Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302761 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #480 Gepost op: 2 mei 2014, 22:23:32 »
Het is heel boeiend om dit op te volgen Kris en we leren elk jaar veel bij !

Ik ben heel zeker dat je inmiddels veel mensen hebt geïnspireerd en dat er nog meer van die "bollenbedden " gaan opduiken in Vlaanderen en Nederland Danny. En die pluim mag je gerust op je hoed steken ........
Mij heb je alleszins al aangezet om toekomstig iets in die richting te doen!     

Boeiend... inspirerend...  --2  Je weet niet wat je hier veroorzaakt hebt, Danny...  2-)(  Ik zit me hier suf te zoeken naar een geschikte plaats in de tuin waar ik ook zoiets kan aanleggen zonder de 'totale aanblik' te schaden  ))9 ))9

Zonder geintjes, het bollenbed geeft tot nu toe een verbluffend resultaat ! Niet te verwonderen dat je expansieplannen hebt...  -7(

 ))2  ))2 ))2 ........leuk te horen Luc ! Een geschikt plaatsje vinden ......... ))4 ...... op een heel klein plaatsje kan je al het een en ander kwijt . Eventueel afdekken met een grote platte steen om het er "natuurlijk" te laten uitzien ? Hier staan er grote vaste planten er voor zodat het niet opvalt .
Ergens tegen een zuidmuur waar er minder regen valt is ideaal of in de nabijheid van grote wateropslorpers (struiken of bomen ).
Ik denk wel dat iedereen een plaatsje kan vinden ........ik duim alvast !  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #481 Gepost op: 2 november 2014, 20:38:28 »
Dit weekend was het dan weer zover ...... een bijzonder boeiende tijd gaat weer van start !  ((12 ((12 ((12

De dakjes zijn terug opgeborgen en nu zal alles terug stilaan op gang komen ......
Er zijn enkele bollenbedjes bijgekomen met heel veel nieuwkomers !
Ik heb al enkele foto's genomen maar moet eigenlijk nog de bedjes opkuisen ( alle opgedroogde loof verwijderen)
Zoals je kan zien is de ruimte dichtst tegen de gevel nu helemaal benut en staan alle bollenbedjes nu naast elkaar als één lange strook . De meest delicate soortjes staan dichtst bij de gevel onder de dakoversteek .

 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #482 Gepost op: 2 november 2014, 20:51:12 »
Dit jaar zijn er voor het eerst enkele herfstbloeiers bij ......die hebben uiteraard al enkele keren wat water gekregen en heb ik al getoond in het topic crocus . zie foto 1

Crocus alatavicus staat net als vorig jaar al net boven . Als je goed kijkt zie je op de foto al een neusje ( foto 2)
Ook al staan ze nog kurkdroog , als de tijd daar is .......

Het loof van Narcissus romieuxii is ook al van de partij (foto 3)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #483 Gepost op: 2 november 2014, 20:52:43 »
Dit weekend was het dan weer zover ...... een bijzonder boeiende tijd gaat weer van start !  ((12 ((12 ((12

De dakjes zijn terug opgeborgen en nu zal alles terug stilaan op gang komen ......
Er zijn enkele bollenbedjes bijgekomen met heel veel nieuwkomers !
Ik heb al enkele foto's genomen maar moet eigenlijk nog de bedjes opkuisen ( alle opgedroogde loof verwijderen)
Zoals je kan zien is de ruimte dichtst tegen de gevel nu helemaal benut en staan alle bollenbedjes nu naast elkaar als één lange strook . De meest delicate soortjes staan dichtst bij de gevel onder de dakoversteek .

Eerst nog door die donkere saaie periode heen worstelen, Danny, en dan ja binnen een week of acht kunnen we misschien al wat verwachten, als het niet te koud zal zijn tenminste.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #484 Gepost op: 2 november 2014, 20:54:51 »
Dit jaar zijn er voor het eerst enkele herfstbloeiers bij ......die hebben uiteraard al enkele keren wat water gekregen en heb ik al getoond in het topic crocus . zie foto 1

Crocus alatavicus staat net als vorig jaar al net boven . Als je goed kijkt zie je op de foto al een neusje ( foto 2)
Ook al staan ze nog kurkdroog , als de tijd daar is .......

