Auteur Topic: VRV kalender 2024  (gelezen 4012 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: VRV kalender 2024
« Reactie #30 Gepost op: 13 oktober 2024, 22:12:05 »
Niks dan lof valt er hier te lezen over deze bijeenkomst. En volledig terecht! Ik kende Jim enkel van facebook en zijn boek "The eastern alps" dat hier al jaren op de plank ligt (en ik overigens heb laten signeren) . Ik ben maar wat blij dat ik deze bijzondere man heb mogen ontmoeten.

Ik heb zijn boek vele keren verslonden en was een uitstekende leidraad doorheen mijn tochten in de oostelijke alpen. In dat boek brengt Jim een aanstekelijk verhaal over de Dolomieten, de Bergamaskeralpen, de Julische alpen en veel andere leuke uithoeken op een uiterst interessante wijze en met een groot enthousiasme. Ik dacht voordien: als die man kan vertellen zoals hij dat in zijn boek doet, dan moet dat iets betekenen op het podium in Gent. En dat was zo. Zelden zo'n spreker gezien die zijn verhaal zo schitterend kan verkopen. Twee lezingen op een uiterst vlotte manier gebracht die geen moment verveelden. En als mens een echte gentlemen met gevoel voor humor en tezelfdertijd toch bloedernstig. Lovenswaardig wat Jim hier heeft neergezet in Gent. Het klinkt misschien afgezaagd, maar de afwezigen hadden groot ongelijk!

Ergens had ik ook het gevoel dat de opkomst te magertjes was. We hebben in al die jaren heel wat grote sprekers gehad. Wat mij betreft steek mr. Jermyn er met kop en schouders boven uit en staat hij op nr 1 !
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #31 Gepost op: 13 oktober 2024, 22:58:23 »
Ik heb net Jim afgezet in de luchthaven van Charleroi en als alles normaal loopt hangt hij om 18.10 u in de lucht.

Ik sluit mij volledig aan bij de voorgaande commentaren.  ((14 Jim Jermyn haalt bij mij met de vingers in de neus de top 3 van alle sprekers die wij in de voorbije 20 jaar over de vloer kregen. -6( Wat een plantenkennis, wat een enthousiasme, wat een energie, en wat een getalenteerd spreker die zijn boodschap zéér goed weet over te brengen. Dat resulteerde in 2 ronduit schitterende presentaties.  Wat jammer toch dat niet méér mensen er op af kwamen.  Sprekers/kenners van dit hoge niveau krijgen we in Vlaanderen zelden of nooit over de vloer.
Jim vroeg mij ook nog de groeten over te brengen aan iedereen, hij was bijzonder tevreden over de 3 dagen die hij hier heeft doorgebracht bij een groep enthousiastelingen en kenners (zijn woorden) zoals hij ons omschreef. ((1
Blijft één vraag, wat moeten wij doen om nóg meer mensen naar Gent te lokken bij onze bijeenkomsten!  ((--11
Luc, ik weet niet of je van alle leden een e-mail hebt. Zo ja als je dan de tombola en het feit dat Jim ook planten verkocht aan iedereen mailt, want niet iedereen kijkt op het forum! Als je dan ziet hoeveel Galanthofielen er op de sneeuwklokjes dag in Kalmthout zijn was het voor deze mensen toch een gelegenheid om iets bijzonder te kopen.
Een reden voor de afwezigheid van sommige mensen is misschien de Engelse taal.
Meer reclame maken op websites over planten en inkom vragen voor niet leden.
Flyer met een overzicht van de lezingen en data uitdelen op plantenbeurzen met de vermelding gratis voor leden en een inkom voor niet leden.
Luc, hopelijk ben je iets met deze bedenkingen.

