Auteur Topic: Arisaema  (gelezen 142006 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Arisaema
« Gepost op: 10 april 2011, 22:28:58 »
Hierbij dus een nieuw topic voor dit plantengeslacht. 

Sven, Ik heb voor Arisaema gekozen in plaats van voor Araceae omdat niet all "Aronskelken" schaduwminnaars zijn.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2011, 22:30:37 »
Hierbij eens samen de twee Arisaema's die ik al getoond heb in het topic over schaduwplanten:

Arisaema engleri en Arisaema griffithii (met dank aan Sven om de naam te verbeteren  :))

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2011, 21:25:59 »
Waar heb je die "griffithii" vandaan, Wim? Hij ziet er een beetje uit als de "griffithii" die ik een paar jaar geleden van Paul Christian heb gekocht als "griffithii var. pradhanii". Aangezien ik op zoek was/ben naar een echte "var. pradhanii" was ik wel wat teleurgesteld toen ik de bloeiwijze zag. Ik heb 'm inmiddels ook niet meer, geruild met een liefhebber voor een andere Arisaema.
Wel heeft de plant destijds zaad gezet en heb ik nu nog een aantal zaailingen opgepot staan.

Mooie engleri, trouwens :o
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2011, 22:22:23 »
Waar heb je die "griffithii" vandaan, Wim? Hij ziet er een beetje uit als de "griffithii" die ik een paar jaar geleden van Paul Christian heb gekocht als "griffithii var. pradhanii". Aangezien ik op zoek was/ben naar een echte "var. pradhanii" was ik wel wat teleurgesteld toen ik de bloeiwijze zag. Ik heb 'm inmiddels ook niet meer, geruild met een liefhebber voor een andere Arisaema.
Wel heeft de plant destijds zaad gezet en heb ik nu nog een aantal zaailingen opgepot staan.

Mooie engleri, trouwens :o

Ik had die A. griffithii gekocht als A. fargesii bij Rareplants.de (niet PC, maar een Duitse kwekerij die nu verhuist is naar Tenerife). A. griffithii var. pradhanii is inderdaad wel een super vorm. Eén van de mooiste A. griffithii die ik echter ooit gezien heb kun je hier in foto zien (http://www.greenmilenursery.be/photo_arisaema.html). Hij is immens donker van bloem en groeit op een heel vochtige plaats in hun tuin!
« Laatst bewerkt op: 11 april 2011, 22:24:59 door Wim Boens »

Clint Callens

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2011, 23:33:32 »
Citaat
Wat jij daar hebt, is een Arisaema uit de utile/griffithii-groep. Ik vind deze soortjes altijd moeilijk te onderscheiden aangezien ze behoorlijk variabel zijn. Maar als ik het mag zeggen, is het een griffithii.

Het is inderdaad dikwijls moeilijk om een duidelijk onderscheid te kunnen maken tussen bepaalde Arisaema soorten van de sectie Arisaema zoals A. griffithii, A. utile en A. propinquum. Dit heb ik ook vorig jaar, toen ik een trip doorheen Nepal maakte, in het wild vastgesteld. De variatie aan blad- en bloemvormen en kleuren binnen deze soorten is bijna eindeloos. Zo nu en dan komt er eens een exemplaar voor die beantwoordt aan de beschrijving van A. griffithii, utile of propinquum in 'The Genus Arisaema' van Guy Gusman. Enkele voorbeelden van deze variatie kan je terugvinden op http://www.greenmilenursery.be/photo_nepal.html .

Enkele Arisaema soorten die op dit moment in bloei staan en die het vrij goed doen in de tuin in ons klimaat:
Arisaema wattii
Arisaema nepenthoides
Arisaema serratum x kishidae

Robin & Clint

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2011, 16:16:27 »
A. griffithii var. pradhanii is inderdaad wel een super vorm. Eén van de mooiste A. griffithii die ik echter ooit gezien heb kun je hier in foto zien (http://www.greenmilenursery.be/photo_arisaema.html). Hij is immens donker van bloem en groeit op een heel vochtige plaats in hun tuin!

