Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302765 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #210 Gepost op: 2 november 2013, 23:21:14 »
Tja, die microben zijn hele gevaarlijke dieren !

Valt best mee Jan , toch krijg je er elk jaar meer last van ......... --11
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #211 Gepost op: 14 november 2013, 21:11:15 »
Het is alsof de bollen een kalender bij zich hebben , of ze nu kurkdroog staan komen ze toch al op gang ! Crocus alatavicus kwam al piepen 2 weken geleden toen ik het dakje verwijderde . Met het regenweer van de laatste weken komt net als vorig jaar alles heel vlug op gang . De eerste krokussen die vorig jaar rond de jaarwisseling bloeiden tonen al hun neuzen . Dit zijn o.a Crocus korolkowii 'Baisun Tau Dwarf' en Crocus atticus 'Bowles White' . Ook enkele nieuwe aanwinsten tonen al hun neuzen , Crocus alatavicus , Crocus sieberi ssp. atticus 'Spartacus', Crocus imperati subsp. imperati 'De jager' , Crocus tauricus . Verder ook al wat groen te zien van enkele Narcissen en van Romulea bulbocodium . Zie enkele foto's
Op foto 1 zie je Crocus alatavicus , deze staat het verst , op foto 2 zie je Narcissus 'Julia Jane' , foto 3 : Crocus biflorus subsp.tauri .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #212 Gepost op: 14 november 2013, 21:16:05 »
Dat ziet er alvast veelbelovend uit, Danny. Het geeft de burger weer wat moed tijdens deze sombere, deprimerende periode waarin we nu zitten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #213 Gepost op: 14 november 2013, 21:18:02 »
Ja het begint al te jeuken als ik dat zie Danny !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #214 Gepost op: 14 november 2013, 21:37:09 »
Dat ziet er alvast veelbelovend uit, Danny. Het geeft de burger weer wat moed tijdens deze sombere, deprimerende periode waarin we nu zitten.

Al een 4 tal  krokussen ( 2 de jaars ) tonen nu al hun neuzen , is geen slecht teken maar ik ben wel benieuwd hoe de bloei zal verlopen ? Dit bollenbed geeft inderdaad wel moed in deze sombere dagen ....... elke dag ga ik op mijn knieën met mijn vergrootglas ......  ;) als het eens niet regent !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #215 Gepost op: 14 november 2013, 21:41:26 »
Ja het begint al te jeuken als ik dat zie Danny !

Sorry Kris dat ik je al dat jeuk bezorg   -2( 
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #216 Gepost op: 14 november 2013, 22:36:41 »
elke dag ga ik op mijn knieën met mijn vergrootglas ......  ;) als het eens niet regent !

  -5(  Ik zou toch opletten, Danny... de buren gaan zich vragen stellen...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #217 Gepost op: 15 november 2013, 21:11:35 »
elke dag ga ik op mijn knieën met mijn vergrootglas ......  ;) als het eens niet regent !

  -5(  Ik zou toch opletten, Danny... de buren gaan zich vragen stellen...  ;D

 ))4 , ze weten wel dat ik soms raar doe in de tuin , Luc ....... --3

Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #218 Gepost op: 16 november 2013, 09:35:29 »
Alle gekheid op een stokje, Danny !
Dat "bollenbed" zorgt in elk geval blijkbaar voor héél vroege ontwikkeling bij de Crocussen.  Hier is er nog nergens ook maar één groeipunt te zien bij de voorjaarsbloeiers, zowel in pot als in de volle grond...  ((15
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #219 Gepost op: 16 november 2013, 21:28:05 »
Alle gekheid op een stokje, Danny !
Dat "bollenbed" zorgt in elk geval blijkbaar voor héél vroege ontwikkeling bij de Crocussen.  Hier is er nog nergens ook maar één groeipunt te zien bij de voorjaarsbloeiers, zowel in pot als in de volle grond...  ((15

 -5( , hier toch al bij een 10-tal soortjes iets te zien Luc ! Maar ik plant ze ook niet zo diep , dat kan ook de reden zijn ? In de volle grond komt ook C. ancyrensis 'Golden Bunch' al boven , dit is jaarlijks een van mijn eerste krokussen . Ik denk ook wel dat deze elk jaar half november al te zien zijn . Waarschijnlijk zijn nog meer vroege soortjes al te zien , zo heb ik ook al enkele Irisjes ( reticulata ) opgemerkt in de volle grond .......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #220 Gepost op: 24 november 2013, 21:22:30 »
Alle gekheid op een stokje, Danny !
Dat "bollenbed" zorgt in elk geval blijkbaar voor héél vroege ontwikkeling bij de Crocussen.  Hier is er nog nergens ook maar één groeipunt te zien bij de voorjaarsbloeiers, zowel in pot als in de volle grond...  ((15

 -5( , hier toch al bij een 10-tal soortjes iets te zien Luc ! Maar ik plant ze ook niet zo diep , dat kan ook de reden zijn ? In de volle grond komt ook C. ancyrensis 'Golden Bunch' al boven , dit is jaarlijks een van mijn eerste krokussen . Ik denk ook wel dat deze elk jaar half november al te zien zijn . Waarschijnlijk zijn nog meer vroege soortjes al te zien , zo heb ik ook al enkele Irisjes ( reticulata ) opgemerkt in de volle grond .......

