Dit is hier de eerste bloem van Crocus melantherus , nu wachten op wat zon .....
Voor vandaag wordt er toch wat zon voorspeld Danny , fingers crossed.... Ik heb in het verleden wel gesukkeld met Crocus melantherus en ik hoor her en der dat er nog liefhebbers zijn die deze soort eerder wisselvallig vinden. Steve Garvie uit Schotland bijvoorbeeld , die erin slaagt om zo wat de meest moeilijke en zeldzame bolgewassen te kweken, schreef onlangs nog dat melantherus zeer wisselvallig is bij hem. Sommige jaren goede tot redelijke bloei en andere jaren weinig of geen bloei. Ik heb ze vorig jaar op 1 plek zien floreren in de Pelops (voor de andere plekjes waren we te vroeg )En het viel me op dat ze daar redelijk beschaduwd stonden. Op hellingen en tussen struikjes in een soort vette kleiachtige aarde maar de grond was er her en der bedekt met mos! Wat toch op een zekere aanwezigheid van schaduw wijst ? Ik hoop nu toekomstig een beter resultaat te halen. Ik heb mijn mengsel weer wat aangepast , het was op den duur toch te mineralig.
Vandaag jammer genoeg geen zon hier , Kris
Maar toch even mijn rondje gemaakt in de tuin en had toch een klein beetje een krokuszondag gevoel
Vroeger had ik helemaal geen succes met C. melantherus , dit was dus ook de eerste najaarsbloeier die ik in vijvermand (als pot) probeerde . De resultaten waren vrij aardig na 1 jaar , dit is nu 3 jaar op rij een positieve evolutie . Ik had al een vermoeden dat melantherus niet te warm en te zonnig mocht staan , uw reisverslag was nogmaals eens de bevestiging ! Mijn standaard mengsel met 2 delen compost , 1 deel zand en 3 delen vulca lijkt ze goed te bevallen .