Auteur Topic: Allium ID gevraagd.  (gelezen 6135 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Allium ID gevraagd.
« Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2017, 16:34:08 »
Nu dwalen we af. Natuurlijke hybrides worden soms tot species gepromoveerd. In het geval van Epimedium x omeiense. Dat er dan van deze kruising weer zeer afwijkende vormen worden gevonden in het contactgebied van Epimedium acuminatum en Epimedium fangi door de gerenomeerde planthunters als Ogisui, Stearn Hinkley Probst, accoord. (Epimedium x omeiense "Myriad Years" bv) Vreemd echter dat je er niets over terugvindt bij Kew The Plant List. Die zijn misschien wel erg conservatief, maar op het nivo van cultivars is er niets terug te vinden. Verdraaid weinig epimediums trouwens - ik telde 69 - die het nivo "resolved name" verworven hebben. Kennelijk kijkt men daar ook met argusogen naar dat geslacht.

Ik moet bij deze discussie altijd weer tergdenken aan het verhaal van Mark McDonough, toen hij terugkwam van een bezoek aan de Epimedium kwekerij van Probst en daarna overging naar Karen Perkins. Hij zag daar "rows and rows" van nieuwe soorten die gevonden waren en klaar stonden om onder nieuwe nog te bedenken namen te worden verkocht in de toekomst om het voortbestaan van de kwekerij te garanderen. Ik denk dat de tijden voorbij zijn, waar dappere planthunters naar onherbergzame streken reizen om daar CULTIVARS (??) te zoeken. Species misschien. Nee, ik ben misschien te cynisch, maar ik denk dat de meeste cultivars door mensen worden gemaakt, het is bij dit geslacht een fluitje van een cent. Je zegt het zelf ook: de commercie regeert.

Wbt orchideeën: je haalt wel een erg oude koe uit de sloot. Die Ophrys x albertiana bestaat in de moderne literatuur niet meer. Ophrys fuciflora bv, de ouder is ook al zo geëvolueerd. Bij orchideeën moet je wbt hybrides erg oppassen er een nieuwe naam op te plakken. Alleen als de hybridezwerm dominant gaat worden en de oorspronkelijke populatie verdringt, kan die tot soort resp. ondersoort worden verheven. Maar het gaat ook zo, dat door terugkruisingen hybrides weer worden opgenomen. Orchideeën, als jong geslacht is nog altijd bezig zich min of meer te stabilizeren.

Ik heb lang nagedacht, maar kan geen cultivarnaam vinden. Dus geen Ophrys apifera "whatsoever". Dat komt omdat er zeer weinig terrestrial orchideeën in cultuur zijn. Het is moeilijk, duur en dus niet interessant. Alleen zie je soms Dactylorhiza met mega monsterlijke bloemen, maar die zijn niet in de natuur gevonden natuurlijk.

Epimedium x omeiense is niet erkend als soort, maar als natuurlijke hybride, vandaar de x in de naam. The Plantlist loopt meestal een decennium achter op de nieuwe ontwikkelingen en is dus verre van up-to-date, heeft niks met argusogen te maken, hoor...meer dan de helft van de soorten in The Plantlist zijn unresolved (wat niet wil zeggen dat de soortnaam niet correct is, maar dat er geen data genoeg voor handen is, of dat het nog niet gecheckt is), gewoon omdat het veel te veel werk is zoiets up-to-date te houden, je zou er constant met een ganse equippe aan moeten werken en zelfs Kew heeft dat personeel niet.

Natuurlijk is het zo dat de meeste cultivars door de mens in tuinen of kweekvelden gemaakt en geselecteerd werden en worden, maar dat doet niets af van het feit dat wildvormen ook als cultivars benaamd kunnen worden. Trouwens, mensen gaan in het wild niet specifiek op zoek naar nieuwe soorten of ondersoorten (behalve dan professionele botanici) maar naar leuke planten. Als je in het wild een nieuwe vorm vindt, die je leuk vindt...Dan maakt het niks uit of het een nieuwe soort/ondersoort of cultivar is. Een onnozel voorbeeld: als je in een bos in je buurt een knalrode Galanthus nivalis zou vinden, dan denk je toch ook niet, och het is maar een cultivar, dus die moet ik niet. Nee, die geef je een cultivarnaam 'Gerrit's Blood Red' en probeer je te vermeerderen.

In Ophrys ken ik ook geen cultivarnaam maar dat was niet wat ik wou zeggen....of je nu zou zeggen dat Ophrys apifera x Ophrys fuciflora gewoon zo vermeld wordt of als O. x albertiana (die trouwens als accepted staat aangegeven op de Kew Plantlist), zelfde ding blijft gelden. Maar ik kon het voorbeeld even goed geven met Hepatica of andere geslachten...Epimedium is geen uitzondering maar heel normaal. Orchideeën zijn misschien een slechte vergelijking, zoals je zegt; het zijn wel degelijk buitenbeentjes (op meer dan één manier) en ze zijn nog in heel snelle evolutie...