Vandaag nog eens in de tuin rondgelopen en ook hier zie ik nu meerdere bolgewassen de kop opsteken, vooral krokussen, maar ook reeds vele galanthussen, enkele irissen en zowaar als wat tulpjes. Enige koude van betekenis vanaf nu, zou welgekomen zijn om het zaakje wat af te remmen. Trouwens, hetzelfde verhaal bij de saxifraga's.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #221 Gepost op: 24 november 2013, 21:44:17 »
[quote author=Frankie Wulleman link=topic=926.msg53350#msg53350 date=1385324550

Vandaag nog eens in de tuin rondgelopen en ook hier zie ik nu meerdere bolgewassen de kop opsteken, vooral krokussen, maar ook reeds vele galanthussen, enkele irissen en zowaar als wat tulpjes. Enige koude van betekenis vanaf nu, zou welgekomen zijn om het zaakje wat af te remmen. Trouwens, hetzelfde verhaal bij de saxifraga's.
[/quote]

Ja Frankie , als je door de tuin loopt en eens goed rond kijkt zie je inderdaad al heel veel neuzen ............
Bij dit te zien begint het al te jeuken naar het nieuwe seizoen , alhoewel het nog veel te vroeg is . Ik hoop ook dat alles wat afremt en dat we een 'normale' winter krijgen . Na wat we de voorbije jaren meegemaakt hebben is het wel een beetje bang afwachten hoe de winter zal verlopen . --8
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #222 Gepost op: 19 december 2013, 19:03:16 »
even een update ......

Vandaag eens grondig de bollenbedjes geïnspecteerd ! )))6
Van wat ik nu al kan zien mag ik zeker niet klagen . De meeste bollen van vorig jaar staan even ver of vorig jaar . Sommige bollen hebben zich gedeeld , anderen komen gewoon in zelfde aantal weer boven . Voorlopig nog geen bollen die het laten afweten . Vooral de meeste krokussen lijken het goed te gaan doen . Het is wel nog vroeg en het is afwachten hoe de bloei zal verlopen . Bij sommige krokussen is er zeker vooruitgang te zien . Een voorbeeld : vorig jaar 2 neuzen op Crocus biflorus subsp. isauricus (1bol) , nu tel ik 5 neuzen .(zie foto 1) . Ook Crocus biflorus  subsp. nubigena heeft zich gedeeld en telt nu 3 neuzen . Crocus atticus 'Bowles white' komt dan weer gewoon in zelfde aantal terug boven ..........
In één van de nieuwe bollenbedjes staan er al enkele nieuwe krokussen op springen . Het zijn dan ook heeeeel vroege soortjes . Crocus alatavicus zal waarschijnlijk als eerste in bloei komen ( foto 2)
Crocus suaveolens 'De Jager' is ook één van de vroegste krokussen ( foto 3)
Ook Narcissus 'Julia Jane' staat al ver , ook zie je links Crocus sieberi subsp. atticus 'Spartacus' en wat verder dan de Narcissen zie je ook Crocus biflorus subsp. stridii (zie op foto 4)
Ook Crocus tauricus en Crocus korolkowii 'Baisun Tau Dwarf' staan op springen . C. korolkowii 'Baisun Tau Dwarf' was vorig jaar de eerste bloeiende krokus in de tuin (31december) maar is ondertussen verhuisd naar het bollenbed .



Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #223 Gepost op: 19 december 2013, 19:31:03 »
Danny,

Je boekt prachtige resultaten met je bollenbed. Ik volg dit reeds van het begin en maak toch grote plannen om dit ook aan te leggen komende zomer!
Ik heb hier heel veel achter kunnen leren en mede doordat je ook een kustbewoner bent (west vlaanderen) en zowat hetzelfde klimaat hebt maak ik door je pionierswerk meer kans op slagen... waarvoor dank!

Bij mij is crocus biflorus subsp. isauricus ook boven de grond met 2 neuzen. Ik kijk er naar uit  6))

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #224 Gepost op: 19 december 2013, 19:40:51 »
Fijn om weer is in je bollenbed te mogen rondneuzen Danny !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "