Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302771 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #465 Gepost op: 30 maart 2014, 09:45:40 »
Deze tulpjes vind ik ook heel mooi !
foto 1 : zicht op stukje bollenbed
foto 2 : Tulipa clusiana , deze waren in de tuin bijna verloren gegaan 2 jaar geleden (horrorwinter) , toch nog één bolleke overgehouden , die is aan het herstellen in het bollenbed . Gelukkig heb ik vorig jaar enkele nieuwe gekregen van  Frankie , bedankt , ik ben er heel blij mee !  ((14
foto 3 : Tulipa clusiana var. chrysantha

Blij te zien dat ze zich goed hebben aangepast, maar wat zijn ze ontstellend vroeg, hier staan ze nog even van de bloei af.

Met dit zomerweer gaat het heel snel hé.... ((11
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #466 Gepost op: 2 april 2014, 22:44:39 »
Tulipa clusiana 'Peppermintstick' is de laatste clusiana cv. die in bloei komt . Lijkt heel sterk op de gewone vorm , het donker paarse hartje is iets kleiner , maar is vooral een betere groeier ! ( foto 1)
Foto 2 :  clusianafeest in het bollenbed . 8)
Tulipa hageri ( foto 3,4)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #467 Gepost op: 3 april 2014, 22:52:50 »
Een vorm van Tulipa ostrowskiana , toch wel fraaie kleurtjes ... (deze kleur is moeilijk op de lens te krijgen)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #468 Gepost op: 30 april 2014, 22:51:25 »
Om het voorjaar in het bollenbed af te sluiten nog een laatste bolgewasje .
In dit stukje bollenbed staan vooral wat later bloeiende tulpjes , die zijn natuurlijk al uitgebloeid . Het laatste bolgewasje die in bloei komt is Camassia esculenta 'Blue Melody' (zie foto1,2) .Een klein leuk soortje (20 cm hoog )met opvallend mooi gekleurd blad .
Intussen zijn de andere bollenbedjes ( met vooral Crocussen ) sinds vorig week alweer afgedekt en kunnen nu in zomerrust gaan .
Gedurende de zomer worden enkele te groot geworden Juno's verhuist naar een nieuwe bestemming zodat er terug plaats is voor nieuwe kleine bolgewasjes . Ook komt er nog een volledig nieuw bedje bij . Terug plaats voor een 20 tal nieuwe bewoners !  ;D Voor volgend seizoen zitten we dan al boven de 100 verschillende soortjes ........

Tot volgend seizoen !  ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #469 Gepost op: 30 april 2014, 23:18:35 »
Weer een mooi en interessant  jaartje "bollenbed " Danny . Bedankt voor jouw bijdrage . Ja bij jou zitten er geen herfstbloeiers in zeker ?

Heb je zaden kunnen oogsten bij de crocussen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #470 Gepost op: 1 mei 2014, 17:46:47 »
Weer een mooi en interessant  jaartje "bollenbed " Danny . Bedankt voor jouw bijdrage . Ja bij jou zitten er geen herfstbloeiers in zeker ?

Heb je zaden kunnen oogsten bij de crocussen ?

Het is heel boeiend om dit op te volgen Kris en we leren elk jaar veel bij ! In de bedjes staan inderdaad alleen winter en voorjaarsbloeiers , de herfstbloeiende crocussen probeer ik ergens een plaatsje te geven in de tuin of rotstuin , ( vb. crocus mathewii enz. ) en probeer ik gedurende de late lente en zomer wat droog te houden door een grote steen boven te plaatsen .
Zaden oogst ik niet , ik laat alles gewoon zijn gang gaan .......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #471 Gepost op: 1 mei 2014, 19:48:10 »
Het is heel boeiend om dit op te volgen Kris en we leren elk jaar veel bij !

Ik ben heel zeker dat je inmiddels veel mensen hebt geïnspireerd en dat er nog meer van die "bollenbedden " gaan opduiken in Vlaanderen en Nederland Danny. En die pluim mag je gerust op je hoed steken ........
Mij heb je alleszins al aangezet om toekomstig iets in die richting te doen!     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #472 Gepost op: 1 mei 2014, 19:51:45 »
[Zaden oogst ik niet , ik laat alles gewoon zijn gang gaan .......

