Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302815 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #450 Gepost op: 23 maart 2014, 20:55:47 »
Mooi Danny! Je kunt hem niet enkel overleven, hij heeft ook nakomelingen  ((12 ((12

Een aangename verrassing voor mij Ruben , dit had ik nooit durven hopen ..... ))2 maar kan ook beginnersgeluk zijn ?
De toekomst zal dit wel uitwijzen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #451 Gepost op: 23 maart 2014, 21:02:49 »
Beginnersgeluk? Ik reken je zeker al onder de meer ervaren lui Danny!
Je creëert ook bijzondere condities voor deze planten, dus toch doelbewust! Het geeft "courage" dit ook te proberen  :D

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #452 Gepost op: 23 maart 2014, 21:10:50 »
Beginnersgeluk? Ik reken je zeker al onder de meer ervaren lui Danny!
Je creëert ook bijzondere condities voor deze planten, dus toch doelbewust! Het geeft "courage" dit ook te proberen  :D

 ))2 , ik probeer graag iets Ruben , wat je verwacht mislukt soms , wat je niet verwacht lukt soms wel eens .....  ((15
maar we leren altijd bij .......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #453 Gepost op: 24 maart 2014, 08:45:25 »
Mooi Danny! Je kunt hem niet enkel overleven, hij heeft ook nakomelingen  ((12 ((12

Een aangename verrassing voor mij Ruben , dit had ik nooit durven hopen ..... ))2 maar kan ook beginnersgeluk zijn ?
De toekomst zal dit wel uitwijzen ......

Als je ze de gewenste omstandigheden kan bieden (en dat is bij jou duidelijk het geval Danny) is het een soort die echt wel best goed aangroeit.  Sproeien met roundup lijkt me echter wel wat overdreven...  -2( -2(
Zelf had ik hem een 6 tal jaar geleden aangeschaft en hij vermeerderde gestaag tot 4 bollen - ik had er zelfs al iemand met eentje kunnen plezieren - en dan plots vorig jaar, zonder (voor mij) aanwijsbare oorzaak, de hele "populatie" in één maal naar de Juno-hemel.
Dat weerhoudt een mens ervan te gaan zweven...  ))8
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #454 Gepost op: 24 maart 2014, 19:28:12 »
Mooi Danny! Je kunt hem niet enkel overleven, hij heeft ook nakomelingen  ((12 ((12

Een aangename verrassing voor mij Ruben , dit had ik nooit durven hopen ..... ))2 maar kan ook beginnersgeluk zijn ?
De toekomst zal dit wel uitwijzen ......

Als je ze de gewenste omstandigheden kan bieden (en dat is bij jou duidelijk het geval Danny) is het een soort die echt wel best goed aangroeit.  Sproeien met roundup lijkt me echter wel wat overdreven...  -2( -2(
Zelf had ik hem een 6 tal jaar geleden aangeschaft en hij vermeerderde gestaag tot 4 bollen - ik had er zelfs al iemand met eentje kunnen plezieren - en dan plots vorig jaar, zonder (voor mij) aanwijsbare oorzaak, de hele "populatie" in één maal naar de Juno-hemel.
Dat weerhoudt een mens ervan te gaan zweven...  ))8

Je hebt helemaal gelijk Luc , we blijven met de voetjes op de grond en we proberen het zo goed mogelijk te doen .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #455 Gepost op: 26 maart 2014, 18:13:23 »
Tulipa cretica 'Archanes' toont zijn eerste bloemen , de gesloten bloemen vond ik ook wel een foto waard 
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #456 Gepost op: 26 maart 2014, 19:52:39 »
Knap Danny! Bij veel tulpen vind ik de gesloten bloemen ook al heel mooi, wat een aanzienlijke meerwaarde geeft aan de tulpjes!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #457 Gepost op: 27 maart 2014, 19:17:22 »
Knap Danny! Bij veel tulpen vind ik de gesloten bloemen ook al heel mooi, wat een aanzienlijke meerwaarde geeft aan de tulpjes!

Vind ik ook wel Ruben , tulpjes zijn vaak heel mooi van kleur en kleuren combinaties , zowel de binnenkant als buitenkant .


 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #458 Gepost op: 28 maart 2014, 19:28:24 »
Hier in het bollenbed staan 3 verschillende vormen van Tulipa cretica .
vorm 1 is al bijna uitgebloeid (ziet er niet zo mooi meer uit ) , bloeit hier voor het tweede jaar .
vorm 2 , een nieuwkomer heeft als naam Tulipa cretica 'Heraklion' gekregen , een rijkbloeiende selectie .
vorm 3 , ook een nieuwkomer , Tulipa cretica 'Archanes' . De bloemsteel is duidelijk hoger en de bloemen zijn ook iets groter .
Ik hou vooral van deze kleine tulpjes !
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #459 Gepost op: 28 maart 2014, 20:36:16 »
Prachtig Danny! Ik kijk ernaar uit deze al in het echt te bewonderen.  ((12 ((12

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #460 Gepost op: 28 maart 2014, 21:36:38 »
Prachtig Danny! Ik kijk ernaar uit deze al in het echt te bewonderen.  ((12 ((12

 ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #461 Gepost op: 28 maart 2014, 22:22:38 »
Hier in het bollenbed staan 3 verschillende vormen van Tulipa cretica .
vorm 1 is al bijna uitgebloeid (ziet er niet zo mooi meer uit ) , bloeit hier voor het tweede jaar .
vorm 2 , een nieuwkomer heeft als naam Tulipa cretica 'Heraklion' gekregen , een rijkbloeiende selectie .
vorm 3 , ook een nieuwkomer , Tulipa cretica 'Archanes' . De bloemsteel is duidelijk hoger en de bloemen zijn ook iets groter .
Ik hou vooral van deze kleine tulpjes !

Die nr. 2 ziet er wel heel bekoorlijk uit, Danny. Wist eigenlijk niet dat er zoveel vormen van bestonden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #462 Gepost op: 29 maart 2014, 20:51:46 »
Hier in het bollenbed staan 3 verschillende vormen van Tulipa cretica .
vorm 1 is al bijna uitgebloeid (ziet er niet zo mooi meer uit ) , bloeit hier voor het tweede jaar .
vorm 2 , een nieuwkomer heeft als naam Tulipa cretica 'Heraklion' gekregen , een rijkbloeiende selectie .
vorm 3 , ook een nieuwkomer , Tulipa cretica 'Archanes' . De bloemsteel is duidelijk hoger en de bloemen zijn ook iets groter .
Ik hou vooral van deze kleine tulpjes !

Die nr. 2 ziet er wel heel bekoorlijk uit, Danny. Wist eigenlijk niet dat er zoveel vormen van bestonden.

Jazeker Frankie , vandaag stond deze op zijn mooist  8)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #463 Gepost op: 29 maart 2014, 21:01:37 »
Deze tulpjes vind ik ook heel mooi !
foto 1 : zicht op stukje bollenbed
foto 2 : Tulipa clusiana , deze waren in de tuin bijna verloren gegaan 2 jaar geleden (horrorwinter) , toch nog één bolleke overgehouden , die is aan het herstellen in het bollenbed . Gelukkig heb ik vorig jaar enkele nieuwe gekregen van  Frankie , bedankt , ik ben er heel blij mee !  ((14
foto 3 : Tulipa clusiana var. chrysantha
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #464 Gepost op: 29 maart 2014, 23:42:09 »
Deze tulpjes vind ik ook heel mooi !
foto 1 : zicht op stukje bollenbed
foto 2 : Tulipa clusiana , deze waren in de tuin bijna verloren gegaan 2 jaar geleden (horrorwinter) , toch nog één bolleke overgehouden , die is aan het herstellen in het bollenbed . Gelukkig heb ik vorig jaar enkele nieuwe gekregen van  Frankie , bedankt , ik ben er heel blij mee !  ((14
foto 3 : Tulipa clusiana var. chrysantha

Blij te zien dat ze zich goed hebben aangepast, maar wat zijn ze ontstellend vroeg, hier staan ze nog even van de bloei af.
Lichtervelde, West-Vlaanderen