Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302933 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #750 Gepost op: 24 februari 2016, 19:24:02 »
Deze nieuwkomer stond er vandaag mooi bij , Crocus sieberi 'Cretan Snow'
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #751 Gepost op: 17 maart 2016, 21:00:00 »
Het is al een tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb . De slechte weersomstandigheden hebben hier ook een stuk van het seizoen om zeep geholpen dit jaar . Gelukkig staan er nog enkele bollen die nu in bloei komen ......
Tulipa heweri (1)
Tulipa biflora (2)
Tulipa cretica (3)
Een eerste bloem op Tecophilaea cyanocrocus 'Violacea' (4)
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #752 Gepost op: 17 maart 2016, 21:06:50 »
Heel mooi Danny! Je hebt al mooie groepjes! Ik denk dat de term bollenbedje echt wel een term geworden is  ((12 top

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #753 Gepost op: 17 maart 2016, 21:12:12 »
Het gaat dit jaar niet goed met Iris rosenbachiana 'Harangon' . Er waren wel 4 neuzen , maar alles is hier stil gevallen .
Waarschijnlijk zie ik deze plant volgend jaar niet meer terug of zal de plant zich naar volgend jaar terug herstellen ?

Het blijft een spannend verhaal , het is echt de grenzen aftasten met deze plant .....
Vorig jaar was de groei stilgevallen . Vorige zomer ontdekte ik dat de lange puntwortel afgerot was met gevolg geen bloei en stilvallen van de groei van het loof . De knol zelf was eigenlijk nog min of meer goed . Maar wat ben je met een knol zonder wortels ....? Dit jaar heb ik terug 2 kleine plantjes die momenteel aan het bovenkomen zijn ...... ? Uiteraard geen bloei .....helemaal tegen de verwachtingen in is dit verhaal nog niet afgelopen ........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #754 Gepost op: 17 maart 2016, 21:16:44 »
Heel mooi Danny! Je hebt al mooie groepjes! Ik denk dat de term bollenbedje echt wel een term geworden is  ((12 top

Dank je Ruben , ik heb er al heel veel uit geleerd ..... ;) uiteraard heb ik er ook heel veel plezier aan en dat is toch wel het belangrijkste .....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #755 Gepost op: 18 maart 2016, 22:00:12 »
Het gaat dit jaar niet goed met Iris rosenbachiana 'Harangon' . Er waren wel 4 neuzen , maar alles is hier stil gevallen .
Waarschijnlijk zie ik deze plant volgend jaar niet meer terug of zal de plant zich naar volgend jaar terug herstellen ?

Het blijft een spannend verhaal , het is echt de grenzen aftasten met deze plant .....
Vorig jaar was de groei stilgevallen . Vorige zomer ontdekte ik dat de lange puntwortel afgerot was met gevolg geen bloei en stilvallen van de groei van het loof . De knol zelf was eigenlijk nog min of meer goed . Maar wat ben je met een knol zonder wortels ....? Dit jaar heb ik terug 2 kleine plantjes die momenteel aan het bovenkomen zijn ...... ? Uiteraard geen bloei .....helemaal tegen de verwachtingen in is dit verhaal nog niet afgelopen ........

Het blijft een apart geval in uw bollenbed, deze iris, Danny. Benieuwd wat hij nog zal verrichten in de toekomst?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #756 Gepost op: 18 maart 2016, 22:01:42 »
Het is al een tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb . De slechte weersomstandigheden hebben hier ook een stuk van het seizoen om zeep geholpen dit jaar . Gelukkig staan er nog enkele bollen die nu in bloei komen ......
Tulipa heweri (1)
Tulipa biflora (2)
Tulipa cretica (3)
Een eerste bloem op Tecophilaea cyanocrocus 'Violacea' (4)

Het blijkt overal een beetje hetzelfde liedje, Danny, laten we maar genieten van wat er wel goed bij staat...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #757 Gepost op: 18 maart 2016, 22:22:35 »
Het is al een tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb . De slechte weersomstandigheden hebben hier ook een stuk van het seizoen om zeep geholpen dit jaar . Gelukkig staan er nog enkele bollen die nu in bloei komen ......
Tulipa heweri (1)
Tulipa biflora (2)
Tulipa cretica (3)
Een eerste bloem op Tecophilaea cyanocrocus 'Violacea' (4)

Het blijkt overal een beetje hetzelfde liedje, Danny, laten we maar genieten van wat er wel goed bij staat...

Zo is dat Frankie , hopelijk volgend jaar beter .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #758 Gepost op: 23 maart 2016, 19:25:32 »
Twee vormen van Tulipa cretica in bloei
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #759 Gepost op: 3 mei 2016, 19:43:15 »
Terwijl alles hier stilaan in rust gaat , staat deze plant uit zuidwest Portugal als laatste in bloei , Hyacinthoides vicentina

Tot ergens in november voor een nieuw spannend seizoen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #760 Gepost op: 3 mei 2016, 20:44:02 »
Terwijl alles hier stilaan in rust gaat , staat deze plant uit zuidwest Portugal als laatste in bloei , Hyacinthoides vicentina

Tot ergens in november voor een nieuw spannend seizoen .....

Mooie afsluiter van het seizoen, Danny. Is deze dan winterhard, gezien zijn herkomst?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #761 Gepost op: 4 mei 2016, 21:56:07 »
Terwijl alles hier stilaan in rust gaat , staat deze plant uit zuidwest Portugal als laatste in bloei , Hyacinthoides vicentina

Tot ergens in november voor een nieuw spannend seizoen .....

Mooie afsluiter van het seizoen, Danny. Is deze dan winterhard, gezien zijn herkomst?

Staat hier toch al voor het derde jaar Frankie , kan wel iets verdragen maar is waarschijnlijk niet volledig winterhard ,
daarvoor staat hij dan ook op deze heel warme plaats .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #762 Gepost op: 1 november 2016, 21:42:13 »
Het gaat dit jaar niet goed met Iris rosenbachiana 'Harangon' . Er waren wel 4 neuzen , maar alles is hier stil gevallen .
Waarschijnlijk zie ik deze plant volgend jaar niet meer terug of zal de plant zich naar volgend jaar terug herstellen ?

Het blijft een spannend verhaal , het is echt de grenzen aftasten met deze plant .....
Vorig jaar was de groei stilgevallen . Vorige zomer ontdekte ik dat de lange puntwortel afgerot was met gevolg geen bloei en stilvallen van de groei van het loof . De knol zelf was eigenlijk nog min of meer goed . Maar wat ben je met een knol zonder wortels ....? Dit jaar heb ik terug 2 kleine plantjes die momenteel aan het bovenkomen zijn ...... ? Uiteraard geen bloei .....helemaal tegen de verwachtingen in is dit verhaal nog niet afgelopen ........

Dit verhaal is deze zomer ten einde gelopen , maar ik heb er wel veel uit geleerd ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #763 Gepost op: 1 november 2016, 21:46:45 »
Een eerste nieuwkomer stond vandaag in bloei , een vorm van Crocus laevigatus
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #764 Gepost op: 2 november 2016, 09:14:52 »
Een eerste nieuwkomer stond vandaag in bloei , een vorm van Crocus laevigatus

Een heel mooi vormpje, Danny. Is dat er een met een collectienummer?