Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302683 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #855 Gepost op: 17 maart 2017, 19:20:00 »
Die romulea's vind ik altijd wel een beetje ondergewaardeerd.  Ze krijgen niet veel aandacht en da's jammer.

Vind ik ook wel Luc , nochtans zijn het heel aardige bolgewasjes en niet zo moeilijk ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #856 Gepost op: 30 augustus 2017, 18:03:46 »
Even tijd voor een update .....
Het is ondertussen 5 jaar geleden dat ik hier begonnen ben met een bollenbed voor bijzondere bolgewasjes .
Dit jaar was het hoog tijd voor een grondige evaluatie ! Gedurende deze jaren heb ik heel veel geleerd .
Voor het algemeen was ik wel vrij tevreden over de resultaten , toch zijn er uiteraard problemen en stelde ik me vragen bij bepaalde situaties . Ik heb alvast één grote fout gemaakt en daaruit de nodige conclusies getrokken . De voorbijgaande jaren hield ik telkens alle bollen kurkdroog gedurende 6 volle maanden . Dit door de bedjes volledig af te dekken vanaf begin mei ( wanneer alle loof was afgestorven ) tot eind oktober . Dit blijkt geen goede zaak te zijn voor vele bollen , vooral crocussen , die een droge zomerrust nodig hebben . Daardoor heb ik wel enkele bollen verloren !Vele bollen uit Turkije , Griekenland en andere droge streken kunnen dit niet erg appreciëren . Uit testen blijkt dat de meeste bollen gedurende de zomer toch dat ietsje vocht nodig hebben . In de natuur heb je toch ook minstens enkele onweersbuien gedurende de zomer zodat de bollen terug eens wat vocht proeven .
Dus vanaf dit jaar doe ik het anders en probeer ik de natuurlijke omstandigheden na te bootsen . Ik dek uiteraard terug mijn bollenbed af maar ik laat het toch enkele keren(2 keer) wat beregenen gedurende de zomer . Ook neem ik mijn dakje vroeger af , vanaf 15 augustus . Mocht het te nat worden voor de tijd van het jaar kan ik altijd terug eventjes mijn dakje plaatsen .

Verder heb ik ook mijn mengsel aangepast ! Ik had geen goede ervaringen met toevoeging van mijn gewone tuingrond
(zware klei)aan mijn mengsel voor deze omstandigheden . Tulpjes en andere bollen deden het wel maar crocussen
(waar ik er het meest van heb ) hebben toch liever een mengeling met grof zand - turf mengsel .
Zo heb ik deze zomer alle crocussen herplant in mijn nieuw mengsel . Deze is nu ook meer doorlatend dan vroeger .

Met deze belangrijke wijzigingen hoop ik in de toekomst een duurzame methode te vinden bij het kweken ( in stand
houden )  van vele aparte bolgewasjes . Ik hou jullie alvast op de hoogte !
Ieper , West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: In het bollenbed
« Reactie #857 Gepost op: 30 augustus 2017, 19:10:10 »
Goed om te weten Danny, altijd weer fijn om van een doorgewinterd forumlid te leren! ((14
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #858 Gepost op: 31 augustus 2017, 18:45:23 »
Even tijd voor een update .....
Het is ondertussen 5 jaar geleden dat ik hier begonnen ben met een bollenbed voor bijzondere bolgewasjes .
Dit jaar was het hoog tijd voor een grondige evaluatie ! Gedurende deze jaren heb ik heel veel geleerd .
Voor het algemeen was ik wel vrij tevreden over de resultaten , toch zijn er uiteraard problemen en stelde ik me vragen bij bepaalde situaties . Ik heb alvast één grote fout gemaakt en daaruit de nodige conclusies getrokken . De voorbijgaande jaren hield ik telkens alle bollen kurkdroog gedurende 6 volle maanden . Dit door de bedjes volledig af te dekken vanaf begin mei ( wanneer alle loof was afgestorven ) tot eind oktober . Dit blijkt geen goede zaak te zijn voor vele bollen , vooral crocussen , die een droge zomerrust nodig hebben . Daardoor heb ik wel enkele bollen verloren !Vele bollen uit Turkije , Griekenland en andere droge streken kunnen dit niet erg appreciëren . Uit testen blijkt dat de meeste bollen gedurende de zomer toch dat ietsje vocht nodig hebben . In de natuur heb je toch ook minstens enkele onweersbuien gedurende de zomer zodat de bollen terug eens wat vocht proeven .
Dus vanaf dit jaar doe ik het anders en probeer ik de natuurlijke omstandigheden na te bootsen . Ik dek uiteraard terug mijn bollenbed af maar ik laat het toch enkele keren(2 keer) wat beregenen gedurende de zomer . Ook neem ik mijn dakje vroeger af , vanaf 15 augustus . Mocht het te nat worden voor de tijd van het jaar kan ik altijd terug eventjes mijn dakje plaatsen .

