Auteur Topic: Overzomeren  (gelezen 2409 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Overzomeren
« Gepost op: 8 juni 2014, 19:51:50 »
Als beginnend bollenliefhebber, wil ik graag informatie over de beste methode om mijn bollen de zomer door te helpen.

Eerst even mjn situatie: Tot nu toe houd ik mijn bollen in de kas in potten. Nu zo'n beetje alle loof is afgestorven en ik de potten een verdieping lager heb gezet, denk ik, dat het beter is om de bollen uit de potten te halen  en te bewaren hoe.....en waarin....?
Of kan ik beter alles gewoon kurkdroog in hun oude medium laten staan en ergens aan het eind van de herfst te repotten.

Het gaat om Tulipa, Narcissus, Fritillaria, Oxalis, Cyclamen, 1 Crocus, Scilla,  Pleione.




« Laatst bewerkt op: 8 juni 2014, 23:15:09 door Gerrit Eijkelenboom »

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Overzomeren
« Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2014, 21:50:08 »
Gerrit,

Eerst kijk ik of de planten mogelijks zonder zomerbescherming (tegen vocht) in de tuin kunnen. Soms kunnen ze dit wel al denken we van niet.

Daarom probeer ik vanaf dit voorjaar 1 plant in volle grond en 1 plant met een droge zomerrust.

Ik plant altijd alle bollen in vijvermandjes. Waarom? ter bescherming tegen muizen en ander ongedierte en ook omdat ik ze zo altijd weet staan en de mandjes kan ophalen zonder de bollen te beschadigen.
De planten die ik droog overzomer zet ik in een serrebak. Zie foto's in topic crocus. Die staat (na feedback op het forum) niet in de volle zon. Je moet er van uit gaan dat de bollen in hun habitat diep zitten en ze daar toch koel hebben doch droog.

Deze manier van werken zou optimaal moeten zijn voor crocus en tulipa. Al haal je best altijd de nodige naslagwerken erbij om te kijken wat de beste groeiomstandighden zijn. Voor crocus is het boek van janis ruksans met de groeitabel op het einde ideaal. Voor tulipa is het boek tulipa van Diana everett niet te missen.


Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Overzomeren
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2014, 12:45:17 »
Als beginnend bollenliefhebber, wil ik graag informatie over de beste methode om mijn bollen de zomer door te helpen.

Eerst even mjn situatie: Tot nu toe houd ik mijn bollen in de kas in potten. Nu zo'n beetje alle loof is afgestorven en ik de potten een verdieping lager heb gezet, denk ik, dat het beter is om de bollen uit de potten te halen  en te bewaren hoe.....en waarin....?
Of kan ik beter alles gewoon kurkdroog in hun oude medium laten staan en ergens aan het eind van de herfst te repotten.

Het gaat om Tulipa, Narcissus, Fritillaria, Oxalis, Cyclamen, 1 Crocus, Scilla,  Pleione.
Bij mij blijven alle bollen in hun plantpot tot de nieuwe oppotgolf in aug/sept.  Een droge zomerrust is helemaal niet gelijk aan "koken" in de volle zon.
Sommige soorten hebben het echt nodig om opgepot te blijven om overmatig uitdrogen te vermijden. Denk o.a. aan narcissus, scilla, muscari, colchicum, ...  Ook lang niet alle tulpen- en fritillariaspecies houden van een doorgedreven droge periode !
De koude bakken en serres worden hier trouwens afgedekt met schaduwnet op de buitenkant om "bakken" te vermijden.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Overzomeren
« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2014, 12:57:48 »
Ik laat ook alles in de potten totdat ik begin met opnieuw verplanten einde juli.
Tot voorheen stonden ze bij mij in de kas onder de tabletten. Maar dat is idd vlgs mij nog te warm. Dus vanaf dit jaar staan ze in de tuin. Ik tracht ze ook een beetje schaduw te geven en wat droog te houden.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Overzomeren
« Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2014, 17:40:31 »
Als ik het mag samenvatten: in de pot, zo koel mogelijk, droog, maar niet uitgedroogd. Potten ingraven tegen een muur op het noord-oosten zou dan ideaal zijn, liefst onder een dakoverstek. Dan moet ik hier de tegels van het pad lichten. Dat gaat te ver.
Ik heb de potten nu op de bodem van de kas onder de tafels in zand. Daarboven piepschuimisolatie. En nu maar hopen dat er geen muizen zijn. In de zomer hebben die wel wat anders te eten. Ik zie ze soms wel door de tuin rennen. mmmm.


Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Overzomeren
« Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2014, 17:40:53 »
Mag je Crocus en Galanthus in pot, ook kurkdroog , in pot,  in de schaduw laten overzomeren? En wanneer pot je ze best terug op?

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Overzomeren
« Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2014, 18:17:20 »
Lily-Anne, galanthus absoluut niet kurkdroog laten overzomeren! Al kan elwesii,fosteri meer tegen droogte dan vb. Nivalis.
Halfschaduw en licht vochtig houden is ideaal voor galanthus.

Crocus moet je bekijken welke species! Sommige moeten vochtig en halfbeschaduwd blijven,anderen kurkdroog en warm

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Overzomeren
« Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2014, 18:27:22 »
Bedankt Ruben , dan zal ik ze af en toe eens wat gieten . Staan onder mijn kweekbak in de schaduw in hun kweekpotjes . Het is de eerste keer dat ik ze daar zet.

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Overzomeren
« Reactie #8 Gepost op: 4 juli 2014, 13:44:06 »
Als ik het mag samenvatten: in de pot, zo koel mogelijk, droog, maar niet uitgedroogd. Potten ingraven tegen een muur op het noord-oosten zou dan ideaal zijn, liefst onder een dakoverstek. Dan moet ik hier de tegels van het pad lichten. Dat gaat te ver.
Ik heb de potten nu op de bodem van de kas onder de tafels in zand. Daarboven piepschuimisolatie. En nu maar hopen dat er geen muizen zijn. In de zomer hebben die wel wat anders te eten. Ik zie ze soms wel door de tuin rennen. mmmm.

Dag Gerrit,
Dat is een mooie samenvatting. In de natuur groeien crocus en tulipa soorten vaak vrij diep, waardoor de bollen in de grond minder hoge temperaturen voor de kiezen krijgen, dan wij mensen als we daar op vakantie zijn. De temperatuur fluctuatie is in de grond minder.

De locaties die ik in het Middelandse zeegebied heb gezien zijn allemaal toch nog wel iets vochtig op 10 tot 20 cm diepte. Ook planten die ogenschijnlijk op kale en dus droge rotsen groeien, krijgen vaak nog wel vocht geleverd van de berg die er achter of boven zit.

Volgens mij is het daarom belangrijk dat in de rustperiode zowel de temperatuur als de vochtigheid redelijk constant is en beide vooral niet te hoog. Dit bereik je door ze met pot en al in het zand te zetten. Dit jaar doe ik het voor het eerst op deze manier, dus ik hoop dat deze theorie klopt. Piepschuim isoleert goed, dus dit helpt zeker om de temperatuur constant te houden en het uitdrogen tegen te gaan. Ik hou van frisse lucht bij mijn bollen, dus ik dek ze liever niet af. Dan heb ik ze ook beter in het zicht.

Ik weet niet of het belangrijk is voor de bollen om meer rust te hebben. Maar ik hou niet van stress en ik ga er voor het gemak maar even van uit, dat mijn bollen er ook niet van houden, zeker niet in de rustperiode.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Overzomeren
« Reactie #9 Gepost op: 4 juli 2014, 14:03:21 »
Ha ha, ik hou ook niet van stress, maar heb het vaak genoeg.  ???

Je schrijft: luchtcirculatie bij de bollen. Je bedoelt bovengronds denk ik. Hebben de bollen er dan wat aan, die ondergronds zitten.
Stilstaande lucht geeft mogelijk schimmelvorming, dat is waar. Maar je moet compromissen sluiten he. Afdekken, om temperatuurschommelingen te voorkomen en beluchten om schimmelvorming tegen te gaan. En dat nadenken er over geeft stress.

Bedankt voor de reactie.

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Overzomeren
« Reactie #10 Gepost op: 4 juli 2014, 19:48:15 »
Ja, dat nadenken is het moeilijkste. Hahaha

Vorig jaar heb ik een aantal Galanthus bollen verspeelt in de zomer door een combinatie van een te hoge luchtvochtigheid, een te hoge temperatuur en te weinig ventilatie. Dus daarom ben ik nu erg voor droog, koel en veel ventilatie. Maar misschien is het laatste minder belangrijk als aan de eerste twee factoren wordt voldaan.