Auteur Topic: Crocussen in de herfst 2021  (gelezen 16882 keer)

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #180 Gepost op: 23 november 2021, 20:56:15 »
Crocus pallasii 'Homeri' bloeit ook altijd laat ....was geen sinecure om de bloem wat te laten openen . Meestal gaat dit goed door ze even binnen te plaatsen maar om 1 of andere reden ging dat bij deze wat minder vlotjes ...

Wellicht één van de allermooiste crocussen op de planeet Kris !  ((14

Inderdaad erg mooie bloem, kan het zijn dat deze soort sindskort door Janis de nieuwe naam species nova C. homerii heeft gekregen? (zie zijn webshop voor de volledige beschrijving, de meest rechter foto lijkt als twee druppels water), zou het hier mogelijk om dezelfde soort kunnen gaan?
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 20:57:57 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #181 Gepost op: 23 november 2021, 22:56:03 »
Je hebt helemaal gelijk Steven.  Janis twijfelt al een tijdje aan het feit dat die 'Homeri' bij pallassii is ondergebracht.  Hij zag er al een tijdje een nieuwe species in... nu heeft hij blijkbaar voor zichzelf de knoop doorgehakt en er een species nova van gemaakt.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #182 Gepost op: 24 november 2021, 20:42:42 »
Ah Luc dus toch, je hebt ook tevens gelijk de mooiste vorm van deze soort Kris, proficiat!  :D
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #183 Gepost op: 24 november 2021, 20:46:30 »
Vandaag kwam ik erachter dat in mijn kweekbak een muis (of meerdere) flink wat schade heeft aangericht, Drie crocus knollen waren opgraven ( en ben daarmee ook in 1 klap 3 soorten verloren) en meerdere crocussen waren tot aan de grond aangevroten. Dit is de eerste maal.
Hebben meer mensen daar ervaring mee en hebben jullie misschien nog tips om dit te beperken?
« Laatst bewerkt op: 25 november 2021, 21:46:30 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #184 Gepost op: 25 november 2021, 11:48:24 »
Vandaag kwam ik erachter dat in mijn kweekbak een muis (of meerdere) flink wat schade heeft aangericht, Drie crocus knollen waren opgraven ( en ben daarmee ook in 1 klap 3 soorten verloren) en meerdere crocussen waren tot aan de grond aangevroten. Dit is de eerste maal.
Hebben meer mensen daar ervaring mee en wat hebben jullie misschien nog tips om dit te beperken?

Ik heb nog nooit iets dergelijks voor gehad Steven, ik werk ook niet met een kweekbak.  ((--11
Hopelijk heeft iemand anders hier een goede raad !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #185 Gepost op: 25 november 2021, 22:52:57 »
Vandaag kwam ik erachter dat in mijn kweekbak een muis (of meerdere) flink wat schade heeft aangericht, Drie crocus knollen waren opgraven ( en ben daarmee ook in 1 klap 3 soorten verloren) en meerdere crocussen waren tot aan de grond aangevroten. Dit is de eerste maal.
Hebben meer mensen daar ervaring mee en hebben jullie misschien nog tips om dit te beperken?

Oeps , das jammer Steven , ik heb hier nog geen dergelijke schade gehad . Zo goed als alle bollen zitten hier in de volle grond in kleine bollen bedjes of vijvermandjes in een aangepast mengsel . Van nature bestaat de grond hier uit zware klei ( geen muis die daar door raakt )

Misschien de kweekbak opvullen met zware grond en daarin je bollen in aangepast mengsel in vijvermandjes inplanten ?
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #186 Gepost op: 26 november 2021, 15:29:00 »
Intussen hier nog een nagekomen Crocus Cartwrightianus vanop Oros Merenta (Attica-Gr)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #187 Gepost op: 26 november 2021, 15:39:42 »
En nog een Crocus boryi uit Githio (Peloponnesos), dit keer subtiel gevederd aan de buitenkant.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #188 Gepost op: 26 november 2021, 20:17:18 »
Intussen hier nog een nagekomen Crocus Cartwrightianus vanop Oros Merenta (Attica-Gr)

Heel mooie vorm Luc  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #189 Gepost op: 26 november 2021, 20:24:46 »
En nog een Crocus boryi uit Githio (Peloponnesos), dit keer subtiel gevederd aan de buitenkant.