Verder heb ik ook mijn mengsel aangepast ! Ik had geen goede ervaringen met toevoeging van mijn gewone tuingrond
(zware klei)aan mijn mengsel voor deze omstandigheden . Tulpjes en andere bollen deden het wel maar crocussen
(waar ik er het meest van heb ) hebben toch liever een mengeling met grof zand - turf mengsel .
Zo heb ik deze zomer alle crocussen herplant in mijn nieuw mengsel . Deze is nu ook meer doorlatend dan vroeger .

Met deze belangrijke wijzigingen hoop ik in de toekomst een duurzame methode te vinden bij het kweken ( in stand
houden )  van vele aparte bolgewasjes . Ik hou jullie alvast op de hoogte !

Ik denk dat je in de eerste paragraaf wel een punt scoort Danny - té lang té droog is wellicht van het goede te veel denk ik zo.  In hun habitat moeten ze inderdaad ook wel eens een onweersbui "vangen".  Meestal groeien ze ook nogal wat dieper dan wij in onze tuinen gewoon zijn denk ik zo - dieper is het toch altijd iets vochtiger en ook wat "frisser", zelfs in de warmste periodes.  Dat is hier nu eenmaal niet allemaal perfect na te bootsen.  Dus moeten we op zoek naar alternatieve omstandigheden die ze dan toch verdragen.  In die optiek ben je met je experimenten wellicht op de goede weg.  Ik ben wel heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.  Bedankt om hier je ervaringen (goed en slecht) te delen.  We kunnen er met z'n allen alleen beter van worden.  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #859 Gepost op: 5 september 2017, 21:08:53 »
Even tijd voor een update .....
Het is ondertussen 5 jaar geleden dat ik hier begonnen ben met een bollenbed voor bijzondere bolgewasjes .
Dit jaar was het hoog tijd voor een grondige evaluatie ! Gedurende deze jaren heb ik heel veel geleerd .
Voor het algemeen was ik wel vrij tevreden over de resultaten , toch zijn er uiteraard problemen en stelde ik me vragen bij bepaalde situaties . Ik heb alvast één grote fout gemaakt en daaruit de nodige conclusies getrokken . De voorbijgaande jaren hield ik telkens alle bollen kurkdroog gedurende 6 volle maanden . Dit door de bedjes volledig af te dekken vanaf begin mei ( wanneer alle loof was afgestorven ) tot eind oktober . Dit blijkt geen goede zaak te zijn voor vele bollen , vooral crocussen , die een droge zomerrust nodig hebben . Daardoor heb ik wel enkele bollen verloren !Vele bollen uit Turkije , Griekenland en andere droge streken kunnen dit niet erg appreciëren . Uit testen blijkt dat de meeste bollen gedurende de zomer toch dat ietsje vocht nodig hebben . In de natuur heb je toch ook minstens enkele onweersbuien gedurende de zomer zodat de bollen terug eens wat vocht proeven .
Dus vanaf dit jaar doe ik het anders en probeer ik de natuurlijke omstandigheden na te bootsen . Ik dek uiteraard terug mijn bollenbed af maar ik laat het toch enkele keren(2 keer) wat beregenen gedurende de zomer . Ook neem ik mijn dakje vroeger af , vanaf 15 augustus . Mocht het te nat worden voor de tijd van het jaar kan ik altijd terug eventjes mijn dakje plaatsen .

Verder heb ik ook mijn mengsel aangepast ! Ik had geen goede ervaringen met toevoeging van mijn gewone tuingrond
(zware klei)aan mijn mengsel voor deze omstandigheden . Tulpjes en andere bollen deden het wel maar crocussen
(waar ik er het meest van heb ) hebben toch liever een mengeling met grof zand - turf mengsel .
Zo heb ik deze zomer alle crocussen herplant in mijn nieuw mengsel . Deze is nu ook meer doorlatend dan vroeger .

Met deze belangrijke wijzigingen hoop ik in de toekomst een duurzame methode te vinden bij het kweken ( in stand
houden )  van vele aparte bolgewasjes . Ik hou jullie alvast op de hoogte !

We moeten van alles blijven uitproberen, hé Danny en proberen te leren uit onze fouten. De ervaringen delen op het forum is voor iedereen een goede zaak.

Inderdaad, een droge zomerrust betekent niet noodzakelijk kurkdroog en superheet. Onlangs hadden we er tijdens een autorit nog een discussie over. Die bollen zitten meestal vrij diep in de grond onder gesteente of iets dergelijks, waardoor de bodem toch wel redelijk koel blijft. En af en toe een onweersbui hebben ze op hun natuurlijke standplaats ook wel eens te verduren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #860 Gepost op: 6 september 2017, 19:31:07 »

We moeten van alles blijven uitproberen, hé Danny en proberen te leren uit onze fouten. De ervaringen delen op het forum is voor iedereen een goede zaak.

Inderdaad, een droge zomerrust betekent niet noodzakelijk kurkdroog en superheet. Onlangs hadden we er tijdens een autorit nog een discussie over. Die bollen zitten meestal vrij diep in de grond onder gesteente of iets dergelijks, waardoor de bodem toch wel redelijk koel blijft. En af en toe een onweersbui hebben ze op hun natuurlijke standplaats ook wel eens te verduren.

Jazeker Frankie ,
We moeten inderdaad ervaringen delen en daarvoor is dit forum perfect ! We leren altijd bij en met ervaringen te delen raken we nog een stuk verder ! Ik hou jullie op de hoogte hoe alles hier verder verloopt ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #861 Gepost op: 24 september 2017, 22:37:38 »
Hier in het bollenbed komt stilletjes alles weer op gang .......
 Deze krokussen mogen het nieuwe seizoen op gang schieten .......
Crocus boryi
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #862 Gepost op: 24 september 2017, 22:38:58 »
Crocus mathewii
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #863 Gepost op: 24 september 2017, 23:47:08 »
De belevenissen in het bollenbed worden weer hervat. Mooi zo, altijd iets om naar uit te kijken!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #864 Gepost op: 25 september 2017, 08:32:47 »
Crocus mathewii

We kijken weer uit naar de evoluties in het bollenbed, Danny - deze mathewii is en blijft alvast een favoriet !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #865 Gepost op: 25 september 2017, 21:16:56 »
Bedankt Frankie en Luc ....

Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe het hier zal verlopen de komende maanden ......
C.mathewii vind ik ook wel één van de herfst toppers .....
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: In het bollenbed
« Reactie #866 Gepost op: 25 september 2017, 23:11:26 »
Danny,   is het niet moeilijk om op het juiste moment  thuis te zijn, nu de dagen beginnen te korten, om ze te fotograferen als ze hun bloemen openen?

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #867 Gepost op: 26 september 2017, 09:27:53 »
Danny,   is het niet moeilijk om op het juiste moment  thuis te zijn, nu de dagen beginnen te korten, om ze te fotograferen als ze hun bloemen openen?

Dat valt nog mee , Lily-Anne . Ik werk in ploeg , als ik de vroegen of nacht heb , ben ik op het goeie moment thuis .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #868 Gepost op: 15 oktober 2017, 11:31:37 »
enkele vormen van Crocus cartwrightianus

Crocus laevigatus is er dit jaar vroeg bij

Een heel kleintje , Colchicum pusillum uit Kreta . Een nieuwkomer waar ik heel blij mee ben .....



Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #869 Gepost op: 15 oktober 2017, 21:53:13 »
enkele vormen van Crocus cartwrightianus

Crocus laevigatus is er dit jaar vroeg bij

Een heel kleintje , Colchicum pusillum uit Kreta . Een nieuwkomer waar ik heel blij mee ben .....

Aardige vorm van C. laevigatus, Danny, deze laat je dus ook zitten in het bollenbed?
Lichtervelde, West-Vlaanderen