Auteur Topic: Orchideeen  (gelezen 205186 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #555 Gepost op: 23 mei 2023, 09:25:43 »
Geen super goed jaar hier voor de Ophrys soorten in de rotstuin ...(te natte winter of te hete zomer ?)Sommige bloemen wel maar zijn niet alleen later maar vooral veel lagere en kleinere bloemstengels...Vorig jaar nog was de bloemstengel minstens dubbel zo lang met veel meer bloemen .
Nu dit soort orchideeën durven natuurlijk nogal eens wisselvallig te zijn , het scheelt van jaar tot jaar ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #556 Gepost op: 27 mei 2023, 11:06:48 »
Nog wat orchideeën die momenteel hier  bloeien in de tuin ...
1 & 2 -Himantoglossum hircinum
3- Orchis anthropophora
4 -Platanthera chlorantha
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #557 Gepost op: 27 mei 2023, 11:10:58 »
Ophrys fuciflora .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Orchideeen
« Reactie #558 Gepost op: 27 mei 2023, 11:32:10 »
Kris, je hebt al een prachtige collectie van orchideeën!  ((14  ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #559 Gepost op: 27 mei 2023, 13:24:00 »
Kris, je hebt al een prachtige collectie van orchideeën!  ((14  ((3


Dank je Herman , is uiteraard een werk van lange adem en zoals bij alle rariteiten duurt het vele jaren om zoiets op te bouwen ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Orchideeen
« Reactie #560 Gepost op: 27 mei 2023, 21:37:21 »
Ongelofelijk dat dit je lukt Kris. Het zijn zulke prachtige maar o zo kieskeurige planten.
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #561 Gepost op: 29 mei 2023, 17:33:48 »
Een bescheiden bijdrage...

Dactylhoriza alpina met Rhododendron yakushimanum in de achtergrond.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #562 Gepost op: 29 mei 2023, 17:36:05 »
Bletilla striata komt ook in bloei.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #563 Gepost op: 5 juni 2023, 09:31:16 »
Nog een Cypripedium die bij de pinken is .......Cypripedium ‘Lucy Pinkepank’ is hier allicht de laatste Cypripedium van het seizoen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #564 Gepost op: 6 juni 2023, 16:39:40 »
Nog een Cypripedium die bij de pinken is .......Cypripedium ‘Lucy Pinkepank’ is hier allicht de laatste Cypripedium van het seizoen .

Een schoonheid Kris !!  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #565 Gepost op: 10 juni 2023, 12:13:12 »
Een schoonheid Kris !!  -6(

Dank je Luc ! 1 van de laatste orchideeën die hier bloeien is Anacamptis pyramidalis ....Op de achtergrond al orchideeën die zaden aan het aanmaken zijn en deze bloeit wat later ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeen
« Reactie #566 Gepost op: 18 juni 2023, 23:03:36 »
Een schoonheid Kris !!  -6(

Dank je Luc ! 1 van de laatste orchideeën die hier bloeien is Anacamptis pyramidalis ....Op de achtergrond al orchideeën die zaden aan het aanmaken zijn en deze bloeit wat later ...

Het was me eventjes ontgaan, Kris, maar wat een puike prestatie is dit toch. Niet alleen deze, maar ook die andere inheemse orchideeën zoals de poppenorchis en de bokkenorchis... echt knap. Dit vraagt toch om enige toelichting. Ik ken deze orchideeën alleen van onze mooie kalkgraslanden, maar zowat niemand heeft deze in cultuur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeen
« Reactie #567 Gepost op: 18 juni 2023, 23:13:12 »
Geen super goed jaar hier voor de Ophrys soorten in de rotstuin ...(te natte winter of te hete zomer ?)Sommige bloemen wel maar zijn niet alleen later maar vooral veel lagere en kleinere bloemstengels...Vorig jaar nog was de bloemstengel minstens dubbel zo lang met veel meer bloemen .
Nu dit soort orchideeën durven natuurlijk nogal eens wisselvallig te zijn , het scheelt van jaar tot jaar ...

Ophrys fuciflora is bijzonder gevoelig voor verandering van weersomstandigheden, Kris. Te droge omstandigheden zijn nefast voor bloei en groei en heeft jaren later nog gevolgen. De lange droogte van vorig jaar had ook zijn gevolgen voor de planten in de natuur dit jaar. Op de gekende plekjes van de Viroinval was wel een en ander te zien, maar het was toch niet de grote weelde.
Maar al bij al mag je toch nog tevreden zijn.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2023, 16:52:39 door AdminLuc »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #568 Gepost op: 19 juni 2023, 12:34:41 »
1 van de laatste orchideeën die hier bloeien is Anacamptis pyramidalis ....Op de achtergrond al orchideeën die zaden aan het aanmaken zijn en deze bloeit wat later ...
Het was me eventjes ontgaan, Kris, maar wat een puike prestatie is dit toch. Niet alleen deze, maar ook die andere inheemse orchideeën zoals de poppenorchis en de bokkenorchis... echt knap. Dit vraagt toch om enige toelichting. Ik ken deze orchideeën alleen van onze mooie kalkgraslanden, maar zowat niemand heeft deze in cultuur.

