Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 303032 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In het bollenbed
« Reactie #45 Gepost op: 16 januari 2013, 17:07:06 »
Wat een "lenteprik" die je ons hier levert, Danny !  -6(
Een fantastisch zicht onder de huidige omstandigheden !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:In het bollenbed
« Reactie #46 Gepost op: 16 januari 2013, 17:42:49 »
Fantastische foto's Danny. Dat is de echte spirit voor een planten/bollen liefhebber.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:In het bollenbed
« Reactie #47 Gepost op: 16 januari 2013, 20:37:30 »
Voor alle zekerheid zijn de stolpen in gebruik genomen en is het bollenbed volledig afgedekt met vliesdoek .
In een van de stolpen was het lekker warm en de bloeiende krokussen kwamen mooi open (foto 2)
Heb eventjes de stolp verwijderd om enkele foto's te nemen , zo heb ik toch crocus atticus 'Bowles White' open
kunnen fotograferen . ;) (foto 3,4)  Alhoewel het lentegevoel helemaal weg is , was het toch eventjes genieten
van dit moment !  ;D  Hopelijk overleven alle bollen deze ernstige winterprik !!! Tot de volgende update .........
Groetjes

Heel mooi en tegelijk erg sfeervol Danny . De Luc zijn stolpen lijken steeds meer navolging te krijgen .... ;D
Het heeft wat weg van een exquise restaurant waar men van onder de stolp de beste en meest exclusieve gerechtjes tovert ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In het bollenbed
« Reactie #48 Gepost op: 16 januari 2013, 21:05:13 »
Bloeiende krokussen hartje winter, dat kan alleen maar aan de Vlaamse rivièra. Die stolpen zijn inderdaad nog zo geen slecht idee, Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:In het bollenbed
« Reactie #49 Gepost op: 16 januari 2013, 21:06:53 »
Het is net de 'Doos (vat) van Pandorra'. Die mocht niet worden geopend, want dan zou alle rampspoed die er onder verborgen was over de wereld verspreid worden. En we weten wat er is gebeurd.
Na het wegnemen van deze doos ontwaren we echter lieflijke voorjaarsbloempjes.

Dat het werkt, blijkt. Ook mijn reticulata Irissen staan onder een dubbelwandige wijnkoeler en trotseren de nachtelijke vrieskou (-12,5 afgelopen nacht) Zie Foto van de dag.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:In het bollenbed
« Reactie #50 Gepost op: 16 januari 2013, 21:19:42 »
Ik vraag me alleen af of die schitterende stolpen niet te veel condens geven ?
Misschien is er in het verleden al wel eens geantwoord op deze vraag op ons forum ...maar dan ben ik het vergeten ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #51 Gepost op: 16 januari 2013, 21:33:34 »
Bedankt voor de leuke reactie's ! Voor mij was dit ook een aangename verrassing vandaag . Met deze barre
tijden komen de stolpen wel goed van pas , heel dankbaar deze te hebben ! Op deze manier is plots veel meer
mogelijk en tover je inderdaad wat lentebeelden .
Vorige winter had ik Luc G. daarmee aan het werk gezien en vond dit wel een uitstekend idee ! Zo zie je maar
dat dit forum bijzonder leerzaam is !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #52 Gepost op: 16 januari 2013, 21:43:57 »
Ik vraag me alleen af of die schitterende stolpen niet te veel condens geven ?
Misschien is er in het verleden al wel eens geantwoord op deze vraag op ons forum ...maar dan ben ik het vergeten ...

Een terechte opmerking , Kris ! Ik vraag me dat ook wel af ? Zoals je op de foto's ziet is er inderdaad wel condens . Er is wel een opening bovenaan die continu open blijft . Misschien is het wel beter om in de namiddag
de stolpen enkele uren af te nemen . Toch hoop ik op wat zachter weer en die stolpen zo rap mogelijk terug op
te bergen !
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In het bollenbed
« Reactie #53 Gepost op: 17 januari 2013, 08:50:03 »
Ik ben niet direkt bang voor condens onder de stolpen boven dit soort planten (tulpen/crocussen), dat zou natuurlijk een ander probleem zijn bij gebruik boven kussenplanten.  In dat geval stop ik een paar blokjes hout of stenen onder de rand, zodat er luchtcirculatie mogelijk blijft - werkt perfect !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #54 Gepost op: 27 januari 2013, 20:06:08 »
Nu deze stevige winterprik voorbij is kunnen de bollen terug verder in bloei komen . Het is nog wat afwachten
maar met dank aan de sneeuw zal de schade wel meevallen . De sneeuw is hier zo goed als verdwenen , vliesdoek en stolpen mogen terug opgeborgen worden .
Enkele krokussen staan op springen en met het zachte weer in het vooruitzicht ...............
Vandaag stond Crocus biflorus subsp. nubigena in bloei ! Hopelijk kan ik deze week ook de binnenkant bewonderen en fotograferen ! Zie foto 1,2,3

Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In het bollenbed
« Reactie #55 Gepost op: 27 januari 2013, 21:02:07 »
Nu deze stevige winterprik voorbij is kunnen de bollen terug verder in bloei komen . Het is nog wat afwachten
maar met dank aan de sneeuw zal de schade wel meevallen . De sneeuw is hier zo goed als verdwenen , vliesdoek en stolpen mogen terug opgeborgen worden .
Enkele krokussen staan op springen en met het zachte weer in het vooruitzicht ...............
Vandaag stond Crocus biflorus subsp. nubigena in bloei ! Hopelijk kan ik deze week ook de binnenkant bewonderen en fotograferen ! Zie foto 1,2,3



Een hele mooie is dat, Danny, zowel van buiten als van binnen. Hier staat hij zo ver nog niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In het bollenbed
« Reactie #56 Gepost op: 28 januari 2013, 16:56:52 »
C. nubigena is ook één van mijn favorieten Danny - maar de regelmatige lezer van dit forum heeft al wel gemerkt dat ik een zwak heb voor de Crocussen met zwarte meeldraden...  ;D
Enige nadeel er van is dat de bloemen in realiteit vrij klein zijn, wat je na het bekijken op foto niet zou verwachten.  Maar kom, een mens kan niet alles hebben hé !  ::)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #57 Gepost op: 28 januari 2013, 17:41:37 »
C. nubigena is ook één van mijn favorieten Danny - maar de regelmatige lezer van dit forum heeft al wel gemerkt dat ik een zwak heb voor de Crocussen met zwarte meeldraden...  ;D
Enige nadeel er van is dat de bloemen in realiteit vrij klein zijn, wat je na het bekijken op foto niet zou verwachten.  Maar kom, een mens kan niet alles hebben hé !  ::)

De bloemen zijn inderdaad klein maar ik vind dat zeker geen nadeel . Voor mij toch wel een van de mooiste
krokussen , zowel de buitenkant als de binnenkant ! Die zwarte meeldraden staan inderdaad mooi in combinatie met het oranje hartje en de zachte bloemblaadjes .  8)
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2013, 18:13:21 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #58 Gepost op: 28 januari 2013, 17:54:40 »
Deze middag was het nog zonnig hier en kon ik even genieten van Crocus biflorus subsp. nubigena , die zich van zijn mooiste kant liet zien !  ;D ( zie foto 1,2,3 )
Ook crocus fleischeri kwam in bloei maar nog niet volledig open ( zie foto 4)
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:In het bollenbed
« Reactie #59 Gepost op: 28 januari 2013, 19:21:10 »
Deze middag was het nog zonnig hier en kon ik even genieten van Crocus biflorus subsp. nubigena , die zich van zijn mooiste kant liet zien !  ;D ( zie foto 1,2,3 )
Ook crocus fleischeri kwam in bloei maar nog niet volledig open ( zie foto 4)

Kijk eens aan , prachtig resultaat Danny ! :o Je bollenbed lijkt wel zijn beloftes te gaan inlossen....Ik zit al te peinzen ....als ik nu eens ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "