Auteur Topic: Gentiana occidentalis ??  (gelezen 1929 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Gentiana occidentalis ??
« Gepost op: 22 november 2013, 16:47:44 »
Doe nog maar eens een poging om wat wijzer te worden.
Bijgaande foto heb ik dit jaar genomen in de Franse Pyreneeën, aan de hand van de determinatietabel op de website van Herman http://www.gentians.be/index.php?page=articles&art=4 kom ik (voorzichtig) tot de conclusie dat het hier gaat om Gentiana occidentalis )--1. Iemand die dit kan bevestigen of een beter idee heeft -8(.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gentiana occidentalis ??
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2013, 23:05:02 »
Hermaaaannnnnnnn !! Hellup !!!  -7(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Gentiana occidentalis ??
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2013, 19:26:44 »
Doe nog maar eens een poging om wat wijzer te worden.
Bijgaande foto heb ik dit jaar genomen in de Franse Pyreneeën, aan de hand van de determinatietabel op de website van Herman http://www.gentians.be/index.php?page=articles&art=4 kom ik (voorzichtig) tot de conclusie dat het hier gaat om Gentiana occidentalis )--1. Iemand die dit kan bevestigen of een beter idee heeft -8(.
Cor, mijn eerste gedacht is dat het om Gentiana acaulis gaat. De bladeren zijn redelijk groot. Als die nu nog zacht aanvoelen is dit ook een goede indicatie, maar dat heb je waarschijnlijk niet uitgeprobeerd. Tussen de kelktanden zie je precies een wit vlies wat ook typisch acaulis is. Heb je nog andere foto's?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Gentiana occidentalis ??
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2013, 20:32:29 »
Heb je nog andere foto's?
Ik heb alleen bijgaande foto nog Herman, maar ik zie op jouw foto wel dat ik mijn determinatie zal moeten herzien. Bladeren van de plant op mijn foto's zijn inderdaad beduidend groter.