Het loof van Narcissus romieuxii is ook al van de partij (foto 3)

Kweek jij N. romieuxii gewoon buiten, Danny? Ik dacht dat die niet perfect winterhard was. Ik probeerde hem al verschillende keren tevergeefs in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #485 Gepost op: 2 november 2014, 20:56:36 »
Ook zie je nog de zaaddozen van Tecophilaea cyanocrocus (foto 1)
en Romulea bulbocodium (foto 2)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #486 Gepost op: 2 november 2014, 21:05:37 »
Dit weekend was het dan weer zover ...... een bijzonder boeiende tijd gaat weer van start !  ((12 ((12 ((12

De dakjes zijn terug opgeborgen en nu zal alles terug stilaan op gang komen ......
Er zijn enkele bollenbedjes bijgekomen met heel veel nieuwkomers !
Ik heb al enkele foto's genomen maar moet eigenlijk nog de bedjes opkuisen ( alle opgedroogde loof verwijderen)
Zoals je kan zien is de ruimte dichtst tegen de gevel nu helemaal benut en staan alle bollenbedjes nu naast elkaar als één lange strook . De meest delicate soortjes staan dichtst bij de gevel onder de dakoversteek .

Eerst nog door die donkere saaie periode heen worstelen, Danny, en dan ja binnen een week of acht kunnen we misschien al wat verwachten, als het niet te koud zal zijn tenminste.

Het is wel heel boeiend Frankie om al die soortjes ( ondertussen al meer dan 100) op te volgen . Vanaf nu zie je elke week nieuwe neuzen tevoorschijn komen ...... en ook moet er nog één herfstbloeier in bloei komen .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #487 Gepost op: 2 november 2014, 21:12:59 »
Dit jaar zijn er voor het eerst enkele herfstbloeiers bij ......die hebben uiteraard al enkele keren wat water gekregen en heb ik al getoond in het topic crocus . zie foto 1

Crocus alatavicus staat net als vorig jaar al net boven . Als je goed kijkt zie je op de foto al een neusje ( foto 2)
Ook al staan ze nog kurkdroog , als de tijd daar is .......

Het loof van Narcissus romieuxii is ook al van de partij (foto 3)

Kweek jij N. romieuxii gewoon buiten, Danny? Ik dacht dat die niet perfect winterhard was. Ik probeerde hem al verschillende keren tevergeefs in de rotstuin.

Er staan hier meerdere bollen die niet perfect winterhard zijn Frankie . Ik probeer die gewoon buiten te kweken op deze speciale plaats . Vorig jaar hadden we geen winter , het jaar ervoor was dan wel heel koud , toen heb ik ook alles goed door de winter gekregen maar had dan nog niet deze romieuxii . We zien wel wat het deze winter wordt ......
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #488 Gepost op: 2 november 2014, 21:14:51 »
Danny, mocht je vanaf volgend jaar crocuszaad over hebben.. ik weet iemand die er heel tevreden zou mee zijn  ;)

Ik kijk ook erg uit naar de vorderingen in het bollenbed.
Ik heb hier ook al neusjes boven bij 2 vormen van alatavicus, pestalozzae, biflorus nubigena. Ze zijn net in hetzelfde stadia als bij jouw, een heel klein beetje piepen boven de grond  ((12

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #489 Gepost op: 2 november 2014, 21:20:37 »
Danny, mocht je vanaf volgend jaar crocuszaad over hebben.. ik weet iemand die er heel tevreden zou mee zijn  ;)


Ik zal er aan denken Ruben !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #490 Gepost op: 2 november 2014, 21:24:09 »

Ik kijk ook erg uit naar de vorderingen in het bollenbed.
Ik heb hier ook al neusjes boven bij 2 vormen van alatavicus, pestalozzae, biflorus nubigena. Ze zijn net in hetzelfde stadia als bij jouw, een heel klein beetje piepen boven de grond  ((12

Inderdaad spannend hé , alatavicus bloeit normaal al eind December .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #491 Gepost op: 2 november 2014, 22:40:21 »
Kweek jij N. romieuxii gewoon buiten, Danny? Ik dacht dat die niet perfect winterhard was. Ik probeerde hem al verschillende keren tevergeefs in de rotstuin.

Sommige bollen moet je dieper planten en andere moet je in Ieper planten ...... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #492 Gepost op: 2 november 2014, 22:41:45 »
Altijd leuk , boeiend en leerrijk om in jouw bollenparadijsje te mogen kijken Danny .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #493 Gepost op: 3 november 2014, 08:47:59 »
Je hebt niet stil gezeten de afgelopen maanden, Danny !!  ((14
Het wordt weer uitermate spannend om mee te volgen wat er allemaal komt boven piepen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #494 Gepost op: 3 november 2014, 20:38:36 »
Kweek jij N. romieuxii gewoon buiten, Danny? Ik dacht dat die niet perfect winterhard was. Ik probeerde hem al verschillende keren tevergeefs in de rotstuin.

Sommige bollen moet je dieper planten en andere moet je in Ieper planten ......

 ;D
Ieper , West-Vlaanderen