Dat is misschien nog een volgende stap Danny ........Uit zaad haal je de meest fantastische vormen en planten. Ook een manier om je zeldzame plantjes te waarborgen voor de toekomst.  Maar het kost natuurlijk ook weer een pak energie en tijd. En ik weet het ......tijd is al een schaars gegeven voor ons liefhebbers.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #473 Gepost op: 1 mei 2014, 21:39:00 »
[Zaden oogst ik niet , ik laat alles gewoon zijn gang gaan .......

Dat is misschien nog een volgende stap Danny ........Uit zaad haal je de meest fantastische vormen en planten. Ook een manier om je zeldzame plantjes te waarborgen voor de toekomst.  Maar het kost natuurlijk ook weer een pak energie en tijd. En ik weet het ......tijd is al een schaars gegeven voor ons liefhebbers.

Waarschijnlijk inderdaad een volgende stap Kris , ik begrijp wel dat dit heel nuttig is maar ik heb momenteel veel te weinig tijd om me daar mee bezig te houden ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #474 Gepost op: 1 mei 2014, 21:48:33 »
Het is heel boeiend om dit op te volgen Kris en we leren elk jaar veel bij !

Ik ben heel zeker dat je inmiddels veel mensen hebt geïnspireerd en dat er nog meer van die "bollenbedden " gaan opduiken in Vlaanderen en Nederland Danny. En die pluim mag je gerust op je hoed steken ........
Mij heb je alleszins al aangezet om toekomstig iets in die richting te doen!     

Ik vind het bijzonder plezant om je ervaringen te delen ..... dankzij dit forum kunnen we elkaar heel goed helpen ! Ik heb ook al enorm veel bijgeleerd in korte tijd .........samen raken we veel verder en hebben we nog veel meer plezier !
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #475 Gepost op: 1 mei 2014, 21:54:01 »

"Ik vind het bijzonder plezant om je ervaringen te delen ..... dankzij dit forum kunnen we elkaar heel goed helpen ! Ik heb ook al enorm veel bijgeleerd in korte tijd .........samen raken we veel verder en hebben we nog veel meer plezier" !

--> hier kan ik me 100% in vinden Danny!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #476 Gepost op: 1 mei 2014, 22:01:44 »

"Ik vind het bijzonder plezant om je ervaringen te delen ..... dankzij dit forum kunnen we elkaar heel goed helpen ! Ik heb ook al enorm veel bijgeleerd in korte tijd .........samen raken we veel verder en hebben we nog veel meer plezier" !

--> hier kan ik me 100% in vinden Danny!

 ((12 ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #477 Gepost op: 1 mei 2014, 22:50:54 »
Het bollenbed dat deels wordt afgedekt is zeker een geslaagde onderneming, Danny. Het is een uitkomst voor bollen die het niet naar hun zin hebben in een potje, maar toch een droge tot vrij droge zomerrust wensen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #478 Gepost op: 2 mei 2014, 08:40:42 »
Het is heel boeiend om dit op te volgen Kris en we leren elk jaar veel bij !

Ik ben heel zeker dat je inmiddels veel mensen hebt geïnspireerd en dat er nog meer van die "bollenbedden " gaan opduiken in Vlaanderen en Nederland Danny. En die pluim mag je gerust op je hoed steken ........
Mij heb je alleszins al aangezet om toekomstig iets in die richting te doen!     

Boeiend... inspirerend...  --2  Je weet niet wat je hier veroorzaakt hebt, Danny...  2-)(  Ik zit me hier suf te zoeken naar een geschikte plaats in de tuin waar ik ook zoiets kan aanleggen zonder de 'totale aanblik' te schaden  ))9 ))9

Zonder geintjes, het bollenbed geeft tot nu toe een verbluffend resultaat ! Niet te verwonderen dat je expansieplannen hebt...  -7(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #479 Gepost op: 2 mei 2014, 21:55:48 »
Het bollenbed dat deels wordt afgedekt is zeker een geslaagde onderneming, Danny. Het is een uitkomst voor bollen die het niet naar hun zin hebben in een potje, maar toch een droge tot vrij droge zomerrust wensen.

Iedereen heeft wel ergens een plaatsje in de tuin waar je een "bollenbedje" kan inplanten , je doet het gewoon naar je eigen gevoel en laat je fantasie maar werken ........ ((12
Ieper , West-Vlaanderen