Auteur Topic: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"  (gelezen 5174 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #120 Gepost op: 5 december 2023, 20:15:20 »
De bollen lijken ook wat op elkaar , Kris . Binnen enkele maanden wordt alles duidelijk  ;)

 ((14 ((14 ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #121 Gepost op: 5 december 2023, 20:17:27 »
Zo komen we aan het einde van dit reisverslag . Ik ben vooral heel blij dat ik de drie voorkomende krokussoorten heb kunnen ontdekken , het was terug een leerrijke ervaring !!! We hebben veel mooie planten gezien , het was een mooie streek , de dorpjes en stadjes zijn ook heel erg gezellig in Italië , terug een heel geslaagde trip ! Tot een volgende trip ........
De plant die me het meest verraste is deze Erythronium dens-canis , met deze foto eindig ik dit reisverslag .

Al weer heel tof en leerrijk om te volgen Danny ! Bedankt om je ervaringen en foto's te delen !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #122 Gepost op: 5 december 2023, 20:27:59 »
Heel boeiend om te volgen Danny, veel dank!
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #123 Gepost op: 5 december 2023, 21:06:58 »
Op sommige plaatsen stonden mooie populaties Narcissus pseudonarcissus . Het deed me denken aan de populaties in onze Ardennen .......

Dit beeld roept inderdaad herinneringen op, Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #124 Gepost op: 5 december 2023, 21:08:32 »
Een mooi verslag, Danny, wat ons een duidelijk beeld geeft over enkele minder bekende crocussoorten en andere bollen, waarvoor dank!  ((3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #125 Gepost op: 6 december 2023, 17:14:50 »
Zo komen we aan het einde van dit reisverslag . Ik ben vooral heel blij dat ik de drie voorkomende krokussoorten heb kunnen ontdekken , het was terug een leerrijke ervaring !!! We hebben veel mooie planten gezien , het was een mooie streek , de dorpjes en stadjes zijn ook heel erg gezellig in Italië , terug een heel geslaagde trip ! Tot een volgende trip ........
De plant die me het meest verraste is deze Erythronium dens-canis , met deze foto eindig ik dit reisverslag .

Al weer heel tof en leerrijk om te volgen Danny ! Bedankt om je ervaringen en foto's te delen !

Graag gedaan Kris ,  plezant om ervaringen te delen ! We leren allemaal uit deze natuurbeelden ...... ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #126 Gepost op: 6 december 2023, 17:15:56 »
Heel boeiend om te volgen Danny, veel dank!

Graag gedaan , Mark !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #127 Gepost op: 6 december 2023, 17:18:05 »
Op sommige plaatsen stonden mooie populaties Narcissus pseudonarcissus . Het deed me denken aan de populaties in onze Ardennen .......

Dit beeld roept inderdaad herinneringen op, Danny.

Jazeker Frankie , maar de Narcissen populatie in onze Ardennen zijn nog mooier !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #128 Gepost op: 6 december 2023, 17:24:16 »
Een mooi verslag, Danny, wat ons een duidelijk beeld geeft over enkele minder bekende crocussoorten en andere bollen, waarvoor dank!  ((3

Dank je Frankie , leuk om mijn ervaringen te delen , het helpt ons allemaal om met die planten om te gaan .....
Ieper , West-Vlaanderen


Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #130 Gepost op: 8 december 2023, 19:43:24 »
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #131 Gepost op: 12 december 2023, 12:14:14 »
Iedereen kent wel de heel goede cv. Crocus biflorus var. parkinsonii .
Crocus biflorus staat hier al vele jaren in de tuin of bollenbedjes , als ik het goed heb staat de vorm parkinsonii al 20 jaar in de tuin bij Luc G. .

Even nagekeken en deze staat hier al flink in de startblokken. ! (en heeft zich eindelijk ook een beetje vermeerderd zo te zien )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #132 Gepost op: 12 december 2023, 22:38:47 »
Iedereen kent wel de heel goede cv. Crocus biflorus var. parkinsonii .
Crocus biflorus staat hier al vele jaren in de tuin of bollenbedjes , als ik het goed heb staat de vorm parkinsonii al 20 jaar in de tuin bij Luc G. .

Even nagekeken en deze staat hier al flink in de startblokken. ! (en heeft zich eindelijk ook een beetje vermeerderd zo te zien )

Hier is parkinsonii ook al te zien Kris , maar de gewone biflorus nog niet denk ik . Ik zal alle vormen en standplaatsen moeten evalueren , met wat ik dit voorjaar geleerd heb zal ik sommige zeker een nieuwe standplaats geven ......... Uw parkinsonii ziet er goed uit Kris  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #133 Gepost op: 25 december 2023, 19:29:18 »
In het natuurpark "Capanne di Marcarolo" groeit er ook nog een derde Crocus soort ! Onze derde daguitstap staat dus in het teken van het opzoeken van deze soort . We gaan zoeken naar de herfstbloeier Crocus ligusticus , een soort die je weinig ziet in verzamelingen !

Ik kon vrij gemakkelijk info vinden over deze crocus in deze streek . Op een wandelsite kon ik foto's zien van Crocus ligusticus ook wel eens Crocus medius genoemd . Dan denk je het wordt terug een heel moeilijke opdracht op zoek gaan naar het groene loof tussen andere planten maar deze keer viel dit best wel mee .

Dus op onze derde daguitstap rijden we terug midden het natuurpark in en we maken een grote wandeling op een hoogte van 600 a 700 meter in een bosrijke omgeving . Omdat we duidelijke info hadden vonden we al heel snel crocus loof . Het loof van Crocus ligusticus is vrij breed met een duidelijke witte brede middenstreep , lijkt wel heel goed op het loof van Crocus neglectus ! )--1 bijna identiek . Het enige duidelijk verschil is dat Crocus ligusticus maar 2 a 3 blaadjes heeft , Crocus neglectus heeft er meestal 4 soms 3 . De groeigebieden tussen beide soorten overlappen elkaar waardoor het soms onduidelijk is welke crocus het is ?

Zie enkele foto's  van Crocus ligusticus  die hier een tijdje geleden in bloei stonden . Een mooie soort met een heel sierlijke stijl !

Bij de Crocussen is NIETS éénvoudig Danny !  -2(  NIETS is ook duidelijk... en waarom staan er geen etiketten bij vragen we ons allemaal af ?   Ligusticus/medius wordt niet zo vaak aangeboden, maar wat aangeboden heeft ook heel vaak virus...  Zelf een keertje geprobeerd en proefondervindelijk vastgesteld  :'(  Sindsdien niet meer geprobeerd.

Voor de mensen die interesse zouden hebben in de mooie herfstbloeier Crocus ligusticus , Janis heeft gezonde planten  kunnen opkweken afkomstig uit N-Italië ( zie voorlopige lijst offer 2024 ) , waarschijnlijk van dezelfde regio waar ik geweest ben . Dat is goed nieuws want alle oude collecties waarschijnlijk afkomstig van Nederlandse kwekers waren allen besmet met virus . Hopelijk lukt het mij ook om deze gezonde planten in de toekomst gezond verder te kweken ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #134 Gepost op: 25 december 2023, 19:55:25 »
Vaak vonden we krokusloof maar is dit nu Crocus ligusticus of Crocus neglectus ? Als dit neglectus is heeft deze plant al in februari gebloeid ?  ((--11

Het ziet er naar uit dat Crocus neglectus inderdaad samen groeit met Crocus ligusticus op sommige plaatsen . Ik dacht eerst dat C.neglectus wat hoger groeide in weides of bosranden vanaf 750 meter hoog . Nu blijkt dat neglectus ook lager voorkomt op een goeie 600 meter hoog en samen met ligusticus groeit in dezelfde omstandigheden . Natuurlijk bloeien deze dan ook een stuk vroeger en zijn ze in maart al lang uitgebloeid . Toch wel boeiend om dit op te volgen . Sommige neglectus vormen hier in de tuin bloeien ook nogal vroeg in het voorjaar , zelfs al eind januari ......
Ieper , West-Vlaanderen