Auteur Topic: Op en langs de grens alpien - mediterraan  (gelezen 67665 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #30 Gepost op: 23 december 2016, 23:14:21 »
Het dorpje kenmerkt zich ook door vele kleine en nauwe straatjes die een echt doolhof zijn. De eerste dag van ons verblijf slaagden we er zelfs niet meer in om ons verblijf terug te vinden...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #31 Gepost op: 23 december 2016, 23:22:16 »
Een verdere verkenningstocht toont aan dat sommige van die verlaten huisjes terug ingenomen worden door de natuur. Asplenium trichomanes begint hier serieus de muren te koloniseren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #32 Gepost op: 23 december 2016, 23:27:08 »
Asplenium trichomanes, hoe ordinair dit plantje ook is, oude planten die zich spontaan hebben gevestigd kunnen uitgroeien tot prachtige blikvangers!





Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #33 Gepost op: 23 december 2016, 23:28:01 »
Bezie deze trap eens, knap hé.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #34 Gepost op: 23 december 2016, 23:30:32 »
Ook zijn neefje is aanwezig, Asplenium ruta-muraria (foto 1)
En alsof het niet opkan, laat ook Ceterach officinarum zich opmerken (foto 2)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #35 Gepost op: 23 december 2016, 23:32:06 »
Twee knapperd te samen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #36 Gepost op: 23 december 2016, 23:34:57 »
Nog enkele bewoners: Sempervivum arachnoideum en Sedum dasyphyllum vervolledigen deze leuke muurflora.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #37 Gepost op: 23 december 2016, 23:36:33 »
Jaja, allemaal gewoontjes denken we dan, maar ik vind dit toch schitterend hoor, mooi in al zijn eenvoud!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #38 Gepost op: 24 december 2016, 11:19:43 »
Als de omstandigheden voldoen en ""de tijd ""de tijd krijgt, is dit het gevolg. --6
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #39 Gepost op: 24 december 2016, 11:35:09 »
Asplenium trichomanes kan soms echt een plaag worden, die komen overal uit. Hetzelfde voor Phyllitis scolopendrium (tongvaren).
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #40 Gepost op: 24 december 2016, 12:32:09 »
'Te Gekke foto's' Frankie!
Schitterend ald die huizen en trappen.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #41 Gepost op: 24 december 2016, 14:39:12 »
De rit gaat verder zoals Luc zegt over de Malojapas om na een hele tijd uiteindelijk het Comomeer te bereiken.
Geloof het of niet...maar rond de middag bedraagt de temperatuur maar liefst 34 ° C aan de oevers van het bekoorlijke meer! Het contrast kan niet groter zijn, bijna niet te geloven!

Het Comomeer, met Monte Legnone op de achtergrond, tevens de hoogste berg aan het meer. Aan de voet van de berg zie je het dorpje Colico. Dit dorpje is het meest noordelijkst gelegen aan het meer. Het is er niet alleen goedkoopst, maar ook nog eens heel rustig en bovendien is het centraal gelegen. Jawel, een doordachte keuze dus. Vanuit deze plaats kan je het Comomeer verkennen, de Bergamaskalpen, en ook het Berninamassief is niet veraf. Bovendien zijn er nog mogelijkheden: het Adamellogebergte is ook niet zo heel veraf. Maar het mag ook weer niet te zot worden natuurlijk. Aan de drie eerste locaties zal ik al een vette kluif hebben! Een 'bergmarathon' zoals vorig jaar is het beslist niet geworden!

Na zo'n vermoeiende nacht en ochtendrit moet het wel voldoening geven om uiteindelijk goed aan te komen op de bestemming . Mooi weer , zomerse temperaturen , prachtige locatie , het avontuur kan beginnen .....maar eerst wat uitrusten neem ik aan ...... Je hebt terug gekozen voor een centraal gelegen uitvalsbasis , ik ben erg benieuwd ...... ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #42 Gepost op: 24 december 2016, 14:49:07 »
Jaja, allemaal gewoontjes denken we dan, maar ik vind dit toch schitterend hoor, mooi in al zijn eenvoud!

Jazeker Frankie , dit kan mij ook wel bekoren ......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #43 Gepost op: 25 december 2016, 23:24:39 »
Als de omstandigheden voldoen en ""de tijd ""de tijd krijgt, is dit het gevolg. --6

Wijze woorden van een wijs man. Maar zo is het natuurlijk wel. Deze spontane muurvegetatie is een proces van vele tientallen jaren. Van een echte plaag zoals Herman het omschrijft zou ik niet durven spreken, al begrijp ik wel wat hij bedoelt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #44 Gepost op: 25 december 2016, 23:33:55 »
De rit gaat verder zoals Luc zegt over de Malojapas om na een hele tijd uiteindelijk het Comomeer te bereiken.
Geloof het of niet...maar rond de middag bedraagt de temperatuur maar liefst 34 ° C aan de oevers van het bekoorlijke meer! Het contrast kan niet groter zijn, bijna niet te geloven!

Het Comomeer, met Monte Legnone op de achtergrond, tevens de hoogste berg aan het meer. Aan de voet van de berg zie je het dorpje Colico. Dit dorpje is het meest noordelijkst gelegen aan het meer. Het is er niet alleen goedkoopst, maar ook nog eens heel rustig en bovendien is het centraal gelegen. Jawel, een doordachte keuze dus. Vanuit deze plaats kan je het Comomeer verkennen, de Bergamaskalpen, en ook het Berninamassief is niet veraf. Bovendien zijn er nog mogelijkheden: het Adamellogebergte is ook niet zo heel veraf. Maar het mag ook weer niet te zot worden natuurlijk. Aan de drie eerste locaties zal ik al een vette kluif hebben! Een 'bergmarathon' zoals vorig jaar is het beslist niet geworden!

Na zo'n vermoeiende nacht en ochtendrit moet het wel voldoening geven om uiteindelijk goed aan te komen op de bestemming . Mooi weer , zomerse temperaturen , prachtige locatie , het avontuur kan beginnen .....maar eerst wat uitrusten neem ik aan ...... Je hebt terug gekozen voor een centraal gelegen uitvalsbasis , ik ben erg benieuwd ...... ((3

Ja Danny, vanuit Colico zijn er diverse mogelijkheden.
De Bergamaskeralpen, ook wel de Orobische alpen genaamd, staan echter voorop op het lijstje. Dit gebergte is eigenlijk een soort voorgebergte van de Alpenketen en beslaat het gebied, grofweg, gelegen tussen het Comomeer en het Gardameer. De toppen gaan zo net rond de 3000 m.
Het gebied wordt slechts weinig bezocht door plantenliefhebbers, niettegenstaande er interessante planten staan. De mogelijkheden om het gebergte te bezoeken zijn echter nihil. Er zijn weinig bergpassen en al evenmin kabelliften die je op comfortabele hoogte kunnen brengen. De weinige kabelliften die er zijn, zijn dan in de zomerperiode beperkt of niet in werking. Deze bergketen intrigeert me echter al een hele tijd, doordat het op zijn minst een poging waard is.

Lichtervelde, West-Vlaanderen