Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 634959 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #555 Gepost op: 5 juni 2011, 20:30:43 »
Gerrit , ik haast me om te zeggen dat ik mezelf zeker niet tot de selecte groep deskundigen reken ! Maar ik zet wel graag een boompje (sorry voor de uitdrukking heren rotstuiniers)op over determinatie ed . Niet omdat ik er veel van afweet ,wel omdat ik het boeiend vind...Ik heb ook graag de juiste naam bij de juiste plant , maar ook dat moeten we al eens noodgedwongen achterwege laten...
Ik sluit me aan bij Luc en sluit serphyllifolius uit , zelf denk ik aan de witte vorm van graminifolius . Tegenwoordig noemt die subsp. niveus zeker ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #556 Gepost op: 5 juni 2011, 21:20:38 »
Ik heb het verkeerde woord gebruikt. Zit je uren te zoeken en te vergelijken op het web en dan post je het verkeerde woord. :-X Ik dacht dus aan E.graminifolius.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #557 Gepost op: 6 juni 2011, 00:06:20 »
Ik heb het verkeerde woord gebruikt. Zit je uren te zoeken en te vergelijken op het web en dan post je het verkeerde woord. :-X Ik dacht dus aan E.graminifolius.

Je hebt in ieder geval een mooie plant te pakken Gerrit ! Naar mijn persoonlijk idee zelfs nog beter dan hetgene je oorspronkelijk had gewild  ;) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #558 Gepost op: 7 juni 2011, 12:01:18 »
Bij de aanleg van mijn tufsteentuintje heb ik Eritrichium nanum geplant in een verticale opening op het zuiden.
Tijdens de droge, warme periode werden de stenen dagelijks gegoten en het stukje tufsteentuin ook met fleece beschaduwd.

E. nanum schijnt mijn inspanningen voorlopig op prijs te stellen, ik heb alvast de indruk dat hij aan het bijgroeien is   :).

Foto 1 werd genomen op 12.04 - foto 2 op 4.6

en nu duimen maar !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #559 Gepost op: 7 juni 2011, 19:08:38 »
Bij de aanleg van mijn tufsteentuintje heb ik Eritrichium nanum geplant in een verticale opening op het zuiden.
Tijdens de droge, warme periode werden de stenen dagelijks gegoten en het stukje tufsteentuin ook met fleece beschaduwd.

E. nanum schijnt mijn inspanningen voorlopig op prijs te stellen, ik heb alvast de indruk dat hij aan het bijgroeien is   :).

Foto 1 werd genomen op 12.04 - foto 2 op 4.6

en nu duimen maar !

We duimen alvast met u mee, Luc. Na uw succes met E. howardii zal dit ook wel een kolfje naar uw hand zijn. ::)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #560 Gepost op: 7 juni 2011, 19:13:44 »
Bij de aanleg van mijn tufsteentuintje heb ik Eritrichium nanum geplant in een verticale opening op het zuiden.
Tijdens de droge, warme periode werden de stenen dagelijks gegoten en het stukje tufsteentuin ook met fleece beschaduwd.
E. nanum schijnt mijn inspanningen voorlopig op prijs te stellen, ik heb alvast de indruk dat hij aan het bijgroeien is   :).
Foto 1 werd genomen op 12.04 - foto 2 op 4.6
en nu duimen maar !

Hoe zeggen ze dat ook weer in de UK  Luc ? "Green to envy " ? Neen alle gekheid op een stokje , dit ziet er echt wel veelbelovend uit !
Het spoort me weer aan om hem toch ook nog eens op een tufsteentje te proberen....ondanks een eerdere mislukking ! Goed pepmiddel dat je ons toestuurt ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #561 Gepost op: 7 juni 2011, 22:28:29 »
Wat zei het spreekwoord ook weer ... : "Eerste gewin.. kattegespin..."  ::)  Ik ben ook heel benieuwd naar het verder verloop van mijn experiment... als hij de winter overleeft zal ik al tevreden zijn... als hij dan ook nog al was het maar één bloempje produceert...  :D :D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #562 Gepost op: 2 juli 2011, 14:48:41 »
Wat zei het spreekwoord ook weer ... : "Eerste gewin.. kattegespin..."  ::)  Ik ben ook heel benieuwd naar het verder verloop van mijn experiment... als hij de winter overleeft zal ik al tevreden zijn... als hij dan ook nog al was het maar één bloempje produceert...  :D :D

Ik duim met je mee Luc ! Weet dat als het toch niet moest lukken na verloop van tijd dat er binnen dit geslacht nog een redelijk aanvaardbaar alternatief bestaat in de vorm van deze 
Eritrichium pauciflorum subsp. sajanense . Hij staat hier al een jaar of drie in de tuf en doet het prima. Hij bloeit ieder jaar maar is natuurlijk wat losser en grover van blad. Toch een best aardig soortje vind ik en wat makkelijker ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #563 Gepost op: 3 juli 2011, 00:12:42 »
Hier begint Campanula zoysii op de tufsteen er nu ook aan. Eindelijk!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #564 Gepost op: 3 juli 2011, 09:58:44 »
Ik duim met je mee Luc ! Weet dat als het toch niet moest lukken na verloop van tijd dat er binnen dit geslacht nog een redelijk aanvaardbaar alternatief bestaat in de vorm van deze 
Eritrichium pauciflorum subsp. sajanense . Hij staat hier al een jaar of drie in de tuf en doet het prima. Hij bloeit ieder jaar maar is natuurlijk wat losser en grover van blad. Toch een best aardig soortje vind ik en wat makkelijker ...

Eéntje dat ik nog niet eerder heb gezien of gevonden Kris - daar moet ik beslist naar uitkijken !


Hier begint Campanula zoysii op de tufsteen er nu ook aan. Eindelijk!

Mooi Frankie !  Bij mij is hij een aantal weken geleden al afgevreten door een slak..  >:( hij is wel aan het herschieten, maar bloei zal er zeker niet inzitten.  Ik zou in elk geval al heel blij zijn als hij de aanslag overleefd heeft !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #565 Gepost op: 3 juli 2011, 13:05:43 »
Hier begint Campanula zoysii op de tufsteen er nu ook aan. Eindelijk!

Prachtig is dat Frankie !!! :P Heb dan weer spijt dat mijn exemplaar na een aantal jaren het loodje heeft gelegd  :(
Dit is zo'n typische plant die dank zij tufsteen toch weer makkelijker te kweken is !
Er is maar één maar ...dat zijn inderdaad de slakken zoals Luc al aanhaalt . 1 tot 2 keer overleven ze zulke aanslag wel maar op den duur geraken ze toch te sterk verzwakt en is het over en uit . Dus haal de bazooka maar boven Luc. ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #566 Gepost op: 3 juli 2011, 13:07:26 »
Mooi Frankie !  Bij mij is hij een aantal weken geleden al afgevreten door een slak..  >:( hij is wel aan het herschieten, maar bloei zal er zeker niet inzitten.  Ik zou in elk geval al heel blij zijn als hij de aanslag overleefd heeft !

Ik zet tegenwoordig overal bewaking in Luc ..... Deze jongens houden de boel in de (tuf)gaten als ik er niet ben om de slakken in het oog te houden  ;D
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2011, 13:10:42 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #567 Gepost op: 6 juli 2011, 19:47:45 »
dan ben je goed bezig. luc
als deze bewaking goed werkt lees ik het wel.  ;)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #568 Gepost op: 7 juli 2011, 21:24:25 »
Mooi Frankie !  Bij mij is hij een aantal weken geleden al afgevreten door een slak..  >:( hij is wel aan het herschieten, maar bloei zal er zeker niet inzitten.  Ik zou in elk geval al heel blij zijn als hij de aanslag overleefd heeft !

Ik zet tegenwoordig overal bewaking in Luc ..... Deze jongens houden de boel in de (tuf)gaten als ik er niet ben om de slakken in het oog te houden  ;D

Kris,
Werken die jongens ook op verplaatsing ??  ;D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #569 Gepost op: 10 juli 2011, 22:32:48 »
Ik zal maar hout vast houden, zeker, dit gaat bijna te goed, C. zoysii blijft maar doorgaan en tot vervelens toe gooi ik er nog een fotootje tegen aan. Je ziet niet elke dag zo'n fijne alpine in bloem.
Lichtervelde, West-Vlaanderen