Auteur Topic: Orchideeen  (gelezen 205006 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeen
« Reactie #150 Gepost op: 16 februari 2013, 21:23:48 »
Ha, hier staat hij sinds juli buiten, een gelijklopend experiment dus...één van de ouders is winterhard, de andere niet...hangt er nu dus van af wat dominant overerft.

Je hebt het knolletje ook van Heinrich Beyrle gekocht, neem ik aan. Volgens zijn website is de kruising tussen A. morio en A. papilionacea "very hardy".
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #151 Gepost op: 16 februari 2013, 21:31:38 »
Ha, hier staat hij sinds juli buiten, een gelijklopend experiment dus...één van de ouders is winterhard, de andere niet...hangt er nu dus van af wat dominant overerft.

Je hebt het knolletje ook van Heinrich Beyrle gekocht, neem ik aan. Volgens zijn website is de kruising tussen A. morio en A. papilionacea "very hardy".

Nee, het komt van 'Epimedium'. Ze heeft er vorig jaar een aantal aangekocht voor de verkoop bij Svante Malmgren.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeen
« Reactie #152 Gepost op: 17 februari 2013, 01:20:38 »
Deze heb ik vorig jaar als test mogen uitplanten in de tuin (tufhoop)...hij lijkt de winter voorlopig te overleven...dus waarschijnlijk is hij winterhard...als hij goede resultaten geeft, is hij dit jaar beschikbaar bij kwekerij 'Epimedium': Orchis morio x papilionaceae. De slakken lijken hem wel te lusten  >:(

Een meer dan interessant experiment, Wim, dat blijkbaar goed zal aflopen. Dus Danniëlle zou er dit voorjaar in de verkoop hebben?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #153 Gepost op: 17 februari 2013, 08:10:36 »
Een meer dan interessant experiment, Wim, dat blijkbaar goed zal aflopen. Dus Danniëlle zou er dit voorjaar in de verkoop hebben?

Normaal gezien zal ze er dit voorjaar in de verkoop hebben, ik heb deze week gezien dat de eerste bloemknopjes zich al begonnen te vormen bij haar planten, ze staan daar in een serre die boven de 0°c gehouden wordt.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeen
« Reactie #154 Gepost op: 17 februari 2013, 10:39:44 »
[Nee, het komt van 'Epimedium'. Ze heeft er vorig jaar een aantal aangekocht voor de verkoop bij Svante Malmgren.

Oh, okee, er zijn dus meer aanbieders van deze kruising. Terwijl Heinrich Beyrle op zijn website vermeldt dat de plant "very hardy" is, is Svante Malmgren wat voorzichtiger: "possibly hardy outdoors in southern parts of England"... ))4 De tijd zal het leren; vooralsnog is het 1-0 voor Duitsland.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #155 Gepost op: 17 februari 2013, 11:02:18 »
[Nee, het komt van 'Epimedium'. Ze heeft er vorig jaar een aantal aangekocht voor de verkoop bij Svante Malmgren.

Oh, okee, er zijn dus meer aanbieders van deze kruising. Terwijl Heinrich Beyrle op zijn website vermeldt dat de plant "very hardy" is, is Svante Malmgren wat voorzichtiger: "possibly hardy outdoors in southern parts of England"... ))4 De tijd zal het leren; vooralsnog is het 1-0 voor Duitsland.


Idd, we'll see! Ik heb er hier nog één op pot, deze heb ik ook boven de 0°C gehouden...dus ik heb een reserve voor als het zou mislukken ;)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeen
« Reactie #156 Gepost op: 17 februari 2013, 14:45:02 »
Ik laat je weten hoe het haar vergaat, Wim!
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #157 Gepost op: 18 februari 2013, 18:59:40 »
Deze heb ik vorig jaar als test mogen uitplanten in de tuin (tufhoop)...hij lijkt de winter voorlopig te overleven...dus waarschijnlijk is hij winterhard...als hij goede resultaten geeft, is hij dit jaar beschikbaar bij kwekerij 'Epimedium': Orchis morio x papilionaceae. De slakken lijken hem wel te lusten  >:(

Heel interessant om weten en volgen Wim ....Hoop dat hij meer de bloemen heeft van papilionaceae.
Eentje die ik hier ook wel eens wil testen .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #158 Gepost op: 18 februari 2013, 19:07:40 »
Deze heb ik vorig jaar als test mogen uitplanten in de tuin (tufhoop)...hij lijkt de winter voorlopig te overleven...dus waarschijnlijk is hij winterhard...als hij goede resultaten geeft, is hij dit jaar beschikbaar bij kwekerij 'Epimedium': Orchis morio x papilionaceae. De slakken lijken hem wel te lusten  >:(

Heel interessant om weten en volgen Wim ....Hoop dat hij meer de bloemen heeft van papilionaceae.
Eentje die ik hier ook wel eens wil testen .....

Hij is in elk geval veel groter van bloem dan O. morio. Ik mail je een foto; niet mijn foto, dus ik kan deze hier niet plaatsen!

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeen
« Reactie #159 Gepost op: 20 maart 2013, 22:11:33 »
Coelogyne cristata toont zijn eerste bloemen.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeen
« Reactie #160 Gepost op: 21 maart 2013, 21:33:03 »
Coelogyne cristata toont zijn eerste bloemen.

Een aparte schoonheid, Johan, nooit van gehoord.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeen
« Reactie #161 Gepost op: 23 maart 2013, 21:20:03 »
Coelogyne cristata toont zijn eerste bloemen.

Een aparte schoonheid, Johan, nooit van gehoord.

 ((4

Moet wel vorstvrij overwinteren.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeen
« Reactie #162 Gepost op: 24 maart 2013, 21:05:43 »
Ook Restrepia antennifera fleurt de dag op.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Nova de Jong

  • Junior
  • **
  • Berichten: 137
  • Geslacht: Vrouw
Re: Orchideeen
« Reactie #163 Gepost op: 2 april 2013, 04:23:59 »
Coelogyne cristata toont zijn eerste bloemen.

Een aparte schoonheid, Johan, nooit van gehoord.

 ((4

Moet wel vorstvrij overwinteren.

Toch is het de enige Coelogyne soort die bestand is tegen 1 à 2 graden vorst en een sneeuwbui overleeft.
Ik heb deze dan ook altijd tot heel laat in de herfst buiten staan ;D
« Laatst bewerkt op: 2 april 2013, 04:28:07 door Khadija de Jong »
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Nova de Jong

  • Junior
  • **
  • Berichten: 137
  • Geslacht: Vrouw
Re: Orchideeen
« Reactie #164 Gepost op: 2 april 2013, 04:33:19 »
Eulohia guineensis komt in tropisch Afrika en het Arabisch schiereiland voor. Om tot bloei te komen moet deze net als Pleione's enkele maanden kurkdroog staan, maar dan wel bij een gematigd temperatuur.
« Laatst bewerkt op: 2 april 2013, 04:39:53 door Khadija de Jong »
orchids are like accessories, a woman can never have enough...