Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  9 oktober 2025, 10:27:493 keer Crocus cartwrightianus ...

De variatie is onvoorstelbaar , knappe foto hoor Kris !  ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Nog wat soortjes die er vandaag mooi bij stonden , het gaat nu snel iedere dag zie je nieuwe bloei ....

Crocus goulimyi ' Alba'

Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx in de klei ontstaan , de moederplanten in een luchtiger mengsel zijn nog steeds niet te zien .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een soortje die het hier heel goed doet en al op 3 plaatsen is uitgeplant , uit Z-Italië , Crocus longiflorus

Staat samen met enkele vormen van Crocus ligusticus uit de streek van Genua in een nieuw bedje
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Nog een vorm van Crocus mathewii uit de stal van Janis . De mathewii vormen doen het hier duidelijk beter dan vorig jaar , toen had ik amper bloei . Heb mijn mengsel moeten aanpassen , houd niet zo van veel humus ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een tweede vorm van Crocus niveus komt in bloei hier voor de eerste keer , ik keek er erg naar uit . Dit zou een bicolor vorm moeten zijn afkomstig van John Foster . Maar is wit ? :'(  ???  Misschien komt de verkleuring de volgende dagen ?

Crocus hatayensis JP 8837
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  9 oktober 2025, 17:53:46Nog een vorm van Crocus mathewii uit de stal van Janis . De mathewii vormen doen het hier duidelijk beter dan vorig jaar , toen had ik amper bloei . Heb mijn mengsel moeten aanpassen , houd niet zo van veel humus ......
Het is inderdaad geen slecht jaar voor mathewii Danny ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Nog wat mathewii van vandaag ....

Kris De Raeymaeker

Nog eentje ....'Pink Princess ' en degene met de grootste bloemen ....namelijk 'Alicia '   (rechts )

Kris De Raeymaeker

Crocus archibaldiorum ....

Theo Stronks

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 oktober 2025, 17:45:47
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2025, 12:38:56Nog enkele blinkvangertjes :
De 'showbench' in de ochtendzon.
Crocus goulimyi 'Agia Sofia', bovenaanzicht ook al in de ochtendzon
Crocus goulimyi 'Mani White' op zijn best.

Ok , we gaan niet meer naar de UK voor de shows maar er bied zich een en ander aan in Harelbeke  :o  ((14
Dat is genieten daar Luc !

Dat is het zeker Kris, best prettig om er enkele momenten te vertoeven en de evolutie van dichtbij te volgen.  En als je dan weer een potje kan bij plaatsen is't helemaal goed. 

Deze Crocus boryi komt uit de buurt van Leonidio op de Peloponnesos.  Op sommigen zijn lichte streepjes te zien.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 oktober 2025, 17:54:37
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 12:19:42Nog een overzichtje van het Crocus bedje en ook nog de start van Crocus erolii .
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2025, 11:32:35Eentje die hier ook snel is doorgedrongen tot het kransje van favorieten is deze Crocus caspius, een mooie, cleane Crocus met een prachtig warm geel hart.  Allez, da's mijn gedacht hé !  ((--11

Zie je ook nog steeds niet vaak in collecties Luc , maar geheel onterecht ! Heb ik vroeger ook nog gehad maar toch eens kwijt gespeeld ...

Hij is opgekweekt uit zaad Kris, helaas heb ik maar één exemplaar tot bloeigrootte gekregen...  Kijken nu of hij zich vermeerdert..

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 oktober 2025, 17:55:25
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 10:33:12Een eerste tournefortii met grote bloemen !
Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2025, 20:52:32Mooie soort Kris !
Na het zien van de vele goede resultaten hier op het forum heb ik deze soort terug op de wenslijst gezet om meerdere collecties uit de proberen in de tuin ! Heb slechts één vorm tot nu toe

Zeker aan te raden Danny ! De bloemen sluiten zich niet geheel tijdens de nacht of ook niet met bewolkt weer !

Hier doet hij het in elk geval al vele jaren uitstekend in de tuin, hierbij een herfstige foto - 2 bolletjes geplant 2 jaar geleden die zich inmiddels al goed vermeerderen.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  8 oktober 2025, 18:04:50
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2025, 11:42:42Met goulimyi en Goulimyi leucanthus heb ik in de tuin uitstekende resultaten, goede bloei, zaadzetting, vermeerdering.  Jarenlang van beide soorten aan de Wim bezorgd, zoals hoger reeds vermeld.  leucanthus doet nag steeds ijverig verder, ik heb hem op twee locaties in de tuin en ze hebben allebei de storm van afgelopen weekend vrij aardig doorstaan.

Als ik uw foto's bekijk Luc , zou het best wel een zaailing van jou zijn , lijkt heel goed op uw leucanthus .
Knappe resultaten hoor ! ((3

Zeker weten Danny  -2(  Mooi het vervolg van een zaaddonatie te zien !  Hij komt uit de Peloponnesus vandaan, een tiental kilometer bezuiden Monemvasia, hoogstens 100-150 m boven zee niveau en toch is hij hier perfect winterhard, bloeit sterk en vermeerdert goed. Een ideale tuinplant als je't mij vraagt.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 oktober 2025, 18:08:37Een eerste Crocus cartwrightianus ....deze soort is een grote favoriet hier !

Je zou hem voor minder tot de favorieten rekenen Kris !  Komt hij ook van de lelijke berg zoals jij Oros Merentha gedoopt hebt ?  -2(

Ik vond er gisteren bij toeval eentje in de tuin, nooit geplant of gezaaid, moet dus een klein bolletje geweest zijn dat een aantal jaar geleden tussen oude compost is blijven zitten... en aangezien ik die compost vaak recycleer...  Origineel komt hij ook van Oros Merentha, de enige locatie waar ik hem vandaan heb.