Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 39978 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #1170 Gepost op: 3 november 2024, 17:16:16 »
Nog een keer melantherus ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1171 Gepost op: 3 november 2024, 17:22:35 »
Nog een andere vorm van melantherus ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1172 Gepost op: 3 november 2024, 17:34:25 »
Misschien wel mijn 'all time favorit ' van de herfstkrokussen ....deze vorm van cartwrightianus ....   

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #1173 Gepost op: 3 november 2024, 17:35:39 »
Crocus melantherus met min of meer geelachtige buitenste bloemblaadjes ...

Hier nog niet te zien... ik was wel laat met de eerste watergift!  Hij blijft een sublieme Crocus, die geelachtige schijn heb ik wel nog meer gezien denk ik.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #1174 Gepost op: 3 november 2024, 17:44:57 »
Variatie bij Crocus boryi uit de Pelops ...

De variatie is kenschetsend !  Soms heb je populaties die allemaal even wit en ongetekend zijn en dan weer hebben ze heel vaak de bekende streepjes.  Dit is een pot die in bloei komt, een collectie van net ten Noorden, boven Leonidii.  De meeste volledig wit, anderen met bescheiden tekening op het buitenste blad.
« Laatst bewerkt op: 3 november 2024, 17:47:36 door Luc Gilgemyn »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #1175 Gepost op: 3 november 2024, 17:57:06 »
Ook de witte goulimyi's (die altijd later bloeien hier )zijn eraan begonnen .

Dat valt inderdaad op, altijd iets later, dat is ook het geval met C. goulimyi 'Mani White' die hier net begonnen is.
« Laatst bewerkt op: 3 november 2024, 18:03:51 door Luc Gilgemyn »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #1176 Gepost op: 3 november 2024, 18:18:36 »
Vandaag toch nog een klein beetje een Crocus -sunday ..... :o
Crocus pumilus (ex Askifou ) met dank aan de gulle schenker ....

Altijd mooi hé Kris, ik heb hier een eerste bloem(pje) uit een zaaisel van 3 jaar geleden, zonder meer een favoriete Crocus al is hij belachelijk klein, als je hem close genoeg vereeuwigd ziet niemand dat  -2(  Ik moet hem toch nog eens fotograferen met een C. niveus er naast...

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #1177 Gepost op: 3 november 2024, 18:27:43 »
Nog een keer onze zo genoemde donkere cartwrightianus .... ))4

euh... donker ??  Verkeerd label Kris ?  Enlighten us please ?  ;)

De alom geroemde Crocus goulimyi 'Agia Sofia' komt ook in bloei.  Openen zat er niet in vandaag met die grijze hemel.  Des te meer viel op hoe klein van bloem deze vorm is, wat wel enigszins belachelijk over komt op zo'n ellenlange stengel.  Een mooie plant kun je het niet noemen naar mijn bescheiden mening.  Ik probeer er volgend jaar ook eentje in de tuin uit, in pot zijn ze heel traag bij het vermeerderen...

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1178 Gepost op: 3 november 2024, 20:07:39 »

Dit is hier de eerste bloem van Crocus melantherus , nu wachten op wat zon .....

Voor vandaag wordt er toch wat zon voorspeld Danny , fingers crossed.... Ik heb in het verleden wel gesukkeld met Crocus melantherus en ik hoor her en der dat er nog liefhebbers zijn die deze soort eerder wisselvallig vinden. Steve Garvie uit Schotland bijvoorbeeld , die erin slaagt om zo wat de meest moeilijke en zeldzame bolgewassen te kweken, schreef onlangs nog dat  melantherus zeer wisselvallig is bij hem. Sommige jaren goede tot redelijke bloei en andere jaren weinig of geen bloei. Ik heb ze vorig jaar op 1 plek zien floreren in de Pelops (voor de andere plekjes waren we te vroeg )En het viel me op dat ze daar redelijk beschaduwd stonden. Op hellingen en tussen struikjes in een soort vette kleiachtige aarde maar de grond was er her en der bedekt met mos! Wat toch op een zekere aanwezigheid van schaduw wijst ? Ik hoop nu toekomstig een beter resultaat te halen. Ik heb mijn mengsel weer wat aangepast , het was op den duur toch te mineralig.

Vandaag jammer genoeg geen zon hier , Kris  --13   Maar toch even mijn rondje gemaakt in de tuin en had toch een klein beetje een krokuszondag gevoel  -2(

Vroeger had ik helemaal geen succes met C. melantherus , dit was dus ook de eerste najaarsbloeier die ik in vijvermand (als pot) probeerde . De resultaten waren vrij aardig na 1 jaar , dit is nu 3 jaar op rij een positieve evolutie . Ik had al een vermoeden dat melantherus niet te warm en te zonnig mocht staan , uw reisverslag was nogmaals eens de bevestiging ! Mijn standaard mengsel met 2 delen compost , 1 deel zand en 3 delen vulca lijkt ze goed te bevallen .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1179 Gepost op: 3 november 2024, 20:26:49 »
C. mathewii is eerder wisselvallig en heb dit jaar weinig bloei . Ik denk dat mijn mengsel niet optimaal is voor deze soort ?

Crocus mathewii was hier vroeger een probleemplant Danny  maar de laatste 2 jaren boekte ik wel opnieuw goede resultaten.Ik kweek ze ook in  vijvermandjes die ik in de schaduw laat en uit de grond (vanaf begin september )tot de eerste knopjes zichtbaar worden. Dan graaf ik ze in op een zonnige plek in een verhoogd bed. Ik houd ze vochtig maar dek ze af met een glasplaat bij te veel regen. Mijn mengsel is een 40/60 mengsel. (40 aarde en 60 mineralen) Ik doe er ook (wat ik niet doe bij veel andere soorten)wat humus bij voor mathewii. Ze krijgen in de herfst /winter en lente wanneer de omstandigheden gunstig zijn ook nog wat bijvoeding.
Een aantal mathewii's deden het goed (Pink Princess ) en sommige zelfs schitterend zoals mathewii 'Alicia'. Deze laatste heb ik gemist vanwege vakantie maar ik vond achteraf wel 6 verdroogde bloemen terug. De soortechte/gewone mathewii voor zover die nog bestaat was de minste van allemaal dit jaar.   

Crocus mathewii blijft een moeilijke soort om te kweken , Kris . De soortechte mathewii is de moeilijkste en geeft ook de meest wisselvallige resultaten , de cv's en zeker de hybriden zijn minder moeilijk en doen het niet slecht , dit is mijn ervaring . Ik denk ook wel dat ze graag zon hebben gedurende de bloei en niet graag te veel regen . Ik denk mijn mengsel wat aan te passen naar volgend jaar
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1180 Gepost op: 3 november 2024, 20:32:06 »
Vandaag toch nog een klein beetje een Crocus -sunday ..... :o
Crocus pumilus (ex Askifou ) met dank aan de gulle schenker ....

Is zeker een aardige soort Kris , hier is de eerste vorm al uitgebloeid . Is eigenlijk de kleine broer van laevigatus die niet (minder) geurt .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1181 Gepost op: 3 november 2024, 20:34:33 »
Een Crocus die ik al heel veel jaren koester ...14 jaar  om  precies te zijn ....Een favoriet door de jaren heen die nooit ontgoochelde . Een collectie van Hendrik uit de Pelops. Een witte vorm van Crocus goulimyi.
Je hebt ook  goulimyi 'Mani White ' die ik hier overigens ook heb .Maar voor mij kan er niks tippen aan deze vorm .

Prachtige resultaten met uw goulimyi's , Kris ! Hier in mijn grond is dit heel lastig maar ik werk eraan .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1182 Gepost op: 3 november 2024, 20:35:41 »
Crocus cartwrightianus 'Marcel '

Goede vorm Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1183 Gepost op: 3 november 2024, 20:36:44 »
Nog een andere vorm van melantherus ....

Ziet er heel goed uit Kris ! ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1184 Gepost op: 3 november 2024, 20:38:19 »
Misschien wel mijn 'all time favorit ' van de herfstkrokussen ....deze vorm van cartwrightianus ....

Dit is inderdaad wel een juweeltje , Kris !  -6(
Ieper , West-Vlaanderen