Auteur Topic: Bloei mei - juni 2022  (gelezen 11751 keer)

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #45 Gepost op: 15 mei 2022, 13:16:21 »
Absoluut fantastisch Kris...is het mogelijk om Rhodohypoxis het hele jaar door buiten te houden waar jij woont? Of komt het binnen in de winter?

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #46 Gepost op: 15 mei 2022, 13:31:01 »
Ik kocht dit specimen oorspronkelijk als Edrainthus tarae. Maar nu blijkt dat het de tweede witte Edrainthus species.... is geen probleem voor mij. Gelukkig kreeg ik onlangs twee jonge planten van Edrainthus tarae.

Die verwisselingen gebeuren spijtig genoeg Thomas ....ik kocht of kreeg  de plant van de onderstaande foto als niveus ... is het niet maar ik weet niet dewelke het wel is ...
En Edraianthus tarae staat hoog genoteerd op mijn verlanglijstje !Ik had vorig jaar eentje uitgeplant maar die heeft het niet gered ....

Uw getoonde Edrainthus kan mogelijk een jong exemplaar zijn van
Edraianthus tenuifolius...Kris. Maar geen garantie... omdat ik nog maar een beginner ben. ๐Ÿ˜Ž

Edrainthus tarae is ook erg populair bij mij. In 2019 heb ik al het genoegen gehad om de perkamentachtige bloemen te bewonderen (foto)... dus ik hoop dat het voor mij weer werkt.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #47 Gepost op: 16 mei 2022, 12:41:07 »
Theo...ik heb nog een foto tegoed van Pyrethrum leontopodium. Het bloeit niet slecht... maar vorig jaar was het bijna twee keer zo veel. Gelukkig heb ik verschillende potten achter staan die wachten om eindelijk geplant te worden. Op de tweede foto is de majestueuze beharing bijzonder goed te zien.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #48 Gepost op: 17 mei 2022, 16:03:03 »
Wow !  Een prachtige serie schoonheden hierboven Thomas, Kris, Theo !   ((3  Applaus op alle banken.

Als we het toch over Edraianthus hebben, dat is hier ook een favoriet geslacht. 

Edraianthus dalmaticus
Edraianthus jugoslavicus
Edraianthus dinaricus die zich woest uitzaait op en tussen de tufstenen.
Edraianthus vesovicii
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #49 Gepost op: 18 mei 2022, 10:10:11 »
Theo...ik heb nog een foto tegoed van Pyrethrum leontopodium. Het bloeit niet slecht... maar vorig jaar was het bijna twee keer zo veel. Gelukkig heb ik verschillende potten achter staan die wachten om eindelijk geplant te worden. Op de tweede foto is de majestueuze beharing bijzonder goed te zien.
Ziet er prachtig uit Thomas,compliment ((3

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #50 Gepost op: 19 mei 2022, 18:05:42 »
Theo...ik heb nog een foto tegoed van Pyrethrum leontopodium. Het bloeit niet slecht... maar vorig jaar was het bijna twee keer zo veel. Gelukkig heb ik verschillende potten achter staan die wachten om eindelijk geplant te worden. Op de tweede foto is de majestueuze beharing bijzonder goed te zien.

Ik ben het helemaal met Theo eens, Thomas, schitterende plant.  Ze doen me steeds weer denken aan de tuin van Wolfgang Strumpf waar ze zo prachtig bloeiden!!

Tussen de tufstenen bloeit hier weer Viola cazorlenzis x delphinanta, hij heeft de hevige regen van de voorbije nacht goed overleefd, hopelijk lukt het morgen ook want er wordt weer iets en ander aangekondigd... code oranje...  :o --10  Het water kunnen we goed gebruiken na 8 weken droogte!!

De mooie kort gesteelde Dianthus 'Whatfield magenta' bloeit elk jaar uitbundig.  Witte Erinus alpinus heeft zich in de buurt uitgezaaid en zorgt voor wat contrast.


Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #51 Gepost op: 19 mei 2022, 18:13:54 »
Over Erinus gesproken...  Deze trog heeft in de loop der jaren een omsingeling van Erinus alpinus gekregen, ik heb er niet รฉรฉn geplant, allemaal het werk van moeder natuur.   ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #52 Gepost op: 20 mei 2022, 16:05:47 »
Hallo Luc...Ik ben erg blij dat je de Pyrethrum leontopodium ook mooi vindt.

Helaas heb ik nooit de kans gehad om de tuin van Wolfgang Strumpf te bezoeken. Maar ik ken er wat foto's van. Het was misschien wel de mooiste particuliere rotstuin in Duitsland.

Jouw Viola cazorlenzis x delphinanta is prachtig .... Ik heb het nog nooit eerder gezien. Heerlijk.๐Ÿคฉ

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #53 Gepost op: 20 mei 2022, 16:09:52 »
Hier is iets waar ik bijzonder blij mee ben... Penstemon penlandii. Volgens het internet is zijn verspreidingsgebied beperkt tot enkele vierkante kilometers in Grand County/Colorado.

Meer endemisch is waarschijnlijk niet mogelijk...๐Ÿ˜‰

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #54 Gepost op: 20 mei 2022, 17:51:00 »
Theo...ik heb nog een foto tegoed van Pyrethrum leontopodium. Het bloeit niet slecht... maar vorig jaar was het bijna twee keer zo veel. Gelukkig heb ik verschillende potten achter staan die wachten om eindelijk geplant te worden. Op de tweede foto is de majestueuze beharing bijzonder goed te zien.

