Auteur Topic: Helleborus  (gelezen 118215 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Helleborus
« Reactie #15 Gepost op: 9 oktober 2010, 19:59:06 »
Even een vraagje ;)

Als je de helleborus wilt verplanten wanneer is daarvoor de beste tijd.
Is hier specifiek extra aandacht voor nodig?
Kan iemand mij hierover wat informatie geven.?
en evt over de plant zelf wat info.
Alvast bedankt voor voor de moeite.

groetjes uit bladel
Bert

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Helleborus
« Reactie #16 Gepost op: 9 oktober 2010, 20:27:28 »
Ik denk dat nu het beste moment van't jaar is Bert !
Best op een plaatsje waar ze niet de hele dag in de zon staan in een goede grond die best wat kalkachtig mag zijn.  Verder vind ik ze gemakkelijke planten - bemesten doe ik één keer per jaar met Buxusmest, dat is ook een kalkminnaar.
Succes
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Helleborus
« Reactie #17 Gepost op: 9 oktober 2010, 21:52:32 »
Ik sluit me aan bij wat Luc uiteendoet. Wat het tijdstip van verplanten betreft: september lijkt de beste periode, maar nu zal het ook nog nipt kunnen.
Ik zou er wel nog bij willen vermelden dat Helleborus niet zo erg van verplanten houdt, als het niet nodig is, laat het. En als je ze plant kies dan een overwogen plaatsje uit. Ikzelf heb er nog nooit ééntje verplant, maar als ik het zou doen, zou ik een ferme kluit uitsteken om de wortels zoveel mogelijk te sparen, want ik denk dat een uitgegroeide plant al een serieus wortelstelsel kan vormen. Een met dit uitdrogende weer en de schrale wind die ze voorspellen voor volgende week, zeker genoeg watergeven. Succes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Helleborus
« Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2010, 07:53:14 »
ik wil toch even vermelden dat ik ook aan de zonnekant helleborussen heb , die totaal geen problemen geven en heel mooi bloeien - wel durf ik ze bij hele grote droogte eens wat extra water geven
groetjes
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Helleborus
« Reactie #19 Gepost op: 11 oktober 2010, 20:12:51 »
ik wil toch even vermelden dat ik ook aan de zonnekant helleborussen heb , die totaal geen problemen geven en heel mooi bloeien - wel durf ik ze bij hele grote droogte eens wat extra water geven
groetjes
Lily-Anne

Ja Lily-Anne, vooral de Helleborus orientalis hybrides verdragen heel wat zon. Deze zijn over het algemeen heel wat toleranter dan veel botanische soorten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Helleborus
« Reactie #20 Gepost op: 13 november 2010, 17:29:20 »
Bepaalde helleborussen beginnen nu al reeds met de bloemvorming. Bij een zachte winter kan deze al bloeien voor Kerstmis, een echte kerstroos dus!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Helleborus
« Reactie #21 Gepost op: 14 november 2010, 10:54:35 »
Zijn er eigenlijk wel heel kleine helleborussen die beter bij de kleine planten in de rotstuin zouden passen ?
@ Franky W. Als je eens zaailingen zou hebben van die dubbele white spotted lady of van die andere die je daarboven hebt geplaatst , zou je er dan eens eentje voor mij willen meebrengen- ze zijn prachtig !!! Ik heb de white spotted nog niet kunnen vinden en die dubbele nog nooit gezien .
Ik kijk er al naar uit dat ze weer in bloei zullen staan ! Ik zal binnenkort ook eens enkele foto's van mijn helleborussen plaatsen
groetjes
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Helleborus
« Reactie #22 Gepost op: 14 november 2010, 11:17:45 »
Lily-Anne,

heel kleine helleborussen ken ik niet maar Helleborussen kruisen heel gemakkelijk dus misschien kun je wel een heel kleine cultivar bekomen uit zaad. Hier kan je bvb een foto zien van een heel lage toevalsvondst: http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=121.msg7102#msg7102
Bij de in het wild voorkomende soorten heb je wel enkele traaggroeiende waaronder H. torquatus, H. croaticus, H. hercegovinus.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Helleborus
« Reactie #23 Gepost op: 14 november 2010, 12:01:42 »
Zijn er eigenlijk wel heel kleine helleborussen die beter bij de kleine planten in de rotstuin zouden passen ?
@ Franky W. Als je eens zaailingen zou hebben van die dubbele white spotted lady of van die andere die je daarboven hebt geplaatst , zou je er dan eens eentje voor mij willen meebrengen- ze zijn prachtig !!! Ik heb de white spotted nog niet kunnen vinden en die dubbele nog nooit gezien .
Ik kijk er al naar uit dat ze weer in bloei zullen staan ! Ik zal binnenkort ook eens enkele foto's van mijn helleborussen plaatsen
groetjes
Lily-Anne

Van die dubbele witte heb ik enkele jaren terug een vijftal exemplaren opgepot waarvan ik hoop dat deze na de winter zullen bloeien. Ben eens benieuwd of ze dezelfde eigenschappen zullen hebben als de moederplant. Met helleboruszaailingen weet je nooit exact wat je zult hebben. De zaailingen heb ik indertijd geselecteerd op groeikracht, d.w.z. dat ik de snelstgroeiende eruit gepikt heb.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Chris Vermeire

  • Junior
  • **
  • Berichten: 116
Re: Helleborus
« Reactie #24 Gepost op: 9 januari 2011, 21:53:23 »
hier een mooie H.thibetanus, een plant die gemakkelijk bloeit na de eerste vorst

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Helleborus
« Reactie #25 Gepost op: 9 januari 2011, 21:57:31 »
hier een mooie H.thibetanus, een plant die gemakkelijk bloeit na de eerste vorst

:o  :o Ik heb er geen andere woorden voor dan gewoonweg PRACHTIG, Chris.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Helleborus
« Reactie #26 Gepost op: 9 januari 2011, 22:37:39 »
:o  :o Ik heb er geen andere woorden voor dan gewoonweg PRACHTIG, Chris.

Sluit me aan bij Wim ,gewoonweg schitterend !
Chris ,zijn de bloembladen van thibetanus altijd zo mooi geaderd of is dit een uitzondering ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Helleborus
« Reactie #27 Gepost op: 9 januari 2011, 22:45:37 »
Dag Chris, een tijdje geleden dat we je hier nog mochten zien !  ;)
Het wachten was wel de moeite waard, wat een schoonheid !  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Chris Vermeire

  • Junior
  • **
  • Berichten: 116
Re: Helleborus
« Reactie #28 Gepost op: 10 januari 2011, 09:18:39 »
Kris, ik heb hier een plant of 10 staan en ze zijn allemaal verschillend, deze hier is één van de betere, als de rest open komt laat ik nog wel eens wat foto's zien, de meeste staan in volle grond en de bloemen moeten nog open komen, hier nog een foto van de vindplaats in Shiuan China

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Helleborus
« Reactie #29 Gepost op: 10 januari 2011, 19:54:45 »
Kris, ik heb hier een plant of 10 staan en ze zijn allemaal verschillend, deze hier is één van de betere, als de rest open komt laat ik nog wel eens wat foto's zien, de meeste staan in volle grond en de bloemen moeten nog open komen, hier nog een foto van de vindplaats in Shiuan China

Ik dacht al Chris, zo'n mooi geaderde zag ik nog niet...Trouwens is in mijn plant hier nog geen leven te bespeuren maar die staat buiten in mijn peatbed.
Wij hebben deze soort niet gezien tijdens onze reis naar Sichuan in 2007 . Jammer ,want het is wel de moeite.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "