Auteur Topic: Ventilator  (gelezen 4241 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Ventilator
« Gepost op: 5 april 2017, 14:38:13 »
Mijn ventilator voor de kas heeft het begeven. Het was maar een huis-tuin-en-keuken-ding van een paar tientjes. Geschikt voor binnenshuis, maar niet voor continue gebruik in de kas. Dus mijn vraag is aan leden die ervaring hebben met een wat meer professioneel apparaat, dat niet meteen staat te roesten en misschien kortsluiting kan veroorzaken, zodat de stroom in huis uitvalt in de winter als je er een tijdje niet bent.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Ventilator
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2017, 15:42:05 »
Mijn ventilator voor de kas heeft het begeven. Het was maar een huis-tuin-en-keuken-ding van een paar tientjes. Geschikt voor binnenshuis, maar niet voor continue gebruik in de kas. Dus mijn vraag is aan leden die ervaring hebben met een wat meer professioneel apparaat, dat niet meteen staat te roesten en misschien kortsluiting kan veroorzaken, zodat de stroom in huis uitvalt in de winter als je er een tijdje niet bent.
Deze beste ventilatoren zijn deze die gebruikt worden om professionele kippen- en varkensstallen te verluchten, maar prijzig.
Goedkoper zijn de huisventilatoren van 30-40 cm diameter die ik ook gebruik.  Voor de prijs van een professionele heb je er enkele, dus als ze maar 3-4 jaar meegaan kom je nog goedkoper uit.
Torhout, West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Ventilator
« Reactie #2 Gepost op: 5 april 2017, 21:42:45 »
Mijn ventilator voor de kas heeft het begeven. Het was maar een huis-tuin-en-keuken-ding van een paar tientjes. Geschikt voor binnenshuis, maar niet voor continue gebruik in de kas. Dus mijn vraag is aan leden die ervaring hebben met een wat meer professioneel apparaat, dat niet meteen staat te roesten en misschien kortsluiting kan veroorzaken, zodat de stroom in huis uitvalt in de winter als je er een tijdje niet bent.
In de tijd,  inmiddels 17 jaar gelden,waar  ik nog bezig was met tropische orchideeën en kolibri's, waar schimmels echt niet van pas kwamen,gebruikte ik de kleine computerventilatortjes die ik op meerdere  plaatsen ophing omringt met een kastje  met fijn gaas zodat de vogeltjes zich niet konden blesseren.
Je hebt ze op 12 volt alsook op 220 volt.
Deze  ventilators draaiden jaren ,geschikt om een fijne atmosfeer in de kas te verkrijgen.
Misschien kan je hier wat mee Gerrit.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2017, 21:44:52 door Jos Beeren »
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Ventilator
« Reactie #3 Gepost op: 5 april 2017, 22:53:13 »
Ha Jos, ja die kleine vogeltjes kunnen dat niet hebben he, weggeblazen te worden. Maar dat is eigenlijk wat ik op het oog heb. Een flinke storm in de kas. Het liefst van verschillende kanten. Die computerblazertjes zijn vriendelijk voor kolibries, maar of de Dionysia-kussens daar nou vrolijk en droog van worden, betwijfel ik. Mooie hobby trouwens, lijkt me wel wat. Orchideeën en kolibries. Maar ja, hoe hou je die in leven, net zoals de Dionysia's trouwens. Toch maar beter aardbeien verbouwen in de kas. Ook niet makkelijk trouwens met al die slakken.

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Ventilator
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2017, 19:53:52 »
Dank Gerrit, er blijft dan nog maar een optie: diep in de beurs tasten.......... ))11
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Ventilator
« Reactie #5 Gepost op: 8 april 2017, 11:24:17 »
Daar hangt-ie dan. Ik heb de raad van Luc gevolgd en een eenvoudige gekocht. Hoewel, eenvoudig, hij is groot, zwaar, heeft 3 standen en de hoogste stand blaast 100W. Hij ziet er degelijk uit en lijkt tegen een stootje te kunnen. De meest gebruikte stand 1 verbruikt 33W, dat is redelijk lijkt me en op hete dagen kan hij de warme lucht de kas uitblazen op de hoogste snelheid samen met de kolibries.  -2(

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ventilator
« Reactie #6 Gepost op: 8 april 2017, 12:12:10 »
Daar hangt-ie dan. Ik heb de raad van Luc gevolgd en een eenvoudige gekocht. Hoewel, eenvoudig, hij is groot, zwaar, heeft 3 standen en de hoogste stand blaast 100W. Hij ziet er degelijk uit en lijkt tegen een stootje te kunnen. De meest gebruikte stand 1 verbruikt 33W, dat is redelijk lijkt me en op hete dagen kan hij de warme lucht de kas uitblazen op de hoogste snelheid samen met de kolibries.  -2(

Als je kolibries in je kas krijgt, kom ik zeker eens kijken!!  ;)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ventilator
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2017, 10:54:20 »
Gewapend voor de strijd tegen de opwarming van de aarde (en van de kas), Gerrit !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Ventilator
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2017, 15:18:11 »
Daar hangt-ie dan. Ik heb de raad van Luc gevolgd en een eenvoudige gekocht. Hoewel, eenvoudig, hij is groot, zwaar, heeft 3 standen en de hoogste stand blaast 100W. Hij ziet er degelijk uit en lijkt tegen een stootje te kunnen. De meest gebruikte stand 1 verbruikt 33W, dat is redelijk lijkt me en op hete dagen kan hij de warme lucht de kas uitblazen op de hoogste snelheid samen met de kolibries.  -2(
Mooi opgelost Gerrit, over verbruik gesproken, wist je dat een mens 50 kilo suiker per dag moet eten om  het calorieverbruik van een kolibrie te evenaren? --6
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Ventilator
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2017, 06:38:36 »
Daar hangt-ie dan. Ik heb de raad van Luc gevolgd en een eenvoudige gekocht. Hoewel, eenvoudig, hij is groot, zwaar, heeft 3 standen en de hoogste stand blaast 100W. Hij ziet er degelijk uit en lijkt tegen een stootje te kunnen. De meest gebruikte stand 1 verbruikt 33W, dat is redelijk lijkt me en op hete dagen kan hij de warme lucht de kas uitblazen op de hoogste snelheid samen met de kolibries.  -2(
Perfect opgelost Gerrit.  Belangrijk is dat de lucht rond de planten wordt ververst en de laagste stand is daar al goed voor. Ik heb op de stroomtoevoer zelfs nog een timer geplaatst die dag en nacht zorgt voor een interval werking.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Ventilator
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2017, 10:24:56 »
Een tijdschakelaar. Ja dat is nog een idee. Er zit nl geen zwenkfunctie op, de lucht komt altijd van een kant. Zo nu en dan uit, is wel beter denk ik.

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Ventilator
« Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2021, 18:03:07 »
Beste vrienden,
Heeft er iemand ervaring met een ventilator op zonne energie?
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2021, 15:31:55 door Rudi Berthels »