Auteur Topic: crocus 2020  (gelezen 61216 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #495 Gepost op: 14 november 2020, 17:20:47 »
Een bescheiden bloem bij deze Crocus tauricus.

 ))4 ben je zeker Theo dat de naam klopt , hier bloeit tauricus pas in februari ( aan de vlaamse rivièra ) ?? zie foto 17 feb .
Hoi Danny,tot die conclusie ben ik inmiddels ook gekomen helaas.Ondanks dat het etiket er bij stond.W.s toch verwisseld,enig idee welke het wel is?
Inmiddels duidelijkheid,het is de Crocus melantherus

Dat zal wel kloppen Theo  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #496 Gepost op: 15 november 2020, 11:37:37 »
Dit exemplaar heeft hier ook al veel vragen opgeroepen naar identificatie toe.
Verzameld als Crocus boryi (die nu pas bloeit, véél later dan mijn andere boryi's) vlak bij Ghytio in de Peloponnesos.  Vaak getwijfeld of het geen C. laevigatus is (ook al door het bloeimoment), nu nijg ik toch meer naar C. boryi.  afwijkende meningen en argumenten zijn welkom.  -2(

Zou durven denken dat het laevigatus is Luc  ))4 ((--11 Ik denk dat je de "corms " dan zult moeten bestuderen bij het verplanten ...


Zo zie je maar dat de meningen verdeeld zijn hé Kris !  Ik zal het interdaad moeten onthouden om komende zomer de knolletjes van dichtbij te bekijken, misschien brengen die de oplossing.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #497 Gepost op: 15 november 2020, 11:40:10 »
Dit exemplaar heeft hier ook al veel vragen opgeroepen naar identificatie toe.

Verzameld als Crocus boryi (die nu pas bloeit, véél later dan mijn andere boryi's) vlak bij Ghytio in de Peloponnesos.  Vaak getwijfeld of het geen C. laevigatus is (ook al door het bloeimoment), nu nijg ik toch meer naar C. boryi.  afwijkende meningen en argumenten zijn welkom.  -2(

Leuke post Luc , heel moeilijk te identificeren , moeder natuur laat niet zo gemakkelijk alles in vakjes steken hé ……..
Aangezien de heel late bloei zou je denken laevigatus , maar er zijn waarschijnlijk wel uitzonderingen …….afhankelijk van de herkomst hoogte en plaats ?
Zijn de bloemen geurend Luc ? ik weet eigenlijk niet of boryi ook geurend is ?
Het is een beetje vergelijken naar de verschillen tussen boryi  en laevigatus . Over het algemeen zijn de bloemstelen van boryi duidelijk hoger dan laevigatus . ook is het loof van boryi meer opgaand , laevigatus heeft dan meer liggend loof . Maar natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen  ))4 . Zomaar op zicht lijken ze anders heel erg op elkaar , je kan het onmogelijk zeggen .
Volgende zomer kan je de bolletjes eens vergelijken bij het verplanten , normaal is er een duidelijk verschil tussen beide soortjes . Misschien brengt dit meer duidelijkheid Luc …...

Het blijft een moeilijke opgave, Danny.  Deze komen van op heel lage hoogte, een paar tiental meter boven zee niveau... het blad is inderdaad meer 'opstaand' dan bij laevigatus, het bloeimoment zit dan weer meer in de richting van laevigatus.   Het wordt inderdaad wachten om de knolletjes van naderbij te onderzoeken komende zomer ! 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #498 Gepost op: 15 november 2020, 15:37:36 »
De Crocus laevigatus selectie van Dirk Schnabel die hij 'Dark blue' heeft gedoopt is hier zowat de laatste van de soort die hier in bloei komt.  Het wachten wordt wel beloond.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #499 Gepost op: 15 november 2020, 15:42:41 »
Ik liet al een paar voorbeelden zien van de tweekleurige Crocus niveus uit de Pelops, Z-Aeropoli.
Dit is een duo, let op het verschil in kleur van de bloemstengels.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #500 Gepost op: 17 november 2020, 15:56:31 »
Nog wat verschillende vormen van Crocus laevigatus van diverse origines .... ze moeten maar zo mooi niet zijn !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: crocus 2020
« Reactie #501 Gepost op: 17 november 2020, 17:22:06 »
Nog wat verschillende vormen van Crocus laevigatus van diverse origines .... ze moeten maar zo mooi niet zijn !  -2(
Maar dat zijn ze wel Luc  ((13

