Auteur Topic: Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!  (gelezen 5001 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Gepost op: 16 augustus 2012, 18:48:37 »
Dit is nieuwe informatie voor mij, waarvan ik op de hoogte werd gebracht door Luc Scheldeman. Zie volgende link:

http://www.kevockgarden.co.uk/dodecatheon_new_names.htm

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2012, 19:08:33 »
Gewoon doen wat ze denken dat de Amerikanen doen. Niet doen dus. Dodecatheon blijft Dodecatheon voor mij. Zo blijft Anemonella Anemonella.
Het geslacht Primula is al zo groot, niet nog groter maken lijkt mij. Of ben ik nu super-conservatief?

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2012, 21:06:54 »
Of ben ik nu super-conservatief?
Ik vrees voor jouw (een beetje) van wel Gerrit, al zal het wel even duren vooraleer de naam Dodecatheon, geheel uitgebannen zal zijn. Duidelijker wordt het er niet mee vrees ik --((1 _010.

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2012, 21:47:58 »
Dodecatheon blijft Dodecatheon voor mij. Zo blijft Anemonella Anemonella.
Het geslacht Primula is al zo groot, niet nog groter maken lijkt mij.

da ben ik met je eens :)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2012, 11:55:41 »
Dodecatheon blijft Dodecatheon voor mij. Zo blijft Anemonella Anemonella.
Het geslacht Primula is al zo groot, niet nog groter maken lijkt mij.

da ben ik met je eens :)

Ik ook trouwens !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2012, 13:38:28 »
Ha medestanders en niet de minste. Hoe gaat deze club heten? De Dode-club?  -8(

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4855
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2012, 20:57:43 »
Ha medestanders en niet de minste. Hoe gaat deze club heten? De Dode-club?  -8(
We brengen jullie onder in de conservatieve vleugel van de VRV.

Maar als we vooruit willen moeten we ons progressief opstellen. Onderbouwde en te verantwoorden naamsveranderingen zijn dan logisch en aanvaardbaar.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2012, 21:32:47 »
Ha medestanders en niet de minste. Hoe gaat deze club heten? De Dode-club?  -8(
We brengen jullie onder in de conservatieve vleugel van de VRV.

Maar als we vooruit willen moeten we ons progressief opstellen. Onderbouwde en te verantwoorden naamsveranderingen zijn dan logisch en aanvaardbaar.

Met deze stelling ben ik het dan weer eens.
Er huist al meer dan genoeg foutieve naamgeving in deze liefhebberij. Niet nodig dus om er bewust aan mee te helpen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2012, 08:47:54 »
Ha medestanders en niet de minste. Hoe gaat deze club heten? De Dode-club?  -8(

Toch wel een beetje een lugubere naam Gerrit... kunnen we niets anders bedenken ??  )--1 -2(

Ha medestanders en niet de minste. Hoe gaat deze club heten? De Dode-club?  -8(
We brengen jullie onder in de conservatieve vleugel van de VRV.

Maar als we vooruit willen moeten we ons progressief opstellen. Onderbouwde en te verantwoorden naamsveranderingen zijn dan logisch en aanvaardbaar.

Met deze stelling ben ik het dan weer eens.
Er huist al meer dan genoeg foutieve naamgeving in deze liefhebberij. Niet nodig dus om er bewust aan mee te helpen.

Progressief, conservatief, foutieve naamgeving...  what's in a name.
Ik ben niet van plan moedwillig verkeerde namen te gaan verspreiden - ik geef alleen uitdrukking aan mijn afkeer voor het voortdurend veranderen van naam in de botanische wereld, wat alleen tot verwarring leidt.  Dodecatheon nu onderbrengen bij de Primula - al is het dan volgens DNA studies verantwoord - laat een heel herkenbare plantensoort nu enkel verdwijnen in de reusachtige familie die Primula al is.
Overigens, deze "naamsverandering" dateert al van 2007 - dus echt nieuw is ie niet - maar eer hij zal ingeburgerd raken (als hij dat ooit wordt) zijn we beslist een paar generaties verder... en dat zal echt niet aan de "conservatieven" alleen te wijten zijn...  ;D
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2012, 08:58:56 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2012, 10:12:03 »
Conservatisme is het idee, dat wat er nu bestaat goed is, goed functioneert en dat er geen verandering nodig is. 'Behoud het goede en verander daar waar het nodig is'
Wij kennen allen de markante groeiwijze van Dodecatheon, met de naar achter gevouwen petalen, als een in het water duikende meeuw. Elkeen, die voor het eerst Dodecatheon ziet, vergeet dat niet meer. Als er dus iets goed functioneert, is het wel de naam van dit geslacht. Dus waarom veranderen? Wel omdat er overeenkomsten zijn in de DNA-ketens, heb ik begrepen. Nu, dat is prettig om te weten, en houden we de naam als synoniem voor Primula aan. Zo had het toch ook gekund. (vrgl Vitalinea, Douglasia,Androsace, 3 namen die naast elkaar voorkomen)

Er zijn zoveel nadelen aan een naamsverandering. Denk eens aan alle internetzoekmachines, die hem niet meer kunnen vinden. En dat potsierlijke gedoe, omdat de species-naam al bestaat. D.ellisiae kan niet Primula ellisiae worden en moet er een nieuwe naam worden verzonnen.
Ik moet degene nog zien die Primula meadia schrijft. Niemand die weet waar hij het over heeft.

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2012, 10:14:07 »
Dit is net hetzelfde als met Douglasia. Hiervan is ook via DNA onderzoek uitgemaakt dat dit Androsaces zijn. De Amerikanen gaan dit nooit aanvaarden. En dan mag daar iemand vanop de kerktoren van Torhout zo hard roepen als hij wilt  8).
Misschien als Wim heel, heel oud is dat hij dit nog gaat meemaken.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2012, 11:04:54 »
Ik was alleen maar de boodschapper..... :D Ik denk dat het ooit (zoals Jef zegt, als ik het geluk heb heeeeeel oud te worden, zal ik het misschien wel meemaken!) wel aanvaard zal worden.....als we morgen te horen zouden krijgen dat we ergens een kind hebben waar we geen weet van hadden en dat het bewezen is door DNA onderzoek  ::) ;D 8)...dan zullen we eerst ook wel wat tegenstribbelen maar zo'n wetenschappelijke bewijzen kan je op geen enkele manier blijven negeren!
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2012, 11:10:57 door Wim Boens »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2012, 11:52:32 »
De Dode-club

Toch wel een beetje een lugubere naam Gerrit... kunnen we niets anders bedenken ??  

De Dodo-club dan misschien, naar de uitgestorven en legendarische vogel, die misschien in de toekomst weer tot leven kan worden geroepen, door technieken als Gen-en DNA, als teminste de conservatieven het niet voor het zeggen krijgen.  ;D

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2012, 12:08:15 »
als we morgen te horen zouden krijgen dat we ergens een kind hebben waar we geen weet van hadden en dat het bewezen is door DNA onderzoek  ::) ;D 8)...dan zullen we eerst ook wel wat tegenstribbelen maar zo'n wetenschappelijke bewijzen kan je op geen enkele manier blijven negeren!

Als dat kind dan 30 of 50 jaar oud is, in de hele wereld bekend onder zijn tot dan aangenomen naam, moét dan zijn naam gewijzigd worden zodat het dreigt zijn identiteit te verliezen Wim ?  --19

Het gaat er mij niet om de waarden van het DNA onderzoek te ontkennen, dat doe ik helemaal niet.  Maar tenslotte behoorde Dodecatheon al tot de familie van de Primulaceae, op die manier werd sowieso al de relatie aangetoond - maar om dan de hele zwik in die reusachtige ketel die de Primula's nu al zijn te gaan gooien... neen, voor mij hoeft dat niet.  Ten slotte is naamgeving een hulpmiddel om planten te identificeren en dit maakt het alleen maar moeilijker.   -4(
(voor hetzelfde geld maken ze dit dan trouwens binnen een aantal jaren opnieuw ongedaan...  )-12

Maar goed, dit is een discussie waarbij we uiteindelijk bij "lumpers" en "splitters" terecht komen ... niet die van conservatieven en progressieven...  ;D ;)


Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dodecatheon niet langer geldig als geslachtnaam!
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2012, 12:46:40 »
De Dode-club

Toch wel een beetje een lugubere naam Gerrit... kunnen we niets anders bedenken ??  

De Dodo-club dan misschien, naar de uitgestorven en legendarische vogel, die misschien in de toekomst weer tot leven kan worden geroepen, door technieken als Gen-en DNA, als teminste de conservatieven het niet voor het zeggen krijgen.  ;D

 --3 --3  Schitterend voorstel Gerrit !  Kan ik inkomen !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen