Auteur Topic: Planten in en om de vijver  (gelezen 54675 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Planten in en om de vijver
« Gepost op: 13 april 2010, 21:14:16 »
Heel wat alpinegardeners hebben vaak wat grond nodig om reliƫf te maken. Het gat dat zo ontstaat kan dan worden gebruikt om een vijver aan te leggen. Vaak geldt ook de omgekeerde weg: dat mensen een vijver aan leggen en dan met de 'overbodige' grond een rotstuin aanleggen. Deze vijver kan men ook beplanten, vandaar deze topic.
Deze inheemse dotterbloem (Caltha palustris) is een moerasplant en komt ook wel voor in vochtige weiden en langs slootkanten. In mijn vijver staan ze ruim 15 cm diep en elk jaar bloeien ze uitbundig in de typische bekende eierdooiergele kleur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2010, 21:20:37 »
Ook deze kievitsbloem (Fritillaria meleagris 'alba') is een inheemse plant, hetzij dan wel redelijk zeldzaam. Het is eveneens een bewoner van vochtige weiden en broekbossen. Bij mij staat hij aan de rand van de vijver, hij verdraagt echter ook wel drogere grond. Oppassen ook voor slakken, ze zijn heel verzot op de ontluikende bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2010, 14:51:01 »
Dat was  er eentje dat aan mijn aandacht ontsnapt was tot nu toe !

Mooi plasje achter die Frit, Frankie !!  :o :o 8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2010, 22:08:45 »
In de vijver kwam het waterdrieblad (Menyanthes trifolia)vandaag massaal in bloei. Het is een moerasplant die ook in dieper water aardig uit de voeten kan. Hij kan meters lange drijvende uitlopers maken. Hij is echter gemakkelijk in toom te houden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2010, 23:09:01 »
Buitengewoon prachtig Frankie ! Dit is zonder meer een fotogenieke plant.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2010, 22:25:38 »
Als je nog plaats hebt in uw vijver moet je het maar laten weten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2010, 00:38:56 »
In de vijver kwam het waterdrieblad (Menyanthes trifolia)vandaag massaal in bloei. Het is een moerasplant die ook in dieper water aardig uit de voeten kan. Hij kan meters lange drijvende uitlopers maken. Hij is echter gemakkelijk in toom te houden.

Frankie,
Deze plant geeft absoluut een heel mooie en zelfs betoverende bloem.
Helaas vrees ik dat dergelijke plant wel wat veel plaats zou innemen in mijn minuscuul klein vijvertje.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2010, 22:58:42 »
Hier een vorm van onze gewone inlandse Iris.De variegate vorm is wel mooi in het voorjaar.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2010, 06:13:48 »
Gelukkig is die variegatavorm niet zo invasief als de gewone soort, want deze kan snel grote stukken in beslag nemen waarbij hij serieuze wortelstokken kan maken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2010, 21:34:25 »
Blijkbaar hebben weinig leden een vijver in de tuin daar deze topic weinig gebruikt wordt. Vandaag had ik enkele irissen in bloei die zo'n 15 cm diep staan. De eerste is een naamloze, de tweede is Iris ensata 'Weymouth midnight'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2010, 21:49:24 »
2 mooie irissen Frankie !
In mijn vijver (tje) staan geen planten - alleen zuurstofplanten - bijgevolg ook geen foto's  ::)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2010, 19:50:15 »
Valeriana officinalis groeit makkelijk naast de vijver in vochtige of gewone tuingrond. De plant wordt manshoog en bloeit met zeer geurende bloemen. Wie mee was met de laatste VRV-wandeling zal zich hem misschien nog herinneren daar we hem ook gezien hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2010, 00:09:47 »
Ook de waterlelies op de vijver bloeien nu. De eerste foto toont de bloem van een Nymphaea 'Joey Tomocik', een behoorlijk krachtig groeiende hybride met grote gele bloemen. De tweede foto is een N. 'Escarboucle', een al oude hybride en ondertussen een klassieker onder de waterlelies geworden, dankzij de mooie intens rode bloemen.
Bemerk ook de vele gaatjes in de bladeren. Deze worden veroorzaakt door de rupsen van de waterleliekever. Vorig jaar heb ik die intens bestreden -handmatig- maar het mocht niet baten. De planten ondervinden er weinig hinder van, maar mooi is het natuurlijk niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2010, 09:37:09 »
@ Franky,
Ik had ook al enkele jaren gaten in de bladeren van de waterlelie en ieder jaar zagen de bladeren er slechter uit .Vorig jaar was het verschrikkelijk erg en begonnen ze zelfs aan de bloemen te vreten .Ik heb dan  wat opzoekingswerk gedaan - Het bleek de waterleliekever te zijn !
Ik heb hem dan  heel actief " manueel " bestreden .Ik heb ieder aangevreten blad er zonder pardon onmiddelijk afgeknipt en vernietigd - alle kevers verschillende keren per dag gevangen ( gaat heel gemakkelijk met een schepnetje met fijne gaas - ze laten zich vaak in het water vallen bij aanraking of hangen direct in je netje - een steen op zijn kop en dood ) Het vraagt wel wat volhouden, om iedere keer dat je in de tuin komt , de controle en vernietiging te doen , maar het helpt
Ik zou je aanraden om de kever toch nog verder te bestrijden  , want de volwassen kevers overwinteren voor een groot deel tussen de planten rond je vijver .Ik kan je garanderen dat , als je het echt een tijd kan volhouden - desnoods door eerst al je aangetaste bladeren en bloemen af te snijden -Zo krijg je een goed zicht op nieuwe aantastingen en kan je direct handelen  .De nieuwe bladeren kan je dan goed in het oog houden en mogen niet meer aangevreten worden .Volgend jaar zal je dan zien dat het probleem al heel wat beter  of  weg zal zijn  ( als je er snel bij bent  geweest ) Soms heeft het nog wat aandacht nodig .Eens je deze beestjes kent , zullen ze niet veel kans meer maken om je mooie waterlelie te beschadigen - Dit jaar heb ik  nog maar 1 kever gezien en die heeft de kans niet gehad om eitjes te leggen .Ik ben een heel grote natuurliefhebber , maar van mijn waterlelies moeten ze af blijven  ;)Ik zal wel ieder jaar heel goed opletten of de kevers nog in onze vijver komen en er snel bij zijn -
succes
Lily-Anne
nb ik zal binnenkort ook eens enkele foto's van de vijver posten

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten in en om de vijver
« Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2010, 21:37:23 »
@ Franky,
Ik had ook al enkele jaren gaten in de bladeren van de waterlelie en ieder jaar zagen de bladeren er slechter uit .Vorig jaar was het verschrikkelijk erg en begonnen ze zelfs aan de bloemen te vreten .Ik heb dan  wat opzoekingswerk gedaan - Het bleek de waterleliekever te zijn !
Ik heb hem dan  heel actief " manueel " bestreden .Ik heb ieder aangevreten blad er zonder pardon onmiddelijk afgeknipt en vernietigd - alle kevers verschillende keren per dag gevangen ( gaat heel gemakkelijk met een schepnetje met fijne gaas - ze laten zich vaak in het water vallen bij aanraking of hangen direct in je netje - een steen op zijn kop en dood ) Het vraagt wel wat volhouden, om iedere keer dat je in de tuin komt , de controle en vernietiging te doen , maar het helpt
Ik zou je aanraden om de kever toch nog verder te bestrijden  , want de volwassen kevers overwinteren voor een groot deel tussen de planten rond je vijver .Ik kan je garanderen dat , als je het echt een tijd kan volhouden - desnoods door eerst al je aangetaste bladeren en bloemen af te snijden -Zo krijg je een goed zicht op nieuwe aantastingen en kan je direct handelen  .De nieuwe bladeren kan je dan goed in het oog houden en mogen niet meer aangevreten worden .Volgend jaar zal je dan zien dat het probleem al heel wat beter  of  weg zal zijn  ( als je er snel bij bent  geweest ) Soms heeft het nog wat aandacht nodig .Eens je deze beestjes kent , zullen ze niet veel kans meer maken om je mooie waterlelie te beschadigen - Dit jaar heb ik  nog maar 1 kever gezien en die heeft de kans niet gehad om eitjes te leggen .Ik ben een heel grote natuurliefhebber , maar van mijn waterlelies moeten ze af blijven  ;)Ik zal wel ieder jaar heel goed opletten of de kevers nog in onze vijver komen en er snel bij zijn -
succes
Lily-Anne
nb ik zal binnenkort ook eens enkele foto's van de vijver posten

Ja Lily-Anne, ik weet het wel, je kunt ze waarschijnlijk enkel handmatig bestrijden en volhouden tot er geen meer overblijven is de boodschap. Maar ja, elke dag opnieuw? Er zijn zoveel dingen te zien en te beleven in de tuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen