Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302810 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #375 Gepost op: 23 februari 2014, 11:13:39 »

De bedjes nog wat ophogen is waarschijnlijk wel een goed idee , maar de wortels van de juno's zitten echt wel heel diep.
De bedjes veel ophogen heeft dan weer het nadeel dat de bollen gevoeliger zijn voor de vorst ...... ?

Verhogen is altijd beter om de bollen 's zomers droger te houden.
Doorvriezen van de wanden is een risico, zeker als je maar een simpel betonplaatje van een paar cms neemt; spoorwegbiels of metselwerk met luchtspouw zijn beter...
je kunt ook altijd aan de binnenkant (vochtongevoelige) isolatie zetten...
Hendrik
[/quote]


Bedankt voor je reactie Hendrik !
Die bedjes staan ook voor een stuk onder de dakoversteek zodat er al minder regen aan kan . In de zomer zorgen hoge vaste planten voor schaduw en nemen veel vocht uit de ondergrond op net voor de bedjes .
Dus veel ophogen zou dan weer in de zomer beter zijn , in de winter dan weer een nadeel . Ik denk dat ik gewoon de laagste gelegen bedjes iets zal ophogen maar toch laat ik het grotendeels zoals het nu is .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #376 Gepost op: 23 februari 2014, 20:47:10 »
Nieuw hier in het bollenbed , enkele mooie chrysanthus cv's ....
Crocus chrysanthus 'Skyline' (foto 1)
Crocus chrysanthus 'Advance' , deze had ik al vroeger eens geprobeerd in de tuin , het volgende jaar alles verdwenen  --13  (foto 2,3)
Toch hebben de meeste chrysanthus cv's zeker een droge zomerrust nodig ! Sommige andere chrysanthus cv's staan al 10 jaar in de tuin zonder droge zomerrust ? Het gaat dan vooral om de bekendste cv's die je in alle tuincentrums kan kopen ( Blue pearl , Fuscotinctus , Cream Beauty )
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #377 Gepost op: 23 februari 2014, 21:11:02 »
Mooi Danny!
Advance heb ik hier ook groeien maar wacht nog ongeduldig op de bloei! Ik heb de ervaring dat de chrysanthus types iets meer vocht kunnen hebben. Ik neem altijd 3 verschillende plaatsen waar ik ze plaats in de tuin en hoop dat ze het dan ergens goed doen (altijd 3 uiteenlopende condities - 3 crocusbedden  ;D).

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #378 Gepost op: 23 februari 2014, 21:41:09 »
Mooi Danny!
Advance heb ik hier ook groeien maar wacht nog ongeduldig op de bloei! Ik heb de ervaring dat de chrysanthus types iets meer vocht kunnen hebben. Ik neem altijd 3 verschillende plaatsen waar ik ze plaats in de tuin en hoop dat ze het dan ergens goed doen (altijd 3 uiteenlopende condities - 3 crocusbedden  ;D).

Een zanderige tuingrond is natuurlijk al een goede basis , hier moet ik het doen op kleigrond  ???
Bijna alle krokussen hebben hier een bollenbed nodig , heel raar maar vele tulpjes en andere bollen doen het dan wel vrij goed in mijn tuingrond .  ))4
 Advance is naar mijn mening geen gemakkelijke krokus .
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #379 Gepost op: 24 februari 2014, 18:23:08 »
Enkele foto's van mijn bollenbed. Galanthus als hoofdbeplanting aangevuld met allerlei andere schoonheden  :D :D

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #380 Gepost op: 24 februari 2014, 18:24:08 »
en van op meer afstand

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #381 Gepost op: 24 februari 2014, 18:46:11 »
Enkele foto's van mijn bollenbed. Galanthus als hoofdbeplanting aangevuld met allerlei andere schoonheden  :D :D

Ruben, zit je nu ook al in Danny's bed  ))4 ))4  :P

Er is nog wel een plaatsje voor een Hepatica'tje of twee zo te zien  ;)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #382 Gepost op: 24 februari 2014, 18:58:58 »
Enkele foto's van mijn bollenbed. Galanthus als hoofdbeplanting aangevuld met allerlei andere schoonheden  :D :D

Prachtig bedje, Ruben, dat zal alleen maar mooier worden met de jaren. Danny zal blij zijn.  :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #383 Gepost op: 24 februari 2014, 19:31:08 »
Enkele foto's van mijn bollenbed. Galanthus als hoofdbeplanting aangevuld met allerlei andere schoonheden  :D :D

Ziet er heel goed uit Ruben , een bollenbed maken van een border , das heel straf ! Ik heb dat ook willen proberen maar heb er de grond niet voor . ))8  Binnen enkele jaren zal het er echt wel schitterend uitzien !
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #384 Gepost op: 24 februari 2014, 19:47:27 »
HAHA  :D.
Ik wist niet meteen waar ik de foto's moest plaatsen. Vandaar dat ze in Danny's bollenbed gekomen zijn  --1

Het is een voorjaarborder in twee gedeeltes met een niveauverschil van 1,8 meter. Het is erg zanderige grond en is erg doorlatend. De bollenborder heeft tot rond 6u schaduw- dit vooral omdat de narcisvlieg niet zou houden van 'koudere plaatsen'. Fingers crossed'

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #385 Gepost op: 25 februari 2014, 19:19:58 »
HAHA  :D.
Ik wist niet meteen waar ik de foto's moest plaatsen. Vandaar dat ze in Danny's bollenbed gekomen zijn  --1

Het is een voorjaarborder in twee gedeeltes met een niveauverschil van 1,8 meter. Het is erg zanderige grond en is erg doorlatend. De bollenborder heeft tot rond 6u schaduw- dit vooral omdat de narcisvlieg niet zou houden van 'koudere plaatsen'. Fingers crossed'

Als ik goed begrijp heb je een bollenborder voor vooral Galanthus , een tweede bollenborder vooral voor krokussen en tulpjes ? Beiden heel hoog (1,8m) gelegen . Klinkt heel goed , dat wil ik wel eens komen zien . ))2
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #386 Gepost op: 25 februari 2014, 19:23:25 »
Tulipa polychroma (foto 1,2)
Bulbocodium vernum (foto 3)
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #387 Gepost op: 25 februari 2014, 19:30:47 »
Danny, klopt bijna!
In het laagst gelegen deel (zie eerste 4 foto's) staan vooral helleborus, galanthus,eranthus, arum italicum en grootbloemige crocuscultivars, tommasinianus en veluchensis enzo.
In het hoger gelegen deel (zelfde lange border van 28m lengte en 3m breedte) staan ook galanthus (elwesii types en reginae olgae -- droger staan) aangevuld met andere crocussen, ranunculus ficaria types en narcisjes!

Schaduw komt van Hamamelis en Harde gentse azaleas die in de lente (april-mei) voor een bijzondere lekkere geur zorgen.

Ik heb dan een bollenbedje van 5m aan mijn tuinhuis die ENORM warm is. Daar staan de meer bijzondere bollen oa. crocus en straks de botanische tulpjes.

Je bent van harte welkom om eens langs te komen! Laat maar horen....

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #388 Gepost op: 25 februari 2014, 19:32:46 »
Tulipa polychroma is een echte beauty! Staat hier nog in knop!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #389 Gepost op: 25 februari 2014, 19:42:51 »
Danny, klopt bijna!
In het laagst gelegen deel (zie eerste 4 foto's) staan vooral helleborus, galanthus,eranthus, arum italicum en grootbloemige crocuscultivars, tommasinianus en veluchensis enzo.
In het hoger gelegen deel (zelfde lange border van 28m lengte en 3m breedte) staan ook galanthus (elwesii types en reginae olgae -- droger staan) aangevuld met andere crocussen, ranunculus ficaria types en narcisjes!

Schaduw komt van Hamamelis en Harde gentse azaleas die in de lente (april-mei) voor een bijzondere lekkere geur zorgen.

Ik heb dan een bollenbedje van 5m aan mijn tuinhuis die ENORM warm is. Daar staan de meer bijzondere bollen oa. crocus en straks de botanische tulpjes.

Je bent van harte welkom om eens langs te komen! Laat maar horen....

Perfect !  ((13   
Ieper , West-Vlaanderen