Veel mooier dan de standaard ' boryi vorm ' Luc , de variatie lijkt heel groot . bedankt voor dit allemaal te delen …….. ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #190 Gepost op: 4 december 2021, 17:07:17 »
Geen weer vandaag om een hond door te jagen. Toch stonden er nog enkele crocussen dapper te bloeien vandaag, zoals C. melantherus (foto 1 en 2) en C. 'Dreamdancer' (foto 3 en 4)

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #191 Gepost op: 4 december 2021, 19:59:49 »
Geen weer vandaag om een hond door te jagen. Toch stonden er nog enkele crocussen dapper te bloeien vandaag, zoals C. melantherus (foto 1 en 2) en C. 'Dreamdancer' (foto 3 en 4)

Twee toppers Frankie , heel mooie foto's die een mens opfleuren in deze grijze en natte tijden !  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #192 Gepost op: 5 december 2021, 15:49:23 »
Momenteel bloeit er bij mij helaas ook echt helemaal niets meer qua crocussen, hoogstens een kleine knop van C. hyemalis die op komst is maar ik betwijfel of daar ook echt wat uit zal gaan komen met dit gure natte weer. Des te groter is de pret als de eerste lentebloeiers straks weer op gang zullen gaan komen.

Helaas ben ik nog altijd in een 'strijd' verwikkeld met een muis in mijn kweekbak die zich ergens onder alle potten in de zandlaag voor de winter veilig en redelijk warm verblijft. Ik heb een emmer met een liniaal als 'loopbrug' klaargezet om hem (hopelijk) te vangen. Op de liniaal ligt pindakaas  en onder het lichaamsgewicht valt deze dan als een wipwap naar beneden en valt de muis in de emmer. Nu maar hopen dat het werkt want de muis heeft reeds 5 redelijk zeldzame crocusknollen in zijn geheel uitgegraven en opgegeten :-(

Bij de meest zeldzame soorten heb ik als tegenmaatregel kleine vierkant stukjes kippengaas op maat geknipt en onder de afdeklaag kiezels gelegd. Op die manier kunnen tenminste de knollen moeilijk uitgegraven worden (echter wordt het loof nog steeds opgegeten).
« Laatst bewerkt op: 5 december 2021, 15:51:06 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #193 Gepost op: 5 december 2021, 18:44:53 »
Momenteel bloeit er bij mij helaas ook echt helemaal niets meer qua crocussen, hoogstens een kleine knop van C. hyemalis die op komst is maar ik betwijfel of daar ook echt wat uit zal gaan komen met dit gure natte weer. Des te groter is de pret als de eerste lentebloeiers straks weer op gang zullen gaan komen.

Helaas ben ik nog altijd in een 'strijd' verwikkeld met een muis in mijn kweekbak die zich ergens onder alle potten in de zandlaag voor de winter veilig en redelijk warm verblijft. Ik heb een emmer met een liniaal als 'loopbrug' klaargezet om hem (hopelijk) te vangen. Op de liniaal ligt pindakaas  en onder het lichaamsgewicht valt deze dan als een wipwap naar beneden en valt de muis in de emmer. Nu maar hopen dat het werkt want de muis heeft reeds 5 redelijk zeldzame crocusknollen in zijn geheel uitgegraven en opgegeten :-(

Bij de meest zeldzame soorten heb ik als tegenmaatregel kleine vierkant stukjes kippengaas op maat geknipt en onder de afdeklaag kiezels gelegd. Op die manier kunnen tenminste de knollen moeilijk uitgegraven worden (echter wordt het loof nog steeds opgegeten).

Hier bloeien momenteel enkele vormen van laevigatus , pumilus en nog een laatste bloem cartwrightianus in mijn bollenbed , Steven

hopelijk kan je de muis vangen , alvast veel succes !
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocussen in de herfst 2021
« Reactie #194 Gepost op: 8 december 2021, 13:46:09 »
En vandaag werd ik dan toch nog verblijd met deze ene enkele bloem van C. hyemalis uit Jordanië
Plus... het is gelukt twee muizen te vangen! Hopelijk blijft het daarbij en is het probleem daarmee voorlopig 'opgelost'.
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"