Auteur Topic: Zaaien van rotsplanten  (gelezen 163130 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2010, 18:31:01 »
Ik heb mij het afgelopen weekend eens volop gestort op het zaaien van bolgewassen omdat dit vanaf nu tot ongeveer half november de optimale periode is. Deze zaden zijn op diverse tijdstippen in het voorbije jaar binnengekomen en tot nu bewaard in de koelkast. Door ze in sept-okt te zaaien hebben de zaden nog ruim de tijd om water te absorberen vooraleer dat de vriesperiode intreedt.
Dit jaar ben ik van plan om het aantal nieuwe zaaipotten toch wat te beperken, maar zelfs daarmee kom ik nu al voorbij de 100 nieuwe. Ik kan moeilijk "nee" zeggen....... (volgens bepaalde mensen die beweren mij te kennen).
Focus dit jaar gaat speciaal naar tulipa species (o.a. T. sosnowskyi, T. julia, T. hissarica, T. uniflora, T. behmiana), naar juno-irissen (o.a. I. nicolai, I. stenophylla, I. rosenbachiana en I. svetlanae) en naar allium species uit de acanthoprason sectie (o.a. A. bodeanum, A. akaka, A. minutiflorum en A. shelkovnikowii).
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2010, 18:39:25 »
En nu .... kiemen maar !!!   ;D ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2010, 20:06:55 »
Ik zou die bakjes in het voorjaar nog wel eens terug willen zien als ze aan het kiemen zijn !
groetjes en succes
Lily_Anne

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #18 Gepost op: 14 september 2010, 20:25:26 »
Ik heb mij het afgelopen weekend eens volop gestort op het zaaien van bolgewassen omdat dit vanaf nu tot ongeveer half november de optimale periode is. Deze zaden zijn op diverse tijdstippen in het voorbije jaar binnengekomen en tot nu bewaard in de koelkast. Door ze in sept-okt te zaaien hebben de zaden nog ruim de tijd om water te absorberen vooraleer dat de vriesperiode intreedt.
Dit jaar ben ik van plan om het aantal nieuwe zaaipotten toch wat te beperken, maar zelfs daarmee kom ik nu al voorbij de 100 nieuwe. Ik kan moeilijk "nee" zeggen....... (volgens bepaalde mensen die beweren mij te kennen).
Focus dit jaar gaat speciaal naar tulipa species (o.a. T. sosnowskyi, T. julia, T. hissarica, T. uniflora, T. behmiana), naar juno-irissen (o.a. I. nicolai, I. stenophylla, I. rosenbachiana en I. svetlanae) en naar allium species uit de acanthoprason sectie (o.a. A. bodeanum, A. akaka, A. minutiflorum en A. shelkovnikowii).

Ziet er veel belovend uit Luc ! Mooi en indrukwekkend  lijstje trouwens
Doet er mij aan denken dat ik jouw ook nog een pakje zaad moet toesturen !Komt eraan per post ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #19 Gepost op: 14 september 2010, 21:13:44 »
Ik heb mij het afgelopen weekend eens volop gestort op het zaaien van bolgewassen omdat dit vanaf nu tot ongeveer half november de optimale periode is. Deze zaden zijn op diverse tijdstippen in het voorbije jaar binnengekomen en tot nu bewaard in de koelkast. Door ze in sept-okt te zaaien hebben de zaden nog ruim de tijd om water te absorberen vooraleer dat de vriesperiode intreedt.
Dit jaar ben ik van plan om het aantal nieuwe zaaipotten toch wat te beperken, maar zelfs daarmee kom ik nu al voorbij de 100 nieuwe. Ik kan moeilijk "nee" zeggen....... (volgens bepaalde mensen die beweren mij te kennen).
Focus dit jaar gaat speciaal naar tulipa species (o.a. T. sosnowskyi, T. julia, T. hissarica, T. uniflora, T. behmiana), naar juno-irissen (o.a. I. nicolai, I. stenophylla, I. rosenbachiana en I. svetlanae) en naar allium species uit de acanthoprason sectie (o.a. A. bodeanum, A. akaka, A. minutiflorum en A. shelkovnikowii).