Ken je ook de var.pradhanii die bij Koen van Poucke in de schaduwhal staat? Prachtig! Niet zo donker als die van de familie Callens, maar een fatastische spathe van zo'n 20 cm breed.
Ik blijf zoeken naar een soortgelijke... 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2011, 16:19:36 »
Citaat
Wat jij daar hebt, is een Arisaema uit de utile/griffithii-groep. Ik vind deze soortjes altijd moeilijk te onderscheiden aangezien ze behoorlijk variabel zijn. Maar als ik het mag zeggen, is het een griffithii.

Het is inderdaad dikwijls moeilijk om een duidelijk onderscheid te kunnen maken tussen bepaalde Arisaema soorten van de sectie Arisaema zoals A. griffithii, A. utile en A. propinquum. Dit heb ik ook vorig jaar, toen ik een trip doorheen Nepal maakte, in het wild vastgesteld. De variatie aan blad- en bloemvormen en kleuren binnen deze soorten is bijna eindeloos. Zo nu en dan komt er eens een exemplaar voor die beantwoordt aan de beschrijving van A. griffithii, utile of propinquum in 'The Genus Arisaema' van Guy Gusman. Enkele voorbeelden van deze variatie kan je terugvinden op http://www.greenmilenursery.be/photo_nepal.html .

Enkele Arisaema soorten die op dit moment in bloei staan en die het vrij goed doen in de tuin in ons klimaat:
Arisaema wattii
Arisaema nepenthoides
Arisaema serratum x kishidae

Robin & Clint

Mooie foto's van Arisaemas, zowel hier op het forum als op je website  :o Mooie concinnum ook, die van mij is niet zo donker.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2011, 12:57:59 »
A. griffithii var. pradhanii is inderdaad wel een super vorm. Eén van de mooiste A. griffithii die ik echter ooit gezien heb kun je hier in foto zien (http://www.greenmilenursery.be/photo_arisaema.html). Hij is immens donker van bloem en groeit op een heel vochtige plaats in hun tuin!

Ken je ook de var.pradhanii die bij Koen van Poucke in de schaduwhal staat? Prachtig! Niet zo donker als die van de familie Callens, maar een fatastische spathe van zo'n 20 cm breed.
Ik blijf zoeken naar een soortgelijke... 

Die var. pradhanii bij Koen is inderdaad ook wel indrukwekkend. Ik zou zeggen, blijven zoeken tot je een goede kloon te pakken hebt!
Of proberen uit zaad en als je geluk hebt...

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2011, 20:28:55 »
Ik zou zeggen, blijven zoeken tot je een goede kloon te pakken hebt!

Dat lijkt me wel! ;) Ik heb op dit moment twee griffithii-knollen uit twee verschillende bronnen in een pot staan. Ze zijn al een flink eind de grond uit. De spanning stijgt...
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2011, 20:33:54 »
Show ze Sven. De ontwikkeling van een Arisaema is welhaast nog mooier dan het resultaat.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2011, 12:37:50 »
Het zijn nu nog twee donkerbruine "punten" uit de grond. Als ze zich verder ontwikkelen en zich ontvouwen, zal ik zeker wat foto's plaatsen :D
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Arisaema
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2011, 21:25:08 »
Ik ben niet zo'n kenner en liefhebber van dit geslacht maar moet misschien toch hier  maar eens de soorten posten die we zagen tijdens onze trip in Sichuan...
Er zitten nog een paar bij zonder juiste naam ,misschien kom ik er zo wel achter  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2011, 22:02:34 »
Laat ze maar komen, Kris, die foto's. Altijd interessant om planten in hun natuurlijke omgeving te zien. En misschien kunnen we een aantal onbekende soortjes van een naam voorzien. :D
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2011, 18:47:16 »
Vandaag ook in bloei:

Arisaema ovale amurense
« Laatst bewerkt op: 18 april 2011, 14:45:04 door Wim Boens »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #14 Gepost op: 18 april 2011, 19:11:14 »
Tijdens mijn bezoek aan Koen heb ik natuurlijk gekeken naar de Arisaema griffithi var. Pradhanii, die in de bijdragen hierboven is besproken. Koen vertelde dat hij aan het teruglopen is. En idd er was niet veel meer van over. Dus Sven en Wim, jullie moeten het doen met de herinnering.

Wel heb ik mooie varieteiten van A.'Thunbergii' gezien. 3 vormen. zwart, bruin en rood. Oordeel.