Auteur Topic: GPS  (gelezen 4151 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
GPS
« Gepost op: 6 februari 2017, 19:36:49 »
Een orchideeën vriend vroeg mij onlangs om de GPS coördinaten van een bepaalde soort. GPS??????
Hij mailde mij een serie coördinaten van zijn eigen vondsten. Wat moet ik daarmee?????????????

Ik denk dus: mmmm misschien moet ik dat ook maar eens leren. Ga ik dus eerst eens op het internet kijken. Word ik meteen gebombardeerd met voor mij onbegrijpelijke teksten. Ik kan natuurlijk naar een winkel gaan en om uitleg vragen, maar dat zal wel net zo gaan als met de aanschaf van een computer: "o meneer, dat is zo makkelijk....u doet even dit en even dat" en voor je het weet zit je met een nachtmerrie opgescheept.

Stel:

Ik sta op een berghelling ergens op Sardinië. Ik zie een orchidee. Hoe sla je de plek op en vind je hem dan een paar jaar later weer terug.
Of... ik weet de coördinaten van een orchidee ergens op Kreta. Rijd ik daar dan zomaar naar toe? Net zoals de Tom Tom?

Kan een computer-digibeet zoals ik ben daar mee omgaan?

Wie helpt?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: GPS
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2017, 19:54:09 »
Wat je beschrijft klopt, Gerrit.  Dat is blijkbaar allemaal mogelijk.  Hoe het precies functioneert kan wellicht iemand uitleggen met meer kennis dan ik in die materie.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: GPS
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2017, 21:25:01 »
Wij registreren tijdens onze botanische reizen van alle vindplaatsen/collectieplaatsen de GPS data met een mobiele wandel-GPS.  Het is mijn ervaring dat deze toestellen nauwkeurig werken tot op 2-3 meter op voorwaarde dat de GPS data nauwkeurig genoeg zijn (dit is nauwkeurig tot op de seconde). 
Omgekeerd kun je met opgegeven GPS data een plaats op enkele meter na terugvinden met behulp van de tools die beschikbaar zijn op het toestel (kompas, afstandsmeter, hoogtemeter).

Als het enkel gaat om het registreren van de positie kun je ook een uitbreiding op je fototoestel monteren die er voor zorgt dat bij elke foto de nodige data wordt vastgelegd.  Met Google-Maps kun je elke positie achteraf perfect visueel krijgen.


Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: GPS
« Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2017, 22:08:41 »
op voorwaarde dat de GPS data nauwkeurig genoeg zijn (dit is nauwkeurig tot op de seconde). 


Dat snap ik niet. Hebben die voorwaarden te maken met de prijs van het toestel?



Omgekeerd kun je met opgegeven GPS data een plaats op enkele meter na terugvinden met behulp van de tools die beschikbaar zijn op het toestel (kompas, afstandsmeter, hoogtemeter)


Wat voor belang hebben die drie parameters voor de plaatsbepaling? Moet je dan in het veld daarmee lopen knoeien?

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: GPS
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2017, 05:30:22 »
op voorwaarde dat de GPS data nauwkeurig genoeg zijn (dit is nauwkeurig tot op de seconde). 

Dat snap ik niet. Hebben die voorwaarden te maken met de prijs van het toestel?
Dit heeft niets met de prijs van het toestel te maken.
Hoe nauwkeuriger opgegeven GPS data is hoe gemakkelijker je een locatie kunt terugvinden.  De locatie wordt uitgedrukt in noorderbreedte en oosterlengte (graden-minuten-seconden) en hoe "meer cijfers" je hier hebt hoe dichter je bij de exacte locatie uitkomt.  Ik zou dit eens "live" moeten kunnen demonstreren om het duidelijk te maken.
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2017, 05:48:21 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: GPS
« Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2017, 05:42:10 »
Wat voor belang hebben die drie parameters voor de plaatsbepaling? Moet je dan in het veld daarmee lopen knoeien?
In het veld loop je inderdaad met het GPS toestel ter grootte van een kleine GSM in je hand.  Vooraf moet je uiteraard de coordinaten van de gezochte locatie ingeven en eens je aan het stappen bent geeft het GPS toestel aan welke richting je uit moet (digitaal kompas) en hoever je in vogelvlucht verwijderd bent van deze locatie.
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2017, 05:47:31 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: GPS
« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2017, 18:44:02 »
Nou ik heb geen vragen meer. Het lijkt me goed te doen. Mijn navigatie in de auto heb ik ook geleerd en het lijkt er wel wat op, denk ik.
In ieder geval bedankt voor de info Luc.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: GPS
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2017, 19:49:58 »
Nou ik heb geen vragen meer. Het lijkt me goed te doen. Mijn navigatie in de auto heb ik ook geleerd en het lijkt er wel wat op, denk ik.
In ieder geval bedankt voor de info Luc.
De positiebepaling werkt inderdaad gelijkaardig aan deze van een auto GPS.
Torhout, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: GPS
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2017, 21:26:55 »
Een wandelgps is nogal duur( van zodra je een goeie wil zoals garmin).
Ik gebruik een gratis app via mijn smartphone. De app heet MAPS.Me
Download alle kaarten van Europa en je kan makkelijk locatie toevoegen ALS je er opnieuw naar begeven. Internet is heden ten dage in meeste Europese landen vlot beschikbaar en dat heeft me ook nog nooit problemen gegeven.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: GPS
« Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2017, 22:01:28 »
Ja, ik heb een I-phone met diverse App's. Dan kun je thuis de coördinaten intoetsen, want daar heb je internet. Dan kun je de vindplaats op een papieren kaart intekenen. Maar als je met een smart-phone op weg gaat moet je voortdurend verbinding hebben met het internet. In het buitenland gaat dat in de papieren lopen vanwege de rooming kosten. Bovendien denk ik dat de plaatsbepaling niet tot op enkele meters nauwkeurig is.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: GPS
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2017, 20:31:49 »
Ja, ik heb een I-phone met diverse App's. Dan kun je thuis de coördinaten intoetsen, want daar heb je internet. Dan kun je de vindplaats op een papieren kaart intekenen. Maar als je met een smart-phone op weg gaat moet je voortdurend verbinding hebben met het internet. In het buitenland gaat dat in de papieren lopen vanwege de rooming kosten. Bovendien denk ik dat de plaatsbepaling niet tot op enkele meters nauwkeurig is.
Gerrit jij hebt geen GPS nodig,
Als ik jouw foto's zie heb je er gewoon een "neus"voor en dat werkt vaak beter, denk ik.  ))4

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: GPS
« Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2017, 22:30:28 »
Gerrit jij hebt geen GPS nodig,
Als ik jouw foto's zie heb je er gewoon een "neus"voor en dat werkt vaak beter, denk ik.  ))4

Ik ben het wel met je eens. GPS coördinaten van anderen kunnen heel vervelend uitpakken, denk ik. We hebben op Sicilië eens een half dagdeel lopen zoeken naar een gedetailleerde beschrijving van een vindplaats (geen GPS coördinaat). We vonden niets en dat was heel frustrerend. Dat kan ook gebeuren met de GPS coördinaten van anderen. (planten kunnen doodgaan he, of afgevreten) En trouwens: is het zo leuk om de vindplaatsen van anderen na te lopen. Wat orchideeën betreft hebben mijn vrouw en ik inmiddels een "neus" zoals je zegt. Dat betekent: je herkent habitats, = mogelijk veelbelovende vindplaatsen.

Maar ik zie wel mogelijkheden om nog iets achter de hand te hebben. Ik bedoel: Je kunt een bepaalde orchidee niet vinden, de volgende dag ga je naar huis.