Dit lijkt wel de start van Scheldemans bulbsnursery  ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #20 Gepost op: 14 september 2010, 21:25:58 »
Vind het altijd mooi om te zien zo al die zaaipotjes.
Het mooiste is als alles uitkomt.
Ik heb vandaag een stuk plexiglas gehaald om mijn potjes in de bak af te dekken tegen de vele regen.
Weet nu gelukkig al wat meer van het zaaien af. ;)
Ik heb aleen de pech dat ik als ik wil zaaien ik dit buiten moet doen.
Heb een klein schuurtje.
Wil er wel een zaaitafel in gaan zetten.
is toch wel leuk het zaaien dit is het 2e/3e jaar.
dus ben nog in de begin fase.
Groetjes aan iedereen hier
Bert

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2010, 16:39:24 »
Het is nu de beste periode om de meeste rotsplanten te zaaien. Maar de meeste zaadlijsten zijn nog niet uit of de zaden zijn nog niet besteld en uitgeleverd.Ik heb toch reeds de potjes waarvan er de vorige jaren niets of weinig was van gekiemd terug boven gehaald.
Ze waren ondertussen droog gekomen en nu laat ik ze opnieuw weer nat worden.Dat is in deze periode niet zo moeilijk ,gewoon blootstellen aan de weersomstandigheden buiten.Ik laat ze heel de winter buiten in de kou en in het  nat etc...
Hopelijk kiemt er toch nog wat het komend voorjaar...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2010, 18:59:20 »
Het is nu de beste periode om de meeste rotsplanten te zaaien. Maar de meeste zaadlijsten zijn nog niet uit of de zaden zijn nog niet besteld en uitgeleverd.Ik heb toch reeds de potjes waarvan er de vorige jaren niets of weinig was van gekiemd terug boven gehaald.
Ze waren ondertussen droog gekomen en nu laat ik ze opnieuw weer nat worden.Dat is in deze periode niet zo moeilijk ,gewoon blootstellen aan de weersomstandigheden buiten.Ik laat ze heel de winter buiten in de kou en in het  nat etc...
Hopelijk kiemt er toch nog wat het komend voorjaar...   
Denk je dat het wenselijk is om de zaaipotten te laten uitdrogen ? Ik heb wel geen ervaring met het zaaien van rotsplanten, maar de zaaipotten van bolgewassen laat ik niet volledig uitdrogen als er nog geen kieming opgetreden is.
Je moet weten dat beginnende kieming niet altijd bovengronds te zien is.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2010, 19:03:09 »

Dit lijkt wel de start van Scheldemans bulbsnursery  ;D
De "start" van het zaaien is al 20 jaar terug genomen. Het klopt wel dat ik nu grotere hoeveelheden zaai omruilvoorraad te hebben.
Ondertussen zijn het aantal zaaipotten al opgelopen tot meer dan 150. Ik zal stilaan moeten gaan uitkijken naar een grotere eigendom.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2010, 19:04:59 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2010, 19:14:27 »
Denk je dat het wenselijk is om de zaaipotten te laten uitdrogen ? Ik heb wel geen ervaring met het zaaien van rotsplanten, maar de zaaipotten van bolgewassen laat ik niet volledig uitdrogen als er nog geen kieming opgetreden is.
Je moet weten dat beginnende kieming niet altijd bovengronds te zien is.

