Auteur Topic: Herfst Saxifraga's  (gelezen 31322 keer)

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Herfst Saxifraga's
« Gepost op: 22 oktober 2013, 23:22:02 »
Dit voorjaar vond ik bij een kwekerij planten onder de naam Saxifraga cortusifolia 'Rubrifolia' die qua bladvorm wat afweken van de planten die ik vorig jaar heb laten zien op dit forum. Beide staan nu in bloei  en de nieuwe planten hebben ook iets kortere bloemstengels, maar de bloemen zijn identiek. Bij een cultivar zou er eigenlijk geen variatie mogen zijn! Neemt niet weg dat het prachtige planten zijn. Foto 1 en 4 zijn van de planten die ik vorig jaar gekocht heb, foto 2 en 3 van de nieuwe planten.










« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2013, 23:29:23 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2013, 07:48:45 »
Ziet er spectaculair uit Hans en Jan. ((13

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2013, 18:46:28 »
Saxifraga cortusifolia var. fortunei 'Momesekisui'. Een hele mondvol. Wie kan dit nog onthouden.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2013, 21:09:50 »
Mooi Gerrit  ((12

We hoeven de naam niet te onthouden, je hebt 'm voor ons opgeschreven.  :D
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2013, 18:58:18 »
Nog een herfstsaxje in bloei.

Saxifraga fortunei ‘Conwy Star’

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2013, 09:47:35 »
Nog een herfstsaxje in bloei.

Saxifraga fortunei ‘Conwy Star’
(Link naar bijlage)
Mooi hè, vooral het blad.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2013, 11:56:10 »
Zo, ja dat is een 'stunner'.

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2013, 12:04:48 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2013, 15:34:18 »
Mooi hè, vooral het blad.

Zo, ja dat is een 'stunner'.

Ja, dat dacht ik er ook van!  :)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2013, 16:14:26 »
Deze sax begint er aan. Black Ruby. Een spectaculaire vorm, vind ik. Maar de naamgeving, o jee.
Hij komt van bij Edrom en op het etiket staat Saxifraga 'Black Ruby''. Op de website van Edrom staat
S. fortunei 'Black Ruby'. Maar overal wordt op het web de naam S. cortusifolia 'Black Ruby' gebruikt.

Volgens mij moet de juiste naam zijn: Saxifraga cortusifolia var. fortunei 'Black Ruby'. Al deze planten zijn de species cortusifolia en ene heer Fortune heeft ze in Europa geintroduceerd. Bij mijn weten zijn alle hybrides, die daarna zijn gekomen afkomstig van de eerste vorm 'Rubrifolia'

75081-0

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2013, 17:07:56 »
Hoe die ook mag heten Gerrit,hij is in ieder geval erg mooi. ((13

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2013, 17:17:08 »
Deze sax begint er aan. Black Ruby. Een spectaculaire vorm, vind ik. Maar de naamgeving, o jee.
Hij komt van bij Edrom en op het etiket staat Saxifraga 'Black Ruby''. Op de website van Edrom staat
S. fortunei 'Black Ruby'. Maar overal wordt op het web de naam S. cortusifolia 'Black Ruby' gebruikt.

Volgens mij moet de juiste naam zijn: Saxifraga cortusifolia var. fortunei 'Black Ruby'. Al deze planten zijn de species cortusifolia en ene heer Fortune heeft ze in Europa geintroduceerd. Bij mijn weten zijn alle hybrides, die daarna zijn gekomen afkomstig van de eerste vorm 'Rubrifolia'

Een heel mooi cv. Gerrit.

De naamgeving hangt af van welke botanische strekking je volgt. Zie je fortunei als een soort (volgens de botanicus Balfour), dan is het Saxifraga fortunei 'Black Ruby. Zie je fortunei als een variëteit (volgens de botanicus Engler), dan is het Saxifraga cortusifolia var. fortunei 'Black ruby'. 'Black Ruby' is een van oorsprong Japanse cultivar, die letterlijk vertaald 'Black Leaf' zou moeten heten.

Volgens de Schot Balfour was het verschil tussen beide soorten dat de bladeren bij S. fortunei een rode of paarse onderkant hadden, terwijl die van S. cortusifolia een groene onderkant hadden.
Volgens de Duitser Engler was de ring van honingklieren rond het vruchtbeginsel bij S. cortusifolia var. fortunei niet compleet, terwijl die bij S. cortusifolia var. cortusifolia wel een mooie ring vormde.
De moderne botanici gebruiken nog andere kenmerken om het verschil er tussen aan te duiden, wat het nog ingewikkelder maakt!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2013, 17:44:02 »
Deze sax begint er aan. Black Ruby. Een spectaculaire vorm, vind ik. Maar de naamgeving, o jee.
Hij komt van bij Edrom en op het etiket staat Saxifraga 'Black Ruby''. Op de website van Edrom staat
S. fortunei 'Black Ruby'. Maar overal wordt op het web de naam S. cortusifolia 'Black Ruby' gebruikt.

Volgens mij moet de juiste naam zijn: Saxifraga cortusifolia var. fortunei 'Black Ruby'. Al deze planten zijn de species cortusifolia en ene heer Fortune heeft ze in Europa geintroduceerd. Bij mijn weten zijn alle hybrides, die daarna zijn gekomen afkomstig van de eerste vorm 'Rubrifolia'

(Link naar bijlage)

Schitterend exemplaar, Gerrit !  Prachtig contrast tussen bloemkleur en blad !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2013, 18:41:07 »

Schitterend exemplaar, Gerrit !  Prachtig contrast tussen bloemkleur en blad ! 

Ja Luc, dit is de gedroomde kleurcombinatie: zeer donker blad en helderrode bloemen.

@Wim, wat is je bron?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2013, 19:09:45 »
@Wim, wat is je bron?

Saxifrages: The Definitive Guide to 2000 Species, Hybrids & Cultivars van Malcolm McGregor

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Herfst Saxifraga's
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2013, 19:41:51 »
Ik heb dat boek niet, maar je uitleg is helder.

Ik weet nu, dat het geen rommeltje is. 2 Verschillende namen kunnen naast elkaar bestaan. De botanici en taxonomen (is er verschil?) zouden er eigenlijk uit moeten komen, maar je zegt, dat het onder de modernen nog ingewikkelder wordt. Zij zullen wel naar genetische kenmerken kijken. Dan zou er in de toekomst concensus kunnen ontstaan. Iets wat wel nodig is, lijkt me.
En ondertussen vliegen de nieuwe cultivars je om de oren. Edrom  heeft weer een heel ander aanbod dan vorig jaar. Deze afdeling van het geslacht maakt wel een stormachtige ontwikkeling door. Met name de roodachtigen zijn fascinerend.