Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302689 keer)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:In het bollenbed
« Reactie #15 Gepost op: 6 november 2012, 20:07:38 »
Leuk Danny, zijn deze Krokussen winterhard?
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In het bollenbed
« Reactie #16 Gepost op: 6 november 2012, 21:34:13 »
Pas 2 weken na het bevochtigen van het bollenbed zag ik vandaag al de eerste tekenen van leven .  ;D
Enkele krokussen tonen hun neuzen en het loof van Romulea bulbocodium var. leichtliniana staat al 5 cm hoog .(foto 1)
Foto 2 : Crocus sieberi 'Bowles White' ,  foto 3 : Crocus biflorus ssp. biflorus ' Serevan'
Het gaat snel ! .................

Die dikke groene staat ook al heel hoog, Danny, welke zijn dat?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #17 Gepost op: 7 november 2012, 18:57:53 »
Leuk Danny, zijn deze Krokussen winterhard?
groet Lida

Lida, er zitten enkele bollen tussen die wat minder winterhard zijn , maar hier vriest het minder hard dan in het binnenland . Het bollenbed is ook gelegen tegen een zuidmuur en heel zonnig en warm . Heb ook nog enkele stolpen
beschikbaar indien het extreem vriest . Hopelijk lukt het me om alles goed door de winter te krijgen .
Groetjes
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #18 Gepost op: 7 november 2012, 19:15:42 »
Pas 2 weken na het bevochtigen van het bollenbed zag ik vandaag al de eerste tekenen van leven .  ;D
Enkele krokussen tonen hun neuzen en het loof van Romulea bulbocodium var. leichtliniana staat al 5 cm hoog .(foto 1)
Foto 2 : Crocus sieberi 'Bowles White' ,  foto 3 : Crocus biflorus ssp. biflorus ' Serevan'
Het gaat snel ! .................

Die dikke groene staat ook al heel hoog, Danny, welke zijn dat?

Frankie , je bedoelt waarschijnlijk die op foto 2 . Die 2 neuzen staan inderdaad al hoog , Crocus s. 'Bowles White' is een
van de vroegste lente (winter ) bloeiende Krokussen . Ik verwacht de bloei eind December , begin januari . Het gaat
heel snel want in de namiddag is het hier warm ( ook bij vriestemp. ) . Dat is ook een van de redenen waarom ik pas
eind oktober bevochtig , anders is de bloei waarschijnlijk nog vroeger .
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In het bollenbed
« Reactie #19 Gepost op: 7 november 2012, 19:54:01 »
Leuk om die beloftevolle knoppen te zien, Danny....ik kijk al uit naar de komende foto's!!  ;)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #20 Gepost op: 8 november 2012, 19:33:17 »
Leuk om die beloftevolle knoppen te zien, Danny....ik kijk al uit naar de komende foto's!!  ;)

Bedankt Wim ,het is een leuke bezigheid om tijdens deze donkere periode de ontwikkelingen te zien in het bed !  Ik ben ook heel nieuwsgierig  en ga elke dag een kijkje nemen . ((11 Een update volgt binnenkort ........... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #21 Gepost op: 16 november 2012, 15:32:04 »
Eventjes een update ....... In het bollenbed steeds meer tekenen van leven....  ((12
Meer en meer krokussen tonen hun neuzen , Crocus corsicus (foto1) , Crocus sieberi 'Ronald Ginns', Crocus biflorus
subsp. tauri ,...   Ook de eerste tulpjes tonen zich al (ook die in de tuin ) , Tulipa turkestanica 'Dshizak' (foto 2) ,
Tulipa subbiflora  (foto 3) . Het ziet er naar uit dat Crocus sieberi 'Bowles White' hier zal zorgen voor de eerste bloei in het bollenbed (foto 4) . Al die neuzen die je ziet op de foto zijn van 'Bowles White' , wat verder staan de neuzen van
Crocus biflorus ssp. biflorus 'Serevan' ook al hoog ! Tot de volgende update ......

Groetjes , tot morgen in Gent !!! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In het bollenbed
« Reactie #22 Gepost op: 16 november 2012, 19:09:21 »
Straks heb jij voorjaarscrocussen in bloei met kerstmis Danny !  ))8 :o ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #23 Gepost op: 16 november 2012, 19:38:57 »
Straks heb jij voorjaarscrocussen in bloei met kerstmis Danny !  ))8 :o ((--11

Is best mogelijk Luc , hopelijk krijgen we binnenkort wat winterkoude zodat alles een beetje remt ? gelekaart
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:In het bollenbed
« Reactie #24 Gepost op: 16 november 2012, 20:58:03 »
Alhoewel dat het er nu heel leuk uitziet kun je maar beter hopen dat ze nog niet zo ver staan Danny .Weet wel dat je er ook niks kan aan doen ,maar met de winter van vorig seizoen in het verse geheugen .....krijgen we straks misschien weer slaag van mister winter .

Ligt dat bollenbed zo beschut ? , of wat zou de reden zijn van dit extra vroeg uitlopen ?

Buiten de Crocus biflorus zijn het toch allemaal voorjaarsbloeiers ....

Voor Crocus biflorus vormen is er m.i nog een excuus want daar  zitten toch heel wat vormen tussen die in hun thuisland bloeien in de late herfst en winter en alles daar tussen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #25 Gepost op: 17 november 2012, 21:03:00 »
Alhoewel dat het er nu heel leuk uitziet kun je maar beter hopen dat ze nog niet zo ver staan Danny .Weet wel dat je er ook niks kan aan doen ,maar met de winter van vorig seizoen in het verse geheugen .....krijgen we straks misschien weer slaag van mister winter .

Ligt dat bollenbed zo beschut ? , of wat zou de reden zijn van dit extra vroeg uitlopen ?

Buiten de Crocus biflorus zijn het toch allemaal voorjaarsbloeiers ....

Voor Crocus biflorus vormen is er m.i nog een excuus want daar  zitten toch heel wat vormen tussen die in hun thuisland bloeien in de late herfst en winter en alles daar tussen ...

Ja Kris , ik hoop dat we een 'normale' winter krijgen zodat alles een beetje afgeremd wordt . Het bollenbed ligt echt
wel heel beschut hoor ,dat heeft zo zijn voordelen en nadelen . Wanneer er wat zon is rond de middag (vanaf 11u tot
16 uur ) is het hier wel duidelijk warmer dan elders in de tuin in de zon . Crocus sieberi 'Bowles White' bloeit normaal
in januari in de tuin bij een normale (zachte) winter . Zo zal het waarschijnlijk in het bollenbed 2 weken vroeger zijn .
Alles zal hier wel wat vroeger zijn maar ik vind dat eigenlijk niet zo erg , zo kunnen we er al vroeg van genieten . ;D
Bij een late winterprik zoals vorige winter kan ik de stolpen gebruiken ! -1(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2012, 17:43:02 »
Vandaag nog eens grondig een kijkje genomen in het bollenbed . ;D Eigenlijk gaat het hier helemaal niet zo snel . Al
13 soortjes bolgewassen van de 40 zijn nu al boven . Het merendeel daarvan zijn krokussen en enkele tulpjes . Als ik
eens rond kijk in de tuin zie ik ook al de neuzen van de helft van alle crocussen en tulpjes . Helemaal normaal voor de
laatste dag van november . Algemeen staat het bollenbed wat achter dan de rest van de tuin . Dat komt door de lange
droge periode tot eind oktober . Nu gaat het wel sneller gaan in het bollenbed dan in de rest van de tuin..........
Er zijn wel enkele uitzonderingen zoals Crocus biflorus ssp. biflorus 'Serevan' ,(foto1), Crocus sieberi 'Bowles White' ,
Crocus corsicus (foto 2) , die staan al heel ver ! Heb er geen verklaring voor. ((15 Heb wel ondervonden dat alle
nieuw gekochte bollen die ik laat geplant heb (eind september,begin oktober) wat vroeger opkomen dan de rest ?
Crocus sieberi 'Hubert Edelsten' , ook normaal vroeg ,komt nog niet boven . Deze en nog andere al vroeg geplant in
het bed (juni,juli) zijn duidelijk later . ((--11
Verder ook de neuzen van Crocus biflorus subsp. isauricus (foto3) en Tulipa cretica (foto4) te zien . ((12
Tot de volgende update ..........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #27 Gepost op: 30 december 2012, 16:35:31 »
Eind november toonden sommige bollen hier heel vlug al hun neuzen . Maar gelukkig kwam er begin december
wat vorst zodat alles wat geremd werd . De tweede helft van december terug zachte temperaturen , maar wegens gebrek aan zon ging het hier rustig aan in het bollenbed . Zo was er toch geen bloei met kerstmis ,
gelukkig maar . Enkele krokussen staan nu wel op springen en heel binnenkort hoop ik deze te kunnen tonen .
Ondertussen staan de meeste vroegbloeiende bollen nu boven. Van de juno's is er momenteel nog niets te zien.
Ook enkele bollen die het niet deden in de tuin en die ik vorige zomer een plaatsje in het bed gegeven heb , is er
nog niets van te zien . Het gaat over enkele tulpjes van de humilis groep , Narcissus cantabricus ssp. foliosus en Colchicum hungaricum 'Velebit Star' . Ik weet niet of ze zich gaan herstellen in het bollenbed ? Het is nog afwachten hoe alles verder ontwikkeld .
Ik heb wel de indruk dat alle nieuwgekochte bollen goed ontwikkelen in het bed . Momenteel ben ik tevreden
hoe alles hier verloopt en als het zacht weer blijft zal er al wat bloeien in januari . ;D
Zie enkele foto's deze morgen genomen .Foto 1 : enkele mooie krokussen uit de biflorus groep komen hopelijk
binnenkort in bloei , links : c. biflorus subsp. nubigena , rechts: c. biflorus subsp. isauricus .
Foto 2 : enkele bollen van Tecophilaea cyanocrocus staan al goed boven , nog een paar tonen net hun neusje .
Foto 3 : Tulipa cretica staat al behoorlijk ver.
Foto 4 : Romulea bulbocodium var . leichtliniana  zou normaal in feb./ maart in bloei komen .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In het bollenbed
« Reactie #28 Gepost op: 30 december 2012, 22:26:45 »
Ik denk dat we nu met z'n allen met de dag ongeduldiger worden, Danny. We bevinden ons weer voor de mooiste periode van het jaar!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:In het bollenbed
« Reactie #29 Gepost op: 30 december 2012, 22:33:59 »
Ondertussen staan de meeste vroegbloeiende bollen nu boven. Van de juno's is er momenteel nog niets te zien.
Ook enkele bollen die het niet deden in de tuin en die ik vorige zomer een plaatsje in het bed gegeven heb , is er
nog niets van te zien . Het gaat over enkele tulpjes van de humilis groep , Narcissus cantabricus ssp. foliosus en Colchicum hungaricum 'Velebit Star' . Ik weet niet of ze zich gaan herstellen in het bollenbed ? Het is nog afwachten hoe alles verder ontwikkeld .

Tulipa humilis en colchicum hungaricum staan bij mij ook nog niet boven en dit is perfect normaal. De narcis zou al zichtbaar moeten zijn, maar dit is geen soort voor buiten vrees ik. Juno's komen gespreid boven afhankelijk van de soort. Nog niet panikeren.
Torhout, West-Vlaanderen