Oei, ik had niet direct verwacht dat mijn retorische vraag zo'n 'stormpje' zou veroorzaken.
Ik had ook van een aantal mensen vooraf gehoord dat ze verhinderd waren en ik ken er eentje die niet komt als het in het Engels te doen is. A propos, Gerrit Roest voelde zich 's ochtends niet lekker waardoor hij niet is afgekomen met zijn planten voor de verkoop.
Als het aantal bezoekers tegen valt vergelijk ik ook al eens met Nederland. Met een veelvoud van ons ledenaantal trekken ze daar ook amper even veel (of weinig) bezoekers bij hun bijeenkomsten, dan denk ik graag dat we't nog zo slecht niet doen.
Wat publiciteit betreft, tja... dat is niet altijd zo makkelijk en het zijn ook altijd het (heel) beperkte groepje mensen die het moeten doen... dat geldt trouwens niet alleen voor de publiciteit.
We nemen 2 maal per jaar deel aan de plantenverkoop in Utrecht om de Vlamingen die er komen te vangen. Flyers liggen ter beschikking, onze VRV banier is ter plekke.
We geven flyers aan mensen uit de vereniging die een open deur dag houden of deelnemen aan een beurs... tenminste als ze dat wensen.
Telkens ik een presentatie gegeven heb bij de VVPV afdelingen heb ik flyers uitgedeeld en ook mondeling de nodige publiciteit gemaakt... als ik me niet vergis doet ook Kris hetzelfde wanneer hij ergens gaat spreken. Die mensen hebben echter totaal andere interesses en zijn meer bezig met de opkweek van Rabarber, trostomaten, borderplanten enz... Dat is ook een ouder publiek die het niet ziet zitten om nog iets 'nieuws' te beginnen.
We hebben advertenties in de tijdschriften van de NRV, de VVPV en de SRGC.
Alle leden met mail adres krijgen de notificatie van de lezingen die op de website verschijnen automatisch toegestuurd.
Dit zijn allemaal zaken om nieuwe leden te werven. En ieder jaar brengt dit wel tussen de 5 - 10 nieuwe leden op, helaas verdwijnen er dan ook ongeveer evenveel zodat het aantal leden al een aantal jaar zo goed als stabiel is, wat ik als zeer positief ervaar als ik hoor hoe diep de leden aantallen zijn gezonken bij onze collega verenigingen.
Aparte flyers met onze lezingen op vermeld, zijn er niet, maar weer, wie maakt ze, wie verspreidt ze, wie betaalt ze. Onze sprekers zijn ook geen jaar vooraf bekend om die zolang vooraf al op een eventuele flyer te vermelden.
Ingangsgeld vragen aan niet-leden zal ook wel geen extra bezoekers opleveren denk ik. Ooit hebben wij dat gedaan, maar eigenlijk zien wij onze bijeenkomsten ook als een vorm van lokmiddel voor bezoekende niet-leden om daarna lid te worden.
Enfin, we kunnen nog wel een tijdje verder gaan en het is zeker positief om ideeën uit te wisselen hierover.