Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302717 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #240 Gepost op: 5 januari 2014, 20:58:24 »
Met narcissen heb ik altijd al de meeste problemen gehad , maar ik geef het niet op !
Misschien heb ik meer succes in het bollenbed en dus probeer ik enkele soortjes uit .
Een eerste soortje staat momenteel in bloei , Narcissus 'Julia Jane'
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #241 Gepost op: 5 januari 2014, 21:23:00 »
Fabelachtig crocusje, Danny, die fleischeri.

Ben er heel blij mee Frankie , 3 bloemen uit 1 bol , hopelijk is het een blijver ! Deze is echt wel speciaal maar de gewone fleischeri mag er best ook wel zijn , komt hopelijk ook binnenkort in bloei !
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #242 Gepost op: 5 januari 2014, 21:43:15 »
Prachtigggg die Crocus fleischeri 'Chios'.  :o
een voor op het verlanglijstje  ;D

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #243 Gepost op: 5 januari 2014, 21:56:11 »
Crocus fleischeri 'Chios' had maar enkele zonnestralen nodig om toch iets te laten zien . Inderdaad Luc , wat een indrukwekkende stamper ! --6 ( foto 2,3,4)

Fantastische vorm Danny , net zoals ik ze in Chios heb gezien. De Chios-vorm is zeker een heel goede fleischeri. Beter als sommige Turkse vormen m.i.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #244 Gepost op: 5 januari 2014, 22:08:54 »
Met narcissen heb ik altijd al de meeste problemen gehad , maar ik geef het niet op !
Misschien heb ik meer succes in het bollenbed en dus probeer ik enkele soortjes uit .
Een eerste soortje staat momenteel in bloei , Narcissus 'Julia Jane'

Heel mooi, Danny, die kleine narcisjes, heb die ook al een paar keer geprobeerd, maar ze waren nooit een lang leven beschoren. Ik denk dat die types niet helemaal winterhard zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #245 Gepost op: 5 januari 2014, 22:16:50 »
Crocus fleischeri 'Chios' had maar enkele zonnestralen nodig om toch iets te laten zien . Inderdaad Luc , wat een indrukwekkende stamper ! --6 ( foto 2,3,4)

Fantastische vorm Danny , net zoals ik ze in Chios heb gezien. De Chios-vorm is zeker een heel goede fleischeri. Beter als sommige Turkse vormen m.i.


Ik wist niet dat deze vorm algemeen voorkwam in Chios , Kris . Ik dacht dat het een afwijkende vorm was ten opzichte van andere fleischeri . De meeste bollenleveranciers bieden dan waarschijnlijk de Turkse vormen aan ?
Bedankt voor je reactie Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #246 Gepost op: 5 januari 2014, 22:23:11 »
Met narcissen heb ik altijd al de meeste problemen gehad , maar ik geef het niet op !
Misschien heb ik meer succes in het bollenbed en dus probeer ik enkele soortjes uit .
Een eerste soortje staat momenteel in bloei , Narcissus 'Julia Jane'

Heel mooi, Danny, die kleine narcisjes, heb die ook al een paar keer geprobeerd, maar ze waren nooit een lang leven beschoren. Ik denk dat die types niet helemaal winterhard zijn.

Misschien lukt het wel met wat bescherming , Frankie  . Het is een uitdaging ........wordt vervolgd ........
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #247 Gepost op: 5 januari 2014, 22:41:08 »
Ik wist niet dat deze vorm algemeen voorkwam in Chios , Kris . Ik dacht dat het een afwijkende vorm was ten opzichte van andere fleischeri . De meeste bollenleveranciers bieden dan waarschijnlijk de Turkse vormen aan ?
Bedankt voor je reactie Kris !

Hij komt in ieder geval redelijk veel voor op stenige hellingen  in Chios.(ik geloof dat ik vorig jaar al foto's heb gepost maar ik weet het niet zeker ....)
Ik denk dat het idd meestal de Turkse vorm is die in de handel is Danny. Ik heb ze dit jaar ook gezien in Turkije ....Doorsnee genomen waren de bloemen van de Turkse vormen kleiner dan degene die we in Chios zagen. Maar dat zegt nog niet zoveel omdat het verspreidingsgebied in Turkije nogal groot is en wij ze daar maar op 1 plaats hebben gezien.  Ik wil jullie nog graag deze opname uit Turkije meegeven...... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: In het bollenbed
« Reactie #248 Gepost op: 5 januari 2014, 23:19:14 »
Met narcissen heb ik altijd al de meeste problemen gehad , maar ik geef het niet op !
Misschien heb ik meer succes in het bollenbed en dus probeer ik enkele soortjes uit .
Een eerste soortje staat momenteel in bloei , Narcissus 'Julia Jane'

Ook een hoepelrokje, N. bulbocodium bloeit wat later en is hier al jaren prima winterhard.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #249 Gepost op: 6 januari 2014, 23:05:03 »
Ik wist niet dat deze vorm algemeen voorkwam in Chios , Kris . Ik dacht dat het een afwijkende vorm was ten opzichte van andere fleischeri . De meeste bollenleveranciers bieden dan waarschijnlijk de Turkse vormen aan ?
Bedankt voor je reactie Kris !