Ik ben het helemaal met Theo eens, Thomas, schitterende plant.  Ze doen me steeds weer denken aan de tuin van Wolfgang Strumpf waar ze zo prachtig bloeiden!!

Tussen de tufstenen bloeit hier weer Viola cazorlenzis x delphinanta, hij heeft de hevige regen van de voorbije nacht goed overleefd, hopelijk lukt het morgen ook want er wordt weer iets en ander aangekondigd... code oranje...  :o --10  Het water kunnen we goed gebruiken na 8 weken droogte!!

De mooie kort gesteelde Dianthus 'Whatfield magenta' bloeit elk jaar uitbundig.  Witte Erinus alpinus heeft zich in de buurt uitgezaaid en zorgt voor wat contrast.
Je laat weer een prachtige reeks zien Luc.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #55 Gepost op: 21 mei 2022, 09:04:02 »
Ik sluit me aan bij Theo's complimenten... geweldige serie planten die ik nog niet kende. De reden zal waarschijnlijk zijn dat ik tot nu toe de meeste cultivars links heb laten liggen en mijn aandacht uitsluitend heb gericht op zuiver botanische vormen. Ik denk dat ik mijn filosofie zal moeten heroverwegen...๐Ÿ˜‚

Vandaag Linum capitatum
(S-Montenegro, 2000 meter)...hij bloeit altijd zeer betrouwbaar.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2022, 09:26:04 door Thomas Eckert »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #56 Gepost op: 21 mei 2022, 18:06:50 »
Hallo Luc...Ik ben erg blij dat je de Pyrethrum leontopodium ook mooi vindt.

Helaas heb ik nooit de kans gehad om de tuin van Wolfgang Strumpf te bezoeken. Maar ik ken er wat foto's van. Het was misschien wel de mooiste particuliere rotstuin in Duitsland.

Jouw Viola cazorlenzis x delphinanta is prachtig .... Ik heb het nog nooit eerder gezien. Heerlijk.๐Ÿคฉ

De tuin van Wolfgang was inderdaad uniek Thomas, ik bewaar er de beste herinneringen aan.  Hieronder 2 foto's van hoe zijn Pryrethrum leontopodium er toen bij stond.  Merk de holle buizen op in de scree, daar kon hij bij regen een stellage met bescherming tegen het vocht in aanbrengen.

Wat de Viola betreft, dit is een kruising van Robin White (UK), mee gebracht een 7-8 jaar geleden, helaas is de man intussen met pensioen en verkoopt hij niet meer.  Helaas zet de plant geen zaad en stekken nemen is tot nu toe niet geslaagd... maar ik probeer het dit jaar opnieuw.
Deze kruising bloeit veel beter dan de beide ouders heb ik de indruk.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #57 Gepost op: 21 mei 2022, 18:09:04 »
Hier is iets waar ik bijzonder blij mee ben... Penstemon penlandii. Volgens het internet is zijn verspreidingsgebied beperkt tot enkele vierkante kilometers in Grand County/Colorado.

Meer endemisch is waarschijnlijk niet mogelijk...๐Ÿ˜‰

Ik kan gemakkelijk genomen dat je hier bijzonder blij mee bent!  Nooit eerder gezien  :o  wat een schoonheid !  -6( Heb je die buiten in de tuin ??
Mocht je daar ooit zaad van winnen dan houd ik mij warm aanbevolen...  ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #58 Gepost op: 21 mei 2022, 18:37:57 »
Ik sluit me aan bij Theo's complimenten... geweldige serie planten die ik nog niet kende. De reden zal waarschijnlijk zijn dat ik tot nu toe de meeste cultivars links heb laten liggen en mijn aandacht uitsluitend heb gericht op zuiver botanische vormen. Ik denk dat ik mijn filosofie zal moeten heroverwegen...๐Ÿ˜‚

Vandaag Linum capitatum
(S-Montenegro, 2000 meter)...hij bloeit altijd zeer betrouwbaar.

Een heel mooie soort Thomas, om onbekende redenen kan ik die nooit over houden ... bij Jiri Papousek stonden tientallen zaailingen overal door de tuin heen !  ((--11

Bedankt ook voor de complimenten !  Je bent een purist Thomas  ((3  Ik hou van alles wat goed bloeit en past in de tuin... botanische vormen, hybriden (natuurlijke of manmade), cultivars en selecties... als ze het maar goed doen.

Ptilotrichum (Alyssum) spinosum rubrum bloeit ook ieder jaar volop.

Dianthus 'Eleonor Parker' is dan weer een kruising met waarschijnlijk D. microlepis in het bloed.  In een trogje, 2 cm hoog!!

Iets minder kort gesteeld, maar nog altijd mooi compact is Dianthus arpadianus pumilus.

Aubrieta 'Elsa Lancaster' is een geliefde selectie die veel compacter blijft dan de gewone Aubrieta deltoรฏdea.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2022
« Reactie #59 Gepost op: 22 mei 2022, 14:08:20 »
Hier is iets waar ik bijzonder blij mee ben... Penstemon penlandii. Volgens het internet is zijn verspreidingsgebied beperkt tot enkele vierkante kilometers in Grand County/Colorado.
Meer endemisch is waarschijnlijk niet mogelijk...๐Ÿ˜‰

Super Thomas !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "