Auteur Topic: Saxifraga 2017  (gelezen 69338 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #555 Gepost op: 19 maart 2017, 14:28:34 »
Saxifraga cinerea coll. Bhratangh

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #556 Gepost op: 19 maart 2017, 14:32:31 »
Saxifraga "Cumulus".

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #557 Gepost op: 19 maart 2017, 14:38:32 »
Op dit moment de blikvanger in de tuf rand
S. 'Frank Sinatra' en S. 'Kvilda'


Prachtige , grote saxen! Ben je zeker dat het telkens maar 1 plant is? Of zijn dit planten uit je tuin in Tsjechië ?  Bedankt voor je voedseltip.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #558 Gepost op: 19 maart 2017, 14:44:55 »
Ook hier heeft de Saxifraga "peach melba" het in de tufsteen prima naar z,n zin.



Die heeft nog heel wat bloemknoppen - dat belooft!
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2017, 14:50:19 door Lily-Anne Vereecken »

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #559 Gepost op: 19 maart 2017, 18:22:17 »
'Peach Melba' is een van de vlugste groeiers, maar heeft ook flink wat voedsel nodig voor een goede bloei. In de tuf zal dit raspaard niet vlug genoeg haver kunnen eten. ))4


Wat geef jij dan als voedsel jan?
Totaal niks. Als Peach Melba ongebreideld kan groeien, dus in een gewone rotstuin, heeft die net als alle Saxen geen extra voedsel nodig.
In tufstenen, zandstenen, marmer hebben ze eigenlijk wel extra voedsel nodig, zeker als het goede groeiers zijn zoals die Peach.
Andere Saxen zullen het wel goed doen in stenen, zonder extra voedsel, al is het soms niet te verstaan hoe het komt dat de ene goed groeit en de andere niet.
Kijk maar naar deze foto, die grote in marmer is 'Marie Curie', die kleinere 'Beatles' en dat kleine prutsje 'Satchmo', allemaal op het zelfde tijdstip geplant  :o --6
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #560 Gepost op: 19 maart 2017, 18:50:43 »
'Peach Melba' is een van de vlugste groeiers, maar heeft ook flink wat voedsel nodig voor een goede bloei. In de tuf zal dit raspaard niet vlug genoeg haver kunnen eten. ))4


Wat geef jij dan als voedsel jan?

Hallo Lily-Anne ik ben wel niet de Jan waar je dit aan vraagt, maar hier mijn voedingsplan.  Al mijn rotsplanten krijgen na de bloei  3-6 osmocote korrels, ( veel pruts werk) de 3maanden versie. Waarom na de bloei?  Mijn theorie is dat de groei van de plant in de zomer wordt gestimuleerd. Na de winter is de grond weer wat schraler en zal de plant proberen zich te vermeerderen door een rijkere bloei. Om het nageslacht veilig te stellen.  Het mooiste voorbeeld is de S. longifolia, staat hij schraal dan zal hij vrij snel bloeien, maar daarintegen staat hij in wat rijkere grond kan het wel 8 jaar duren voor hij bloeit.
Ik heb hiermee best goede resultaten de laatste jaren.
Dat rotsplanten schrale, doorlatende grond moeten hebben is een gegeven, maar een beetje eten op zijn tijd kan geen kwaad. De omstandigheden in onze tuinen zijn zeer verschillend vergeleken met de omgeving waar ze in de natuur groeien.
In de natuur gaan er ook veel planten verloren die het niet halen, maar er wordt zoveel zaad verspreid dat het volgend jaar er weer nieuwe staan, Wat wij willen dat een plant het altijd blijft doen, dus moet je ze wat helpen. En dan nog gaat ereen  bepaald  percentage verloren.
Dit is mijn idee hierover, natuurlijk zijn er goede andere methodes en zullen mensen een andere theorie hierover hebben.
Ik ben al heel lang met Saxen bezig. Eerst hield ik ze in potten en in mijn grote vette marmer rotstuin. Daar moeten ze niet diep wortelen omdat ze voedselrijke grond voorhanden hebben. Soms heb ik daar heel goede resultaten, maar soms ook niet, hing grotendeels af van het weer. In mijn potten bloeiden ze niet goed, omdat ik ze in te kleine potjes zette en ze niet genoeg verpotte. Dat trok ik mij niet aan, want die in pot waren mijn moederplanten, als reserve.
Dat doe ik nog altijd, maar ik verpot ze nu tenminste elke twee jaar in een heel arm mengsel grotendeels gebaseerd op zand, maar wel met een heel speciaal soort voedsel : kolensintels. Niet te veel natuurlijk, maar over het algemeen reageren ze daar heel goed op.
In de crevice gardens die ik de laatste jaren gemaakt heb, groeien mijn Saxen het best van al. Veel beter dan in de marmer rotstuin. Waarom ? Ze moeten heel diep voedsel zoeken, groeien tussen en in steen : rotsen heel diep in de grond, tussen de rotsen heel veel zand, een ietsie pietsie gewone grond, wat sintels en een heel klein beetje echte turf. Hoe groter het percentage zand, hoe beter ze groeien. Wat is zand ? Heel klein gebroken rotsen, grotendeels silicium. Saxen groeien van nature tussen en in gesteenten, dus is het logisch dat ze hier ook goed groeien in 'steen'.
In Engeland behalen ze goede resultaten op de shows met Saxen die in een rijk mengsel staan.
Misschien ligt het aan het klimaat daar, maar doorgaans, als ik Saxen meebreng van uit Engeland en ik laat ze in hetzelfde mengsel staan (dus Engelse 'grond') dan gaan ze 1 kans op 2 bij mij dood.  ))4   Dus, direct verpotten in mijn eigen schrale mengsel is wat ik altijd doe.

Deze 'Leonardo Da Vinci' heb ik vandaag in de crevice geplant, samen met 12 andere Saxen van Karel Lang.
Dit plantje staat al een jaar of drie in een klein oranje potje, zo zie je met hoe weinig 'grond' Saxjes al tevreden zijn ..... ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #561 Gepost op: 19 maart 2017, 20:04:21 »
Twee verwante, allebei x baccii :

'Dora Ross'

'Irene Bacci' buiten en in pot.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #562 Gepost op: 19 maart 2017, 20:09:56 »
Deze geweldige plant heeft als label 'Marilyn Monroe'  poluniniana x lowndesii (Vanessa Group), maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat het geen Marilyn is, want die zou roze moeten zijn. Iemand een gedacht ?

Dit is een foto van het internet uit Tsjechië ...
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2017, 21:03:15 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #563 Gepost op: 19 maart 2017, 20:13:32 »
Dan heb ik ook nog een 'Allendale Ballad' met een geel kleur die 'pink' zou moeten zijn  ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #564 Gepost op: 19 maart 2017, 20:17:37 »
Twee lieverds met wel een juiste naam :

'Amerigo Vespuci' (ramsarica x columnaris), hmm heeft ramsarica-achtige bloemen met een leuk kleurtje.

'Ayers Rock' bezit tevens een fijn kleurtje.  -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #565 Gepost op: 19 maart 2017, 20:25:51 »
De fantastische 'Bürgel' met een donker pink kleur  -2(
nu praktisch volledig open.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #566 Gepost op: 19 maart 2017, 20:28:24 »
Nog wat beelden uit de crevice :

'Coolock Gem' nog vol met knoppen, ze willen niet tegelijk open  ))4

'Dominika' op de top groeiend tussen twee rotsen, bijna al de grond is daar weggespoeld, dus is die heel diep verankerd. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #567 Gepost op: 19 maart 2017, 20:30:38 »
In mijn laatste, zuidelijk gelegen crevice, staan enkel nog maar kleine plantjes, maar ze groeien goed in het zandmengsel.

'Beinn Allign' samen met een klein Ben Loyalleke.

'Ben Loyal' alleen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #568 Gepost op: 19 maart 2017, 20:35:34 »
Nog een beloftevol kleintje : 'Druide'.

Een iets grotere 'Blanka'.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #569 Gepost op: 19 maart 2017, 20:38:23 »
Een paar in kleine potjes :

'Karel Pech'
'Mirko Webr'
'Polonaise'
'Tysoe Burgundy'
www.rots-plant.be  -  website over juwelen