Dank je wel Frankie ....maar ik heb het al eens eerder verteld denk ik .....Ik doe er verder niet zoveel speciaals aan ...De meesten staan in mijn standaard mengsel van de rotstuin (tufsteen gedeelte) en worden nooit beschermd of afgedekt . Ze staan daar zo in alle seizoenen .Er is geen speciaal mengsel of wat dan ook voor gemaakt .Enkele staan in vijvermandjes omdat ik ze wat groot vond voor de rotstuin of omdat ik soms op 2 paarden wou wedden .Het grondmengsel is daar zowat hetzelfde .Ze staan allemaal op warme en zonnige plaatsen . Het zal misschien verbazen maar het  zijn eigenlijk planten waar ik het minste naar omkijk in de collectie. Niet storen of verstoren. Dus om 1 of andere redenen, die ik eigenlijk ook niet ken ,moeten ze de omstandigheden van mijn tuin wel goed vinden .De Ophrys soorten staan op de hoogste plekjes in de rotstuin en andere soorten zoals de getoonde Anacamptis staan op de lagere plekken .Een aantal soorten zijn ook bij mij niet evident .Orchis militaris bijvoorbeeld ben ik ook al 2 keer kwijt gespeeld en ook purpurea vind ik lastig .Hetzelfde geld voor mascula. Van deze laatste heb ik op een beurs in Duitsland  weer nog eens een nieuwe kunnen kopen en benieuwd wat die gaat doen .Misschien zijn zij toch meer afhankelijk van bepaalde schimmels in de grond die we hier niet hebben . Er wordt wel gezegd dat dit soort orchideeën die schimmels alleen nodig hebben om te ontkiemen en in hun eerste jaren maar wie zegt dat dit voor bepaalde soorten niet altijd zo is ?  Ik had het geluk om via liefhebbers die vermeerderen in vitro wat oudere en grotere bulben te kunnen kopen .Want met die kleintjes die pas uit de flask komen en soms worden aangeboden op plantenbeurzen sukkel ik ook wel .......Dat is zeker geen evidentie . We laten altijd weer successen zien maar weet dat ik ook al wat soorten kwijt ben geraakt .Maar je hoort me niet klagen want er zijn er ondertussen ook wel een aantal die wel willen groeien/bloeien hier in de tuin .In bijlage nog eens de Anacamptis die het ook goed volhoud bij de warmte en droogte ... Foto van gisteren ...       
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeen
« Reactie #569 Gepost op: 19 juni 2023, 17:35:46 »
1 van de laatste orchideeën die hier bloeien is Anacamptis pyramidalis ....Op de achtergrond al orchideeën die zaden aan het aanmaken zijn en deze bloeit wat later ...
Het was me eventjes ontgaan, Kris, maar wat een puike prestatie is dit toch. Niet alleen deze, maar ook die andere inheemse orchideeën zoals de poppenorchis en de bokkenorchis... echt knap. Dit vraagt toch om enige toelichting. Ik ken deze orchideeën alleen van onze mooie kalkgraslanden, maar zowat niemand heeft deze in cultuur.

Dank je wel Frankie ....maar ik heb het al eens eerder verteld denk ik .....Ik doe er verder niet zoveel speciaals aan ...De meesten staan in mijn standaard mengsel van de rotstuin (tufsteen gedeelte) en worden nooit beschermd of afgedekt . Ze staan daar zo in alle seizoenen .Er is geen speciaal mengsel of wat dan ook voor gemaakt .Enkele staan in vijvermandjes omdat ik ze wat groot vond voor de rotstuin of omdat ik soms op 2 paarden wou wedden .Het grondmengsel is daar zowat hetzelfde .Ze staan allemaal op warme en zonnige plaatsen . Het zal misschien verbazen maar het  zijn eigenlijk planten waar ik het minste naar omkijk in de collectie. Niet storen of verstoren. Dus om 1 of andere redenen, die ik eigenlijk ook niet ken ,moeten ze de omstandigheden van mijn tuin wel goed vinden .De Ophrys soorten staan op de hoogste plekjes in de rotstuin en andere soorten zoals de getoonde Anacamptis staan op de lagere plekken .Een aantal soorten zijn ook bij mij niet evident .Orchis militaris bijvoorbeeld ben ik ook al 2 keer kwijt gespeeld en ook purpurea vind ik lastig .Hetzelfde geld voor mascula. Van deze laatste heb ik op een beurs in Duitsland  weer nog eens een nieuwe kunnen kopen en benieuwd wat die gaat doen .Misschien zijn zij toch meer afhankelijk van bepaalde schimmels in de grond die we hier niet hebben . Er wordt wel gezegd dat dit soort orchideeën die schimmels alleen nodig hebben om te ontkiemen en in hun eerste jaren maar wie zegt dat dit voor bepaalde soorten niet altijd zo is ?  Ik had het geluk om via liefhebbers die vermeerderen in vitro wat oudere en grotere bulben te kunnen kopen .Want met die kleintjes die pas uit de flask komen en soms worden aangeboden op plantenbeurzen sukkel ik ook wel .......Dat is zeker geen evidentie . We laten altijd weer successen zien maar weet dat ik ook al wat soorten kwijt ben geraakt .Maar je hoort me niet klagen want er zijn er ondertussen ook wel een aantal die wel willen groeien/bloeien hier in de tuin .In bijlage nog eens de Anacamptis die het ook goed volhoud bij de warmte en droogte ... Foto van gisteren ...     

Ook mijn complimenten met uw resultaten , Kris . Ik waag mij niet aan al die moeilijke soorten alhoewel ik er toch al enkele geprobeerd heb met wisselende resultaten . Wat ik hier wel al wat jaren heb is Gymnadenia conopsea , 1 plant al meer dan 5 jaar . Voorlopig kan ik ze houden in mijn orchideeënmengsel met veel vulca . Orchis militaris heb ik hier voor het derde jaar , kweek ik zoals Dactylorhiza in veel vulca in vochtige en beschaduwde omstandigheden , voorlopig lukt dit ......
Ieper , West-Vlaanderen