Auteur Topic: In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden  (gelezen 12742 keer)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #75 Gepost op: 7 oktober 2012, 14:32:49 »
Weer zo iets leuks. Vrienden die wisten dat we tufstenen willen gaan kopen voor onze rotstuin, kwamen gisteren langs
met een steen uit eigen tuin met er op zaailingen van een Saxifraga soort en.........twee tufstenen welke geboren zijn in hun
eigen vakantiehuis ergens in de buurt van Münschen gelegen in een diep dal. Hier stroomt het kalrijke water vanaf de bergen
via hun grondgebied naar een naast gelegen grote vijver. Aan de beplanting is te zien hoe kalkrijk het water is omdat er
kleine kalkdeeltjes aan vast gehecht zijn.
Op de foto de tweede steen links hebben we de bovenkant getoond en de andere steen hebben we (voor de foto) gedraaid om de onderkant te kunnen
laten zien.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2012, 20:05:14 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #76 Gepost op: 7 oktober 2012, 14:58:08 »
Geweldig opbouwend commentaar Matthias. Waar zie je dat aan. Tijdstip van bloei, de bloem op zich......Ik ben helaas nog geen kenner.
Hartelijk dank alvast voor je verdere uitleg. Het rotsplezier zou geweldig zijn voor de komende tijd..........afwachten maar.......tot nu toe
is het nog steeds wennen met de benodigde kleine persoonlijke ongelukjes en vallen en opstaan maar misschien.......voor het volgend jaar
zal het plezier vanzelf komen indien er wat meer groei en bloei in verschijnt. In ieder geval hartelijk dank voor je aanmoedigingen.
groet Lida

Aan het blad,de bloemvorm en de rozetvermeerdering. Het éénvoudigste is de bloem.
Die is bij Jovibarba's niet stervormig. Maar meer als een klokvorm. ;)
Meestal zijn Jovibarba's wit van bloemkleur en Sempervivum's: roze en enkele zijn geel van bloemkleur.

voorbeeld:
Sempervivum ruthenicum (Bloem: Geel en stervormig)
Sempervivum arachnoideum (Bloem: Roze en stervormig)
Jovibarba heuffelii: Blad en rozet (De nieuwe rozetten worden in de hoofdrozet gevormd) lijkt op een Sempervivum.
Maar de bladpunt is meer spitsvormig en dat voel je ook. ;D
De bloeikleur is wit en klokvormig.
Jovibarba hirta: Rozet is meer compact en stervormig.
De nieuwe rozetten zijn meestal rood gezoomd en vallen heel makkelijk af van de hoofdrozet.
De bloeikleur is wit en klokvormig.

Ik hoop dat de uitleg duidelijkheid brengt Lida. ;)

 

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #77 Gepost op: 7 oktober 2012, 15:03:17 »
Die laatste in het voorbeeld lijkt op de uwe. Maar ik denk niet dat het een hirta is.
Is redelijk moeilijk om de volledige benaming soms te vinden.
Doordat de meeste tuincentra's gewoon Sempervivum schrijven en niet de cultivar of tweede naam. ))4
Wat een spijtige zaak is. Maar er zijn nog enkele kwekers hier waarvan je de volledige benaming kunt vinden. :)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #78 Gepost op: 7 oktober 2012, 17:58:16 »

Inderdaad onze enige lege plek bevind zich in het nieuwste gedeelte.
Zo kaal als een pas geschoren poedel vind ik het.


Ik zie nu pas je postings. Lida die kale poedel of lege plek heb je prachtig aangekleed met een pad bovenlangs. Dat is super. De rest van de stenen, ja, die heb je zo maar neergelegd. Zou ik ook zo doen. Daar gaan de tufstenen komen.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #79 Gepost op: 7 oktober 2012, 20:15:05 »
Die laatste in het voorbeeld lijkt op de uwe. Maar ik denk niet dat het een hirta is.
Is redelijk moeilijk om de volledige benaming soms te vinden.
Doordat de meeste tuincentra's gewoon Sempervivum schrijven en niet de cultivar of tweede naam. ))4
Wat een spijtige zaak is. Maar er zijn nog enkele kwekers hier waarvan je de volledige benaming kunt vinden. :)

Een zeer duidelijk uitleg Matthias en goed navolgbaar. Bij aankoop (dit was de laatste nog niet zo lang geleden)
vond ik het al een vreemde snuiter vergeleken bij de andere Sempervivums. Heel hartelijk dank. In het vervolg zal ik erop
letten alvorens ik klakkeloos Sempervicum typ.
groet Lida
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2012, 19:01:14 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #80 Gepost op: 7 oktober 2012, 20:46:41 »
Indien het lieve tuinvrienden en -vriendinnen bekend wordt dat je een rotstuin wilt aanleggen, komen er
hele leuke mailtjes binnen, zo van moet je nog rotsplantjes? Zo ja, ik heb wat voor je gestekt.
Zo kwamen we deze week in het bezit van vele nieuwe plantjes waaronder die op foto nr. 2. 'Chinese Dunce Cup''.
Foto nr. 1 is een nu wit bloeiende Sempervivum. Ik weet het is een eenvoudig soortje, toch vind ik de
bloei op dit moment een vermelding waard.

Zeg niet zomaar een eenvoudig soortje als het hebt over een sempervivum of een jovibarba, Lida. In onze lage landen zijn dit soort rotsplanten niet zo immens populair en velen halen er hun neus voor op, maar in het buitenland zijn dit in bepaalde middens zeer gezochte planten. Als je je er een beetje in verdiept kom je te weten dat er enorm veel soorten en ondersoorten zijn en nog veel meer cultivars, en er komen er nog steeds bij. De meeste geven weliswaar geen problemen bij cultivatie en dat is maar goed ook. Het moet niet altijd moeilijk zijn. En het moet niet moeilijk zijn om mooi te zijn. Al eens een volgroeide pol Sempervivum calcareum gezien? Een lust voor het oog, en zo zijn er nog vele van die schoonheden.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #81 Gepost op: 8 oktober 2012, 15:00:34 »
Indien het lieve tuinvrienden en -vriendinnen bekend wordt dat je een rotstuin wilt aanleggen, komen er
hele leuke mailtjes binnen, zo van moet je nog rotsplantjes? Zo ja, ik heb wat voor je gestekt.
Zo kwamen we deze week in het bezit van vele nieuwe plantjes waaronder die op foto nr. 2. 'Chinese Dunce Cup''.
Foto nr. 1 is een nu wit bloeiende Sempervivum. Ik weet het is een eenvoudig soortje, toch vind ik de
bloei op dit moment een vermelding waard.

Zeg niet zomaar een eenvoudig soortje als het hebt over een sempervivum of een jovibarba, Lida. In onze lage landen zijn dit soort rotsplanten niet zo immens populair en velen halen er hun neus voor op, maar in het buitenland zijn dit in bepaalde middens zeer gezochte planten. Als je je er een beetje in verdiept kom je te weten dat er enorm veel soorten en ondersoorten zijn en nog veel meer cultivars, en er komen er nog steeds bij. De meeste geven weliswaar geen problemen bij cultivatie en dat is maar goed ook. Het moet niet altijd moeilijk zijn. En het moet niet moeilijk zijn om mooi te zijn. Al eens een volgroeide pol Sempervivum calcareum gezien? Een lust voor het oog, en zo zijn er nog vele van die schoonheden.



+1 Heel juist Frankie. ((14


Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #82 Gepost op: 8 oktober 2012, 19:08:33 »
Frankie omdat je mij wat moed heb gegeven, durf ik er nog een foto te plaatsen van een Sempervivum.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #83 Gepost op: 8 oktober 2012, 20:34:53 »
Laat die foto's van Sempervivum maar komen Lida. Er zijn hier nog wel meer liefhebbers van dat mooie plantengeslacht.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #84 Gepost op: 9 oktober 2012, 09:27:09 »
Lida, kom je naar de lezing, 20 oktober?
Heb nog wel wat kleine dingetjes voor je om mee te nemen en te proberen.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #85 Gepost op: 9 oktober 2012, 09:38:59 »
Zou erg graag willen, maar er is om deze tijd heel veel te doen in onze tuin 
De hele voortuin staat op de kop.....de rotstuin is nog niet af.......en 25% van de bollen moeten
nog geplant worden......en we moeten nog naar Brugge om tufstenen te halen en
ik heb te weinig geduld om zo lang achter elkaar te zitten in een klaslokaal......er voor staan
beviel me beter.
Een heel lief aanbod waarvan we graag gebruik zouden willen maken. Mogen we op een geschikter tijdstip
eens jou tuin komen bezoeken?
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #86 Gepost op: 9 oktober 2012, 10:26:23 »
Zou erg graag willen, maar er is om deze tijd heel veel te doen in onze tuin  
De hele voortuin staat op de kop.....de rotstuin is nog niet af.......en 25% van de bollen moeten
nog geplant worden......en we moeten nog naar Brugge om tufstenen te halen en
ik heb te weinig geduld om zo lang achter elkaar te zitten in een klaslokaal......er voor staan
beviel me beter.
Een heel lief aanbod waarvan we graag gebruik zouden willen maken. Mogen we op een geschikter tijdstip
eens jou tuin komen bezoeken?
groet Lida
Lida, kijk even op deze link.
Ze zijn voor mij gereserveerd (Jessie ben ik), maar ik heb er eigenlijk geen plaats voor, misschien is het wat voor jou en het scheelt een ritje naar Brugge.  Het zijn er volgens mij iets van 20 en voor 30 euro mocht ik ze halen. Succes
http://tuin-terras.marktplaats.nl/sierstenen-en-rotsen/596105391-mooie-sierstenen.html?return=eJwtilEKgzAQBe8i6KcmipVGQlHoQULcYkg0ixuxtPTu3WK%2FdubtGCXV2ynRk5JdqzICs9m5n1NCVVU%2BIqzlYjafMBiTqFxDdSYlznh7Bi2LiXSKeTPIvBlDYng5ZKTHRP8Vf6tgWPgxrPsCm7Os%2FmD14GDN67YWYP15Tz0cBI4iOa7qAnHXosBIycYJdNNdruM96z9fxUM8xQ%3D%3D&df=1&fta=eNotj0tuwyAQhu%2BCVK8xBD8GeVOp217Bwh6SImODMji2GuXuhaib0Tca%2FY8x0MKToAO23%2F34MJ6YJuhbYKcf6gppSAFq7RP8uqjpipS3mIDrNcK2r%2FbuZr0csFhntw%2FB7byUWfBw1utADkQV4z7wKgZKc0A7yLbpP79K0AVYNDfLtMu2BBKYw3eDS74IiUpNjTmFnHollMowN2hrzNC12JlrhkYin2TR1FmeQjRIo7fbLf0UW17eAbaacyxJ2RzfUQKYOZj%2B%2FscH0wY4PF%2BvP14kVI8%3D&fta_ind=4&fs=1
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2012, 10:32:31 door Gerard Verweij »

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #87 Gepost op: 9 oktober 2012, 12:18:00 »
Zou erg graag willen, maar er is om deze tijd heel veel te doen in onze tuin  
De hele voortuin staat op de kop.....de rotstuin is nog niet af.......en 25% van de bollen moeten
nog geplant worden......en we moeten nog naar Brugge om tufstenen te halen en
ik heb te weinig geduld om zo lang achter elkaar te zitten in een klaslokaal......er voor staan
beviel me beter.
Een heel lief aanbod waarvan we graag gebruik zouden willen maken. Mogen we op een geschikter tijdstip
eens jou tuin komen bezoeken?
groet Lida
Lida, kijk even op deze link.
Ze zijn voor mij gereserveerd (Jessie ben ik), maar ik heb er eigenlijk geen plaats voor, misschien is het wat voor jou en het scheelt een ritje naar Brugge.  Het zijn er volgens mij iets van 20 en voor 30 euro mocht ik ze halen. Succes
http://tuin-terras.marktplaats.nl/sierstenen-en-rotsen/596105391-mooie-sierstenen.html?return=eJwtilEKgzAQBe8i6KcmipVGQlHoQULcYkg0ixuxtPTu3WK%2FdubtGCXV2ynRk5JdqzICs9m5n1NCVVU%2BIqzlYjafMBiTqFxDdSYlznh7Bi2LiXSKeTPIvBlDYng5ZKTHRP8Vf6tgWPgxrPsCm7Os%2FmD14GDN67YWYP15Tz0cBI4iOa7qAnHXosBIycYJdNNdruM96z9fxUM8xQ%3D%3D&df=1&fta=eNotj0tuwyAQhu%2BCVK8xBD8GeVOp217Bwh6SImODMji2GuXuhaib0Tca%2FY8x0MKToAO23%2F34MJ6YJuhbYKcf6gppSAFq7RP8uqjpipS3mIDrNcK2r%2FbuZr0csFhntw%2FB7byUWfBw1utADkQV4z7wKgZKc0A7yLbpP79K0AVYNDfLtMu2BBKYw3eDS74IiUpNjTmFnHollMowN2hrzNC12JlrhkYin2TR1FmeQjRIo7fbLf0UW17eAbaacyxJ2RzfUQKYOZj%2B%2FscH0wY4PF%2BvP14kVI8%3D&fta_ind=4&fs=1
Geweldig bedankt. Inmiddels hebben wij de deal al gesloten en gaan zaterdag aanstaande de tufstenen halen.
Eindelijk dan ook in het bezit van tufstenen. Wat hebben wij daar een moeite voor moeten doen en wat een geweldige
manier om er op deze wijze aan te kunnen komen. Onze dank is dan ook groot.
Wordt na zaterdag vervolgt.
groet Lida 
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #88 Gepost op: 9 oktober 2012, 21:03:04 »
Ik denk dat ze in Brugge nu zitten te  --13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:In de tuin bij Bé en Lida: de City Channel Garden
« Reactie #89 Gepost op: 10 oktober 2012, 08:26:41 »
Zou erg graag willen, maar er is om deze tijd heel veel te doen in onze tuin  
De hele voortuin staat op de kop.....de rotstuin is nog niet af.......en 25% van de bollen moeten
nog geplant worden......en we moeten nog naar Brugge om tufstenen te halen en
ik heb te weinig geduld om zo lang achter elkaar te zitten in een klaslokaal......er voor staan
beviel me beter.
Een heel lief aanbod waarvan we graag gebruik zouden willen maken. Mogen we op een geschikter tijdstip
eens jou tuin komen bezoeken?
groet Lida
Lida, kijk even op deze link.
Ze zijn voor mij gereserveerd (Jessie ben ik), maar ik heb er eigenlijk geen plaats voor, misschien is het wat voor jou en het scheelt een ritje naar Brugge.  Het zijn er volgens mij iets van 20 en voor 30 euro mocht ik ze halen. Succes
http://tuin-terras.marktplaats.nl/sierstenen-en-rotsen/596105391-mooie-sierstenen.html?return=eJwtilEKgzAQBe8i6KcmipVGQlHoQULcYkg0ixuxtPTu3WK%2FdubtGCXV2ynRk5JdqzICs9m5n1NCVVU%2BIqzlYjafMBiTqFxDdSYlznh7Bi2LiXSKeTPIvBlDYng5ZKTHRP8Vf6tgWPgxrPsCm7Os%2FmD14GDN67YWYP15Tz0cBI4iOa7qAnHXosBIycYJdNNdruM96z9fxUM8xQ%3D%3D&df=1&fta=eNotj0tuwyAQhu%2BCVK8xBD8GeVOp217Bwh6SImODMji2GuXuhaib0Tca%2FY8x0MKToAO23%2F34MJ6YJuhbYKcf6gppSAFq7RP8uqjpipS3mIDrNcK2r%2FbuZr0csFhntw%2FB7byUWfBw1utADkQV4z7wKgZKc0A7yLbpP79K0AVYNDfLtMu2BBKYw3eDS74IiUpNjTmFnHollMowN2hrzNC12JlrhkYin2TR1FmeQjRIo7fbLf0UW17eAbaacyxJ2RzfUQKYOZj%2B%2FscH0wY4PF%2BvP14kVI8%3D&fta_ind=4&fs=1
Geweldig bedankt. Inmiddels hebben wij de deal al gesloten en gaan zaterdag aanstaande de tufstenen halen.
Eindelijk dan ook in het bezit van tufstenen. Wat hebben wij daar een moeite voor moeten doen en wat een geweldige
manier om er op deze wijze aan te kunnen komen. Onze dank is dan ook groot.
Wordt na zaterdag vervolgt.
groet Lida 
Graag gedaan, hier is het forum toch voor bedoeld?