Hij komt in ieder geval redelijk veel voor op stenige hellingen  in Chios.(ik geloof dat ik vorig jaar al foto's heb gepost maar ik weet het niet zeker ....)
Ik denk dat het idd meestal de Turkse vorm is die in de handel is Danny. Ik heb ze dit jaar ook gezien in Turkije ....Doorsnee genomen waren de bloemen van de Turkse vormen kleiner dan degene die we in Chios zagen. Maar dat zegt nog niet zoveel omdat het verspreidingsgebied in Turkije nogal groot is en wij ze daar maar op 1 plaats hebben gezien.  Ik wil jullie nog graag deze opname uit Turkije meegeven......

Ik kan me niet herinneren foto's van fleischeri uit Chios gezien te hebben , Kris ? Die andere fleischeri in mijn bollenbed lijkt wel heel goed op de vorm uit Turkije . Bedankt voor de foto ! In ieder geval het zijn allemaal heel aantrekkelijke Krokussen !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #250 Gepost op: 6 januari 2014, 23:12:06 »
Met narcissen heb ik altijd al de meeste problemen gehad , maar ik geef het niet op !
Misschien heb ik meer succes in het bollenbed en dus probeer ik enkele soortjes uit .
Een eerste soortje staat momenteel in bloei , Narcissus 'Julia Jane'

Ook een hoepelrokje, N. bulbocodium bloeit wat later en is hier al jaren prima winterhard.

Deze narcis ken ik wel Gerrit maar had tot vorig jaar geen geschikte plaats gevonden . Heb dan in september 2013 terug op 2 plaatsen nieuwe bollen geplant , niet in het bollenbed maar gewoon in de rotstuin . Ben benieuwd wat het dit jaar zal worden ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #251 Gepost op: 6 januari 2014, 23:17:22 »
 Crocus alatavicus kan wel behoorlijk veel wind verdragen , dat is zeker een pluspunt ! Met het zachte weer maar weinig zon kwam hij toch iets open vandaag .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #252 Gepost op: 7 januari 2014, 08:38:26 »
Ik wist niet dat deze vorm algemeen voorkwam in Chios , Kris . Ik dacht dat het een afwijkende vorm was ten opzichte van andere fleischeri . De meeste bollenleveranciers bieden dan waarschijnlijk de Turkse vormen aan ?
Bedankt voor je reactie Kris !

Hij komt in ieder geval redelijk veel voor op stenige hellingen  in Chios.(ik geloof dat ik vorig jaar al foto's heb gepost maar ik weet het niet zeker ....)
Ik denk dat het idd meestal de Turkse vorm is die in de handel is Danny. Ik heb ze dit jaar ook gezien in Turkije ....Doorsnee genomen waren de bloemen van de Turkse vormen kleiner dan degene die we in Chios zagen. Maar dat zegt nog niet zoveel omdat het verspreidingsgebied in Turkije nogal groot is en wij ze daar maar op 1 plaats hebben gezien.  Ik wil jullie nog graag deze opname uit Turkije meegeven......

Ik kan me niet herinneren foto's van fleischeri uit Chios gezien te hebben , Kris ? Die andere fleischeri in mijn bollenbed lijkt wel heel goed op de vorm uit Turkije . Bedankt voor de foto ! In ieder geval het zijn allemaal heel aantrekkelijke Krokussen !  ((14

Crocus fleischeri is hier nog lang niet aan bloeien toe, maar aangezien we er nu toch over bezig zijn, hierbij een paar fotootjes van 5 februari vorig jaar van mijn Crocus fleischeri van de Gulek Pas in Turkije.

77606-0   77608-1
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2014, 08:41:35 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re: In het bollenbed
« Reactie #253 Gepost op: 7 januari 2014, 18:11:15 »
Met narcissen heb ik altijd al de meeste problemen gehad , maar ik geef het niet op !
Misschien heb ik meer succes in het bollenbed en dus probeer ik enkele soortjes uit .
Een eerste soortje staat momenteel in bloei , Narcissus 'Julia Jane'

Danny,
Welke problemen heb je met die narcissen?
Verlies is veelal te wijten aan de narcisvlieg, veel minder aan bolrot ....
Nochthans redelijk onder controle te houden (niet 100 %):
vanaf eind april tot begin juni (wanneer die narcisvliegen rondvliegen) pollen aangieten met Destroyer (480 g/l chloorpyrifos; ook onder de naam Dursban 480 op de markt).
Dosis: 1,5 ml/1 liter water, een paar honderd ml oplossing/pol (dus zeer weinig + zeer lokale toepassing = minieme tot totaal geen impact op milieu); herhalen om de 3 weken. Je kunt ook strooikorreltjes (Pychlorex granulaat) gebruiken, maar die werken trager...

Hendrik
PS. Straks komt de scheiding van de erkenningen eraan tussen beroeps en amateurs; Pychlorex zal dan niet meer beschikbaar zijn ....
Overigens is dit bodeminsecticide ook zeer, zeer dienstig tegen mieren, overal waar je er buiten  last van hebt en bovendien geen risico voor schade bij de planten...



Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #254 Gepost op: 7 januari 2014, 19:35:21 »
Aja, dat klinkt interessant, ik heb ieder jaar overmatig veel last van mieren, en dit elk jaar meer en meer. Vooral die vervelende (roodoranje) mieren zie ik hier nu veel meer dan vroeger.
Lichtervelde, West-Vlaanderen