Misschien heb je daar wel een punt, Herman. De opkomst was zeker te weinig voor een kaliber als Jim. Wellicht hebben we te weinig promotie gemaakt en ons teveel berust dat een bekende naam als Jim voldoende was voor een grote opkomst. Anderzijds moet je ook weten dat ons publiek een dagje ouder wordt. Sommigen van hen zullen er al eens tegen opzien om de verplaatsing naar Gent te maken. Ik heb het vermoeden dat het in de toekomst niet veel zal verbeteren, integendeel... . Maar ook de tijdsgeest speelt een rol denk ik. We leven in een digitaal tijdperk waardoor interactie tussen de mensen steeds achteruit boert. M.a.w. het verenigingsleven in het algemeen gaat er sterk op achteruit en dat zie je overal.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #32 Gepost op: 14 oktober 2024, 10:12:47 »
Ik ken alleszins al sowieso een 5 a 6  mensen die een geldige reden hadden voor hun afwezigheid . O.a. , serieuze ziekte/gezondheidsproblemen van een naast familielid , moeten werken , een reis die gepland was. Maar  dan nog kon het meer zijn geweest. Het is inderdaad zo dat mensen zich steeds minder makkelijk willen verplaatsen voor dit soort fantastische evenementen. Het is ook een dure gelegenheid geworden in Gent om te parkeren etc.... Maar we mogen niet opgeven en moet blijven proberen om aan de kar te trekken . Tijd zal wel raad brengen.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #33 Gepost op: 14 oktober 2024, 11:46:08 »
Ik ken alleszins al sowieso een 5 a 6  mensen die een geldige reden hadden voor hun afwezigheid . O.a. , serieuze ziekte/gezondheidsproblemen van een naast familielid , moeten werken , een reis die gepland was. Maar  dan nog kon het meer zijn geweest. Het is inderdaad zo dat mensen zich steeds minder makkelijk willen verplaatsen voor dit soort fantastische evenementen. Het is ook een dure gelegenheid geworden in Gent om te parkeren etc.... Maar we mogen niet opgeven en moet blijven proberen om aan de kar te trekken . Tijd zal wel raad brengen.
Kris, wat betreft het parkeergeld. In Sint Pieter is het goedkoper dan daar in’t straat. Verder meer mensen in 1 wagen proberen te krijgen door goede afspraken te maken.
Er moeten nieuwe mensen bijkomen: reclame, inkom voor niet leden ….
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #34 Gepost op: 14 oktober 2024, 16:02:57 »
Oei, ik had niet direct verwacht dat mijn retorische vraag zo'n 'stormpje' zou veroorzaken.
Ik had ook van een aantal mensen vooraf gehoord dat ze verhinderd waren en ik ken er eentje die niet komt als het in het Engels te doen is. A propos, Gerrit Roest voelde zich 's ochtends niet lekker waardoor hij niet is afgekomen met zijn planten voor de verkoop.
Als het aantal bezoekers tegen valt vergelijk ik ook al eens met Nederland.  Met een veelvoud van ons ledenaantal trekken ze daar ook amper even veel (of weinig) bezoekers bij hun bijeenkomsten, dan denk ik graag dat we't nog zo slecht niet doen.

Wat publiciteit betreft, tja... dat is niet altijd zo makkelijk en het zijn ook altijd het (heel) beperkte groepje mensen die het moeten doen... dat geldt trouwens niet alleen voor de publiciteit.
We nemen 2 maal per jaar deel aan de plantenverkoop in Utrecht om de Vlamingen die er komen te vangen.  Flyers liggen ter beschikking, onze VRV banier is ter plekke.
We geven flyers aan mensen uit de vereniging die een open deur dag houden of deelnemen aan een beurs... tenminste als ze dat wensen.
Telkens ik een presentatie gegeven heb bij de VVPV afdelingen heb ik flyers uitgedeeld en ook mondeling de nodige publiciteit gemaakt... als ik me niet vergis doet ook Kris hetzelfde wanneer hij ergens gaat spreken. Die mensen hebben echter totaal andere interesses en zijn meer bezig met de opkweek van Rabarber, trostomaten, borderplanten enz...  Dat is ook een ouder publiek die het niet ziet zitten om nog iets 'nieuws' te beginnen.
We hebben advertenties in de tijdschriften van de NRV, de VVPV en de SRGC.
Alle leden met mail adres krijgen de notificatie van de lezingen die op de website verschijnen automatisch toegestuurd.
Dit zijn allemaal zaken om nieuwe leden te werven.  En ieder jaar brengt dit wel tussen de 5 - 10 nieuwe leden op, helaas verdwijnen er dan ook ongeveer evenveel zodat het aantal leden al een aantal jaar zo goed als stabiel is, wat ik als zeer positief ervaar als ik hoor hoe diep de leden aantallen zijn gezonken bij onze collega verenigingen.
Aparte flyers met onze lezingen op vermeld, zijn er niet, maar weer, wie maakt ze, wie verspreidt ze, wie betaalt ze.  Onze sprekers zijn ook geen jaar vooraf bekend om die zolang vooraf al op een eventuele flyer te vermelden.
Ingangsgeld vragen aan niet-leden zal ook wel geen extra bezoekers opleveren denk ik.  Ooit hebben wij dat gedaan, maar eigenlijk zien wij onze bijeenkomsten ook als een vorm van lokmiddel voor bezoekende niet-leden om daarna lid te worden.
Enfin, we kunnen nog wel een tijdje verder gaan en het is zeker positief om ideeën uit te wisselen hierover.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #35 Gepost op: 14 oktober 2024, 16:10:43 »
Ik kan wel zeggen dat jullie lezingendagen van een bijzonder hoog gehalte zijn.
Er valt jullie dan ook niets te verwijten als de opkomst wat tegen valt.
De reden van de mindere opkomst verwoord Kris goed.
Een ieder heeft z,n eigen reden.
Voor mij is de afstand best ver,maar dat zal mij er niet van weerhouden om naar Gent te komen.
Ik hoop dat ik Ger v/d Beuken ook nog zo ver krijg om een keer mee te gaan.
Verder niets dan lof voor jullie aktiviteiten. ((14

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #36 Gepost op: 14 oktober 2024, 19:41:20 »
Voor mij is de afstand best ver,maar dat zal mij er niet van weerhouden om naar Gent te komen.

Dank je Theo ! We hopen je inderdaad weer vlug een keer te zien ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #37 Gepost op: 15 oktober 2024, 11:40:12 »

Bedankt Theo !  Een steuntje in de rug kunnen we altijd gebruiken en op prijs stellen !! -((1 ((4

Kom inderdaad maar gauw weer eens af... zeker met Ger indien mogelijk.  Waarom niet op 16 november... dan hebben we twee grandioze sprekers...  -2(  Ene LucS en ene LucG -1(
En vooral.....voor onze 20-jarige verjaardag is er taart met bubbels... als dat geen argument is ??

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #38 Gepost op: 15 oktober 2024, 15:26:44 »

Bedankt Theo !  Een steuntje in de rug kunnen we altijd gebruiken en op prijs stellen !! -((1 ((4

Kom inderdaad maar gauw weer eens af... zeker met Ger indien mogelijk.  Waarom niet op 16 november... dan hebben we twee grandioze sprekers...  -2(  Ene LucS en ene LucG -1(
En vooral.....voor onze 20-jarige verjaardag is er taart met bubbels... als dat geen argument is ??
Ik vrees dat wij het nivo van de vorige gevleugelde spreker nooit halen.  Een forfait overwegen ??
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #39 Gepost op: 15 oktober 2024, 17:47:19 »
Geen valse bescheidenheid ...  -2(  anders moeten we alleen taart eten en bubbels drinken...  8)

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #40 Gepost op: 15 oktober 2024, 19:16:11 »

Helaas gaat de 16e niet lukken.Verjaardag van onze kleinzoon.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #41 Gepost op: 16 oktober 2024, 08:56:35 »

Helaas gaat de 16e niet lukken.Verjaardag van onze kleinzoon.
[/quote]

Da's dan wel heel jammer Theo, maar een mens moet nu eenmaal zijn prioriteiten stellen.  :)
Gelukkig kun je ook bij die gelegenheid taart verwachten ! Dat moet je dan alvast niet missen!  ((3

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #42 Gepost op: 18 oktober 2024, 20:04:01 »
helaas was ik er niet bij
maar mijn omgeving is weer wat schoner
we hadden met groep opschoon actie

Bert Stegeman