Waarschijnlijk goed voor sommigen en helemaal niet goed voor anderen.Het zal ook afhangen van de plaatsen waar ze afkomstig van zijn veronderstel ik ? Ook in de natuur zijn er droogteperiodes voor sommigen.Nu hoedanook zou je dat plant per plant moeten bekijken.Ik had dit voorjaar nogal veel Zuid-Amerikanen gezaaid en ik veronderstel dat die ginder een tijdje droogte hebben ?
Voor bolgewassen zal ik er nu in ieder geval rekening mee houden...dus bedankt voor de tip.Iemand nog meer ervaringen ???   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2010, 19:57:02 »
Beste rotsplant fanaten

Met zaaien heb ik omdat ik pas ben begonnen hier mee niet heel veel ervaring.
Maar ik laat ze in de winter ook buiten staan.
Maar leg er noppen folie over om erg bevriezen tegen te gaan.
En overdag als het boven nul is haal ik het er weleens af voor de luchtcirculatie.
Kijk af en toe of de potjes niet te droog zijn anders bespoei ik ze een beetje met plantespuit.
Er zijn al enkele zaden uitgekomen vind ik wel leuk als beginner van het zaaien.
iedereen veel plezier in de tuin.
groetjes bert

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #26 Gepost op: 24 oktober 2010, 21:38:04 »
Denk je dat het wenselijk is om de zaaipotten te laten uitdrogen ? Ik heb wel geen ervaring met het zaaien van rotsplanten, maar de zaaipotten van bolgewassen laat ik niet volledig uitdrogen als er nog geen kieming opgetreden is.
Je moet weten dat beginnende kieming niet altijd bovengronds te zien is.

Waarschijnlijk goed voor sommigen en helemaal niet goed voor anderen.Het zal ook afhangen van de plaatsen waar ze afkomstig van zijn veronderstel ik ? Ook in de natuur zijn er droogteperiodes voor sommigen.Nu hoedanook zou je dat plant per plant moeten bekijken.Ik had dit voorjaar nogal veel Zuid-Amerikanen gezaaid en ik veronderstel dat die ginder een tijdje droogte hebben ?
Voor bolgewassen zal ik er nu in ieder geval rekening mee houden...dus bedankt voor de tip.Iemand nog meer ervaringen ???   

Ik heb op het eind van de zomer een aantal Pulsatilla's gezaaid. Een paar soorten heb ik in het begin van de zomer geoogst (soorten uit eigen tuin), een paar andere soorten heb ik in het midden van de zomer geoogst, op wat grotere hoogte in het wild. Alle zaden heb ik terzelfdertijd aan de zaaipotjes toevertrouwd. Nu zijn enkel de soorten uit eigen tuin al direct opgekomen, de andere soorten vertonen echter nog geen teken van leven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #27 Gepost op: 25 oktober 2010, 22:13:59 »
Zaaien en stekken vind ik ook één van de mooiste kanten van het tuinieren en doe dat al een aantal jaren.
Rotsplanten nog niet zo lang, zeg maar gerust dat ik daar pas mee begin. Ik ben een liefhebber van Primula's en bolletjes.
In mijn kweekbakje dan ook aardig wat Primula's en wat bollen zaaisels, o.a. Cyclamen coum, C. hederifolium, Scilla autumnalis, S.hyacinthoides, Muscari comosum en Galanthus nivalis.

De M. comosum stonden na 24 dgn al boven.

Mvrgr

CorvK

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #28 Gepost op: 26 oktober 2010, 21:29:40 »
Hoi Cor

Ziet er goed uit de zaaibakken.
met de zaaipotjes
Ik vind het ook steeds leuker.
alleen heb ik het probleem dat mijn tuin niet groot genoeg is.
Ik moet het zaaien een beetje binnen de beperken houden.
Maar dat lukt wel.
Op de foto een deel van mijn achtertuin afgelopen voorjaar genomen.

Gr bert

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #29 Gepost op: 26 oktober 2010, 22:05:20 »
Hoi Cor

Ziet er goed uit de zaaibakken.
met de zaaipotjes
Ik vind het ook steeds leuker.
alleen heb ik het probleem dat mijn tuin niet groot genoeg is.
Ik moet het zaaien een beetje binnen de beperken houden.
Maar dat lukt wel.
Op de foto een deel van mijn achtertuin afgelopen voorjaar genomen.

Gr bert

Dat ziet er al heel goed uit, Bert. Je hebt duidelijk het rotstuinieren in de vingers zitten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen