Auteur Topic: ZEOLIET  (gelezen 2406 keer)

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
ZEOLIET
« Gepost op: 18 april 2012, 15:56:26 »
Op het Schotse forum, waarop ik me enkele weken geleden, gewaagd en geregistreerd heb, durf ik al eens te 'struinen' als er op ons eigen forum weinig activiteit is.
Dat was vandaag zo ook weer het geval.
Mijn aandacht werd alras getrokken door een voor mij onbekend woord:  ZEOLIET.
De wetenschappelijke uitleg over die geweldig grote 'macromoleculen' liet ik voor wat het was. Ik zie ze toch nooit, zelfs met bril.
Wat verder bleek dat het werd gebruikt in kattenbakvulling en dat het in staat was ammonium en vocht te absorberen .......en terug af te geven indien nodig.  ))4.
Als niet-bezitter van snorhebbende viervoeters maar denkend aan toepassing in onze rotstuin was mijn aandacht toch getrokken, temeer dat het ook in de agrarische sector zijn toepassing kent. Maar een wijze vraag die daar ook werd gesteld was: 'Bevat het zouten' ? Ja, dat zou voor onze geliefden funest zijn.

Zijn er hier liefhebbers die dit produkt reeds onder hun grondmengsel gemengd hebben, voor in potjes of volle grond ? Resultaat ?
Ward
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:ZEOLIET
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2012, 16:29:39 »
Ward, Zeoliet is de algemene naam van een vulkanisch gesteente bestaande uit aluminium, silicium en zuurstof moleculen. Dus dit gesteente is op zich zuur.
Maar het kan heel gemakkelijk basische elementen zoals calcium en natrium aan zich binden en weer los laten. Daardoor wordt zeoliet opgesplitst in andere namen: analciem, chabaziet, clinoptiloliet, heulandiet, natroliet, phillipsiet, stilbiet, ... Als je niet weet waar het vandaan komt, kan je ook niet weten wat er in zit! Tenzij je de steen zou testen op aanwezigheid van bepaalde elementen natuurlijk.

Zeoliet wordt zo te zien ook gebruikt om aardolie te kraken  ::)

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:ZEOLIET
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2012, 21:17:40 »
Welkom terug Wim,

Ik heb wel de volgende bedenking: Als dat produkt in de bodem, waarin plantjes staan, zo regelmatig haar reacties op bepaalde invloeden verandert, dan hebben die plantjes  het ook niet gemakkelijk, dunkt me ? Toch best te mijden Wim ?  :-[
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:ZEOLIET
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2012, 21:29:22 »
Het zal natuurlijk maar z'n eigenschappen wijzigen als het zich in een omgeving bevindt waar het iets kan opnemen. Ik neem aan dat het in een kalkrijke omgeving calcium zal opnemen en als het dan later in een andere omgeving wordt gebracht zal het dit calcium terug afgeven en evt vervangen door iets anders. Als het neutraal is, neem ik aan dat je het kan mengen met gelijk welk grondmengsel en dat het dan geen invloed zal hebben, behalve op de waterhuishouding. Maar als ik niet zou weten waar het vandaan komt, dan zou ik het niet gebruiken.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:ZEOLIET
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2012, 20:54:40 »
Zeoliet wordt ook gebruikt in Koi Filters.
Haalt schadelijke stoffen uit het water en zorgt voor
een gezonde bacterie culttuur.

Echter is het in de koi wereld alweer vervangen door veel betere bacterie houders zoals Ziporax.
Zeoliet slibt ook snel dicht en moest elk seizoen vervangen worden.

Ik zie dan ook niet in hoed it ten goede kan komen in grondmengsels voor onze planten.
Omdat het water vasthoudt maar ook zouten e.d.
Lijkt mij niet verstandig om t gebruiken.
Houdt zoiezo niet van te poreuze bestandsdelen in rotsplantenmengsel...dit worden maar 'waterzakken'.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'