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #502 Gepost op: 17 november 2020, 17:32:16 »
Nog wat verschillende vormen van Crocus laevigatus van diverse origines .... ze moeten maar zo mooi niet zijn !  -2(

Heel plezant om te zien Luc !  ((12 ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: crocus 2020
« Reactie #503 Gepost op: 17 november 2020, 18:58:49 »
super mooi om te zien Luc
wat kleur in deze toch sombere tijden. ((14 ((14 ((14 ((14

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #504 Gepost op: 19 november 2020, 16:26:29 »
Het zonnetje van gisteren liet de Crocussen openen.

1 Crocus laevigatus - de al eerder getoonde donkerblauwe vorm van Dirk Schnabel, nu volop in bloei.

2.Crocus niveus - de tweekleurige vorm uit Aeropoli, ook al eerder toond.

3. Illustratie van het grote verschil in omvang van de twee soorten.  Niet zo'n beste foto helaas... ???
« Laatst bewerkt op: 20 november 2020, 09:28:29 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #505 Gepost op: 19 november 2020, 17:09:04 »
Het zonnetje van gisteren liet de Crocussen openen.

1 Crocus laevigatus - de al eerder getoonde donkerblauwe vorm van Dirk Schnabel, nu volop in bloei.

2.Crocus niveus - de tweekleurige vorm uit Aeropoli, ook al eerder toond.

3. Illustratie van het grote verschil in omgang van de twee soorten.  Niet zo'n beste foto helaas... ???

Mooi in beeld gebracht Luc , inderdaad een groot verschil !
Ieper , West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

  • Junior
  • **
  • Berichten: 81
  • Geslacht: Man
    • foto overzicht
Re: crocus 2020
« Reactie #506 Gepost op: 19 november 2020, 21:07:57 »
Prachtig Luc!

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 427
Re: crocus 2020
« Reactie #507 Gepost op: 22 november 2020, 15:41:14 »
Vele mooie foto's zijn hier te zien  bedankt aan allen . ((14 ((12
Ik heb reeds 6-7 jaar Cr laevigatus in  de tuin maar nog geen zaailingen gezien. Word deze Crocus nog op natuurlijke manier bestoven ,of  met een penseeltje ?
Vandaag om een sombere dag op te vrolijken een boeketje gemaakt om op het keukenaanrecht te plaatsen.
Ik vind ze te mooi om te laten plat liggen.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #508 Gepost op: 22 november 2020, 20:24:29 »
Vele mooie foto's zijn hier te zien  bedankt aan allen . ((14 ((12
Ik heb reeds 6-7 jaar Cr laevigatus in  de tuin maar nog geen zaailingen gezien. Word deze Crocus nog op natuurlijke manier bestoven ,of  met een penseeltje ?
Vandaag om een sombere dag op te vrolijken een boeketje gemaakt om op het keukenaanrecht te plaatsen.
Ik vind ze te mooi om te laten plat liggen.

Ik heb hier mijn oudste C. laevigatus  pas sinds 2015  in mijn bollen bed , Marc . Het is wel een positieve verrassing om nu al op verschillende plaatsen zaailingen te treffen . Ik laat hier alles zijn gang gaan , dus er komt geen penseeltje aan te pas . Laevigatus maakt hier wel goed zaad aan , heb de laatste jaren ook het zaad verzameld en gezaaid in zaaipotten . Opvallend is wel dat de spontane zaalingen hier alleen voorkomen op plaatsen die in de schaduw liggen van  grotere vaste planten . Alhoewel mijn moederplanten laevigatus allen heel zonnig en warm staan , kiezen de zaailingen eerder voor een (half)beschaduwde plaats .
Groot gelijk heb je om zo'n boeketje te maken , zo kan je er toch nog volop van genieten !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: crocus 2020
« Reactie #509 Gepost op: 22 november 2020, 20:51:51 »
Een kleurvorm van C. laevigatus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen