Auteur Topic: Iris 2021  (gelezen 23884 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Iris 2021
« Gepost op: 12 januari 2021, 17:25:19 »
Ik heb deze geselecteerde cultivar enkele jaren terug gekocht als Iris reticulata "Blue Ice" wat het uiteraard helemaal niet is.
Herkent iemand hierin een andere reticulata ?  De bloemkleur is zelfs nog wat intenser blauw dan de foto weergeeft.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2021
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2021, 17:30:53 »
Het was lang wachten op de eerste juno van het nieuwe seizoen. De bloem is nog niet volledig geopend maar dat hou je tegoed.
Iris paelestina uit Israel.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2021
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2021, 10:00:52 »
Het was lang wachten op de eerste juno van het nieuwe seizoen. De bloem is nog niet volledig geopend maar dat hou je tegoed.
Iris paelestina uit Israel.

Mooi !  --6  Als ik zijn herkomst zie, zal de actuele vrieskou hem niet bevallen...  ???
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2021
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2021, 20:27:53 »
Iris paelestina OP211075 is eindelijk open. Dit is een meer gele bloeivorm van de soort die men meestal in vaalgele kleur ziet.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2021
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2021, 21:55:00 »
Iris paelestina OP211075 is eindelijk open. Dit is een meer gele bloeivorm van de soort die men meestal in vaalgele kleur ziet.

Inderdaad een goede kleur Luc! Mooi om zien ....Het is dezer dagen niet simpel om de bloemknoppen open te krijgen.Dan is het te grijs en donker en dan weer te koud . Heb hier al dagen enkele Colchicums die zouden moeten bloemen maar de omstandigheden laten zo te wensen over dat ze toe blijven . Ik weet niet of Iris reageert op warmte zoals bijv Crocus . Als je die even binnen haalt dan gaan de bloemen meestal open . Wat niet het geval is bij Colchicum . Maar jouw planten zijn natuurlijk geplunged en dan ga je die niet uithalen omdat je dan de wortels mogelijk verstoord ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2021
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2021, 21:56:27 »
Ik heb deze geselecteerde cultivar enkele jaren terug gekocht als Iris reticulata "Blue Ice" wat het uiteraard helemaal niet is.
Herkent iemand hierin een andere reticulata ?  De bloemkleur is zelfs nog wat intenser blauw dan de foto weergeeft.

Mooie vorm met erg brede bloembladen , maar voor de rest ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2021
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2021, 17:02:28 »
Iris paelestina OP211075 is eindelijk open. Dit is een meer gele bloeivorm van de soort die men meestal in vaalgele kleur ziet.

Inderdaad een goede kleur Luc! Mooi om zien ....Het is dezer dagen niet simpel om de bloemknoppen open te krijgen.Dan is het te grijs en donker en dan weer te koud . Heb hier al dagen enkele Colchicums die zouden moeten bloemen maar de omstandigheden laten zo te wensen over dat ze toe blijven . Ik weet niet of Iris reageert op warmte zoals bijv Crocus . Als je die even binnen haalt dan gaan de bloemen meestal open . Wat niet het geval is bij Colchicum . Maar jouw planten zijn natuurlijk geplunged en dan ga je die niet uithalen omdat je dan de wortels mogelijk verstoord ?
Deze planten reageren ook op warmte om hun bloemen te openen.
En ik haal de potten inderdaad niet uit het zandbed, het moet dus gebeuren met de zon die we al of niet krijgen.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2021
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2021, 20:39:41 »
Een eigen collectie van Iris reticulata uit het zuiden van Azerbaijan.
Deze groep staat in de rotstuin uitgeplant en bloeit nu onder een afdekplaat in glas.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Iris 2021
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2021, 19:12:05 »
Een eigen collectie van Iris reticulata uit het zuiden van Azerbaijan.
Deze groep staat in de rotstuin uitgeplant en bloeit nu onder een afdekplaat in glas.

Staan er heel mooi bij , Luc  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2021
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2021, 14:52:15 »
Iris reticulata in één van zijn gedaanten.
Verzameld in Iran op 2560 m hoogte in het gebied van de berg Alvand (een deel van het Zagrosgebergte met top op 3580m)
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2021
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2021, 20:07:27 »
Iris zetterlundii is voor mij bij de top 3 van mooiste reticulata verwanten.
Deze soort werd pas heel recent gevonden op 1 enkele groeiplaats in Irak en bij de beschrijving door Janis Ruksans genoemd naar Henrik Zetterlund die jaren hoofd was van de botanische tuin van Gothenburg.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2021
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2021, 20:11:43 »
Uit een andere groep irissen komt deze Iris paelestina in een blauwe kleurvorm.
Op de eerste foto zie je nog de lichtgele vorm die ik eerder gepost heb en nu stilaan over is. Wel opmerkelijk dat beide uit de zelfde zaaipot komen !
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2021
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2021, 20:48:29 »
Iris zetterlundii is voor mij bij de top 3 van mooiste reticulata verwanten.
Deze soort werd pas heel recent gevonden op 1 enkele groeiplaats in Irak en bij de beschrijving door Janis Ruksans genoemd naar Henrik Zetterlund die jaren hoofd was van de botanische tuin van Gothenburg.

Zeer mooi dit soort wildcollecties van I. reticulata. Hoe zit het met de boldeling bij deze wildverzamelde planten? Ik heb de indruk dat de cultivars die we bij de kwekers kunnen aanschaffen zo goed als niet vermeerderen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2021
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2021, 21:10:40 »
Iris zetterlundii is voor mij bij de top 3 van mooiste reticulata verwanten.
Deze soort werd pas heel recent gevonden op 1 enkele groeiplaats in Irak en bij de beschrijving door Janis Ruksans genoemd naar Henrik Zetterlund die jaren hoofd was van de botanische tuin van Gothenburg.

Zeer mooi dit soort wildcollecties van I. reticulata. Hoe zit het met de boldeling bij deze wildverzamelde planten? Ik heb de indruk dat de cultivars die we bij de kwekers kunnen aanschaffen zo goed als niet vermeerderen.
Ze vermeerderen maar de snelheid is afhankelijk van de species. Sommige zoals hyrcana vormen zelfs echte groepen.
De cultivars vermeerderen wel maar al bij al vind ik deze cultivars niet gemakkelijk te houden. Ik denk dat er daar af en toe wat bollen van verdwijnen.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Iris 2021
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2021, 22:12:34 »
Iris zetterlundii is voor mij bij de top 3 van mooiste reticulata verwanten.
Deze soort werd pas heel recent gevonden op 1 enkele groeiplaats in Irak en bij de beschrijving door Janis Ruksans genoemd naar Henrik Zetterlund die jaren hoofd was van de botanische tuin van Gothenburg.

Ziet er inderdaad heel aantrekkelijk uit , Luc  ((14
Ieper , West-Vlaanderen