. Zonder problemen tot nu.
Zijn dit dan geen zonliefhebbers ?
Ik tracht ze 's winters wel zo droog mogelijk te houden door een afdekking. Is teveel wintervocht niet het probleem, want dit kan rotting van de bollen veroorzaken.

Oxalissen zijn m.i. zeker liefhebbers van zon ! Zo blijven ze mooi compact en bloeien rijk. Ook in de natuur kwamen we ze altijd tegen  in de blakende zon. Maar daar krijgen ze altijd wel veel wind op hun dak! We zagen ze in het gras (de wei waar de paarden grazen), de scree, zandige gebieden (die doen denken aan duingebied of woestijn)etc.....
Ik heb hier al enkele jaren  adenophylla-vormen en ook enneaphylla's buiten staan . In de winter werden ze afgedekt en ze deden het goed. De voorbije winter werd "het afdakje" weggelaten en ze doen het zelfs nog beter. Nu hadden we wel een reuzegoede winter voor dat soort planten ! Weinig regen en geen kale vorst maar wel een lange tijd een sneeuwdek.Dat krijgen ze allicht ook in de natuur .Zelfs enkele laciniata's overleefden buiten zonder winterdek waarbij eentje uitgeplant in het turfbed !
Neen,ik denk dat we absoluut naar buiten moeten met onze Oxalissen .Natuurlijk niet met de loricata's van deze wereld ,die zijn nog te zeldzaam.
Ik heb ook al enkele jaren een enneaphylla in een trog die in de namiddag schaduw krijgt. Zelfs daar vind ik de bladeren te lang gerekt. Conclusie : zon en nog eens zon voor onze Oxalissen.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "